דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

שנה ל-7 באוקטובר: קהילת כפר עזה מביאה את סיפורה מאותו יום ארור בתערוכה חדשה שפתוחה לקהל הרחב

״מבעד עיניהם – סיפור קהילת כפר עזה״ היא תערוכה חדשה שמוצגת באולם התרבות בקיבוץ שפיים ותהיה פתוחה לקהל הרחב למשך שישה ימים במהלך אוקטובר. מטרתה המרכזית של התערוכה היא להנציח ולספר את סיפורו של כפר עזה מנקודת המבט של הקהילה עצמה מאותו יום טראגי: סיפורם של אנשי כיתת הכוננות, הנרצחים, החטופים, ההודעות בוואטסאפ, הבתים החרבים, החיילים, הכתבות ששודרו בערוצי התקשורת והאמנות שנוצרה מתוך הכאב. אוצרת: ימית ניומן
שנה ל-7 באוקטובר: קהילת כפר עזה מביאה את סיפורה מאותו יום ארור בתערוכה חדשה שפתוחה לקהל הרחב

קיבוץ כפר עזה היה אחד מהיישובים בעוטף שנפגעו באופן הקשה ביותר במתקפת החמאס ב-7 באוקטובר, תוך שהוא סופג אבידות רבות בנפש ופגיעות רבות: 64 מחברי הקיבוץ נרצחו, שבעה מאנשי כיתת הכוננות של הקיבוץ ואנשי כוחות ביטחון רבים שלחמו בו בגבורה איבדו את חייהם במתקפה הרצחנית, 19 מחברי הקיבוץ נחטפו, כאשר חמישה מהם: אמילי, דורון, גלי, זיו וקית' - עדיין בשבי, והמאבק לשחרורם לא תם.

התערוכה מספקת עדות כואבת ותזכורת לתחושות הפחד, חוסר האונים, האכזבה והייאוש שפקדו את חברי הקיבוץ, אך גם מציגה את חוזקה של קהילה בזמן משבר. חברי הקהילה מבקשים להעביר למבקרים את גודל האסון, ההפקרה והאכזריות, לצד הבחירה שלהם להמשיך לקום מהשברים, להמשיך להיאבק למען שחרור החטופים וכדי שהסיפור הזה לא יישכח. התערוכה נעה באמצעות תמונות, ציורים, טקסטים ומסכי וידאו, דרך צירי זמן מקבילים המספרים את סיפורי אותו היום. בין השאר מוצגים סיפוריהם של חברי כיתת הכוננות, קבוצות הווטסאפ הפעילות משעות התופת הקשות, תמונות של הקיבוץ שוקק החיים לפני האסון הנורא לעומת תמונות הבתים השרופים, וכן כתבות ששודרו על מה שהתחולל שם. זאת לצד עבודות אומנות שנוצרו מתוך הכאב בתקופת השהות בשפיים - עדות לתקווה וכוח שחברי הקהילה מגלים כל שעה, כל יום.

התערוכה תוצג בקיבוץ שפיים, אליו פונו רבים מחברי קיבוץ כפר עזה ובו הם מתגוררים מאז ותכלול שני מתחמים: בתוך בית התרבות ובאוהל מרכזי נוסף שימוקם מחוץ לו. הכניסה היא ללא תשלום אך כל תרומה תתקבל בברכה, כאשר כל ההכנסות יועברו לטובת פעילות הסברה בארץ ובעולם. בהמשך התערוכה צפויה לנדוד למיקומים נוספים, בארץ ובחו"ל. ניתן לארח אותה החל מהשבוע הבא. לבירור ניתן לפנות לקרן לשיקום כפר עזה, או בדוא"ל:  .ettie@kfar-aza.co.il

על הפרויקט אמונים ימית ניומן - אוצרות וליווי אמנותי; אייל קולב - מפיק; והדסה טרון - מפיקת תוכן. מארגני המיזם מסרו כי "איסוף החומרים היה משימה קשה מבחינה רגשית עבור הנוגעים בדבר, פתח פצעים וכאבים ונעשה בשיתוף פעולה אמיץ ומרגש של רבים מתושבי הקהילה שלקחו חלק בבניית התערוכה ושל המשפחות שנדרשו לאסוף את החומרים למען מטרה משמעותית זו. הצוות שעיבד את כלל התכנים למיצגי התערוכה עשה זאת בחרדת קודש, אסף את העדויות הקשות, פגש את כאב המשפחות בפרט ואת כאב הקהילה בכלל. על אף הקושי, חברי כפר עזה רואים בתערוכה הזדמנות לספר את הסיפור לעולם מבעד עיניהם, מתוך הרגישות הנדרשת וחשיבה על כל הפרטים הקטנים, בבחינת 'לא נשכח ולא נסלח'".

מזכיר קיבוץ שפיים, ליאור עידוד: ״בשנה החולפת הקהילות שלנו התחברו להן יחדיו. לא האמנו שכעבור שנה נהיה בסיטואציה שבה ישנם עדיין 101 חטופים וחטופות בעזה. זו זכות ענקית עבור קהילת שפיים להוות עבורכם בית הרחק מהבית בימים הנוראיים האלו - זו תערוכת חובה לציבור הרחב שמוזמן להגיע ולהתרשם באופן בלתי אמצעי מהעדויות, הפנים, השמות והסיפורים״.

שעות פתיחה לציבור הרחב (בהרשמה מראש, כניסה מגיל 13 ומעלה):

יום שלישי (08.10.24): 09:00-16:30
יום רביעי (09.10.24): 10:00-19:30
יום חמישי (10.10.24): 10:00-22:00
ראשון עד שלישי (13-15.10.24): 10:00-22:00


לחצו כאן להרשמה לביקור בתערוכה

הוספת תגובה חדשה