דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

"אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד למה שקורה במדינה. הוועידה תהיה הצומת ממנו נתחיל ונחזור למרכז העשייה בחברה הישראלית"

הועידה תתמקד השנה בתחומים שבהם לחברה הקיבוצית יש יכולת אמיתית להשפיע ולהיות מעורבת
אורן חזן והצל או הש"ש

פעם בארבע שנים מתכנסת ועידת התנועה הקיבוצית לקביעת מדיניות התנועה לשנים הקרובות. אם בעבר דנו בעיקר על נושאים פנימיים, השנה מרגישים בבית התנועה כי הוועידה חייבת להציב יעדים ברורים לחזרה לעשייה משמעותית בחברה הישראלית.

  
"התנועה הקיבוצית חוזרת לקחת על עצמה תפקידים בחברה הישראלית. התנועה והקיבוצים היו אלה שיישמו מאז הקמת הקיבוץ הראשון, את הציונות המעשית בישראל. זאת תוך שהקיבוצים וחבריהם לוקחים על עצמם תפקידים בהנהגת היישוב העברי ולאחר מכן במדינה", אומר המשנה למזכ"ל התנועה, גיל לין. "המציאות השתנתה, הצרכים של המדינה השתנו אבל הצורך בקהילות שיודעות לשתף פעולה ולקחת על עצמן משימות בחברה הישראלית קיים גם כיום ואף מתחזק בחברה האנושית כפי שהיא היום. החברה הקיבוצית מגדירה לעצמה מחדש את תפקידה ומקומה בחברה הישראלית".

  
למה אתה חושב שאנחנו יכולים לעשות זאת, חברה של 170,000 איש בגודל של עיירה קטנה, למה אנחנו?
"אווירת הנכאים לא מקובלת עליי בשום אופן וההתבטלות לא מקובלת עליי בשום צורה. קודם כל מדובר על אוכלוסייה לא כל כך קטנה, והקיבוצים חזקים היום מאי פעם, מחזיקים עצמם מבחינה כלכלית, אלפי צעירים חוזרים בכל שנה לקיבוצים, מקימים בהם את ביתם, מולידים ילדים ומתפתחים. הקיבוצים פזורים בכל רחבי הארץ ומסוגלים להשפיע בכל מקום שבו זה נדרש והשאלה היא אם אנחנו רוצים ואם אנחנו יודעים להתארגן בהתאם.

  
בהסתכלות על מכלול האיומים שיש עלינו, חברי ובני הקיבוצים, האיום הכי גדול הוא מה שקורה בחברה הישראלית. הקיבוצים ימשיכו וישרדו אין איום לקיומם, האיום הגדול ביותר לעתיד ילדינו הוא דמותה של החברה הישראלית והאם ילדינו יוכלו לחיות על פי הערכים עליהם גדלנו אנחנו, האם יוכלו לחיות בתרבות עליה גדלנו והכי חשוב - האם מדינת ישראל תוכל להתקיים אם תמשיך בכיוונים אליהם היא הולכת. כאבא לילדים שעשו שנת שירות והמשיכו לשירות משמעותי בצבא, אני יכול להגיד בוודאות שיש לנו דור צעיר שיכול ולוקח על עצמו את האחריות, ומצד שני - אין לי ספק שיש כיום איום אמיתי על עתיד הציונות כמו שאנחנו תופסים אותה".

  
מה האיומים שאתה רואה מול עיניך?
"הפערים ברמת החיים וההשכלה בחברה הישראלית, השסעים בין השבטים המרכיבים את החברה, גידול מתמיד של גורמים לא יצרניים שחיים על חשבון משלם המיסים, איבוד הפריפריה וההתרכזות בערי המרכז, האיום על החקלאות ואפילו על דמותו של צבא הגנה לישראל".

  
בתנועה הקיבוצית מאמינים כי חייבים לעשות מהלך מארגן ולייצר כח גדול בעזרת החברים שנמצאים בה, הצעירים שגדלים בתנועה הקיבוצית.

  
המהלך המארגן הזה יהיה ועידת התנועה.

  
"הכוחות בחברה הישראלית שמזוהים עם הערכים שאנחנו מייצגים ודיברנו עליהם כאן הם גדולים בהרבה ממה שנראה בתקשורת, ואנחנו צריכים ללמוד לשתף איתם פעולה. אלו לא דיבורים באוויר הרצון לעבוד יחד מתבסס על שיחות שהיו לנו ועל החלטות קיימות ואנחנו צריכים היום להחליט שאנחנו מוכנים ורוצים להיות שם ולקחת בחזרה תפקיד משמעותי ומשפיע בחברה הישראלית.

  
לכן, יש חשיבות גדולה לתמיכה הרחבה ולאמירה הברורה של ועידת התנועה הקיבוצית ולגב שאנחנו מצפים לקבל מהקיבוצים וחברי הקיבוצים למגמה הזו, להלך הרוח הזה, לשאיפה לשינוי".

  
בתנועה מזהים את הדור הצעיר שצמח בשנים האחרונות בקיבוצים, אשר מביא עמו שינוי מגמה ואת החיפוש של הצעירים, כמו גם של הוותיקים בכל הגילאים, אחר משמעות נוספת לחיי הקהילה. משמעות אשר נמצאת בעשייה אמתית ומעורבות בחברה שסובבת אותה.

  
"הנוער שלנו יוצא לשנת שירות, אחר כך עושה הכל כדי להגיע לשירות משמעותי בצבא, וממשיך בכל שכבות הגיל בהתנדבות במגוון פרויקטים ומעגלי השפעה בעיר ובמרחב הכפרי. אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד למה שקורה במדינה. הוועידה תהיה נקודת המפנה ממנה נתחיל ונחזור למרכז העשייה בחברה הישראלית", אומר לין ומדגיש: "אם חשובה לכם החברה הישראלית, אם אתם שותפים לתחושה שככה אי אפשר להמשיך ושחייבים לעשות משהו והתנועה חייבת לחזור ולהיות מעורבת ואם אתם רוצים להשפיע על הדרך אתם חייבים להגיע לוועידה - כי רק מי שיגיע- ישפיע".

  
הועידה תתמקד השנה בתחומים שבהם לחברה הקיבוצית יש יכולת אמיתית להשפיע ולהיות מעורבת:
#המשך קיומה ופיתוחה של התיישבות חקלאית ותעשייה מפותחת המעניקה מקור פרנסה לעשרות אלפי אזרחים בפריפריה.
#טיפוח חינוך ערכי המעורב בקהילה ומעודד את בני הנוער והבוגרים להיות מעורבים ולקחת אחריות בחברה הסובבת אותם.
#יהדות כתרבות המהווה בסיס לקיומה של קהילה המקיימת את הציווי היהודי הבסיסי: "ואהבת לרעך כמוך".
#כלכלה שיתופית המסייעת בהקטנת פערים בחברה וחלוקה הוגנת של המשאבים וההון.
#עידוד צעירים ובוגרים להיות מעורבים בחברה ולקחת אחריות על עתיד המדינה.

  
זוהי בעצם מהות הקיבוציונות.

  
ההרשמה לוועידה בשיאה ואנחנו רואים שילוב מרתק ומעורר תקווה של חברים ותיקים בעלי ניסיון יחד עם דור צעיר ונמרץ הנכנס בהדרגה להנהגת הקיבוצים. חשוב שכל מי שרואה עצמו חלק מהתהליך ימהר וירשם לוועידה.

  
הועידה תתקיים ברמת ההפקה הגבוהה ביותר שנראתה בתנועה הקיבוצית. למי שמכיר את כנס ההנהגות, מדובר על אירוע ברמה דומה, וכמובן "הנטוורקינג" החשוב בין חברי הקיבוצים השונים - כולם יהיו שם ואתם?

  

הוספת תגובה חדשה