דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

עוד סבב לחימה בדרום: מוקד החירום התנועתי פועל והערבות ההדדית בין הקיבוצים הרימה ראש גם הפעם. מה עשו אנשי שב"כ ומוסד בבית התנועה? מדברים יהדות קיבוצית ויוזמה לשיח והסכמות בחברה הישראלית. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
פעילות לילדי נחל עוז במשמר העמק
 12/05/2023
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

מוקד החירום של התנועה הקיבוצית והמרחב הכפרי נפתח ופועל גם הפעם על מנת לסייע ליישובים בעוטף עזה

בדומה לסבבי לחימה קודמים, גם הפעם נפתח מוקד החירום של התנועה הקיבוצית, המשותף גם לקיבוץ הדתי, תנועת המושבים ומרכז השלטון האיזורי. המוקד נתן מענה בראש ובראשונה ליישובים סמוכי הגדר, באופן מרוכז ובתיאום עם המועצות האזוריות בעוטף
לול בקיבןץ במועצה האזורית אשכול שספג פגיעה ישירה של פצמ"ר. צילום: ביטחון אשכול
לול בקיבןץ במועצה האזורית אשכול שספג פגיעה ישירה של פצמ"ר. צילום: ביטחון אשכול

מוקד הסיוע פעל החל מיום שלישי בבוקר, לאחר פתיחת מבצע "מגן וחץ" עם חיסולם של בכירי הג'יהאד האסלאמי ועוד בטרם החל הירי מרצועת עזה. המוקד פועל במידת הצורך במציאת מקומות לינה והפגה לתושבי העוטף והדרום - בדגש על ישובים צמודי גדר, ותוך ניסיון לשמור על מענה קהילתי המחזק את החוסן של הקיבוצים והמושבים.כמו כן, עוסק המוקד בהערכות מצב וסיוע בפיתרון בעיות נקודתיות של קיבוצים או משפחות מול המועצות וגורמים אחרים. כ-5000 מתושבי הנגב המערבי בחרו לצאת להתרעננות עוד לפני תחילת הירי במסגרת תכנית "משב רוח" שהופעלה על ידי מערכת הביטחון.

על פי התכנית שמפעילות המועצות האזוריות חלק מהקיבוצים והיישובים מתפנים למקומות אירוח ונופש בתור קהילה או כמשפחות בודדות ואילו חלק מהקיבוצים מתפנים לקיבוצים שנמצאים מחוץ לטווח האש ואיתם כבר נוצרו קשרי גומלין בעבר. מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, אמר: "מרשים להיווכח כי ההיערכות הממשלתית הולכת ומשתפרת ממבצע למבצע. ההיערכות הממשלתית והתיאום המשופר עם המועצות האזוריות מביא לפתרונות מהירים יותר ומתאימים יותר. כך ראוי לנהוג כלפי ציבור הסופג מתח מתמשך לאורך שנים ארוכות מידי". קיבוצים או משפחות שמעוניינים לארח בקיבוצים או ביתם משפחות מהדרום (רק ביחידות או דירות נפרדות) מוזמנים למלא פרטים ובתנועה הקיבוצית יעשו את החיבור למשפחות מתאימות. לחצו כאן למילוי הטופס.

בימים שלפני מבצע "עלות השחר" לפני שנה ובמהלכו מצאו את עצמם תושבי קיבוצי העוטף, וכרם שלום ונחל עוז במיוחד, במצב בלתי אפשרי של מצור בעקבות סגירת כבישים בעוטף עזה על ידי כוחות הביטחון. הפעם יכולים חברי הקיבוץ להתפנות ולשוב מדרך חירום חלופית ומוגנת שהוכשרה על ידי משרד הביטחון וקק"ל לאחר הביקור בקיבוץ של מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, למחרת ההכרזה על הפסקת האש בו שמע מאנשי הקיבוץ על הסיטואציה הקשה שנכפתה עליהם.


באנר משקארד

מבצע "מגן וחץ": גם הפעם הערבות ההדדית בין הקיבוצים הרימה ראש

רבים בקיבוצי עוטף עזה והדרום לא המתינו למטחי הרקטות, ויצאו להפגה בקיבוצים במקומות אחרים ברחבי הארץ, שם התקבלו באהבה ובחום
פעילות לילדי נחל עוז בקיבוץ משמר העמק (שומריה). בור מדהים בין שני הקיבוצים, ערבות הדדית במיטבה
פעילות לילדי נחל עוז בקיבוץ משמר העמק (שומריה. חיבור מדהים בין שני הקיבוצים וערבות הדדית במיטבה

ההבנה כי אנחנו בפתחו של סבב לחימה נוסף מול ארגוני הטרור ברצועת עזה הביאה בשבוע שעבר את מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר לכנס את צוות החירום התנועתי, להיערך להציע לקיבוצי 'העוטף' והדרום את עזרת התנועה, ולסייע באיתור מוקדי הפגה מחוץ לטווח הרקטות. השבוע, אחרי חיסול בכירי הג'יהאד האיסלמי בידי צה"ל - ניתן האות, ואלפי תושבי עוטף עזה וערי הדרום יצאו את האזור להתארח במקומות אחרים בארץ.

רבים מהם התפנו במסגרת התוכנית הלאומית של פינוי קהילתי "משב רוח" אל קיבוץ באזור אחר בארץ. עשרות קיבוצים – מהערבה ועד הגליל העליון - מיהרו והזרימו הצעות לארח תושבים מקיבוצי העוטף. המתפנים הדרימו והצפינו או מצאו מקום בשפה או בשרון. היו שהדרימו עד קיבוץ יטבתה, שקלט משפחות מהעוטף ופתח עבור הילדים מועדון פעילות וספריה. במלון יערים שבקיבוץ מעלה החמישה התארחו 250 מפונים שנהנו מתכנית אירוח עשירה שהכין הקיבוץ, ואחרים הגיעו עד קיבוץ גשר בעמק הירדן, שמארח חברים מקיבוץ כרמיה בסבבי הלחימה.

"בזמן מבצע 'צוק איתן' נוצר בין שני הקיבוצים שלנו קשר דרך התנועה הקיבוצית, ובימי 'שומר חומות' הגענו לכאן בפעם הראשונה, ונשארנו פה 11 יום. במבצע 'עלות השחר' באנו ללילה אחד, ועכשיו אנחנו כאן במבצע 'מגן וחץ', ואנחנו מקווים לחזור מהר הביתה, לשגרה שלנו. בכל פעם שאנחנו מגיעים לכאן דינה מהקיבוץ מחכה לנו עם עוגיות, ובפנים מאירות משמחה", סיפר פיני גוטליב מכרמיה לכתב ynet ישראל מושקוביץ. אורן ומורן ערד, חבריו לקיבוץ, סיפרו כי ילדיהם אוהבים להגיע לכנרת ושומרים על קשר עם ילדי גשר מאז מבצע "שומר חומות". "פעם בתחילת מבצע צבאי היינו נשארים בכרמיה כדי לראות איך מתפתחים הדברים, אבל הפעם מיד כשהבנו שהעניינים מתחממים החלטנו לצאת", אמר אורן. לחצו כאן לקריאת הכתבה באתר YNET.


באנר ביטוח חקלאי

החתונה שסגרה מעגל של
ערבות הדדית בין הקיבוצים

כמו זוגות רבים, גם אביב וניצן שמעון מקבוצת יבנה היו אמורים להינשא בל"ג בעומר (שלישי) כמיטב המסורת על הדשא בקיבוצם. בשל המצב הביטחוני, לא היה ניתן לקיים את החתונה במקום המיועד שנמצא בטווח האש והיה חשש לביטולה. מי שנרתם לסייע ולארח את החתונה אצלן היה קיבוץ צובה, ששנתיים קודם לכן התארח בקבוצת יבנה בזמן השריפה בהרי ירושלים. צפו בזוג משוחח עם סיון רהב-מאיר בחדשות 12
צילום מסך מתוך חדשות 12

סיפור נוסף של ערבות הדדית בין קיבוצים, הגיע מכיוון קבוצת יבנה: אביב וניצן שמשון מקבוצת יבנה היו אמורים להתחתן בקיבוצם ביום שלישי. כל ההכנות נעשו לקראת היום הגדול, אולם עקב המצב הביטחוני ומגבלות ההתקהלות של פיקוד העורף הם נאלצו, בבהילות, למצוא חלופה למיקום החתונה ובלבד שתתנהל מחוץ לטווח הרקטות. שורת שיחות טלפון והפעלת קשרי חברות הביאה את הפתרון המיוחל – קיבוץ צובה שבהרי ירושלים נרתם, הקצה עבור הזוג הצעיר מקום על הדשא ואת שירותי המטבח והעמיד מערך 'תורנים', ממש כמו פעם, שנרתמו לעשות שמחה גדולה לזוג הצעיר. שמשון גוטליב, מנהל הקהילה בקבוצת יבנה, תיאר זאת כך: "כשירי הטילים איים עלינו זכינו לקבלת פנים מרגשת בקיבוץ צובה ולקיים חתונה כְּמָה שהרגיש בתוך המשפחה. קשה לתאר את קבלת הפנים לה זכינו ואת חברינו שחזרו מהחתונה נפעמים ואסירי תודה. זוהי ערבות הדדית מלא מלא. אשרינו שזכינו".

הקשר הטוב בין שני הקיבוצים לא החל השבוע. לפני כשנתיים הייתה זו קבוצת יבנה שאירחה את אנשי צובה שנאלצו להתפנות מביתם בעקבות השריפה הגדולה שהשתוללה בהרי ירושלים וכילתה אלפי דונמים של חורש. מאז התהדקו הקשרים בין הקיבוצים ולפני כחודשיים נפגשו הנהגת קבוצת יבנה והנהגת קיבוץ צובה למפגש מטה מול מטה, בתיווך ובהנחיה של יניב הגי ודניטו ונגרובסקי מהמטה השיתופי בתנועה הקיבוצית.

במציאות המורכבת של חיינו, נסגר מעגל של ערבות הדדית בין שני הקיבוצים. המון מזל טוב לזוג הצעיר ולמשפחות ורק בשמחות!

 
באנר מרכז קליטה

אז מיהו יהודי? אנחנו!

"זו היהדות שלנו" הייתה כותרת הכנס שנערך בתחילת השבוע בקיבוץ נען בהשתתפות כ-100 נשים וגברים מכל רחבי הארץ. לטובת ארגון הכנס חברו יחד כל הארגונים שעוסקים ביהדות במרחב הקיבוצי - מכון שיטים, המדרשה באורנים, בינ"ה והתנועה הקיבוצית - כדי להוביל שיח משותף ומעורר על המקום של היהדות בחיינו ועל התפקיד שלנו בחברה הקיבוצית. המסקנה שעלתה היא שצריך להמשיך לעסוק בזה
יוזמי הכנס מסבירים על החיבור שלהם ליהדות. מימין: יובל לינדן, דבי ברא"ס, אבישי בן אהרון וערן ירקוני
יוזמי הכנס מסבירים על החיבור שלהם ליהדות. מימין: יובל לינדן, דבי ברא"ס, אבישי בן אהרון וערן ירקוני

בכנס לקחו חלק כ-100 איש ואישה, וביניהם בוגרי ובוגרות התכניות של "כזה ראה וחדש", נציגי הארגונים וקיבוצניקים וקיבוצניקיות שבאו לדבר על יהדות מכל קצוות הארץ. הדוברים והדוברות בכנס אפשרו לנוכחים לצלול אל תוך העולם היהודי הליברלי בישראל תוך שיח וחשיבה על המהות והתוכן. על הקשר בין הפעילות בקיבוצים לתנועת 'ישראל חופשית' בהובלת אורי קידר (גבעת ברנר), על התכניות המשותפות לפיתוח עולם תוכן יהודי בקיבוצים עם בוגרת תוכנית 'כרם' הובלה בתחומי הזהות והשייכות בקיבוצים של היום של "כזה ראה וחדש", נורית עמית (רמת רחל), על קול רבני לזכויות אדם שחולק איתנו עולם ערכים רחב, בהובלת אבי דבוש (נירים). אילה ויצנר, מהמקימות וההוגות של "כזה ראה וחדש" בתנועה הקיבוצית, חלקה חוויית התמודדות עם יהדות בתוך התא המשפחתי הקיבוצי, וכמובן, ראשי הארגונים המובילים - ערן ירקוני (נערן, שיטים), יובל לינדן (בינ"ה), אבישי בן אהרון (המדרשה באורנים) ודבי ברא"ס ויעל רז לחייני שמובילות בתנועה הקיבוצית את "כזה ראה וחדש" כתכנית משותפת לאגפי חינוך וחברה וקהילה בתנועה, יחד עם דותן אריאלי מהמדרשה באורנים (שער העמקים).

בחלקו השני של היום לקחו חלק פעיל המשתתפים והמשתתפות בשיח על רוח ופרקטיקה של יהדות בקיבוץ כמו שבת, ביטויים יהודיים במרחב הציבורי, חגים ואירועים, טקסי חיים ועוד. קיימנו חשיבה משותפת על התפקיד שלנו בהמשך הנכחת היהדות בקיבוצים בהתאמה לעולם הערכים הקיבוצי ולישראל בשנת 2023. את היום ליווה יוחאי גרוס (בית העמק) בשירה ונגינה משיריו של יהונתן גפן.

והמסקנה? להמשיך. להמשיך ולעסוק בנושא, להביא עוד חברים וחברות מכל רחבי הארץ לדבר יהדות קיבוצית, לתת לה מקום בתוך החברות שלנו עם הפרשנות הייחודית שלנו, עם המאפיינים המקומיים שלנו, עם הכבוד למקורות ולמסורת והקשבה לרוח היהודית הליברלית החוקרת והמתפתחת.


פייסבוק התנועה

יוזמה לשיח והסכמות בחברה הישראלית: "אין לנו עם לבזבז"

תנועת הקיבוץ הדתי יזמה, והשבוע הצטרפה גם התנועה הקיבוצית לרעיון קיומן של אסיפות עם ברחבי ישראל, במהלך חודש יוני. המטרה: הידברות, הבנת המחלוקות וגיבוש מסמך הסכמות על עתיד וערכי החברה הישראלית
זיידל וגלס. 120 אסיפות בחודש יוני
זיידל וגלס. 120 אסיפות בחודש יוני

המחלוקת הציבורית – פוליטית האדירה סביב מה שמכונה בחלק אחד של החברה הישראלית "רפורמה משפטית" ובחלק אחר "מהפיכה משטרית" מביא עמו גם יוזמות של הידברות, הבנת המחלוקות וחיפוש ההסכמות על ערכי  החברה הישראלית. אחת היוזמות, בהובלת הקיבוץ הדתי, אליה הצטרפו ארגונים רבים נוספים, היא קיומן של "אספות עם" ברחבי הארץ, וגם בקיבוצים, שהמשתתפים בהן ישקפו הלכי רוח שונים בחברה הישראלית, וביחד יגבשו מסמך הבנות משותף על עתיד וערכי החברה הישראלית.

המטרה המוצהרת היא קיומן של 120 אסיפות עם במהלך חודש יוני, בהן ייפגשו בכל אסיפה 50-100 אזרחים מכל גווני החברה הישראלית, יקשיבו לדעות השונות ולכאב האישי של כל צד, ישוחחו באופן חיובי ויחתרו יחד לגבש הסכמות ליבה באשר לערכים ועקרונות החיים המשותפים. תוצרי האספה יאוגדו למסמך אחד, שיוגש לנשיא המדינה ולגורמים הרלוונטיים, במטרה שיחתמו על ההסכמות יותר ממיליון ישראלים.

מובילות המיזם בשתי התנועות הקיבוציות הן ד"ר אילת גלס, עד לאחרונה ראשת אגף חברה וקהילה, ומקבילתה בקיבוץ הדתי, בת עמי זיידל. השתיים ציינו כי "אין לנו אשליה שהמפגש הזה יפתור את כל בעיות החברה הישראלית בשלוש שעות, אבל יש לנו תקווה שהמפגש הזה, ועשרות כמותו שיתקיימו בארץ, ייתרמו לאקלים של חיבורים, ויצליחו להזכיר לכולנו שיש לנו מכנה משותף לצד המחלוקות. האסיפות הן צעד בתוך תהליך ארוך טווח יותר, שמטרתו לטפח יחסים של אחווה ושותפות בין קבוצות טסקטורים שונים בחברה הישראלית, וכן לייצר כוח עממי הדורש פעולה בהסכמות". קיבוצים המעוניינים לקיים אצלם "אספת עם" מוזמנים לפנות אל אילת גלס: 050-7552532 או אל בת עמי זיידל: 052-4767469. 


באנר ביטוח חקלאי

אין הדבר תלוי אלא בנו

גם בקיבוץ המעורב כרמים, מטבע הדברים, המתח הפוליטי היה נוכח במיוחד בחודשים האחרונים. שכנים וחברים הלכו להפגנות מנוגדות, חלקו אחד על השני והתווכחו מתוך אכפתיות ואידיאולוגיה לגבי הדרך אליה הולכת מדינת ישראל. לקראת יום העצמאות הם ביקשו להזכיר לעצמם שרב המשותף על השונה והפיקו קליפ מרגש
תסריט, צילום בימוי ועריכה: אליאב מייסון

לקראת יום העצמאות החליטו בקיבוץ להזכיר לקהילה ולכולם שבסוף גם כשאנחנו שונים – יש בינינו הרבה יותר משותף – הסיפור של קיבוץ כרמים הוא של אנשים שיודעים לאורך כל השנה להיות שכנים וחברים טובים וקרובים גם כשיש ביניהם שוני גדול ומתח אידיאולוגי ודתי. בקליפ יום העצמאות המרהיב של הקיבוץ בחרו בכרמים להראות בדיוק את זה - איך מאחורי המסכות והדעות וקבוצות השייכות השונות – יש גם אהבה ושותפות גדולה ואמיתית. 

תסריט, צילום בימוי ועריכה: אליאב מייסון.


באנר משקארד

מה עשו אנשי שב"כ ומוסד
בבית התנועה הקיבוצית?

שיתוף פעולה חדש בין רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית ושירותי הביטחון המסווגים: בשבוע שעבר, נפגשו כ-70 צעירים וצעירות מעשרות קיבוצים בכל הארץ למפגש חשיפה לתפקידי הליבה בשב"כ וב'מוסד'
מהקיבוץ לשירות: בוחנים קריירה חדשה
מהקיבוץ לשירות: בוחנים קריירה חדשה

את המפגש פתחה רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, שהסבירה על מטרת קיומו: "קיבוץ וביטחון תמיד הלכו והולכים יחד, ומאז מעולם לקחו על עצמם הקיבוצים לקחת חלק מרכזי ולתרום בתחום זה ובתחומים אחרים בחברה. החשיבות לכך לא פחתה גם בימינו, ולכן נענינו בשמחה לפניות שהגיעו מהשב"כ ומהמוסד לאתר צעירים וצעירות מהקיבוצים לקריירה מעניינת ומשמעותית למען ביטחון המדינה ותושביה. זה משמח מאוד לראות את ההתעניינות הרבה שלכם ושלכן והנוכחות המרשימה כאן היום, ואני מקווה שנראה כמה שיותר צעירות וצעירים מהקיבוצים לוקחים אחריות ותורמים בנוסף לשירות צבאי משמעותי ומילואים גם בשירות הביטחון".

לאחר מכן דיברו עם המשתתפים נציגי הארגונים שבירכו על שיתוף הפעולה עם התנועה הקיבוצית, הציגו בכלליות את אופי פעילותם וכיצד צעירים יכולים להשתלב בארגונים - הן במשרות סטודנט והן במשרות בוגרים לעבודה קבועה. בחלק האחרון של המפגש התחלקו המתעניינים לשתי קבוצות, וניתנה הזדמנות להתעניין עוד ולשאול שאלות, לשתף ברצונות ולקבל הסבר פרטני על מאפייני התפקידים. הפידבקים של המשתתפים שהגיעו לאחר המפגש העידו כי היה מפגש מעניין וחיובי.

צעירים שלא השתתפו במפגש אך מעוניינים לבדוק את כיווני הקריירה בשירותי הביטחון הללו מוזמנים ומוזמנות לפנות במייל לאורטל בן הרוש, רכזת תכניות בוגרים ברשת הצעירים: ortal.benharrosh@tkz.co.il .
או לעקוב אחרי פרסומי "הרשת" בפייסבוק: https://www.facebook.com/hareshetkz


פייסבוק התנועה

זה העתיד שלנו: מתחדשים ומחזקים את תחום הצעירים בשער הנגב

בשבוע שעבר התקיימה הכשרת מובילי ומובילות תחום הצעירים ביישובי המועצה האזורית שער הנגב שאורגנה במשותף על ידי רשת הצעירים בתנועה הקיבוצית ומרכז צעירים שער הנגב. ההכשרה התקיימה במבנה החדש והמושקע של מרכז הצעירים שנחנך לאחרונה
הכשרת מובילי תחום צעירים בשער הנגב

מרכז צעירים שער הנגב שם לו למטרה להקים פורום אזורי שיסייע לרכזים לפתח ולקדם את תחום הצעירים ביישובי המועצה, ובדומה למרכזי צעירים נוספים במועצות אזוריות אחרות הוא חבר לרשת הצעירים בתנועה הקיבוצית לבניית הכשרה שתסייע לעוסקים בתחום לקדם אותו. המשתתפים והמשתתפות קיבלו תשתית של ידע וכלים לבירור צרכי הצעירים, הרלוונטיות של ועדת הצעירים ושילוב הדור הצעיר בקהילה ובאזור.   

את ההכשרה פתחו נעמי דרגון-גוטקין, מנהלת מרכז צעירים שער הנגב, ורותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים בתנועה, שסקרו את תחום הצעירים ברמה האזורית והארצית, החשיבות בקידום התחום בקיבוצים ואת מטרות ההכשרה. לאחר מכן, עברו המובילות והמובילים סדנא עם מנחת הקבוצות אילה בריליאנט (שפיים), בה מיפו את צרכי הצעירים, שלבי החיים, הקהילות הקיבוציות השונות ותפקידו של רכז/ת ועדת הצעירים בתוך הקהילה. המשתתפים שוחחו על המטרות והאתגרים המשותפים ועל מעורבות של צעירים וצעירות בקהילה ותחושת השייכות אליה, והתחילו לבנות תשתית לשיתופי פעולה בין היישובים.

במהלך המפגש פגשו המשתתפים את ראש המועצה אופיר ליבשטיין, שהיה שותף בצוות "הטורקים הצעירים" שפעל לקידום מנהיגות צעירה בקיבוצים, ואת מנכ"לית המועצה, לילך שיינגורטן. השניים הביעו את אמונם בפעילותם של מובילי ומובילות התחום בקיבוצים ובהכשרה המקצועית.


באנר מרכז קליטה

קול קורא להגשת מועמדות: לתנועה הקיבוצית דרוש/ה רכז/ת אזור מרכז במחלקת שנת שירות

מהות התפקיד: חבר/ה במחלקת שנת שירות באגף חינוך של התנועה הקיבוצית, במסגרת התפקיד עבודה עם מסגרות ההתנדבות לאורך השנה ושותפות מלאה בארגון והפעלת כנסים, מפעלים ואירועים מחלקתיים, אגפיים ותנועתיים, לצד קיום מפגשים עם מערכות החינוך היישוביות וכלל שותפי הדרך בהתייחס לעולם שנת השירות במרחב ההתיישבותי
לוגו אגף חינוך

דרישות התפקיד:

  1. חבר/ת קיבוץ - חובה.
  2. היכרות עם עולם שנת השירות – חובה.
  3. ניסיון בניהול חינוכי והובלת תהליכים ארגוניים וחינוכיים.
  4. ניסיון בהדרכה ובעבודה עם נוער.
  5. היכרות עם מערכות החינוך הקיבוציות והמועצתיות.
  6. מיומנויות בינאישיות גבוהות ויכולת עבודה בצוות וגם עצמאית כחלק מצוות המחלקה.
  7. יכולת ארגונית גבוהה וביצוע משימות מגוונות בו זמנית.
  8. יכולת עמידה מול קהל והעברת מסרים.
  9. נכונות לעבודה במסגרת שעות לא שגרתיות, כחלק מצוות אגף חינוך.

היקף משרה: מלאה
כניסה לתפקיד: תחילת יולי 2023

קורות חיים יש לשלוח עד לתאריך 27.05.23 לדבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך, לדוא"ל:  deby@tkz.co.il


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה