דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

תוכנית תל"מ מתרחבת - וקוראת לקיבוצים נוספים להצטרף לעשייה חברתית משמעותית

לאחר תקופה ארוכה של אי ודאות וקיפאון תקציבי, משרד האוצר אישר לתכנית תל"מ תקציב ייחודי ל-80 תקנים חדשים לקליטת משתתפים בקיבוצים בהם היא קיימת. גיל לין, המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית: ”המעבר לפעילות במסגרת תכנית "יתד" ומשרד הרווחה, יאפשר לנו להבטיח יציבות לתל"מ ולהרחיבה בשנים הקרובות"
תוכנית תל"מ מתרחבת

תכנית תל"מ (תעסוקה לימודים ומגורים) פועלת בקיבוצים מזה עשרים ושלוש שנה ב-14 קיבוצים ברחבי הארץ. בכל שנה, התכנית מעניקה לצעירים וצעירות לאחר שרות צבאי/לאומי, הבאים מהפריפריה החברתית והגאוגרפית וללא עורף משפחתי, הזדמנות ייחודית מעצימה בסביבה קיבוצית עוטפת. זאת, תוך מתן ליווי צמוד הכולל תמיכה חברתית, קידום לימודים ורכישת מקצוע, הכנה ללימודים גבוהים וכן בפעילויות העשרה.

התכנית מייצרת למשתתפיה הזדמנות למוביליות חברתית משמעותית ואיכותית ושייכות קהילתית לצמוח ממנה, שיש באפשרותה להשפיע על המעגלים הסובבים אותם בקהילות מהן הם מגיעים. יש לציין שבוגרי תל"מ הממשיכים ללימודים גבוהים באקדמיה מהווים בדרך כלל דור ראשון להשכלה גבוהה במשפחותיהם, עובדה בעלת אופי ואימפקט חברתי רב.

בדומה לתכניות וגופים רבים אחרים התלויים בתקצוב מהמדינה, המצב הפוליטי ואי אישור תקציב מדינה לשנת 2020, הותירו את תל"מ בחוסר ודאות קשה לגבי המשך קיומה במשך תקופה ארוכה. קרן פרדו, ממלאת מקום מנהלת תל"מ, מספרת: "לאורך יותר משנה, היה בלתי אפשרי לקלוט לשורותינו משתתפים חדשים. עובדה זו גרמה למספר קיבוצים בהם התקיימה התכנית בעבר לאייש את משרות העבודה המיועדות למשתתפי תל"מ בעובדים אחרים, וכן להקצות לאותם עובדים את המגורים שהיו עד אותו רגע שמורים בקיבוצים עבור משתתפי התכנית. זאת דווקא בשעה שמגפת הקורונה השתוללה בארץ ובעולם ופגעה בראש ובראשונה באוכלוסיות המוחלשות".

לאחרונה, בסיומו של תהליך מתמשך, התכנית, שבראשיתה יועדה ליוצאי אתיופיה בלבד, פתחה שעריה לכלל אוכלוסיית הצעירים בסיכוי (סיכון) בארץ. תהליך זה כלל גם מעבר משותפות של התנועה הקיבוצית עם המשרד לשוויון חברתי לשותפות עם "יתד", התכנית הלאומית לצעירים וצעירות במצבי סיכון במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

גיל לין, המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית שיסיים את תפקידו בקרוב, מברך על הבשורה: "תכנית תל"מ היא אחת מתוכניות הדגל של התנועה הקיבוצית ונתנה עד היום בית והזדמנות לצמיחה עבור אלפי צעירים בני העדה האתיופית שהשתתפו בה. זה כבר כמה שנים שאנחנו נאבקים על המשך קיומה של התכנית, אשר זוכה למחמאות מכל הכיוונים אולם בפועל לא מצאה לה את הבית המתאים. המעבר לפעילות במסגרת תכנית "יתד" ומשרד הרווחה, יאפשר לנו להבטיח יציבות לתל"מ ולהרחיבה בשנים הקרובות".

כעת, משחודשה האפשרות לקלוט משתתפים חדשים לתל"מ, צוות התכנית, וכן אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית, מבקשים להחזיר עטרה ליושנה. לצד התודה וההערכה הרבה לקיבוצים בהם התוכנית ממשיכה, ישנה שאיפה לקלוט כמה שיותר צעירים נוספים (ככל הניתן) ולהגדיל את מספרם בקיבוצים בהם היא קיימת, וכן לפתוח קבוצות בקיבוצים חדשים שיפתחו דלתותיהם ויצטרפו לעשייה ומעורבות  חברתית ייחודית.

פרטים נוספים ניתן לקבל אצל חברות הצוות:

יעל ברגיל-בזנר: 052-3236648

מורן רוזנברג: 050-5999551

שחר שדה: 050-8674608 \ shyro27@gmail.com

הוספת תגובה חדשה