דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

איך חגגו שבועות בקיבוצים? הכנו קליפ סיכום. החינוך החברתי מוכן לקיץ. חטיבת הנח"ל נשארה בידינו. הקיבוצניקית שרצה 275 קילומטר במשך 40 שעות רצוף ולהרחיק עד בודפשט בשביל להתקרב ליהדות שלנו. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
שבועות במשמר השרון
 01/06/2023
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן
 

וחג שבועות תעשה לך

שומרים על המסורות: חג השבועות הקיבוצי נערך כמיטב המסורת בהפקה עצמית גאה, עם ביכורי הענפים, ריקודים ושירים, באלות חציר וזר על הראש, והצגת התינוקות שנולדו מאז שבועות אשתקד. על הקונצרט ניצחו כתמיד מנהלי ומנהלות התרבות בקיבוצים שעובדים קשה כל השנה ובפרט בשבועות כדי להפיק לנו חגיגות ומפגשים קהילתיים של תרבות ותוכן. גם השנה הכנו עבורכם קליפ מסכם מטקסי שבועות השונים בקיבוצים

בסוף השבוע שעבר חגגנו את חג השבועות, שהוא החג הכי קיבוצי בלוח השנה ועבור רבים – החג האהוב ביותר. כל הקלאסיקות המוכרות והאהובות נכחו גם השנה: הטרקטורים והכלים החקלאיים, ביכורי ענפי החקלאות, השירים והריקודים, תחנות והפנינג יצירה, המפגשים הנוסטלגיים על הדשא או בשדה, וכמובן הצגתם – לקול תשואות הקהל – של התינוקות שנולדו מאז שבועות אשתקד. היו גם קיבוצים שניצלו את החג לחגיגה נוספת - ציון  יומולדת עגול 80 ו-90 שנים לעליית המייסדים על הקרקע. בקיצור, שמחה גדולה שנמשכה מדן ועד אילות, עם המוני אורחים, וגאווה בחקלאות ובתוצריה, ובמסורות החג המקסימות, הנשמרות ומתחדשות כבר ארבעה דורות.  

ריקי רז, מנהלת מטה התרבות התנועתי, מסכמת את החג הקיבוצי ביותר, ומציינת כי חשה "גאווה רבה לראות את הטקסים המושקעים בקיבוצים - כולם על טהרת כוחות מקומיים, את ההשתתפות ושילוב הדורות בעשייה וביצירה. תודה למנהלות ומנהלי התרבות בקיבוצים, שעומסים על כתפיהם עשייה תרבותית עשירה בחג השבועות בפרט ולאורך השנה בכלל, שומרים על המסורות ומביאים חידושים מתאימים ברוח הזמן".

בסרטון המצורף ריכזנו עבורכם תמונות חג מקיבוצים שונים. הן ממחישות יותר מאלף מילים את עוצמת החג ויפי מסורות חג השבועות בקיבוצים.

 
באנר מיזמתון 2023

מוכנים לקיץ

בשעה טובה ומוצלחת הסתיים חודש שלם של היערכות לקראת פעילות הקיץ בחינוך החברתי ביוזמת מערך ההדרכה של אגף חינוך בתנועה הקיבוצית. החודש כלל 18 הרצאות וסדנאות שהועברו במפגשי זום בהשתתפותם של יותר מ-600 יו"רי ומנהלים/ות חינוך בקיבוצים, מדריכים/ות בחינוך החברתי ממעל 130 קיבוצים, רכזי ורכזות חינוך במועצות האזוריות ונציגים שונים מהקיבוץ הדתי, תנועת המושבים, ארגונים ועוד
פעילות פתיחת הקיץ של המועצה האזורית בעין שמר. צילום: רותי בראל
פעילות פתיחת הקיץ של המועצה האזורית בעין שמר. צילום: רותי בראל

פעילות הקיץ ותכנית החופש הגדול מהווים את שיאה של עשייה חינוכית הנמשכת לאורך כל השנה. פעילות הקיץ מאפשרת הרחבה לפעילות השגרתית המתקיימת במהלך השנה, ומפגש חברתי אינטנסיבי המשלב שגרה שונה, רגעי שיא ואתגרים. כדי להעשיר את ארגז הכלים של הצוותים החינוכיים ועל מנת שיגיעו מוכנות ומוכנים לפעילות הקיץ, הכינו באגף חינוך של התנועה הקיבוצית חודש שלם של מפגשי הכנה, העשרה ופיתוח מיומנויות מקצועיות לקראת החופש הגדול, על טהרת הכוחות המקומיים ובשילוב של רק שלושה מרצים חיצוניים.

את הפרויקט יזמו והובילו מנהלת פיתוח תוכן, אסנת חביב גל (הגושרים) ומנהל החינוך החברתי ("שבילים"), אורי פלד נקש (רמת דוד) בשותפות מלאה עם מערך ההדרכה של האגף. בין נושאי המפגשים השונים: מתן כלים לקראת בניית תכנית החופש, "דימוי גוף, הפרעות באכילה ותפקיד מערכת החינוך", מיניות בגיל הנעורים, שיתוף ורתימת הורים בחופש, שילוב ילדים עם קשיי התנהגות והשתלבות, מעבר לכיתה א' ומעבר אל הנעורים ועוד.

אסנת חביב גל אמרה כי "החופש הגדול מזמן מרחבי זמן משמעותיים לעשייה חינוכית וחברתית, ועל צוותי החינוך החברתי מוטלת משימה חשובה - יצירת חוויות עם ערך ומשמעות עבור כולם. ככל שהצוות החינוכי יגיע מדויק ומוכן ככל הניתן לחופשת הקיץ, כך הוא יוכל להפוך את הקיץ לזמן משמעותי יותר לקבוצה ולפרטים בה....וגם לצוות". "יצרנו מענה חינוכי ומערכתי נגיש וללא עלות, שנפרש על פני חודש שלם של מפגשי זום מרתקים ומעשירים, ועל הדרך אפשרנו מפגש עמיתים ארצי מחבר ומלמד", מספרת ראשת אגף חינוך בתנועה, דבי ברא"ס. "תודה והערכה רבה מגיעות לאסנת שהרימה, הובילה, הדריכה וניהלה את הפרוייקט הזה יחד עם מערך ההדרכה שעזר למקד צרכים ולהגדיר מטרות. אני מאחלת לכולנו קיץ מלא עשייה חינוכית שמחה ובטוחה, אנחנו כבר פועלים בהכנתו. חודש מאי יהווה, ללא ספק, מודל משמעותי בהכשרת צוותי החינוך בשנת החינוך הבאה".


באנר משקארד

להרחיק עד בודפשט בשביל לחזור ולהתקרב ליהדות שלנו

כמה שונה היא יהדות הונגריה ומה בעצם ניתן ללמוד ממנה? אלו היו השאלות המרכזיות בצאתה של קבוצת מחזור ג' בתכנית "כרם" לחלק נוסף אותו חוו בסמינר לזהות יהודית קיבוצית
משתתפי ומשתתפות מחזור ג' של תכנית כרם בבודפשט
משתתפי ומשתתפות מחזור ג' של תכנית כרם בבודפשט

תכנית כרם מבית "כזה ראה וחדש" של התנועה הקיבוצית ובשיתוף המדרשה באורנים מחברת קבוצה של חברות וחברי קיבוצים בעמדות הובלה (פורמליות ולא פורמליות) לסמינר הנמשך 11 חודשים ועוסק בזהות יהודית קיבוצית. התכנית כוללת מפגשי לימוד ותוכן, סיורים, סמינר, ליווי אישי לעשייה ומסע לקהילה יהודית בחו"ל.

החיבור ליהדות הונגריה מעלה שאלות של מהות היהדות כתרבות וכיצד העיסוק בזהות היהודית מגיע באופנים שונים, במקומות שונים ובקרב אנשים שונים. כך זכו משתתפי "כרם ג'" לחוות את סיפורה של יהדות הונגריה במסע בעיר הבירה, בודפשט. במהלך המסע חזר שוב ושוב סיפורם האישי של אנשים שבאמצע החיים מגלים שהם יהודים, ואז מגיעה בחירתם במשימה אישית המבקשת לחזק, לשמר, לחקור ולרתום  את מקומה של היהדות באישי ובקהילתי.

ביום האחרון של המסע בהונגריה, פגשה הקבוצה את מרסל – מנהל ה-JCC (מרכז קהילתי יהודי) בבודפשט. במהלך השיח סיפר מרסל על המשימה שעמדה בפניהם של המרכז והקהילה במהלך השבועות הראשונים של המלחמה באוקראינה, כאשר פליטים רבים דפקו על דלות המרכז וביקשו מזון, ביגוד או מקום לינה. לשאלתו של אחד מחברי הקבוצה האם היו אלה פליטים יהודים מאוקראינה, ענה מרסל "לא בדקנו אף אחד או אחת שביקש עזרה, עזרנו למי שהיה צריך לא בגלל שהם יהודים - אלא בגלל שאנחנו יהודים". וכך הרחיקו משתתפי התכנית עד בודפשט על מנת לחזור ולהתקרב ליהדות שלנו – היהדות הקיבוצית, יהדות כתרבות.


באנר ביטוח חקלאי

לומדים כיצד ניתן לקחת אחריות ולהשפיע במרחב האזורי

במסגרת המחזור השלישי של תכנית ״המסלול - מנהיגות העתיד במרחב האזורי״ שנפתח בשבוע שעבר, נפגשו המשתתפים והמשתתפות לסיור במועצה האזורית גזר, במהלכו פגשו את ראשת המועצה רותם ידלין. הסיור התקיים במטרה להעמיק את הידע מעשי והתאורטי בכל הנושאים הקשורים לשלטון ולמרחב האזורי
מחזור ג' של תכנית "המסלול" עם ראשת המועצה האזורית גזר, רותם ידלין
מחזור ג' של תכנית "המסלול" עם ראשת המועצה האזורית גזר, רותם ידלין

בחלק הראשון של הסיור נפגשו משתתפי התכנית עם רותם ידלין ראשת המועצה האזורית גזר, שסיפרה על המסלול המקצועי שלה, הבחירות שעשתה ומה הניע אותה להשפיע על המרחב בו היא חיה. החלק השני, כלל פגישה עם כרמל טל, מנכ"לית המועצה, ששיתפה באתגר שבניהול מועצה אזורית והקשר עם היישובים השונים, והעמיקה את הידע בכל הקשור לשלטון הדו-רובדי (הרובד העליון - המועצה האזורית; הרובד התחתון - הוועדים המקומיים ביישובים), הקשר של היישובים עם ממלאי תפקידים במועצה, חשיבות הנציגות במליאת המועצה ואפשרויות ההשפעה של התושבים והתושבות במרחב האזורי.

תכנית "המסלול" משותפת לתנועה הקיבוצית ולמועצה הציונית בישראל והמשתתפים בה מגיעים מהקיבוצים שונים מכל הארץ, במטרה להשפיע על המרחב האזורי שבו הם חיים. התכנית כוללת שמונה מפגשים ושמה דגש על החיבור למרחב הקיבוצי והכפרי: השפעת התפיסות הכלכליות והחברתיות בישראל על השלטון המקומי, מבוא לשלטון המקומי והמבנה הדו-רובדי, סוגי יישובים במרחב הכפרי ומנופי השפעה חיצוניים, מליאת המועצה, קואופרציה, ארגונים כלכליים אזוריים וכלכלה אזורית, שיתוף ציבור ועוד.

רותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים של התנועה ומובילת התכנית: "התכנית מחברת בין קיבוצניקיות וקיבוצניקים מרחבי הארץ המעוניינים להוביל שינוי במרחב האזורי שבו הם חיים, מעניקה ידע וכלים ומעודדת כניסה והשתלבות במוקדי השפעה בשלטון המקומי. תודה לשותפים שלנו מהמועצה הציונית בישראל על השותפות והאמון בתוכנית".


באנר מרכז קליטה

תמונת השבוע: זמן הדובדבן

אורי רייזנר מעין זיוון נהנית מדובדבן עסיסי ומתוק. צילום: רוני עוז רייזנר
אורי רייזנר מעין זיוון נהנית מדובדבן עסיסי ומתוק. צילום: רוני עוז רייזנר

הקיץ הגיע ועמו עונת קטיף הדובדבן, שנחשב לאחד המזונות שהכי תורמים לבריאות שלנו ואכילתו עשויה אפילו להקטין את הסיכון לחלות בסרטן ושורה של מחלות נוספות. זאת בזכות העובדה שהוא עשיר ברכיבים תזונתיים כדוגמת אנטיאוקסידנטים (נוגדי חמצון), סיבים תזונתיים, ויטמין C, ויטמין A, מגנזיום, אשלגן ובטא קרוטן. 

במהלך חג השבועות נפתחה באופן רשמי העונה בקטיף של זן ה'בורלא' - הזן המקדים שפירותיו בצבע אדום־שחור, מרקמם רך והם נחשבים למעט פחות מתוקים מיתר הדובדבנים. לאורך חודש יוני יבשילו זנים נוספים, אך כדי למהר כי העונה נמשכת רק כחודשיים. אלפי משפחות מרחבי הארץ, הגיעו בסוף השבוע של החג לחגוג את פתיחת עונת הקטיף בבוסתן 'בראשית' בקיבוץ עין זיוון, שבצפון רמת הגולן. המבקרים נהנו מקטיף עצמי של שפע הפרי בבוסתן, דובדבן, תות עץ ותות אפגני, מפינות צל לעריכת פיקניק, פינת חי, פעילויות לילדים, סיור על טרקטור ועגלה ופארק חי. 


פייסבוק התנועה

חטיבת הנח"ל (נשארת) בידינו!

ביום ראשון נכנס לתפקיד מפקד החטיבה הכי קיבוצית שיש בצה"ל - הנח"ל - אל"מ יהונתן שטיינברג, חבר קיבוץ שומריה, שהחליף בתפקיד את אל"מ אוֹרָן שמחה, חבר קיבוץ נצר סרני, שכיהן בתפקיד כשנה ותשעה חודשים ויצא ללימודים בקרוב. אל"מ שטיינברג: "אני חוזר לכור מחצבתי, לחטיבה בעלת שילוב מיוחד של ענווה וגבורה לצד פסיפס אנושי ייחודי"
שרביט הפיקוד על חטיבת הנח"ל עובר מאל"מ שמחה (בצד ימין) לאל"מ שטיינברג (בצד שמאל). צילום: דו"צ
שרביט הפיקוד על חטיבת הנח"ל עובר מאל"מ שמחה (בצד ימין) לאל"מ שטיינברג (בצד שמאל). צילום: דו"צ

טקס החילופים נערך באנדרטת הנח"ל בפרדס חנה, בראשות מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו ומפקד אוגדה 162, תא"ל נדב לוטן, מפקדי החטיבות לדורותיהם, מפקדים נוספים, חיילים, משפחות ומוזמנים נוספים. אל"מ אוֹרָן שמחה, חבר נצר סרני מונה לתפקיד ביולי 2021 לאחר מותו הטרגי של אל"מ שרון אסמן ז"ל שהתמוטט במהלך אימון כושר שלושה ימים אחרי שנכנס לתפקיד ונפטר כעבור זמן קצר.

אל"מ יהונתן שטיינברג, נשוי ואב לשישה, חבר קיבוץ שומריה שבצפון הנגב שבמקור הוקם כהיאחזות נח"ל ואוזרח על ידי תנועת השומר הצעיר, אך בשנת 2006 התפנו 11 המשפחות שנותרו בו כדי שישמש לקליטת מפונים מגוש קטיף, ובעיקר מהיישוב עצמונה וקצת מכפר דרום, במסגרת תוכנית ההתנתקות. שטיינברג התגייס לצה"ל בשנת 2000 כלוחם בחטיבת הנח"ל, ושובץ בגדוד 931 (שחם) בו התקדם בשרשרת הפיקוד עד לתפקיד המג"ד (בתווך שימש בתור קצין האג"ם של החטיבה). לפני שקיבל את הפיקוד על חטיבת הנח"ל שימש מפקד המרכז לאימונים טקטיים במל"י, מח"ט בנימין וקצין אג"ם של עוצבת הפלדה.

"לרצות, להתכונן, לנצח. שלוש מילים, שלושה ציוויים, שמגלמים בפשטות את מהות תפקידנו ואת גודל אחריותנו", הצהיר מפקד חטיבת הנח"ל הנכנס. "לרצות - אנו נדרשים בכל עת לשמר ולשכלל את הרצון האישי והקולקטיבי שלנו. את הרצון לא ניתן לקנות בכסף, אלא בבירור עמוק של היסודות המשותפים שלנו. להתכונן - לנצל כל רגע וכל משאב שניתן לנו כדי להתכונן למלחמה שבפתח. בלי הנחות - במוכנות, באימונים, בתפיסות ובאמצעים". לנצח - לנצח בכל משימה ובכל יום את האתגרים מחדש, לנצח בצורה מובהקת וחדה בשדה הקרב ביום פקודה". לגבי תפקידו החדש אמר בהתרגשות: "היום, אני חוזר לכור מחצבתי, לחטיבה בעלת שילוב מיוחד של ענווה וגבורה לצד פסיפס אנושי ייחודי. ביראת קודש, ומתוך תחושת שליחות ואחריות כבדה, אני מקבל עליי את הזכות לפקד על החטיבה".


באנר מיזמתון 2023

מערכת החינוך החברתי בקיבוץ המשתנה

מחקר חדש אשר מומן על ידי היחידה לחקר החינוך בקיבוץ ובמרחב הכפרי במכללת אורנים, בשיתוף עם מוסדות אקדמיים מגוונים ועם התנועה הקיבוצית, מחפש לתת תרומה משמעותית לתהליך קבלת ההחלטות ולתכנון העתידי של מערכות החינוך בקיבוצים ובמרחב הכפרי תוך שימת מראה למבט הקיים כיום
צילום: גיא שרי
צילום: גיא שרי

מטרת המחקר, בהובלתה של ד"ר אופיר שפר מהמכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי, הייתה להציג תמונת מצב עדכנית של מערכת החינוך החברתי בקיבוצים ולעמוד על אתגרי השעה בקיבוץ המתחדש. המחקר נערך בשנים 2022-2020 בתמיכת היחידה לחקר החינוך בקיבוץ ובמרחב הכפרי והתבצע תוך שיתוף פעולה בין מספר חוקרות וחוקרים ממוסדות אקדמיים שונים יחד עם מחלקת "שבילים" - החינוך החברתי קהילתי באגף חינוך של התנועה הקיבוצית. בין היתר נבחנו במחקר היבטים של תפיסות, עמדות ותפקוד החינוך הקיבוצי, וכן יחסי הגומלין בין מערכות החינוך לבין הזהות הקהילתית ומאפייני החינוך החברתי, מתוך התבוננות על הבדלים בין המצוי לראוי.

מבין תוצאות המחקר, הדוחות השונים מעידים כי מערכת החינוך הקיבוצית היא אחד השחקנים הקהילתיים המרכזיים, וביכולתה לעצב את דמותו של דור המחר ולהבטיח את השתלבותו כדור בוגר בקהילה ובחברה. לשם כך, עליה למצוא את שביל הזהב בין פיתוח הפרט לבין טיפוח הקבוצה והקהילה ולגבש את שני המרכיבים הללו. החוקרים טוענים כי על מנת לממש את מרכזיותו של החינוך החברתי בקהילה, יש לבסס את מטרותיו על יסודות ערכי הקהילתיות (שייכות, מעורבות), ואת יעדיו על הגברת החוסן הקהילתי וחיזוק הזהות. מערכת חינוך ראויה יכולה לשמש כר פעולה מרכזי לעיצוב נורמות קהילתיות, לחיזוקן ושימורן, ולביסוסה של הקהילה כמקור ליצירת שייכות ומחויבות בעבור המשתתפים.

אורי פלד נקש, מנהל "שבילים", מברך על המחקר ומוסיף: "מערכות החינוך בקיבוצים עברו שינויים גדולים בשנים האחרונות, משינוי ערכי הליבה ועד שינוי אופן הפעולה שלהן. המחקר נותן לנו בסיס לעבודה ומתקף חלק גדול מהפעולות שאנו עושים בשנים האחרונות. אנו נמשיך ונקדם את הקשר עם המוסדות האקדמאיים על מנת לשפר את המקצועיות של מערכות החינוך החברתי שלנו".


באנר ביטוח חקלאי

יש לנו אלופה:
ממעלה החמישה לשיא ישראלי חדש

כמה מאתנו יכולים לרוץ שעתיים רצוף? ניחוש לא פרוע שלנו – מעטים, לרוץ שעתיים מצריך כושר טוב. תמר שי (40) מקיבוץ מעלה החמישה רצה 40 שעות ובסך הכול 275 קילומטר, אחריהם הוכרה כאלופת ישראל, ואף רשמה שיא ישראלי חדש!
תמר שי חוצה את קו הגמר
תמר שי חוצה את קו הגמר

ההישג המרשים הזה קרה במרוץBackyard Masters - The Race Of the Champions שנערך בגרמניה, בו בכל שעה עגולה יוצאים להקפה של 6.7 ק"מ,  וממשיכים לזנק ולרוץ עוד ועוד עד שהגבר או האישה האחרונים עומדים על הרגליים. זה מרוץ אליו מוזמנים ומתקבלים בהזמנה אישית רצי ורצות אולטרא-מרתון מוכשרים מכל העולם. איתה במרוץ היו בעלה איתן ומאמנה אורן צדקיהו. סוג המרוץ מצריך ליווי מקצועי וזה ניתן לה על ידי אבידור מרכזי בריאות לרגל ולגב.

תמר, שרצה בפברואר האחרון 38 הקפות במרוץ בפורמט הישראלי, היא הישראלית היחידה שקיבלה הזמנה למרוץ. יחד איתה זינקו עוד 33 רצים ורצות מ-21 מדינות, ללא הפרדה מגדרית, מה שהופך את תמר לישראלית שרצה הכי הרבה הקפות בישראל. והדובדבן: המרוץ הינו קריטריון לאליפות העולם שתתקיים בטנסי, ארה"ב.
מעבר להיותה אלופה ובעלת כושר אדיר, תמר היא אמא ל-6 ילדים, עורכת דין, ומכהנת כיו"ר ארגון "אהדה" בו מאוגדים הורים לילדים עם מוגבלויות בתנועה הקיבוצית.

תמר רגילה כבר למתוח את עצמה אל קצה גבול היכולת האנושית, ולפני כשמונה חודשים גמאה 246 קילומטרים בפחות מ-34 שעות ריצה במסגרת ה"ספרתטלון" ביוון, שנחשב למירוץ הכביש הקשה בעולם. בתחילת השבוע היא הוסיפה עוד 29 קילומטרים. קטן עליה.


באנר משקארד

הזמנה לישיבת מועצת התנועה הקיבוצית (3/2023)

לוגו מזכירות התנועה הקיבוצית

ישיבת מועצת התנועה השלישית לשנה זו תתקיים ביום חמישי י"ט בסיון תשפ"ג, 08.06.23, בשעה 09:00 - באמצעות הזום.

על סדר היום

  1. אישור פרוטוקול מועצה 2/2023, מיום 09.03.23.
  2. ממועצה למועצה.
  3. אישור המלצת ועדת הגיוס הרחבה למינוי ענת מרלא ואיילת הריס למנהלות במשותף של אגף חברה וקהילה, ומינוי ענת מרלא כחברת מזכירות התנועה והנהלתה.
  4. הצעת ועדת הבחירות לשינוי פרק ד' לחוברת הכחולה – נוהל בחירת מזכיר/ת התנועה הקיבוצית (הצעת ועדת הבחירות - נוסח נקי, הצעת ועדת הבחירות - נוסח עם תיקונים, דף הצגה למועצה).
  5. השלמת הנהלת חבצלת החדשה:
    נציג הקיבוץ הארצי – אבשלום וילן (נגבה) מחליף את רקפת זהר (עין שמר).
    נציגת התנועה הקיבוצית – רוני שני מור (אילות) מחליפה את סול לביא בן שימול (אלמוג).
  6. קבלת קיבוצים עירוניים לתנועה (מתווה מוצע).

מזכירי הקיבוצים/מנהלי הקהילות מתבקשים לוודא את השתתפותם של צירי/נציגי הקיבוץ במועצה, המהווה, כידוע, את "אסיפת הקיבוצים" על כל המשתמע מכך. להזכירכם, כציר במועצה מטעם קיבוץ יכול לכהן רק מי ששמו מופיע בפנקס החברים של אותו הקיבוץ.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה