דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

הצעה לפעילות - העגלה הריקה פעילות בקברו של בן גוריון

צוות חינוך חברתי עין החורש
ערכים ומטרות הפעילות
  • החניכים ייחשפו לסיפור על בן גוריון והחזון איש
  • החניכים יקבלו השראה מהסיפור ויתמודדו עם השאלה – מה הם הערכים שלי
  • החניכים יתעמתו עם העובדה שאנחנו, כולנו, מדברים הרבה, ופועלים פחות.
  • החניכים יצאו מהפעילות עם רעיון לנקיטת פעולה אחת, קטנה כגדולה, למען ערך שחשוב לי
קהל היעד
נוער
משך הפעילות
שעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים

נספחים מצולמים

מערך הפעילות
  1. חלוקה לשלוש קבוצות
  2. רקע של המדריך – לספר למה בחרנו לעשות פעילות בקבר של בן גוריון, ולתת רקע היסטורי קצרצר לפגישה בין ב"ג והחזון איש. אח"כ קריאת הסיפור שלהם.
    שני נציגים בתחפושות, קוראים את הסיפור תוך כדי הצגה תיאטרלית של הדמויות. (*הסיפור מצורף בנספחים)

     
  3. דיון על הסיפור, שאלות מנחות:
  • מה מתואר בסיפור?
  • מה הנמשל בגמלים ובעגלות ?
  • מה למעשה טוען חזון איש – המנהיג החרדי-ליטאי בזמן יישוב הארץ ?
  • האם באמת אין לחילונים ערכים ?
  • האם אנחנו, נעורים עין החורש, כל אחד במעגל פה, כאנשים חילונים – נטולי ערכים?
  • אם לא- מהם הערכים שלנו? (שיחה קצרה – אפשר מתוך השיחה לרשום את הערכים שהם זורקים לאוויר ולהוסיף לרשימה הקיימת)
     
  1. חלוקת דף עם ציור של עגלה – חלוקת דף עם ציור של מדף בסופר ועליו רשומים ערכים. (*העגלה והערכים מצורפים בנספחים).
    כל קבוצה תתחלק לקבוציות קטנות של עד 3 נערים. על כל קבוצית לבחור שלושה ערכים בלבד שהם החשובים ביותר מבחינתה או שהיא מחזיקה במידה הרבה ביותר בערכים האלה. אח"כ כל קבוצית מסבירה לקבוצה למה היא בחרה כך. והקבוצה צריכה למצוא שלושה ערכים שהיא בוחרת בהם, מתוך העגלות של הקבוציות הקטנות. עליהם להגיע להסכמה יחד. החניכים יאבקו כל אחד על הערך שהוא חושב שצריך להיכנס לעגלה, ועל ידי כך למעשה יתעמתו בינם לבין עצמם על הסיבה לחשיבות הערך – ובכך יחדדו את משמעותו בעיניהם, ויבינו למה הוא מהותי בעיניהם יותר מהערכים האחרים.

     
  2. סרגל היגדים הקשורים לערכים, מול סרגל פעולות הקשורות לערכים. החניכים עומדים בשורה, המדריך מקריא משפטים כלליים המתארים ערכים ודעות בחברה. כל חניך יבצע צעד אחד אם הוא מסכים עם ההיגדים הנאמרים, ובסוף יגיע למרחק מסוים מהנקודה שבה התחיל. לאחר מכן, כולם חוזרים לנק ההתחלה. המדריך יקריא משפטים על פעולות שאנחנו נוקטים לאור או בשם ערך מסוים, והחניך יצעד בהתאם לפעולות שהוא נוקט. בסוף יגיע החניך שוב למרחק מסוים מהנקודה שבה התחיל. המרחק על הפעולות יהיה קטן בהרבה מהמרחק על ההיגדים - שיקוף המציאות לחניכים על כך שאנחנו אומרים הרבה ועושים מעט.

(*רשימת היגדים ופעולות מצורפת בנספחים)
 

  1. סיכום הפעילות בקבוצות, שאלות מנחות :
  • כולם ראו את ההפרש בין המרחקים שהתקדמנו - כשדיברנו על מה אני חושב ומאמין, לעומת הפעולות שאני עושה ביומיום למען מה שאני חושב ומאמין?
  • מה זה אומר לדעתכם?
  • זה משהו לגיטימי? תופעה אנושית רווחת?
  • האם אנחנו צריכים לפעול בשם הערכים האלה כמו שאנחנו מדברים ?
  • האם אנחנו רוצים לעשות את זה ?
  • מה שווים הערכים שאני לכאורה מאמין בהם – אם אני לא פועל פיזית כדי לקדם אותם?
  • יש לכם דוגמאות מהחיים שלכם מתי פעלתם לקדם משהו שאתם מאמינים בו? יכול להיות הדבר הכי קטן גם. (דוגמא- שיחה עם חבר על נושא מסוים, ושינוי עמדתו או העלאת מודעותו. לדוגמא- שמירה על הניקיון איפה שאני נמצא עולה בקנה אחד עם דאגה לאיכות הסביבה- ערך גדול אבל הפעולה קטנה ואישית. דוג'- נסיעה להפגנה שמתרחשת בעד הערך שלי. דוג' – שיתוף פוסט בפייסבוק שמדבר בעד הערך שלי.)
  • אפשר להעמיק- מה ההבדל בין הפעולות? האם שיתוף פוסט שווה להליכה להפגנה?
  • אז מדוע אנחנו "נחשבים" לעגלה ריקה על ידי החזון איש, וכנראה על ידי חלקים אחרים במדינה?
  • האם אכפת לי שזה המצב? האם אכפת לי שזה מה שחושבים עלי?
  • האם אני רוצה לשנות את המציאות הזאת? איך ניתן? (עלי להיאבק על מה שחשוב לי – קודם כל להגדיר לעצמי פנימה, ואח"כ לפעול בחברה החוצה.) 
  • עם מה אני יוצא מהפעולה הזאת ?
  • סיכום המדריך- מזכיר את העגלה שמילאנו בשלושה ערכים (כדי להתמקד בחרנו שלושה), מסכם את הסרגל- העלנו את המודעות, וחידדנו לעצמנו מהי "עשייה למען.." מול "דיבור אודות.." ומפנה לקבוצה את השאלה- בהשראת אחד מהערכים שבעגלה האם יש פעולה קטנה או גדולה שאני מחליט עכשיו שחשוב לי לבצע בעתיד ?
     
  1. סיכום של המדריך בקבר – הדרכה של כרבע שעה על בן גוריון, תנועת יישוב הארץ שהייתה חילונית ברובה (ובתוכה גם הסבים רבים שלנו, מקימי הקיבוץ), על הסטטוס קוו, ואיך זה קשור לפעילות שעברנו.
תובנות ודגשים חינוכיים
  • לא להיות לעומתיים, אין סיבה וצורך להשוות בין מגזרים –
    בלי משפטים כמו "לדתיים יש... ולחילונים אין....".

     
  • לא לתת מקום רק לערכים החילוניים שלי כיהודי – אולי החלטתי שזה בכלל לא מגדיר אותי, אבל עדיין יש גם ערכים חילוניים אוניברסליים.
     
  • לתת לחניכים להגיע למסקנות בעצמם. להיעזר בשאלות המנחות.
     
  • לזרום עם הדיון והשיחה, גם אם הוא חורג מהקו המוגדר ומהמטרות.
     
  • לזרום עם האווירה של הפעולה והחניכים - לקצר במידת הצורך.
    שהחניכים לא יצאו באווירה שהם לא מבינים / לא עומדים בציפיותינו / שהם בתחושת מיצוי.      
כזה ראה וחדש
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה