דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

הבחירות הקרובות למועצה האזורית ו"זהות הוועדים" בקיבוץ

לוגו תנועה

הנדון: הבחירות הקרובות למועצה האזורית ו"זהות הוועדים" בקיבוץ

 

המחלקה המשפטית בפנייה לקיבוצים והמלצה לבדוק בדחיפות את הצורך בתיקון רשימת התושבים של הקיבוץ לקראת הבחירות למועצה האזורית ולוועדים המקומיים, וזאת כמפורט להלן:

  1. כפי שוודאי ידוע לכם, ביום 30.10.2018 יתקיימו בחירות לרשויות המקומיות, כאשר לראשונה אוחד התאריך לכלל הרשויות המקומיות, ובהן המועצות האזוריות.
     
  2. במסגרת איחוד מועדי הבחירות למועד אחד, נערכו גם מספר תיקוני חקיקה. אחד התיקונים המהותיים היה שינוי הגדרת "תושב" בצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958 ("צו המועצות האזוריות"), כאשר הקריטריון הנוכחי היחיד ל"תושבות" בישוב, הוא הרישום במרשם האוכלוסין. זאת, לעומת המצב בבחירות קודמות, לפיו היה קריטריון מצטבר נוסף - והוא מקום מגורים קבוע בפועל בישוב.
     
  3. בימים אלו הוצגו "רשימות התושבים" (רשימות לפי הרישום במרשם האוכלוסין) בישובים השיתופיים. על פי רשימות אלו, בין השאר, נערך גם סיווג התושבים בישובים השיתופיים לפי סעיף 90א לצו המועצות האזוריות. מטרת הסיווג האמור הנה לקבוע, בסופו של יום, באילו ישובים שיתופיים יתקיימו בחירות לועד מקומי נפרד, ובאילו ישובים שיתופיים קיימת "זהות ועדים" לפי סעיף 91 לצו המועצות האזוריות, וחברי ועד ההנהלה של האגודה השיתופית יכהנו גם כחברי הועד המקומי של הישוב. המצב של "זהות ועדים" קיים בפועל במרבית הקיבוצים, ולעמדתנו, הנו מצב עדיף וראוי לקיבוץ על פני פיצול הועדים (למעט  מקרים מסויימים בהם קיימת הרחבה קהילתית גדולה לצד הקיבוץ).
     
  4. עם פרסום הרשימות כאמור, התברר כי הרישום במרשם התושבים במרבית הקיבוצים רחוק מאד מלשקף את המציאות, וכי במרשם התושבים רשומים תושבים רבים אשר אינם מתגוררים (ואף כאלו שמעולם לא התגוררו) במקום. בין היתר, רשומים כתושבי קיבוצים חברי גרעינים, תושבים שגרו לפני שנים רבות בקיבוץ ועזבו, ובכלל זה לחו"ל, ואפילו, למרבה האבסורד, כאלו שנפטרו בחו"ל לפני שנים רבות, ועדיין רשומים כתושבי קיבוצים, ועוד.
     
  5. תוצאת שילוב הרישום השגוי במרשם האוכלוסין ביחד עם שינוי "כללי המשחק" של הבחירות במועצות האזוריות ומחיקת קריטריון המגורים בפועל (כאמור), עלולה להוביל למצב דברים אבסורדי ממש לעניין קביעת "זהות הועדים" לפיו בשל רישום שגוי במרשם (לרבות של אנשים שנפטרו בחו"ל), יוחלט (לפי סעיף 91א לצו המועצות האזוריות) כי בקיבוצים יאלצו לקיים בחירות ל"ועד המקומי" וליצור "פיצול ועדים" וזאת בשל תקלה טכנית ובלא שיש איש החפץ בכך, והגם שבפועל קיימת זהות של למעלה מ-50% בין התושבים המתגוררים בקיבוץ לבין חברי האגודה השיתופית להתיישבות חקלאית, והגם שעד כה נוהל ומנוהל הישוב באמצעות האגודה השיתופית, ללא בחירות ל"ועד מקומי". על מנת למנוע מצב זה, אנו מנסים, ביחד עם מרכז המועצות האזוריות, לפעול מול משרד הפנים למציאת פתרון.
     
  6. במקביל, ובכל מקרה, אנו פונים אליכם על מנת שתפעלו בזריזות ותגישו, באמצעות נציגי הישובים (הקיבוצים) במליאת המועצה, בקשות לתיקון פנקס הבוחרים של הקיבוץ (לפי סעיף 17 לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), תשכ"ה-1965 שהוחל במסגרת תיקוני צו המועצות האזוריות), באופן שימחקו ממנו כל אלו המופיעים בפנקס הבוחרים של הקיבוץ ואשר כתובתם בקיבוץ, למרות שאינם מתגוררים בו.
     
  7. על פי לוח הזמנים שפרסם משרד הפנים, המועד האחרון להגשת בקשות כאמור הנו יום 19 באוגוסט, 2018, ואנו ממליצים מאוד לפעול בהתאמה, ולהגיש הבקשות במועד. לעניין הפרוצדורה של הגשת הבקשה, מומלץ להעזר בוועדת הבחירות במועצה האזורית ובעוה"ד של הקיבוץ. לפרטים נוספים וחומר של משרד הפנים לעניין הבחירות, ניתן לעיין באתר הבחירות של משרד הפנים בכתובת הבאה: http://www.moin.gov.il/NationalSupervision/Pages/bchirotmoaz.aspx
     

בברכה,

                                                                                                        מרב ניב, עו"ד      מיכה דרורי, עו"ד

 

הוספת תגובה חדשה