דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

אוגוסט חם באגף כלכלה - עדכונים חשובים לקיבוצים

לוגו תנועה

לכבוד

יו"ר /  מרכז משק /  מנהל עסקי קיבוץ

ימי הקיץ החמים מביאים עימם רוחות חמות, חלקן מאתגרות ואחרות משדרות אותות של אופטימיות זהירה. אנו מבקשים לעדכן אתכם על מספר נושאים המטופלים באגף כלכלה בנושאי בניה, תכנון, קרקעות, חשמל ואנרגיה.

 

א. בניה ושיוך

  1. חלופת האגודה – הנחשונים:

שני קיבוצים ראשונים, רעים ומעלה גלבוע, אושרו בוועדת הפטור של רמ"י, ורעים אף קיבל כבר שובר לתשלום; אנו מקווים כי הם עומדים לקראת  השלמת העסקה ברשות מקרקעי ישראל.

  1. ביקור של שר האוצר משה כחלון בקיבוץ להב:
  • כחלק מהלחץ שאנו מפעילים לקידום בנייה ושיוך בקיבוצים ובפרט ליישום חלופת האגודה,  נולדה יוזמה מבורכת של שר האוצר משה כחלון, זהבה גלאון וג'ומס לבחינת קשיי הבניה והשיוך בקיבוצים ולהסרת מכשולים וחסמים המונעים או מעכבים אותם,  בדרך של ביקור של שר האוצר וצוותו בקיבוץ להב.
  • בפגישה השתתפו שר האוצר וצוות מצומצם מטעמו, ראשת המועצה האזורית סיגל מורן, מרכז המשק של קיבוץ להב יוסי כהן וחברים נוספים,  ראש מחוז דרום ברמ"י ערן ראובני וצוות מצומצם, ונציגי התנועה – ניר מאיר, ג'ומס, יונתן בשיא עו"ד מיכי דרורי, דגן לוין ודגן יראל.
  • גישתו של השר הייתה חיובית ביותר, תוך שהוא קובע כי "יש עוגן שמקובל כאן על כולם - קבלת חלופת האגודה. אני מאמין שצריך לכסח בגרזן את הביורוקרטיה בכל נושא, ובמיוחד במה שפוגע בהתיישבות העובדת, כל שכן למי ששומר על גבולות המדינה ועל החקלאות הישראלית..."
  • בסיכום הביקור הציע השר לקיים מפגש המשך מצומצם בלשכתו בהשתתפות נציגי רמ"י על מנת לקדם את ההסכמות שגובשו בפגישה.
  • ואכן, כמובטח, שבוע לאחר הביקור נערכה  פגישה במשרדי האוצר, בתל אביב, ואנו פועלים עם ג'ומס להמשך הטיפול ברוח ההסכמות שגובשו בפגישה ולמימוש כוונותיו הטובות של השר.
  1. תכנית משרד השיכון לעידוד הבניה במגזר הכפרי:

בתחילת יולי השיק משרד הבינוי והשיכון בשיתוף עם רשות מקרקעי ישראל תכנית לעידוד בניה מאסיבית של יח"ד במגזר הכפרי. התכנית מתמקדת בהענקת תמריצים וסבסוד להקמת שכונות של 20 יח"ד ומעלה בקווי עימות ועוטף עזה ושכונות של 40 יח"ד ומעלה בשאר אזורי הארץ.

קיבוץ יכול להשתלב בתכנית בשני מסלולים:
• מסלול הרחבות קהילתיות (במסגרת החלטה 1547)
מסלול בניה לחברי קיבוץ בתוך הקו הכחול לקיבוצים (שלא במסגרת הרחבה קהילתית –

   רלוונטי רק לאזורי עדיפות לאומית)

אנו מקיימים קשר רצוף עם משרד השיכון בגיבוש פרטי התכנית על מנת שתתאים ככל האפשר לצרכי הקיבוצים ותגשים את תכלית המהלך כפי שהוגדרה ע"י משרד השיכון.

בתאריך 15/08/18 ערכה מחלקת הקרקעות מפגש שתכליתו הסבר התכנית ודו שיח בין נציגי הקיבוצים המגלים ענין בתכנית לנציגי משרד השיכון - הגברת אסנת קמחי, סמנכ"לית בניה כפרית במשרד השיכון, והגב' ברטה אלמוזלינו. במפגש השתתפו  כ- 70 נציגים מכ- 40 קיבוצים. במפגש עלו סוגיות שונות, הובהרו פרטים חיוניים ועלו רעיונות להסדרים שיתמכו במימוש ההסדר.


ב. אזורי עדיפות:

כידוע, לפני כחודש הודיע משרד השיכון על הצעה לשינוי אזורי העדיפות, על בסיס החלטת ממשלה כללית בנושא. ההצעה התבררה כגרועה להתיישבות ובפרט לקיבוצים, ועל כל קיבוץ שסיווגו שופר הורע סיווגם של 3 אחרים.

התנועות והמועצות התקוממו כנגד ההחלטה, משרד השיכון משך אותה ובמקומה התקבלה החלטה להאריך את תוקף ההחלטה הקיימת (המצב הנוכחי) עד סוף נובמבר שנה זו (או החלטה אחרת שתקבל הממשלה, כמוקדם).
אפשר ולאחר הבחירות לשלטון המקומי תעלה ההצעה מחדש על שולחן הממשלה.
 

ג. המלצות צוות בין משרדי בנוגע ל"ייעול השימוש בקרקע זמנית":

לאחרונה השלים הצוות הבין משרדי שהוקם בהנחייתם של שרי האוצר והחקלאות את עבודתו והגיש המלצותיו לממשלה בנוגע ל"ייעול השימוש בקרקע זמנית".

הצוות הוקם כדי לענות ללחץ של ההתיישבות להתאים את חוק ההתיישבות לכלכלה המודרנית, וללחץ של גורמים במשרד המשפטים והאוצר לייעל את הייצור החקלאי ולמסמס את משטר הקרקעות. בהתאמה, כתב המינוי של הצוות כלל הנחיה ל"ניצול יתרונות לגודל בחקלאות",  "שימוש מיטבי בקרקע חקלאית" ובחינת "הסחירות בקרקע חקלאית" ו"קרקעות שהוקצו שלא במסגרת משטר הנחלות".

הצוות כלל פקידים בכירים ממשרדי האוצר, המשפטים והחקלאות ואת מנכ"ל רמ"י. עו"ד עמית יפרח, היועץ המשפטי של תנועת המושבים, ורשם האגודות השיתופיות, מונו כמשקיפים בצוות ועו"ד מיכי דרורי מטעמנו, יחד עם אחרים, השתתפו חלקית בדיונים והוגדרו כ"יועצים" לצוות.

 מסקנות הצוות נחתמו והופצו שלא בידיעת ולא על דעת המשקיפים והיועצים מהתנועות.

עיקרי ההמלצות שהוגשו לממשלה הן:

  1. הקצאת קרקע זמנית לתקופה ארוכת טווח (עד 21 שנה - "חוזה לעיבוד יעיל") אשר תאפשר עיבוד יעיל של הקרקע לרבות מטעים, חממות וכו'. הקצאת הקרקע הזמנית תעניק בד בבד גם מכסת מים.
  2. הקצאת הקרקעות תערך בפטור ממכרז.
  3. החוזים לעיבוד יעיל יוקצו באזורים שאינם מוטי פיתוח בלבד (כדי למנוע מגבלות להתפתחות עירונית).
  4. עם תום תקופת החוזה היעיל (כאמור 21 שנה) לא יקבל השוכר זכות חידוש ואף לא יתרון ביחס למבקש פוטנציאלי אחר.
  5. שכירת קרקע בחוזה לעיבוד יעיל תתאפשר גם למעבדים פרטיים וחברות לעיבוד.
  6. לא תתאפשר עוד הגדלת משבצות, למעט ביישובים החקלאיים בקו העימות ובמועצות האזוריות אשכול, תמר, הערבה וחבל איילות.
  7. גם המלצות שכבר ניתנו להגדלת תקן המשבצת ימומשו באמצעות חוזה לעיבוד יעיל בלבד.
  8. לא ינוידו קרקעות שלא במסגרת שותפויות.
  9. יורחבו ההיתרים לשותפויות עפ"י חוק ההתיישבות, בדגש על אגודות מרכזיות מרחביות (כהתייחסות כללית בלבד – אין בהמלצות הקלות קונקרטיות ממשיות).

 

המלצות הצוות, אם כן, כוללות פרקים חיוביים (שתי המלצות הראשונות וההמלצה האחרונה לעיל) ובעייתיות (כל היתר). נדמה שההישג הגדול של הצוות הוא סיכול מהלך של הקצאת קרקעות במכרז והקמת החוזה היעיל והקשיים הגדולים הם העדר עדיפות למעבד קיים,  עידוד התקשרויות עם מעבדים פרטיים ועצירת הגדלת המשבצות.
אנו עוסקים יחד עם יתר גורמי ההתיישבות לסיכול אותן המלצות בעייתיות (וחלקן אף שערורייתיות) עליהם המליץ הצוות והמשימה, כמובן, אינה פשוטה כלל ועיקר.

 

ד.  חשמל ואנרגיה

בשבוע האחרון התקיימו שתי פגישות בין בכירי רשות החשמל לצוות תנועתי בשיתוף עם גורמי מקצוע העוסקים בנושא בקיבוצים.

הרשות בוחנת שינויי עמוק במשטר החשמל בקיבוצים, שאפשר ויכלול שינוי במבנה התעריפי  של מחלק החשמל, שינוי תנאי ההתקשרות של קיבוצים עם חברת החשמל, פתיחת מקטע האספקה לתחרות חיצונית, צמצום מוטת הפעילות של מחלקי החשמל, התקשרות עם יצרני חשמל פרטיים, כללי דיווח ורישום ועוד.

הצוות התנועתי, הכולל את דגן לוין, ראש אגף כלכלה, דגן יראל, הממונה על תיק החשמל באגף, ברוך פיין, אודי גת וצוותם מ"מעגן פרויקטים", אסף ברגרפרוינד וצוותו מ"מי רם", אלון חברוני וצוותו מ"ברית פיקוח" ואנשי מקצוע נוספים, הציג את הבעיות העולות מההסדרים וההצעות החדשות, את מורכבות מערכת החשמל בקיבוצים ופתרונות אפשריים לסוגיות שהועלו ע"י הרשות.

 

ה.  מלוות חובה

אנו מבקשים להפנות את תשומת לבכם לדף "מלוות חובה ובונדס" באתר בנק ישראל, הכולל רשימה של כל הזכאים להחזרי מלוות החובה ששולמו למדינה. להלן הקישור:

http://www.boi.org.il/he/ConsumerInformation/StateLoansAndBonds/Pages/Default.aspx

הרשימה כוללת אגודות שיתופיות וקיבוצים. מומלץ לבחון האם קיבוצכם או תאגיד מטעמו זכאי להחזר.

לבירורים, ניתן לפנות לחשבות בנק ישראל בירושלים, בכתובת: ת"ד 780 ירושלים 91007 או בדוא"ל milvot@boi.org.il או בטלפון: 02-6552121.

 

אנו עומדים לרשותכם לכל שאלה והבהרה.

בברכה,

מחלקת קרקעות אגף כלכלה והמחלקה המשפטית,

התנועה קיבוצית

הוספת תגובה חדשה