דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

גם הרוח שיבשה השבוע: נפתחה רפסודיית התנועה הקיבוצית לקיץ 2023

800 בני ובנות נוער מעשרות קיבוצים לקחו חלק במחזור הראשון של הרפסודיה - שלושה ימי עשייה, מפגש חברתי, בניית רפסודות, מחנה בשטח ומעגלי שיח. עומס החום, רוח מערבית שלא הגיעה והמחויבות לבטיחותם ושלומם של המשתתפים, הביאו להחלטה לבטל את המשט לצערם של כל הצדדים
הרפסודות מוכנות למשט שלא יצא. צילום מהרחפן: ניר לביא
הרפסודות מוכנות למשט שלא יצא. צילום מהרחפן: ניר לביא

רפסודיית התנועה הקיבוצית, בארגון אגף חינוך, נפתחה השבוע בכנרת ותתקיים במשך ארבעה מחזורים – בכל שבוע מחזור, ובסך הכול יותר מ-3,500 בני ובנות נוער מכיתות י'-יב', ממעל 200 קיבוצים.

משתתפי ומשתתפות המחזור הראשון הגיעו אל חוף חוקוק, בצדו המערבי של האגם, והתמקמו במתחם הרפסודיה, נרגשים לקראת החוויות הצפויות להם, ובמרכזן בניית הרפסודות והשייט עליהן לצידו המזרחי של האגם. כנושא חינוכי מרכזי ברפסודיה נבחרה הדמוקרטיה, איך לא, וחשיבות הצעדים להגן עליה. המחזור הראשון התקיים במקביל לאירועי "יום השיבוש" מה שהעצים את הממד האקטואלי בחוגי השיח ובדיונים, וקיבל ביטוי גרפי על מפרשי הרפסודות שנבנו ביום השני.  

אבל נחזור ליום הראשון. אחרי התאקלמות ומנוחת צהריים, החל ארגון הציוד הנדרש לבניית הרפסודות, בניית בסיס הרפסודה, ארוחות ערב באחריות הקבוצות ובערב התכנסו כולם למעגלי שיח בהובלת 30 דוברים הפעילים באתגרי הדמוקרטיה בישראל ובמאבק על שמירתה – הנושא המרכז ברפסודיה, אפשר היכרות עם משימות אישיות בחברה הישראלית ותרגול  שאילת שאלות אישיות וקבוצתיות ויצירת מודעות אצל בני הנוער על האחריות שמצויה אצלם ביחס לעתיד המדינה ועתידם הם.

היום השני הוקדש ברובו לעבודה קבוצתית של בניית הרפסודות, מסנדות, חביות, חבלים, תורן ומפרש. וכמיטב המסורת בשנים האחרונות, התקיימו טורנירים של תחרויות ספורט בין הקיבוצים. למקום השני בכדורעף הגיעו מעופפי עין המפרץ שהפסידו על חודן של נקודות לקבוצה המגובשת מקיבוץ אפק שזכו להניף את הגביע. בכדורעף נשים הגיעו למקום השני בנות צרעה, שנכנעו לקבוצת הבנות ה"מקצועית" של מטה אשר. במשיכת החבל גברה קבוצת עולש בארותיים (עולותיים) על בנות ובני צרעה החסונים. שפטו בעירנות ערן ורדון, דגן קרן וצחי רם. עופר רימון הבלתי נלאה ריכז את התחרויות גם השנה. 

קצת ספורט בין מעגלי השיח לבניית הרפסודות
קצת ספורט בין מעגלי השיח לבניית הרפסודות

במהלך ימי המחזור הראשון, נכח המתח בקרב מארגני הרפסודיה מאגף החינוך ופעילי מחלקות אחרות המסייעים במבצע הגדול, בחשש מתחזית מזג האויר שהטילה ספק האם ניתן יהיה לקיים את המשט. עליית הטמפרטורות גם בסביבת הכנרת. חום כבד לא בא עם רוח מערבית, שהיא תנאי הכרחי ליציאת הרפסודות להפלגה מוצלחת ורציפה עד החוף במזרח האגם. עם החשש הזה הלכו כולם לישון, ובבוקר יום שלישי הושלמה בניית הרפסודות, ונכתבו מסרים של מחאה על מפרשי הרפסודות, סיסמאות וציורים  כנגד ההפיכה המשטרית, ביניהן "כשהדמוקרטיה נעלמת מלחמת אזרחים מתקרבת", "ביבי: אין דמוקרטיה תוכלו עוגות", "רב-חובלת רוצה להיות - בקצב הזה כבר אין לי זכויות", וגם סיסמאות פטריוטיות מהווי הקיבוצים והקבוצות.

בצהרי היום ניצבו הרפסודות בשורה ארוכה לאורך החוף, והחלו שעות ההמתנה לרוח המערבית המיוחלת שתיתן את האות ליציאה – רפסודה אחרי רפסודה- להפלגה מזרחה.

ככל שחלפו השעות והרוח בוששה מלהגיע, גבר החשש. סוכם כי אם עד השעה 16:00 לא תגיע הרוח בכיוון "הנכון" ובעוצמה הדרושה יוחלט בצער על ביטול היציאה להפלגה, מתוך חשש אמיתי לסכן את שלומם וביטחונם של מאות המשתתפים. כך אכן קרה. בשעה היעודה התכנסו אנשי המקצוע המלווים את המשט ומארגני הרפסודיה מאגף החינוך והחליטו על ביטול היציאה להפלגה. מה שהכריע היה החשש מהיקלעות למצב בו רפסודות ימצאו עצמן בלב האגם בלי רוח חזקה מספיק שתיקח אותן אל חוף המבטחים בצד המזרחי. האכזבה מאי יציאה למשט, פינתה מהר מאוד את מקומה בקרב בני הנוער, למשימה הקבוצתית של פירוק הרפסודות והחזרת הסנאדות והחוויות אל מקומם- שם יחכו עד יום ראשון לתחילתו של המחזור השני.

דבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, אמרה כי "תחושות שביעות הרצון של בני הנוער משלושה ימי פעילות עשירים בעשייה ומפגש חברתי, שכללו בניית רפסודות, היערכות וחווית מחנה בשטח ומעגלי שיח, סייעו בהבנת אי קיום המשט. הבטיחות לפני הכול".

אורי פלד נקש, מנהל "שבילים – החינוך החברתי" באגף חינוך, סיכם: "המחזור הראשון מתוך ארבעה הסתיים כאשר נאלצנו לקבל החלטה לא לקיים את המשט מתוך חשש לבטיחות ובריאות כלל המשתתפים והמשתתפות. חשוב לציין שעבודת צוותי ההדרכה לאורך ימי המחזור הראשון ובשלב קבלת ההודעה ופירוק הרפסודות ללא משט היא שנתנה את תחושת ההצלחה וההבנה שזה חלק מהחיים, גם אם לא לפי התכנית הראשונית, ועל כך כל הכבוד למדריכי ומדריכות הנוער".

משכשכים במים בזמן ההמתנה לרוח שתבוא. צילום: בועז לניר
משכשכים במים בזמן ההמתנה לרוח שתבוא.
צילום: בועז לניר

גיא גרסול, רכז המפעלים החינוכיים בתנועה שמנהל את הרפסודיה, הוסיף: "אין לנו שליטה על עוצמת הרוח שתנשב במפרשים, אך לעומת זאת יש לנו אפשרות להשפיע על הרוח שתנשב בקבוצות, וזו היתה טובה והשרתה אווירה טובה לאורך הבנייה של הרפסודות, הטורנירים, מעגלי השיח והכנת הארוחות. אותה רוח עזרה לנו למשטר על חוויה טובה ובטיחותית והיא נשמרה גם כאשר הודענו על ביטול המשט. הודעה זו התקבלה יפה מאוד ובשיתוף פעולה מלא של צוותי ההדרכה ובני ובנות הנוער".

בני הנוער מקיבוץ משמר העמק שלחו הודעה אל צוות הרפסודיה עם הגיעם הביתה: "רצינו רק להגיד ממש ממש תודה על הכל!! הייתם מדהימים אלינו, גרמתם לנו לסמוך עליכם, להאמין בכם וללכת אחריכם בעיניים עצומות. מעריכים מאוד מאוד, תמשיכו כך, חזק ואמץ!" 

צפו באלבום התמונות של המחזור הראשון

הוספת תגובה חדשה