דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

הדרום נמצא בלחימה אבל הערבות ההדדית של הקיבוצים מתגלה במלוא תפארתה. חגיגת בת המצווה שארגנו בקלי"ה לילדה ממפלסים. מי היו השנה שיאני התינוקות בקיבוצים?? כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
מיכל כהן ממפלסים חוגגת בת מצווה בקלי"ה
 20/05/2021
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

"התנועה הקיבוצית מתארגנת באופן מעורר הערצה, אחווה וערבות הדדית. כשממשלת ישראל תלמד רבע מזה - אני אהיה מרוצה"

המצב הביטחוני משבש את חייהם של תושבי הדרום, אך הערבות ההדדית והסולידריות של חברי הקיבוצים מתעצמת ועולה. החל מיום שלישי שעבר הפעילה התנועה הקיבוצית את נוהל החירום ופתחה את המוקד המשותף לתנועה, לתנועת המושבים, למרכז השלטון האזורי ולקיבוץ הדתי. עשרות קיבוצים, הנמצאים "בטווח הבטוח" אירחו מאות רבות של משפחות שנאלצו לעזוב את ביתן בנדיבות ורוחב לב
משפחות מעוטף עזה מתארחות בחג שבקיבוץ גבת
משפחות מעוטף עזה מתארחות בחג שבקיבוץ גבת

מוקד החירום שהפעילה התנועה הקיבוצית ביחד עם שותפיה במרחב הכפרי פעל כל הזמן מהמועצה האזורית מנשה, וכאן המקום להודות לראש המועצה, אילן שדה, ולצוותו על האירוח.

בעקבות איסוף הצרכים במוקד, והתנדבותם של קיבוצים רבים שאינם בקו האש, התארחו מתחילת ה"סבב" ולאורך כל הסופ"ש, החג והמשך השבוע קהילות קיבוציות שלמות, מאות רבות של משפחות וקבוצות נעורים מקיבוצים ויישובים הנמצאים באזורים המותקפים תדיר בטילי החמאס, בקיבוצים הנמצאים "בטווח הבטוח". הקיבוצים המארחים דואגים לכל צרכיהם של המתארחים, החל מדירות אירוח ושימוש במתקני הקיבוץ, וכלה בכביסה, בישול ארוחות ופעולות חברתיות לילדים. במקביל, פעלו במטה התרבות של התנועה הקיבוצית "לשדך" בין הקיבוצים המעוניינים בכך לחגיגות שבועות בקיבוצי המרכז והצפון. 

הדס דניאלי ילין, מנכ"לית התנועה הקיבוצית, מספרת: "מרגש מאד לראות את ההתגייסות של כל הקיבוצים שנמצאים מחוץ לטווח האש, לטובת הקיבוצים בדרום. ההתגייסות היא גם של הקיבוצים עצמם וגם של חברים וחברות בקיבוצים הקולטים, אשר נרתמים לדאוג לכל צרכי המשפחות, בכדי להקל ולו במעט על תחושת הפליטות והחרדה המלוות את המצב. הערבות ההדדית בינינו באה לידי ביטוי בצורה מופלאה, זה מוכיח את עצמו פעם אחר פעם. כאשר המדינה לא נותנת פתרונות ולא עובדת באופן שיטתי ועל פי תכניותיה, הקיבוצים יודעים לתת את הפתרון בזכות המאפיינים המיוחדים שלהם. אנחנו נמצאים בתקופה קשה ביותר ואני חושבת שכולנו יכולים למצוא בהתגייסות הזו נחמה".

אסתר טרנטו, חברת קיבוץ נחל עוז, אמרה בנושא: "אני מרגישה כי התנועה הקיבוצית היום ובשנים האחרונות, היא בועה בתוך החברה הישראלית, בועה חיובית שנותנת הרבה גאווה לכל שותפיה, יש ערבות הדדית, יש עזרה מהרבה קיבוצים, פותחים את הלב, מארחים מכל הלב ומגיעה לכם התודה והברכה על כל העשייה ועל היכולת לחבר את כולם לגוף אחיד".

מירב כהן, חברת עין השלושה שמתארחת במעגן מיכאל, אמרה בראיונות לכאן ב' וגלי צה"ל: "התנועה הקיבוצית מתארגנת באופן מעורר הערצה, אחווה וערבות הדדית. כשממשלת ישראל תלמד רבע מזה - אני אהיה מרוצה. המדינה עדיין לא חושבת שמגיע לנו להתפנות כמו בני אדם בצורה מסודרת. עם ישראל שוב מתגלה בגדולתו ותפארתו והמדינה שוב מתגלה במערומיה".


באנר TAPKIT

קיבוצים מארחים את תושבי הדרום במבצע "שומר החומות", מאי 2021

המצב הביטחוני משבש את חייהם של תושבי הדרום, אך הערבות ההדדית והסולידריות של חברי הקיבוצים מתעצמת. מאות משפחות, קהילות קיבוציות וקבוצות בני נוער עם מדריכיהם התארחו בקיבוצים מחוץ לטווח האש מאז תחילת מבצע "שומר החומות". אספנו מקבץ קטן של תמונות שמספרות סיפור ענק
משפחות מזיקים חוגגות שבועות ביחיעם
משפחות מזיקים חוגגות שבועות ביחיעם

"קיבוץ עין גדי יוצא מגדרו כדי לארח את קהילת חולית. מסייעים בכל הכלים ומכל עבר - קהילה, תרבות, ספורט, אפילו טיול בטרקטור ברחבי הקיבוץ יערכו לילדי חולית מחר. הערבות ההדדית בין הקיבוצים עובדת."

"משפחות נתיב העשרה שהתארחו בתיירות מרום גולן, מבקשות להודות לכל השותפין לאירוח הנפלא, ארגון FAI וקיבוץ מרום גולן, על היחס הנפלא, האוכל המפנק וכל הצ'ופרים שחיכו לנו בחדרים כדי להקל מעט על הימים הסוערים שעוברים על כולנו. המון תודה מכולנו, בתקווה שהשקט יחזור במהרה."

"תושבי קיבוץ גבת היקרים, רצינו להגיד תודה מעומק הלב על הכנסת האורחים. פינקתם וריגשתם אותנו, גרמתם לנו להבין שאנחנו לא לבד... תודה רבה."

לחברי יקום המקסימים, רוצים להודות לכם על אירוח מקסים, על חיוך, מילה טובה, על הנערים וצוות החינוך שמארחים מכל הלב, על ארוחת שבת ברמה של מלון 5 כוכבים. המון המון תודה, נעורים נירים."


באנר ביטוח חקלאי

נערים מארחים נערים

כאשר מתחיל סבב לחימה בדרום, נדרשות הקהילות הקיבוציות להחליט לאחר מספר ימים אם הן נשארות או מתפנות מהקיבוץ כקהילה או בקבוצות גדולות. משפחות רבות בוחרות לצאת עצמאית מהקיבוץ, אך בקהילות שטרם קיבלו החלטה להתפנות, או קיבוצים שנכנסו הפעם לטווח האש ואינם מתורגלים, מחפשים פתרון הפגתי
לנערים ולנערות
נערי שער הגולן המארחים ביחד עם נערי ניצנים וקומונת הש"ש בניצנים
נערי שער הגולן המארחים ביחד עם נערי ניצנים וקומונת הש"ש בניצנים

כאשר החלה ההסלמה בדרום, שהפכה מאוחר יותר למבצע "שומר החומות" הזמינו אליהן עשרות מערכות חינוך מהצפון והמרכז את תושבי הדרום להתארח אצלן בקיבוצים, לנוח להתרענן בפעילות הפגתית ושקט. מערכות חינוך אימצו אחת את השנייה ואירחו. בחלק מהמקומות בהן הקהילות לא התפנו, יצאו קבוצות של נערים ונערים ביחד עם מדריך הנעורים המקומי להתארח ולהתאוורר. בני הנוער המקומיים התגייסו להכין את מועדון הנעורים או המקום שבו יוכלו ללון, לגייס אוכל מהקיבוץ ופעילות שאפשר לעשות יחדיו. החיבור נעשה באמצעות מוקד החירום שנפתח על ידי התנועה הקיבוצית ושותפיה במרחב הכפרי, או באופן ישיר ועצמאי.

אגף חינוך של התנועה עסק גם הוא בשידוכים לאירוח בין קבוצות בני נוער ומנהלי חינוך, ליווה את מנהלי ומנהלות החינוך, אם בקיבוצם או במקומות האירוח, ורתם את מנהלי החינוך המארחים לחבק את ילדי המתארחים אל מערכות החינוך. כך התארחו ומתארחים נערים מקיבוץ חצור בשניר, שדה יואב וניצנים בשער הגולן ומסדה, צאלים בגינוסר ועוד ועוד. גם מושב תקומה מהזרם הדתי שפנה אל התנועה הקיבוצית בבקשה למצוא קיבוץ דתי שיארח את נעריו וזכה בקיבוץ מירב שקלט אותו. ערבות הדדית במיטבה.

קרלה ניימרקס, מנהלת חינוך חברתי בשער הגולן, וענבר אזרזר, מדריכת הנעורים, מספרות כי עם התפתחות סבב הלחימה בדרום, הנעורים של שער הגולן ומסדה ביקשו מהן להזמין להתארח בני נוער שנמצאים בקו הלחימה. "מהרגע הראשון שהנעורים שלנו שמעו שהקבוצה מגיעה, הם נרתמו לארגן, לסדר ולנקות את בית הילדים בהתרגשות רבה. אותנו מאוד ריגש לראות את הרצון של הנוער שלנו לעזור ולפתוח את הבית שלהם לילדים כמוהם שחיים במציאות לא פשוטה. כיף היה לראות שנוצר חיבור מצויין בין הקבוצות. בתקווה שהמפגשים האלה עם נעורים מקיבוצי הדרום יהיו בנסיבות אחרות ובתדירות גבוהה". 


באנר משקארד

עושים מצווה - חברי קלי"ה ארגנו בת מצווה למיכל ממפלסים. באלמוג חגגו יום הולדת למאיה מקיבוץ סופה

חברות וחברי הקיבוצים בצפון ים המלח פתחו את ביתם בפני תושבי העוטף מהקיבוצים, הישובים והערים, ולא נותרו אדישים לילדות אשר נאלצו לחגוג הרחק מביתן. מרגש
עושים מצווה - חברי קלי"ה ארגנו בת מצווה למיכל ממפלסים, באלמוג חגגו יום הולדת למאיה מקיבוץ סופה.
מיכל חוגגת בת מצווה בקלי"ה

מיכל כהן, בת ה-12 מקיבוץ מפלסים, היתה אמורה לחגוג בסוף השבוע שעבר את בת המצווה שלה במועדון בקיבוצה. בעקבות האירועים מיכל ומשפחתה, ההורים נווית וצחי, והאחיות – הדס ושירה, נסעו להפוגה בקיבוץ קלי"ה שבצפון ים המלח. אמה של מיכל, נווית, פרסמה הודעה בה סיפרה בה כתבה לאנשי הקיבוץ: "היום הילדה שלי חוגגת 12. עוד 3 שעות הייתה צריכה להיות בת המצווה שלה במועדון בקיבוץ, שהתבטלה כמובן. אם יש איזו פעילות נחמדה שתואמת לגילה אשמח לשמוע, שנעשה לה קצת שמח".

מובן שחברות וחברי הקיבוץ לא נותרו אדישים לשאלה והפיצו בקרב כולם  את הכוונה לשמח את מיכל. תוך שעות ספורות ארגנו למיכל בת מצווה בבריכה המקומית עם בלונים, ממתקים ועוגות. למרות תחושת התסכול על ביטול האירוע המקורי, ההתרגשות במקום היתה גדולה מאוד.

נווית אמרה באירוע: "ממש עכשיו היתה צריכה להסתיים מסיבת בת המצווה המקורית בקיבוץ שלנו. כיף לראות איך אנחנו מאוחדים וחזקים, במיוחד בזמנים קשים, וכיף לעבור מהמלחמה שיש אצלנו בבית לאהבה הגדולה שאנחנו מקבלים כאן". אביטל סוארי, חברת קלי"ה וממארגנות המסיבה, אמרה: " מיכל יקרה, אנחנו כאן בקלי"ה שמחים לארח אותך ולחגוג איתך את היום הזה, אבל מאחלים לך שבקרוב תחגגי בביתך, במפלסים, עם כל החברים שלך, עם המשפחה שלך ועם כל האהובים והאוהבים שלך. עצרנו הכל רק בשבילך ובאהבה גדולה".

לא רחוק משם, בקיבוץ אלמוג, שמעו כי מאיה מקיבוץ סופה, שמתארחת אצלם עם משפחתה, חוגגת יום הולדת עשר, וגם שם לא נותרו אדישים והרימו לה מסיבה מקסימה ומרגשת במועדון בקיבוץ.


באנר הזמן הירוק המחודש

תמונת השבוע: מבשלים שיאים טעימים

סיר הפסטה העצום. צילום: סמנתה קרצמר
צילום: סמנתה קרצמר

ברמת השופט אוהבים לחשוב בגדול וממשיכים לשבור שיאים של אליפות. סוזן רז, מנהלת התרבות של הקיבוץ, סיפרה לנו כי הסיר העצום שבתמונה, בקוטר של 2 מטר, שימש אותם בעבר כבר מספר פעמים בחגים. בין היתר הכינו עמו פעמיים שקשוקה ענקית בשבועות, וביום העצמאות האחרון בושל מרק ירקות ענק ובהמשך מתוכננים עוד מטעמים. את הסיר תיכנן והזמין ה"משוגע לדבר" של הקיבוץ, אבי "האביר" כהן, שחובב בישולים ובכלל איש מלא לב ונשמה.

הפעם, החליט "האביר" לבשל פסטה ברוטב "רוזה" לכבוד שבועות וזה המתכון:
60 קילו פסטה
12 ליטר שמנת
30 ליטר רוטב עגבניות 
100% אהבה

הכל תובל על ידי האביר האדיר והצוות המסור והקבוע שתמיד עוזר בלוגיסטיקה, והוגש ל-600 רמתשופטים ואורחים.


פייסבוק התנועה

"זו לא בדיחה, הארץ צריכה, הרבה צעירים נכבדים": מספרי הילודה בקיבוצים משבועות עד שבועות

עוד מהפך: לאחר שנתיים בהן נען חזרו לשלוט ביד רמה בטבלת הילודה הקיבוצית, היריבים הנצחיים ממעגן מיכאל עשו זאת שוב וחזרו להוביל בראש עם 34 תינוקות שנולדו בשנה החולפת! נען יסתפקו השנה במקום השני, בצוותא עם נציגי הקיבוץ הדתי - בית רימון. רשפים עושים כבוד לעמק עם זינוק מרשים לחמישייה הפותחת. הטבלה מבוססת על הנתונים שהועברו מהקיבוצים - טל"ח
ביכורי התינוקות של רשפים - נתנו השנה קפיצה מרשימה בילודה. צילום: טל שחם
ביכורי התינוקות של רשפים - נתנו השנה קפיצה מרשימה בילודה. צילום: טל שחם

ביכורי פרי הבטן, קרי התינוקות שנולדו מאז חג שבועות שעבר ועד הימים האחרונים, הם הביכורים המרגשים מכולם. למרות שנה חסרת ודאות בעקבות מגיפת הקורונה, משמח לגלות כי הילודה בקיבוצים נשמרה במספרים גבוהים. לאחר שנתיים רצופות בהן נען החזירו לעצמם את השליטה, מעגן מיכאל שוב הדיחו אותם מראשות הטבלה עם ארבעה תינוקות יותר. ההפתעה השנה מגיעה בדמות נציגי הקיבוץ הדתי מבית רימון שכבשו בסערה את המקום השני, ורשפים ובית השיטה עם זינוק מרשים מאוד קדימה אל מקומות 5 ו-6 בהתאמה. 

יש לציין כי מספר הלידות כולל את כלל התינוקות שנולדו בקיבוצים השנה. גם השנה נאספו הנתונים באמצעות טופס אלקטרוני מקוון שנשלח למנהלי ומנהלות הקהילה והגיל הרך בכל הקיבוצים מדן ועד אילות דרך מערכת 'קיבוץ נתונים'. אנו מודים מקרב לב לאודי בורוביץ' (שדה יואב), ראש מטה התשתיות של אינטל באירופה, יו"ר קיבוץ חולית וממובילי פרויקט מערכות הידע המקוונות של התנועה, ששוב התנדב לנצח על מלאכת איסוף הנתונים. השנה ענו לסקר 258 קיבוצים מתוך 280 אליהם פנינו (כולל הקיבוץ הדתי)  – 92.1% היענות! בסך הכל ספרנו השנה ילודה של 2403 תינוקות.

דפנה אלבלה-רונן ממעגן מיכאל, שילדה תאומים לפני שלושה חודשים, אמרה לעיתון 'ידיעות אחרונות': "במעגן מיכאל לא עוצרים! לא נתנו גם לקורונה לפגוע בדמוגרפיה שלנו. קיבוצים אחרים נרדמו בזמן המגיפה, אבל אנחנו עבדנו למען העתיד". ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, מסר: "גם בימים כאלו, ואף במיוחד, כולנו מתגאים בתוצרת האדמה, בביכורים החקלאים והתעשייתים וכמובן - בתינוקות החדשים שנולדו השנה. הסיפור הקיבוצי, ממש כמו הסיפור הציוני, הוא סיפור של גידול וצמיחה אל מול התנגדות לאומנית. זה לא השתנה. אנחנו נמשיך לגדול ולצמוח על אפם וחמתם".

העשירייה הפותחת בילודה: מעגן מיכאל (34), נען ובית רימון (30), יגור (27), גבעת ברנר (26),  רשפים ולוחמי הגטאות (24), בית השיטה (23), גן שמואל ושפיים (22), גבעת חיים איחוד ודורות (20), רוחמה (19), בארי, געש, הגושרים, משמר הנגב, ניר דוד, עין דור, רמת יוחנן, רתמים ושדות ים (18).


באנר TAPKIT

חוגגים שבועות 2021 בקיבוצים בסימן ערבות הדדית ואירוח קיבוצי הדרום

חג השבועות השנה היה חג שונה. עקב הלחימה בדרום קיבוצים רבים התפנו מביתם וקיבוצים במרכז, בערבה ובצפון פתחו את ביתם ואירחו אותם באהבה. יחד, חגגו הקהילות את חג השבועות
שבועות 2021 בבית קשת

אנו גאים ברוח החברות והערבות ההדדית, זוהי רוח התנועה. תודה למשפחות ולקהילות הקיבוציות שפתחו את ביתן, זכות גדולה נפלה בידינו לסייע לחברות והחברים מהדרום. 

מייחלים לימים שקטים ובטוחים, כדי שבחג השבועות הבא קיבוצי הצפון יתארחו בקיבוצי עוטף עזה והדרום.

צפו במקבץ מחגיגות שבועות בקיבוצים לשנת 2021.

 
באנר משקארד 2

110 לדגניה

בחג השבועות חגגו בדגניה גם יום הולדת 110 לקיבוץ, אירוע שנדחה מסוכות בגלל הקורונה, בנוכחות 65 מחברי קיבוץ דורות ומושב דקל שהתארחו

במהלך האירוע, בו השתתף גם מזכ"ל התנועה הקיבוצית, הוקרן סרט, המבוסס על מופע שנכתב על ידי חברי הקיבוץ, ולא יצא לאור בגלל הסגר השני של הקורונה. בסרט משתתף גם אחד מבניה המפורסמים, כיום, של דגניה הנמצא בעמדה בכירה בתקשורת. הקטעים המקוריים שנכתבו עבור המופע יצאו לאור בחוברת 110 לדגניה.

מוזמנים לצפות בסרט (בלחיצה על התמונה).

 
באנר ביטוח חקלאי

'גבעה ורוח בה' - תערוכה רב תחומית קבוצתית בגבעת חביבה

תערוכה - גבעה ורוח בה

התערוכה הקבוצתית היא מקבץ מרתק של עבודות המתייחסות לזמנים, לרעיונות ולעשייה של גבעת חביבה ב-70 שנות קיומה. בשנת הקורונה (2020) יצא לאור ספרו של יובל דניאלי, אמן וארכיונאי, המספר את סיפורה של הגבעה במבט היסטורי. התערוכה שנולדה מתוך דפי הספר הזה, היא צעד נוסף בהתבוננות באמצעות מבט אמנותי אישי, חופשי וביקורתי של אמנים המחוברים למקור ולמקום, על הרעיונות, התפיסות, הערכים – סדר היום שהגבעה מנחילה לאורך השנים בחברה הישראלית ובשנים האחרונות אף ברחבי העולם. בתערוכה עבודות מתחומים שונים ומגוונים – ציור בטכניקות שונות, צילום ובתוכו צילום תיעודי, וידאו, פיסול, מיצבי פנים ומיצבי חוץ.

22 המציגים בתערוכה הם אמנים שמקור צמיחתם בקיבוץ הארצי: אותם קיבוצים שיזמו והקימו את גבעת חביבה, הרעיון והמעשה. בין המציגים: אביטל גבע, גיא בר אמוץ, עמית קבסה, מיכאל קובנר, שאול קנז, יעקב שופר ועוד רבים וטובים.

פתיחה: 22.5.21, שבת 11:00-13:00, התכנסות בשעה 12:00. 
דוברים: מיכל סלע, ד"ר גליה בר אור, ח"כ יאיר גולן, אייל רייז וענת לידרור.

משפחות מהדרום המתארחות בקיבוצים בסביבה ובגבעת חביבה - מוזמנות.
הצטרפו אלינו לאירוע פייסבוק חי ומתעדכן בתוכן: https://fb.me/e/4xn01WbRG


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png

הוספת תגובה חדשה