דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כאלפיים איש צעדו בשבוע שעבר בצעדת השוויון

עשרות ארגונים חברו יחד, בשיתוף פעולה חסר תקדים, במטרה לשים זרקור על אי השוויון בחברה הישראלית, לצמצם את הפערים הממוסדים בין הפריפריה והמרכז ולדרוש שוויון וצדק לפריפריות החברתיות והגאוגרפיות בבחירות הקרובות. בין הצועדים היו ראשי ערים ופוליטיקאים וכן פעילי ופעילות התנועה הקיבוצית בראשות מזכ"ל התנועה, ניר מאיר והמשנה למזכ"ל, הדס דניאלי ילין
צעדת השוויון
צעדת השוויון

הצעדה נפתחה ביום ראשון שעבר, 18.9, בכפר גלעדי וק"ש בצפון וב"ש בדרום. ביום שני התקיימה בעראבה וברהט, ביום שלישי צעדה בטבריה, ביום רביעי בבית שמש, והסתיימה במאות צועדים ביום חמישי שעבר, 22.9, בכנסת. הצועדות והצועדים יצאו תחת הכותרת "אם הכנסת לא באה לפריפריה - הפריפריה באה לכנסת". בין הצועדים והצועדות היו פעילים חברתיים, ראשי עיריות ומועצות אזוריות ומקומיות, חניכי תנועות נוער, ארגונים חברתיים ואזרחים מודאגים שצעדו יחד מדרום ומצפון לכיוון הכנסת בדרישה מראשי המפלגות להכיר בפערים הקיימים בין המרכז והפריפריה ולשלב במצען רשימה של דרישות שקיומן יקטין משמעותית הפערים הקיימים בין הפריפריה והמרכז.

הצעדה הייתה תוצר של קואליציה שהתגבשה בחודשים האחרונים ובה תפסה התנועה הקיבוצית מקום מרכזי. כשלושים ארגונים חברו וגיבשו את "מסמך היעדים" שהוגש לחברי הכנסת ולראשי המפלגות. הקואליציה בנתה את שבוע הצעדה כשיא, אבל היא קואליציה לטווח ארוך שמתחייבת להמשיך ולפעול למען שוויון הזדמנויות בין הפריפריות הגיאוגרפיות והחברתיות למרכז הכלכלי. בישראל 2022 הסיכוי של ילד מהפריפריות לשפר את מצבו הכלכלי עד סוף חייו, הוא הנמוך במערב. פערי ציוני הבגרות אדירים, תושבי הפריפריות חיים בממוצע כ-4 שנים פחות מאשר החיים במרכז, והשכר הוא כחצי מהשכר במרכז הגיאוגרפי והכלכלי. 

המשנה למזכ" התנועה, הדס דניאלי ילין, עם סגן שרת הכלכלה ח"כ יאיר גולן, וח"כ ענבר בזק
המשנה למזכ"ל התנועה, הדס דניאלי ילין בפתיחת הצעדה
בכפר גלעדי עם סגן שרת ​​​​הכלכלה ח"כ יאיר גולן,
וח"כ ענבר בזק

המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי ילין, אמרה בפתיחת הצעדה בכפר גלעדי: "אנחנו מדינה צפופה ואי אפשר לחיות רק בין גדרה לחדרה. הפריפריה היא העתיד של המדינה הזו וחייבים להשקיע בה יותר משאבים. הקריאה לשיוויון מאחדת את כל תושבי הפריפריה, יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, קיבוצניקים ועירוניים. התנועה הקיבוצית, ש-75% מקיבוציה נמצאים בפריפריה והשיוויון הוא אחד מדגליה החשובים מאז ומעולם, נרתמה לארגון הצעדה החשובה הזו. עשרות קיבוצניקים הצטרפו לאלפים שצעדו במהלך חמשת הימים, עד לסיום בכנסת. זוהי רק ההתחלה - נמשיך לדאוג לשיוויון עבור הפריפריה באמצעות השותפות שנרקמה בחודשים האחרונים!".

ביום רביעי הצטרפו לצעדה בבית שמש פעילי ופעילות התנועה הקיבוצית מאגף חברה וקהילה, המחלקה הפוליטית ועוד, בראשות מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, וראשת אגף חברה וקהילה, אילת גלס. ניר מאיר אמר: "אנחנו, בתנועה הקיבוצית, גילינו כבר מזמן כי בשנת 1985 התחוללה כאן מהפיכה. בחסות "התכנית לייצוב המשק" ישראל הפכה בין לילה ממדינה סוציאל-דמוקרטית למדינה ניאו-ליברלית. זה קרה מהר ובאופן אכזרי. מהרגע שזה קרה מדינת ישראל התפרקה  שלב אחר שלב, מהאחריות שלה לאזרחיה, בכל מקום, גם בשכבות המוחלשות בערי המרכז אבל בעיקר בפריפריה. בפריפריה מצאו פטנט חדש - במקום לתקצב ולהתמודד עם הפערים עברו לשיטת ההסתה וחיככו את האוכלוסיות אחת בשנייה, את תושבי ערי המחוז במושבים ובחברי בקיבוצים, כאילו שלא כולם "נהנים" מאותם שירותים דפוקים, מבריאות עלובה, תחבורה מגמגמת ותקשורת לא מתפקדת. זה בלתי נסבל בעינינו ולא מקובל. אני שמח על כך שבכל המפלגות ישנם אנשים שמתנגדים לזה אבל מקווה שזה ימצא גם הד בחדר הישיבות של הממשלה ובכנסת".

ממארגני הצעדה נמסר: "שבענו ממילים, הגיע הזמן לשינוי. לתיקון בסדרי העדיפויות ומהפך ביחסי הכוח בין הפריפריות והמרכז. באף ממשלה, בין אם ימין או שמאל, לא פעלו באמת למען השוויון בין הפריפריות והמרכז ובבחירות האלה אנחנו נחושים לשנות את המשוואה. מדינה השואפת לצדק והוגנות צריכה לאפשר לכל ילדה וילד הזדמנות שווה לצמיחה והגשמה אישית, ולכל הקהילות חיים ברווחה וביטחון קיומי. אם מדינת ישראל רוצה להיות כזו, היא צריכה להבין שעתידה טמון בפריפריות".

פעילי ופעילות התנועה הקיבוצית בבית שמש בהובלת ניר מאיר
פעילי ופעילות התנועה הקיבוצית בבית שמש
בהובלת ניר מאיר

 

הוספת תגובה חדשה