דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מצוקת הצפון

ועדת הפנים של הכנסת התכנסה השבוע לדיון על מצב רשויות הצפון והיישובים שלא פונו. בדיון אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר: "המדינה חייבת לקבוע גם קריטריונים אזרחיים, לא רק צבאיים, שיגדירו כי יישוב שלידו מתנהלת לחימה רציפה – יפונה. ניצחון יהיה חזרת התושבים הביתה ודחיקת האויב מהגבול"
 משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו עימות, מדבר בישיבת ועדת הפנים בקו העימות
משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו עימות, מדבר בישיבת ועדת הפנים בקו העימות

התחממות הגזרה הצפונית הביאה אל הכפר הגלילי חורפיש את חברי הכנסת החברים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, לדיון על מצב הרשויות בקו העימות, והצורך הגובר בפתרון לתושבי היישובים שהתפנו שלא במסגרת החלטת הממשלה. לדיון הוזמנו והשתתפו ראשי רשויות מקומיות ונציגי ההתיישבות.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) ציין כי הדיון על קו העימות מתקיים מתוך רצון לפגוש את המציאות ולשמוע על הצרכים ממקור ראשון. ראש המועצה האזורית מטה אשר משה דוידוביץ, המשמש גם בתפקיד יו"ר פורום יישובי קו העימות, האיר על תחושת חוסר הוודאות בה שרויים התושבים שהתפנו ואלה שנשארו בצפון. הוא ציין כי חוסר הביטחון אחרי השבעה באוקטובר ומצב הלחימה מאז מחייבים תשומת לב מיוחדת והשקעת תקציבים גדולים למיגון וביטחון, חיזוק מערכות החינוך והפנאי, תעסוקה, תשתיות, ותמריצים לחזור ולפתח את ההתיישבות בצפון. דוידוביץ ועמיתיו ראשי הרשויות הדגישו כי חזרת התושבים הביתה תהיה הניצחון האמיתי, והיא תתרחש אחרי הרחקת חיזבאללה מהגדר.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר אמר כי אסון השבעה באוקטובר מחייב את הממשלה לשנות את הקונספציה וסדרי העדיפויות שהונהגו במשך שנים רבות, אשר באו לידי ביטוי בהעדפת מרכז הארץ על פני הפריפריה. השינוי של זה בפועל, הסביר מאיר, הוא בהפניית יותר קשב לצרכים, יותר תשומת לב ובעיקר תוספות תקציביות לשיקום ולחיזוק וביצור "המעטפת של המדינה", כהגדרתו. הוא הסכים עם עמדת ראשי הרשויות כי חזרת התושבים ליישובים והרחקת האויב יסמלו את הניצחון. 

מזכ"ל התנועה הפציר בחברי הכנסת לדרוש מהממשלה לקחת אחריות גם על הנושא החברתי בצפון, בדומה להקמת מנהלת השיקום "תקומה". הוא ציין כי בחלק מהיישובים שלא פונו הפכו חיי התושבים שנותרו במקום לסיוט מתמשך, אם משום שהוצבה לידם סוללת תותחים רועמת ואם משום מצב הלחימה והאיום התמידי לידם ועליהם. "המדינה חייבת לקבוע קריטריונים אזרחיים, לא רק צבאיים, שיגדירו כי יישוב שלידו מתנהלת לחימה רציפה – יפונה" אמר מאיר. "אני מבקש שתתייחסו לטיעון הזה ותעלו אותו למקבלי ההחלטות, כי המצב בו המדינה יצרה 'רצועת ביטחון' סמוך ליישובים מיושבים יצרה מציאות בלתי נסבלת" אמר מזכ"ל התנועה הקיבוצית.

הוספת תגובה חדשה