- כותב/ת :
: גל כהן-דגן (עריכה), (עיבוד מתוך: קורס אוריינטציה של פרדס - פעילות של קיבוץ כברי)|
- 05/04/2017
content
העצמה וחווית הצלחה
: גל כהן-דגן (עריכה), (עיבוד מתוך: קורס אוריינטציה של פרדס - פעילות של קיבוץ כברי)
ערכים ומטרות הפעילות
- העצמת ילדים ויצירת חוויית הצלחה.
- קידום ערכים, כגון יוזמה, אחריות, ביצוע ועוד.
- פעילות מתמשכת, המאפשרת תהליך חינוכי מתמשך.
קהל היעד
חברת הילדים
משך הפעילות
תלויה במספר החניכים ובמדריך – האם כל חניך מעביר פעילות לבד/בזוגות/שלשות? האם זה פעם בשבוע/חודש וכו'?
רשימת ציוד ועזרים
טבלת פעילות - להכין טבלה המכילה את הקטגוריות הבאות:
- שם הפעילות
- תאריך
- מה עושים
- דברים שיש לארגן
- חומרים דרושים
- מי אחראי
- מי עוזר
- עד איזה תאריך יש לבצע
מערך הפעילות
הפעילות מחולקת לשלבים:
פתיחה – הצגת הפרויקט בפני הקבוצה
מציגים את הפרויקט השבועי/חודשי/שנתי בפני החניכים. כדאי לעשות זאת בצורה מלהיבה שתסחוף את החניכים להשקעה וליצירתיות. למשל, אפשר להחביא פתקים בחדר, כאשר על כל פתק כתובה מילה מהמשפט: מתחילים פרויקט חדש! בו אתם המדריכים של הקבוצה. מבקשים מהחניכים לחפש את הפתקים המוחבאים ומסבירים שיש להרכיב מהם משפט. מומלץ כמובן להגדיר זמן ולהלהיב אותם תו"כ.
חלק ב' – חלוקה לזוגות
מומלץ להעביר את הפעילות בזוגות. כמובן שיש לערוך חשיבה מוקדמת, כיצד מחלקים את הזוגות כך שלכל הילדים תהיה חווית הצלחה.
חלק ג' – פגישות אישיות
יש לערוך פגישות אישיות עם כל צוות. להכין טבלה מסודרת ביחד עם הילדים: שם הפעילות/הנושא/מועד הפעילות/רשימת ציוד – נתחיל מחשיבה משותפת על הנושא, תחביב אהוב או משחק אהוב וכו'. בהתאם לצרכי הילדים, תחליטו האם גם לעזור להם בבניית הפעילות או לתת להם לעשות זאת לגמרי לבד. כאשר יש להגדיר זמן ריאלי שיעבירו לכם רשימת ציוד. כמו כן, מומלץ יומיים לפני הפעילות, לערוך פגישה נוספת, לראות היכן הדברים עומדים ולשמוע על מהלך הפעילות וכו'.
חלק ד' – העצמה נוספת לכיתות ו'
אפשרות נוספת להעצמה בתוך הפרויקט, להוסיף לשכבת ו' משימות נוספות, כגון:
אחריות על תיעוד וצילום הפעילויות, הכנת כתבה לעיתון הקיבוץ בנושא, אחריות על חלוקת התאריכים, עריכת רשימת ציוד מרוכזת לכלל הפעילויות ועוד.
תובנות ודגשים חינוכיים
- חשוב להכניס פרויקט מתמשך במהלך השנה, יוצר תהליכים משמעותיים עם הילדים וביניהם ויוצר עניין וגיוון לשגרת היום יום.
- להתייחס לפרויקט ברצינות. איך שאתם תתייחסו לפרויקט ולחשיבותו כך גם הילדים יתייחסו.
- שכבת ו' – לשים לב שהעצמה הנוספת לילדי ו' לא הופכת למשהו שפוגע בהעצמה של שאר הילדים.
קבצים מצורפים
העצמת ילדים וחוויית הצלחה.pdf515.06 KB
האם הפעילות עזרה לי?
הוספת תגובה חדשה