דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מתקדמים לקראת הצגת פתרונות ומתווים לנושא המורכב והרגיש

הצוות שהקימה התנועה מתקדם להגשת המלצות בנושא המורכב של מחויבות לחברים או תושבים שפונו מקיבוצם בנגב המערבי או גבול הצפון ובחרו שלא לחזור אל הקיבוץ. בינתיים גובש מסמך ביניים שיוצג למזכירות התנועה לצורך קבלת הערות. התכנית תציג מתווים ופתרונות במישור הקהילתי, המשפטי והכלכלי
שחר לוי (במרכז): "מתווה שיאפשר להשאיר במערכת הקיבוצית חלק ניכר מהמתלבטים"
שחר לוי (במרכז): "מתווה שיאפשר להשאיר במערכת הקיבוצית חלק ניכר מהמתלבטים"

בחודשיים האחרונים עובד צוות מטעם התנועה הקיבוצית על גיבוש המלצות בסוגיה הרגישה של קשר ומחויבות כלפי תושבים וחברים מקיבוצי הנגב המערבי וגבול הצפון, שפונו מביתם לאחר השבעה באוקטובר ובחרו או יבחרו שלא לחזור אל הקיבוץ בו חיו לפני כן, אלא לעבור לקיבוץ אחר או לכל מקום שהוא. הצוות הוקם בהחלטת מזכירות התנועה וחברים בו ממלאי תפקידים בעבר או בהווה מהתנועה הקיבוצית, מהארגונים הכלכליים הקיבוציים ומהמועצות האזוריות. בראש הצוות עומד שחר לוי מקיבוץ בית ניר, לו ניסיון עשיר במגזר הקיבוצי.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ליאור שמחה שיזם את הקמת הצוות הסביר כי "אנחנו נדרשים לנושא מתוך תחושת חובה מוסרית לייצר פתרונות עבור מי שחוו את הטראומה של 7/10 אך מתלבטים אם לחזור הביתה או שכבר החליטו שלא לחזור לקיבוצם ולעבור לקיבוץ או מקום אחר. זו סוגיה מורכבת ולכן נדרש לכמה פתרונות וחשיבה מחוץ לקופסא, תוך בחינת שיתופי פעולה עם משרדי ממשלה ותנועות התיישבות נוספות, וייתכן ואף יידרש הליך חקיקה".

"הזרז להקמת הצוות הייתה ההבנה שיש חברים או תושבים ששוקלים לא לשוב לקיבוץ האם, ואינם מקבלים מענה דרך המסלולים הקיימים, למשל דרך מתווה החזרה של מנהלת 'תקומה'", אומר יו"ר הצוות שחר לוי. "אחת המשימות שלנו היא גיבוש מתווה כזה, שמעבר לחוב מוסרי לסייע, יאפשר להשאיר במערכת הקיבוצית חלק ניכר מהמתלבטים, או מי שהחליטו שלא לחזור לקיבוץ האם, אך מעוניינים להצטרף כחברים בקיבוצים קולטים אחרים, ובכך גם לסייע להם באתגרי הצמיחה הדמוגרפית".

"במפגשים שערכו חברי הצוות עם הנהלות הקיבוצים המפונים כדי להבין את עמדת הקיבוץ בנושא המורכב, ניכר היה כי מטפלים בעניינים של 'כאן ועכשיו' אולם קיימת מודעות לנושא", מספר שחר, שמוסיף כי "בשטח יש קבוצות במספר קיבוצים שהחלו התארגנות לבדיקת הסוגיות הכרוכות במימוש החלטה כזו, ולכן חשוב לנו להחיש את גיבוש המתווים, שיוצגו ראשית בפני חברי מזכירות התנועה הקיבוצית, ואת ההערות שנקבל נטמיע ונתקדם עם הצגת הכיוונים המסתמנים בקיבוצים, בכדי לסייע למי שצריך לקבל החלטה - קיבוצית או אישית".

במסמך הביניים מדווח הצוות כי המתווים יציעו מספר מסלולים ופתרונות עבור אוכלוסיות חברים / תושבים / 'בנים', הרוצים לעבור לקיבוץ אחר כקבוצה, כיחידים, ואף עבור כאלו הרוצים לעזוב בכלל את המסגרת הקיבוצית ועוד. המסלולים יתייחסו להיבטים קהילתיים - ליווי קהילה קולטת, לווי נקלטים, תגבור מערך "חוסן", בניית הסכמות עם קיבוץ האם והקיבוץ הקולט (באמצעות המוסד לבוררות ולגישור התנועתי), בחינה ועזרה בהתאמת המערכות בקיבוץ הקולט (מבני ציבור, מבני חינוך וכו'). פתרונות כלכליים - טיפול בנושא דמי עזיבה (עדכון מיוחד?), בחינת שותפות ב'פירות נכסים', שיוך דירות (מכירה, קבלת פיצוי וכו'), הטבות מס, הנחה במחיר קרקע לבנייה וכו'. ופתרון משפטי – הסכמי עזיבה וקליטה, התייחסות לזכאות להטבות מגורים ב'עוטף' (מי זכאי, באילו תנאים וכו'), הוראות שעה במידת הצורך ואף עדכון חקיקה. 

הוספת תגובה חדשה