דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הלך לעולמו מיכאל לבני מקיבוץ לוטן - איש הגנת הסביבה, היהדות הרפורמית והשלום

ד"ר מיכאל לבני ז"ל, חבר קיבוץ לוטן שבערבה, היה פעיל מוכר ומחויב במשך עשרות שנים בנושאים הקשורים לחיי קיבוץ וחינוך, להגנת הסביבה והשלום, דת ומדינה – ובפרט על ההשקה שבין היהדות הרפורמית והציונות. בנוסף, שימש לבני בתור חבר מועצת התנועה מטעם קיבוצו במשך שנים רבות. ליאור שמחה מזכ"ל התנועה ספד לידידו האישי והגדירו "איש חזון וחינוך ציוני. ישראל היפה והסובלנית"
ד"ר מיכאל לבני. מורשתו ופועלו יישארו הרבה אחריו. צילום: "קצה המדבר" - העיתון האזורי של חבל אילות
ד"ר מיכאל לבני. מורשתו ופועלו יישארו הרבה אחריו. צילום: "קצה המדבר" - העיתון האזורי של חבל אילות

מיכאל נולד בשנת 1935 בווינה, וגדל בוונקובר שבקנדה. הוא למד רפואה באוניברסיטת קולומביה, שם המשיך לעבודת דוקטורט בתחום הפסיכיאטריה החברתית, והיה פעיל מרכזי בארגון הסטודנטים הציוני "הלל". לאחר סיום לימודיו עלה לארץ לקיבוץ גשר הזיו, שם היה מורה, מרכז חינוך, גזבר וחקלאי. בשנת 1975 החל הקשר של מיכאל עם התנועה הרפורמית, אז נשלח לאמריקה כשליח התנועה הקיבוצית לתנועה הרפורמית, בה ריכז מספר שנים את תנועת הנוער, ממנה המשיך לתפקיד מנכ"ל המחלקה לחינוך ותרבות יהודיים בגולה של ההסתדרות הציונית העולמית.

מאז 1986 הוא חי בקיבוץ לוטן, שהוקם בנת 1983 על ידי עולים חדשים שהיו שייכים לתנועה הרפורמית וחיילי נח"ל ישראלים אשר הקימו יחד קיבוץ שבו חברי הקהילה חיים תוך כבוד הדדי, קבלת האחר ושמירה על הסביבה. בקיבוצו עזר להקים את ענף התיירות החינוכית האקולוגית, נושא בו עסק במגוון רחב של ארגונים ויוזמות להגנת הסביבה. בקיבוצו, בערבה ובפורומים בהם היה חבר הכירו והוקירו את מיכאל לבני האכפתי, אוהב הקיבוץ, הדואג תמיד לחפש נתיבים לתיקון החברה, הדוגל בשלום, ביהדות חופשית מכפייה, איש הערבה והגנת הסביבה, אדם דעתן ומחויב שהשמיע קול ייחודי והעשיר את השיח בידיעותיו וניסיונו העשיר.

ליאור שמחה מזכ"ל התנועה הספיד את מיכאל, והגדירו "איש חזון וחינוך ציוני, ישראל היפה, הסובלנית". שמחה סיפר כי בשנים האחרונות ליווה אותו מיכאל ושיתף אותו ברעיונות ותובנות על הקיבוץ, היהדות, החברה והגנת הסביבה ואיך משלבים את כל אלה יחד. "הוא יחסר לי כידיד אישי דעתן ואכפתי. פועלו הנרחב ועשייתו למען הסביבה והחברה בערבה ובכלל הארץ יאירו את הדרך להולכים בדרכו. תנחומיי לזוגתו ד"ר ברנדה הרצברג, לילדיו, לנכדיו ולכל החברות והחברים בקיבוצי הערבה ובתנועה הרפורמית, אשר בחרו ללכת בדרכו ולהיות שותפים לחזונו".

הוספת תגובה חדשה