דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

חג השבועות בקיבוצים צוין בצל המלחמה והדאגה לחטופים. שירו של עמירם קופר ז"ל זכה לחיים חדשים בחג - לזכרו. דרושים אנשי ונשות חינוך צעירים לטובת קיבוצי עוטף ישראל. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
שבועות בשפיים
 14/06/2024
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

טקסי חג השבועות בקיבוצים נערכו בצל המלחמה ודאגה לחטופים

את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק: רבע מיליון אנשים השתתפו בטקסים בקיבוצים, במרכזם עמדו המסורות של ביכורי החקלאות וריקודים, אליהם הצטרפו השנה מיזמים יצירתיים למען קידום השבתם של החטופים הביתה. הקיבוצים המפונים היו אורחי קיבוצים עורפיים
שבועות בקיבוץ שפיים. ביחד עם כפר עזה כבר שמונה חודשים
שבועות בקיבוץ שפיים. ביחד עם כפר עזה כבר שמונה חודשים

טקסי חג השבועות והביכורים בקיבוצים התקיימו השנה תחת הצל הכבד של אסון ה-7 באוקטובר והמלחמה, שפגעו בקהילות קיבוציות שלמות בנגב המערבי, בנרצחים, בחטופים ובחללים ובקיבוצי גבול הצפון. עקב המצב הלאומי, המלחמה הנמשכת והנפגעים, והיעדר סימן חיובי לשחרור החטופים הוחלט בקיבוצים רבים לקיים חג במתכונת מעט אחרת, סולידית יותר, מותאמת אך לא פחות מושקעת ואיכותית.

לצד התוצרת החקלאית שהוצגה בגאווה, כללה מסכת החג שירים וריקודים, תחנות ויצירה, והצגת התינוקות שנולדו מאז החג בשנה שעברה. המוטיב החוזר בכל הקיבוצים היו מיזמים שיצרו המארגנים, הקשורים לקריאה  להחזרת החטופים שלנו שעדיין מוחזקים בעזה. הצבע הצהוב של מטה משפחות החטופים שלט בשטח, ובא לידי ביטוי בתפאורה, בהנחיה, בשירים ובריקודים בטקסים בקיבוצים.

עם זאת, לא כל הקיבוצים יכלו לעשות את החג בשטח הקיבוץ. זה נכון ליותר מ-50 קיבוצים שפונו מהעוטף וגבול הצפון מהם נמנעה המסורת השנה, והפתרון היה יצירת קשר והשתלבות בטקסים של קיבוצים עורפיים כאורחיהם. בגליל העליון הופרעה שלוות ערב החג של מספר קיבוצים על ידי אזעקות שהופעלו בשל מטחי רקטות מלבנון. אלפי המשתתפים בהם נאלצו להיכנס למרחבים מוגנים עד שהשקט, הזמני, חזר. 

השנה, עקב האסון הכבד שפקד את קיבוצי הנגב המערבי בשבעה באוקטובר והעובדה כי עשרות קהילות מאזור זה ומגבול הצפון עדיין מפונות מביתן ללא אופק לחזרה ולשיקום מלא, החלטנו בתנועה כי אין זה מתאים לפרסם את טבלת הילודה בקיבוצים משבועות לשבועות, שחוגגת התחלה חדשה, צמיחה והתחדשות קהילתית. תודה לקיבוצים השונים ששלחנו אלינו את מספר העוללים שנולדו אצלם בשנה החולפת.


באנר גיוס תרומות לעוטף עזה עברית

קליפ סיכום לאירועי חג השבועות בקיבוצים

בתנועה הקיבוצית ציינו את חג השבועות התשפ"ד בחגיגות המסורתיות בקיבוצים שכללו את תהלוכות הכלים, הצגת הביכורים והתוצרת הקיבוצית, שירים וריקודים ונערכו בצל אירועי השבעה באוקטובר והמלחמה
לחצו על התמונה לצפייה בקליפ

צפו בקליפ המסכם את מיטב הריקודים, התפאורה והמיצגים השונים שהזכירו את המאבק להשבת החטופים הביתה


באנר ביטוח חקלאי

"זה היה גורם לאבא נחת מסוימת"

יותר מ-60 שנה אחרי שעמירם קופר ז"ל מניר עוז כתב את השיר "שיבולי פז", בחרו השבוע בקיבוצים רבים לשלבו במהלך טקסי השבועות - לזכרו, לאחר שהידיעה אודות מותו בשבי חמאס הגיעה מספר ימים לפני החג, וכזעקה לשחרור החטופים - עכשיו
הורי התינוקות החדשים בקיבוץ משמרות מבצעים את הריקוד המסורתי עם העוללים לצלילי השיר 'שיבולי פז'. בתמונה הקטנה: עמירם קופר ז"ל. לחצו על התמונה לצפייה בקליפ

"החלטנו לשלב את השיר 'שיבולי פז' של עמירם קופר ז"ל כשיר מוביל בטקס ביכורי התינוקות המסורתי שמקיימים אצלנו", סיפרה שרה בייטל, רכזת התרבות של קיבוץ משמרות. "בשנים הקודמות נהגנו לשלב שיר אחר בטקס שלנו, השנה החלטנו לשלב את השיר הזה כדי להנציח את זכרו של קופר ז"ל שנחטף מביתו ב-7 באוקטובר ונהרג בשבי החמאס".

יותר מ-60 שנה אחרי שעמירם קופר ז"ל כתב את השיר "שיבולי פז" במיוחד לאירועי חג החמש לקיבוצו ניר עוז, צובר השיר פופולריות ובקיבוצים רבים רקדו ושרו את מילותיו באירועי חג השבועות השנה, גם כדי לכבד את זכרו וגם להזכיר שעדיין יש חטופים בעזה והשמחה לא תהיה מלאה כל עוד לא יחזרו כל חטופינו לבתיהם.

לעיתונאי 'ידיעות אחרונות' ו-YNET ישראל מושקוביץ סיפר רותם קופר, בנו של עמירם ז"ל, כי השיר "נוצר יחד עם יענק'לה שגיא, כשהוא היה ש"ש בעין השופט. אבי הוסיף את המילים - הוא כתב הרבה עוד משנות נעוריו והמשיך לכתוב בכל שנות חייו. רבים משיריו נגעו בהוויה המקומית ובחקלאות. אני עוד זוכר את התקליט שנקרא 'שיבולי פז' מילדותי. זה מחמם את הלב שקיבוצים רבים מתייחסים לשיר והוא ידוע מאוד מאז ששרו אותו בגבעטרון, זו תהיה הנצחה מכובדת לזכרו של אבא, זה היה גורם לו נחת מסוימת".


באנר משקארד

"החזרת החטופים כולם היא הצעד ראשון בדרך לבניה מחדש של מדינה עם ערבות הדדית, סולידריות בין איש לרעהו ועם הרואה את קדושת החיים"

במוצאי שבת האחרונים נערכה בכיכר החטופים בתל אביב עצרת המונים משותפת של התנועה הקיבוצית ומטה משפחות החטופים בהשתתפות חברי וחברות קיבוצים רבים. העצרת התקיימה יומיים לפני ערב חג השבועות בדרישה וזעקה כלפי הממשלה להיענות להצעת נתניהו ופעול להשבתם של החטופים - החיים והמתים - בהקדם והביאה לידי ביטוי את את חלקם הגדול של הקיבוצים וחברי הקיבוצים בין נרצחי טבח השבעה באוקטובר, ובין החטופים שעדיין מוחזקים בעזה. ראשון הנואמים היה מזכ"ל התנועה הקיבוצית ליאור שמחה, ואנו מביאים כאן את דבריו
מזכ"ל התנועה ליאור שמחה נואם בעצרת
מזכ"ל התנועה ליאור שמחה נואם בעצרת

בשעות האחרונות כולנו התרגשנו בשחרורם של נועה, אלמוג שלומי ואנדרי, משבי החמאס במבצע הירואי של כוחות הביטחון. לצד ההתרגשות חשוב לזכור שיש לנו עוד 120 חטופים וחטופות. ומתוך כך מתחדדת ההכרה הכואבת והמייסרת כל כך – הנהגת המדינה מפקירה את החטופים לרולטת החיים והמוות בייסורי גוף ונפש במנהרות החמאס. טרם סיימנו את השבעה על ארבעת חברינו מניר עוז ונירים שאותם לא הצלחנו להציל - חברי קיבוץ, אזרחי ישראל שנחטפו מביתם ונלקחו תחת איומים לשטח אויב זרה בעודם אזרחים שוחרי טוב. וקול דמם זועק אלינו ממנהרות חמאס. 

המשנה מלמדת אותנו כי "כל הכופר בעבודה זרה נקרא יהודי", ואנו באים לכאן שבוע אחר שבוע על מנת לכפור בעבודה הזרה הרווחת בארצנו – הפיכת בני אדם לסחורה בשוק. זהו לב ליבה של תביעתנו: הצבת ערכי היהדות - הסולידריות והערבות ההדדית - במרכז חיינו והתנגדות להפיכת האחים שלנו, ההורים שלנו, החברים שלנו, לסחורה בידי החמאס. בנינו כאן חברה ומדינה בשביל לדאוג לכל אחד ואחת מאיתנו ולכולנו ביחד. אנו באים לכאן שבוע אחר שבוע על מנת לזעוק את המובן מאליו – אם איש איש מופקר לגורלו ואם נתייחס לחיי האדם כסחורה ולא כדבר מקודש - לא תהיה כאן מדינה לעם היהודי. 

נצטרך לבנות מחדש את שותפות הגורל של עמנו במדינתנו, כאחים לאחים. אבל בשביל שזה יקרה, לפני הכל - צריך לעשות, ככל שידרש על מנת להחזיר את החטופים הביתה. נכון, זה לא תלוי רק בנו, אבל אם הם לא יחזרו - לא נוכל להמשיך לחיות כאן. ולכן בשם כל הקיבוצים ברחבי ישראל, אנחנו קוראים מפה הערב לשר הביטחון גלנט – עשה את המעשה הנכון ותמוך בעסקת נתניהו. אנחנו קוראים לראש הממשלה בנימין נתניהו – הוצא את העסקה אל הפועל.  בלי קריצות, בלי גרירת רגליים. לא חיי הקואליציה שלך מונחים על הכף אדוני ראש הממשלה – חיי אזרחי ישראל על הכף – לחיים או למוות בייסורים.

החזרת החטופים כולם – מי לשיקום ולמי לקבורה - זהו הביטוי הראשון בדרך להחזרת הסומק ללחיי האומה. זהו הצעד ראשון בדרך לבניה מחדש של מדינה עם ערבות הדדית, סולידריות בין איש לרעהו ועם הרואה את קדושת החיים. היום, התחלנו לראות עד כמה הערכים האלה חשובים לעמנו, אז תשלימו את מטרת המלחמה: להחזיר את כולם הביתה – עכשיו!


באנר גיוס תרומות לעוטף עזה אנגלית

תמונת השבוע:
גם בלהב קוראים בקול גדול - הביתה!

המיצג המרשים של קיבוץ להב. צילום: משה תייר
המיצג המרשים של קיבוץ להב. צילום: משה תייר

לכבוד חג השבועות הכינו בקיבוץ להב מיצג לשחרור החטופים, בשדה ליד הקיבוץ הורכב מבאלות של קש חיטה ואנשי הקיבוץ. הלולאה הצהובה - סמל ההזדהות עם החטופות והחטופים - נבנתה מבלות של קש שנכבשו עתה בשדות הקיבוץ לאחר קציר החיטים, ועל הבלות ומסביבן עמדו חברי, חברות וילדי הקיבוץ חמושים בדגלים צהובים, ובנוסף הרכיבו בגופם גם את המילה הביתה! סימן הקריאה האדום בנוי ממיכלי פלסטיק של מפעל דולב.

והכל בקריאה לשחרור  החטופים והחטופות והחזרת הביתה - עכשיו!


פייסבוק התנועה

לא נכנעים:
מטה משפחות החטופים פועל בכל הכיוונים

כולנו מוזמנים להצטרף: הפגנות, שיירות מכוניות, לחץ על הנבחרים בכנסת ואמונה שאפשר להניע מחדש את המשא ומתן. מטה משפחות החטופים יוזם פעולות בכל רחבי הארץ
חונים
השיירה חונה בשפיים. צילום: אמיר גולדשטיין

מטה משפחות החטופים לא נכנע לקיפאון במשא ומתן לשחרור החטופים, ואנשיו מקדמים יוזמות ציבוריות בכל רחבי הארץ. אחת שכזו יצאה לדרך בראשית השבוע, ובה שיירה של 120 מכוניות עם תמונות החטופות והחטופים יצאה מעמיעד שבגליל, נעה דרך יגור, שם נערך טקס וארוחת בוקר תרומת ארומה ותנובה, המשיכה על כביש החוף למפגש עם קהילות כפר עזה ושפיים, ואחרי הצהריים כבר נערך טקס של מטה המשפחות ביד השריון בלטרון, וסיום מרגש עם קהילת ניר עוז בכרמי גת. כל אחד מבעלי הרכבים נשא על גגו ומשני צידיו את תמונתו של אחד החטופים. מאות רכבים נוספים הצטרפו וליוו את השיירה, ואלפי אנשים המתינו לה בדרך והניפו דגלים ושלטים על גשרים ובנקודות שונות על פני המסלול. את מסע השיירה הגה, יזם, הפיק והוביל שי חזן מקיבוץ הזורע שהוביל בשנים האחרונות מספר מסעות ושיירות שונים לטובת עתיד טוב יותר למדינה.

המטה התנועתי-קיבוצי במטה משפחות החטופים הודה לקיבוצים ששלחו את נציגיהם לשיירה: אפיקים, אפק, בארי, בית גוברין, בית השיטה, ברעם, גברעם, גזית, דגניה ב', הגושרים, הראל, חנתון, כפר בלום, להבות הבשן, להבות חביבה, מלכיה, מעגן מיכאל, מענית, מצר, מרום גולן, משמר העמק, נחל עוז, נחשונים, ניר עוז, עין השופט, עין שמר, עמיעד, רמת יוחנן ושניר. זאת בנוסף למכוניות פרטיות רבות שהצטרפו למסע.

בד בבד, המשיכו פעילי מטה המשפחות והתנועה לפעול במשכן הכנסת, לפגוש נבחרי ציבור ולהציג שאלות קשות לשרים, כמו למשל לשר האוצר בוועדת הכספים. מי שמעוניין להצטרף ולתמוך במשפחות החטופים ביום שני  הקרוב (17.6) במשכן הכנסת מוזמן למלא את פרטיו - כאן ולהצטרף לקבוצת הווטסאפ הייעודית לאותו יום. מספר המקומות בכנסת מוגבל וישנה עדיפות למשפחות, כך שיתכנו שינויים של הרגע האחרון. לנוסעים בהסעה מת״א - חזרת ההסעה גמישה ותלויה במשפחות ובפגישות בכנסת ולכן יש להיערך לכך.  במידה ומגיעים עצמאית רצוי להגיע עד השעה 08:15 לכנסת. אם מגיעים עם רכב - ניתן לחנות בחניון הלאום ולצעוד 10 דקות עד הכנסת.
לכל שאלה או בעיה ניתן לפנות אל איילת סלע יונגרמן: 050-3993435.


באנר משקארד

נשות ואנשי חינוך צעירים - קיבוצי הנגב המערבי וגבול הצפון זקוקים לכם!

בימים אלה נדרשת התגייסות של כוחות רבים על מנת לסייע לשיקום ולצמיחה של קיבוצי הנגב המערבי וגבול הצפון. צוותי החינוך הם כוח משמעותי בשמירה על שגרה בריאה ומתפקדת ועל חוסנן של הקהילות, ואנו קוראים לכם ולכן להצטרף אלינו במשימה הלאומית לחיזוק תחום החינוך בקיבוצים אלה
רילוקיישן חינוכי בקיבוץ

בחודשים האחרונים עולה שוב ושוב מהשטח הצורך האקוטי באנשי נשות חינוך ומדריכים ומדריכות חברתיות לגיל לידה ועד י"ב בקיבוצי הנגב המערבי וגבול הצפון - אלה שפונו ואלה ששבו הביתה או לא התפנו במרוכז. בעקבות זאת, חמ"ל המשימות וההתיישבות, שהוקם לאחרונה בתנועה הקיבוצית, יחד אגפי חינוך וצעירים ומעורבות בחברה יוצאים בקריאה רחבה לצעירים וצעירות עם רקע וגישה לחינוך - בוגרי מסגרות החינוך הקיבוצי, שנת שירות, מכינות קדם צבאיות ותנועות הנוער, או בכללי לצעירים וצעירות מכל הארץ שמעוניינים לקחת חלק בשיקום - להתגייס למשימה חלוצית ולצאת ל"רילוקיישן חינוכי" בקיבוצי "עוטף ישראל" המשתקמים מהצפון והדרום. 

"מערכת החינוך הקיבוצית תלויה, זקוקה וצריכה אנשי ונשות חינוך, המבינים את גודל השעה ומוכנים להירתם לעשייה חינוכית עם ערך ומשמעות" אומרת ראשת אגף חינוך בתנועה דבי ברא"ס, ומוסיפה כי "היכולת הקהילתית לקיים שגרת חיים מושתתת על שגרת החינוך מלידה ועד י"ב, יכולת שהיא צורך קיומי בכל מערכות החינוך בקיבוצים, ובפרט במערכות החינוך בקיבוצים המפונים ובאלו שנמצאים בקו העימות. אנו קוראים לכם - נשות ואנשי חינוך - להתייצב למשימה שמטרתה לאפשר רציפות חינוכית קהילתית לילדים, להורים ולקהילה. אנו, אגף חינוך ומערך ההדרכה בתנועה הקיבוצית, נתמוך, נלווה ונעשיר בהלימה ולבחירתו של כל קיבוץ, ובשיתוף פעולה עם המועצה האזורית ושותפי הדרך האחרים שלנו".

"עכשיו זה הזמן של הדור שלנו, לסייע במאמץ השיקום ובמשימה החשובה המאוד - חינוך הדורו הבא בתקופת משבר", אומרת רותם שניצקי, מנהלת חמ"ל המשימות וההתיישבות ורשת הצעירים בתנועה. שניצקי מוסיפה כי מדובר על התחייבות לשנה שכוללת מעבר למגורים יחד עם הקהילה ומשרה במערכת החינוך הקיבוצית בשכר הולם הכולל גם תנאים נוספים ומענקים.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ליאור שמחה: "שיקום הקהילות לאחר האסון הוא המשימה העליונה בסדר יומה של התנועה כיום, ומתבצע בדרכים שונים ומגוונות - פיזי, כלכלי, קהילתי ומענים פרטניים. לאור החוסר הגדול בכוח אדם במערכות החינוך וחשיבותן הגדולה לחוסן וליצירת השגרה והיציבות בקיבוצים, אני קורא לצעירים וצעירות מהקיבוצים השונים שאינם באזורי העימות, לבני ובנות קיבוץ אשר עזבו או בכלל לצעירים בישראל שמעוניינים להירתם למשימה הלאומית החשובה - לבוא ולתת יד במאמץ".


באנר ביטוח חקלאי

דרושות מתפרות לתפירת שמיכות מרגוע לנפגעי טראומה אירועי השבעה באוקטובר

התנועה הקיבוצית יצאה בחודשים האחרונים בפרויקט לתפירת שמיכות כבדות להפגת חרדה ומתח לילדים ומבוגרים הסובלים מטראומה מאז ה-7.10 ותחילת המלחמה. על פי מחקרים השימוש בשמיכות כובד בקרב אנשים המתמודדים עם פוסט טראומה מקל עליהם להירגע ומסייע משמעותית להירדמות ולשינה איכותית
המתנדבים המסורים חותכים בדים לשמיכות הכבדות במרלוג התנועתי. מחפשים תופרים ותופרות נוספים ונוספות
המתנדבים המסורים חותכים בדים לשמיכות הכבדות במרלוג התנועתי. מחפשים תופרים ותופרות נוספים ונוספות

במרכז הלוגיסטי התנועתי הממוקם במתחם "גרנות" בין גן שמואל לפרדס חנה, החלו לפני מספר חודשים בפרויקט רחב היקף נוסף לעזרת נפגעי השבעה באוקטובר - תפירת 1000 "שמיכות כובד", וחלוקתן לנפגעי מתקפת הטרור הסובלים מפוסט-טראומה. לפרויקט שותף ארגון TOM (מיזם טכנולוגי חברתי ישראלי-גלובלי, הפועל לפיתוח והפצה של פתרונות טכנולוגיים המיועדים לאנשים עם מוגבלויות ואנשים בגיל השלישי) והחלוקה מבוצעת על ידי עמותת נט"ל ולפי רשימות של מחלקות רווחה ברשויות המקומיות.

משקלה של "שמיכה כבדה" נע בין 6-9 ק"ג ומשתמשים בה כבר במספר מוקדי עימות בעולם, שם נדרש לתמוך רגשית בנפגעי טראומה. המטרה היא ליצור כובד על הגוף, המעניק מעין תחושה של עיטוף ואפקט של “מרחב בטוח” המשפיע על הרפיית השרירים ומערכת העצבים ומגביר את ייצור ההורמון המלטונין בגוף שמקצר את משך זמן ההירדמות ומשפר משמעותית את איכות השינה והתפקוד ביום שלמחרת. החומר לשמיכות שנתרם על ידי מפעל פולירם מקיבוץ רמת יוחנן נארז במרלוג בעזרתם של מתנדבים מסורים ועובר למתנדבות ומתנדבים לתפירת השמיכות. 

לטובת הפרויקט התנדבו מספר מתפרות בקיבוצים ובחיפה וגם תופרים ותופרות ביתיים, אך לצורך הכנת כל השמיכות יש צורך בהירתמות של מתפרות נוספות - בקיבוץ, בעיר או בכפר. החומרים יסופקו באופן שוטף מהמרלוג למתפרות. 
צרו קשר - 048333265 / Marlog.tkz@gmail.com


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה