דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מאות חקלאים הפגינו מול הכנסת במחאה על תקנות הלול: "3,500 משפחות יאבדו את פרנסתן"

ביום שלישי הפגינו מאות חקלאים מול הכנסת על רקע הדיון שמתקיים בוועדת הכלכלה על תקנות הלול לשנת 2022 ששר החקלאות רוצה לאשר באופן חד צדדי. בתום הישיבה בוועדה הוחלט, בתיווכו של היו"ר, ח"כ מיכאל ביטון, כי על הסעיפים המהותיים שאין עליהם הסכמה יתנהל מו"מ בימים הקרובים
הפגנת החקלאים מול הכנסת
הפגנת החקלאים מול הכנסת

החקלאים מוחים על כוונתם שר החקלאות, שר האוצר ואנשי משרדו להוסיף עוד מאות מכסות ולהציף את השוק, זאת לאחר שהתברר להם על ידי היועץ המשפטי שאסור להם לבטל את המכסות. מהלך מסוג זה יוביל לפשיטת רגל של אלפי משפחות שמתפרנסות מענף הלול ויישארו ללא כל פרנסה. אומנם מאבק זה נוגע באופן פחות ישיר לקיבוצים אך הוא חלק מהמאבק הגדול על עתיד החקלאות ויהווה נייר לקמוס להמשך המאבק על הרפורמה ופתיחת הייבוא בענף הצומח ואם הקואליציה תצליח לרסן את התוכניות החד צדדיות של השרים ליברמן ופורר. לכן, התנועה הקיבוצית הייתה שותפה להפגנה זו, כמו בעבר, וראש מחלקת חקלאות בתנועה, חיים חבלין היה ממארגני ההפגנה.

מיצג בהפגנה של מצבות זיכרון למושבים בגליל בהם מגדלים לולי מטילות
מיצג בהפגנה של מצבות זיכרון למושבים בגליל בהם
מגדלים לולי מטילות

לדברי ראשי ההנהגה החקלאית: "שר החקלאות והאוצר מטעים את הציבור בהבטחות פופוליסטיות שיתפוצצו לכולנו בפנים בדמות סגירת משקים חקלאים ואיבוד העצמאות התזונתית של מדינת ישראל, ומובילים למצב הזוי בו לטווח הארוך, השוק יישלט על ידי היבואנים ובכך המחירים רק יעלו עד לכדי איבוד שליטה. אנו דורשים משר החקלאות לחזור בו מכוונתו לביטול התכנון בענף הלול באמצעות התקנות וכן לחדול מהפצת השקרים על שפעת העופות, שמשתוללת גם באירופה והגיעה בכלל מהציפורים הנודדות. אנו קוראים לוועדת הכלכלה שלא לאשר את התקנות ולחזור לשולחן המשא ומתן לטובת מתווה לשדרוג ענף ההטלה שייטיב עם הצרכנים והחקלאים גם יחד". 

עוד הוסיפו: ״די לפופוליזם - טפלו בפערי התיווך, טפלו בכושר התחרות של החקלאים ושבו איתנו למשא ומתן בידיים נקיות. החקלאים הם מחזיקי הקרקע ויצרני המזון של מדינת ישראל והאטימות של אגף התקציבים ושרי האוצר והחקלאות תהיה בכייה לדורות עד לכדי איבוד האחזקה בקרקע ואיבוד יכולת אספקת המזון לאזרחי ישראל".

לאחר גישור ארוך שהוביל יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, בין נציגי החקלאים וארגוני הלול ובין משרד החקלאות בנושא מכסות הביצים לשנת 2022 הוחלט לאשר בוועדה את הסעיפים הטכניים עליהם התקבלה הסכמה, כמו הגדרות אזורי גידול וסוגי לולים, ואילו על הסעיפים עליהם לא הושגה הסכמה, כמו מספר המכסות שיתווספו לענף ותוספות עבור מגדלים הקיימים, יתנהל מו״מ בימים הקרובים במטרה להגיע להסכמות.

הוספת תגובה חדשה