דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בן 110 אבל עדיין צעיר

מזל טוב לכל השמו"צניקים – בעבר ובהווה, שתנועתם, השומר הצעיר, חגגה השבוע 110 שנים להקמתה: אלפי חניכים השתתפו ב"שומריה ה 11" שנערכה ביער מול כפר סאלד. כמיטב המסורת - הכול היה שם: מחנה ("רב תפארת"), מיצגי מחאה נגד ההפיכה המשטרית, תחרויות, צופיות, מופע גדול, יום הורים, שמו"צרוק והמון הווי שומרי
שמו"צניקים חוגגים 110. צילום: נגה בן שדה
שמו"צניקים חוגגים 110. צילום: נגה בן שדה

שלוות הלילה באצבע הגליל הופרה ביום שלישי אחרי השעה 22:00 בשלוש קריאות "השומרים חזק – חזק ואמץ" שבקעו מגרונותיהם של אלפי חניכים ובוגרים נרגשים של תנועת הנוער השומר הצעיר, שהתכנסו בחורשה רחבת ידיים מול קיבוץ כפר סאלד ל"שומריה ה 11" לציון 110 שנים לתנועתם. אל החורשה והמחנה השומרי שהוקם במקום נקבצו ובאו כבר בראשית השבוע ובהמשכו כעשרת אלפים חניכים מקיני התנועה בקיבוצים ובערים, ומקיני התנועה במדינות דרום וצפון אמריקה ואירופה. השומריה הנערכת אחת לעשר שנים, היא אירוע השיא של שנת היומולדת לתנועה, שהיא תנועת הנוער היהודית הראשונה.

על אף החום הכבד ששרר בכל הארץ ובגליל העליון בפרט, התקיים בשלישי האירוע המרכזי בשומריה, שהחל עם חניכת תערוכת צילומים מושקעת על התנועה לדורותיה, מהימים הראשונים באירופה, דרך מעורבותם של חניכי ומדריכי התנועה במאבק בנאצים, העלייה לארץ, ההגשמה, הפעילות בקינים והמחנות, אהבת והכרת הארץ דרך הרגליים וההווי השומרי המיוחד המאפיין את התנועה. עוד נחשף חידושן הגרפי של "דיברות השומר" בידי האומן דוד פולנסקי. בטקס חגיגי שנערך באוהל (ממוזג) השתתפו חברי ההנהגה הראשית, מזכירי תנועת הנוער והתנועה העולמית בעבר, מזכ"ל ומנכ"לית התנועה הקיבוצית, ובכירים בגופים המסייעים לתנועה בשוטף ובשומריה - משרד החינוך, המחלקה למעורבות חברתית בהסתדרות הציונית העולמית, יד יערי, חבצלת מוסדות תרבות, קצין חינוך ראשי, קק"ל, עיריית חיפה ואורחים רבים נוספים.

בין המברכים - שורדת המרד היהודי בנאצים: השומרת המבוגרת ביותר שלקחה חלק בטקס הייתה עליזה ויטיס, בת ה-95 מקיבוץ גבעת עוז, שהייתה חניכה בזמן מלחמת העולם השנייה והייתה בין לוחמי המרד היהודי בגטו ורשה, וקיבלה את אות התנועה. בנאומה המרגש היא אמרה לקהל שומעיה "אנחנו מרדנו ונלחמנו בנאצים. לא הסכמנו למול בלי קרב. הראינו להם שהיהודים יודעים להילחם. אני מאושרת לראות אתכם באלפים".

פעם שומר – שומר תמיד: באירוע הפתיחה התרחש רגע מרגש נוסף כאשר יהודית גילאון, רעייתו של ח״כ אילן גילאון ז"ל, שהיה חניך השומר הצעיר בקן אשדוד ותמיד חבר אמת של התנועה, שהביאה עמה את ה"שומרית" הראשונה שלבש אילן בתנועה לפני יותר מחמישים שנים, והעניקה אותה לרונית שניר מזכ"לית התנועה כיום.

השומריה נערכה בעיצומם של ימי המחאה הגדולה של המחנה הליברלי כנגד צעדי החקיקה המוגדרים הפיכה המשטרית. רוחה ושלטיה של המחאה נכחו בשומריה בפינות רבות, מאחר והשומר הצעיר היא תנועת הנוער היחידה השותפה למאבק האזרחי האדיר, בו משתתפים מאות אלפי ישראלים. במחנה, חניכי הגוף הבוגר הקימו מיצגים שהתייחסו לימי השיבוש. התנועה היום יותר מתמיד חורטת על דגלה את השאיפה  לחינוך פוליטי ולא מפחדת לגעת בנושאים מעוררי מחלוקת כמו הסכסוך הישראלי-פלסטיני, המאבק בהון, צדק חברתי והגנת הסביבה.  

לאחר הטקס באוהל צעדו כולם לשטח הפתוח, שקיבל אותם בשמחה עם השיר המזוהה עם השומר הצעיר "השריקה של התנועה" של יענק'לה רוטבליט ואריק איינשטיין, שניהם חניכי התנועה בעבר. אחרי שהאלפים התיישבו עלו על הבמה משתתפי המופע המרכזי, כולו יצירה עצמית עליה עמלו רבים בחודשים האחרונים, ובהפקה מקצועית של חמי סל מעין שמר.

בסיום המופע הוקרנה ברכת נשיא המדינה יצחק הרצוג שהזכיר: "השומר הצעיר היא תנועת הנוער הראשונה של העם היהודי בעידן המודרני. השומר כבר לא כל כך צעיר אך החזון שלכם מלא תקווה ואופטימי גם היום. כולנו רואים יום יום את השפעתה האדירה על מדינת ישראל על כל רבדיה, נכונים לאתגרי השעה והמלחמה והמאבק על תקומת ישראל, כמו על חברה צודקת, צמצום פערים וחתירה לשלום".

למחרת – יום רביעי – נערך יום הורים בשטח השומריה, וכמיטב המסורת - תחרויות ספורט צופיות, שמו"צרוק, והרבה הווי שומרי של חניכים מ-150 מרכזי פעילות בארץ ובעולם, ובוגרים, שרבים חזרו ולו לכמה שעות אל הקסם של ימי עלומיהם, או כמילות שירם של רוטבליט ואיינשטיין "זו הייתה תקופה יפה נורא, יפה נורא..."

הוספת תגובה חדשה