דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

לא מחכים יותר – יוצאים להפגין בשביל החטופים שעוד אפשר להציל. מתקדמים לקראת גיבוש מתווים למי שפונה מביתו ואינו מעוניין לחזור לקיבוץ. מחזור הקיץ של גרעין צבר הגיע לישראל ושנת הלימודים נפתחה בצל המלחמה. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
חטופים מתים
 06/09/2024
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

לא מחכים יותר, עבורם זה כבר מאוחר מדי: מאות אלפים הפגינו השבוע בדרישה
להצלת החטופים - עכשיו

מאות אלפי ישראלים ובתוכם אלפים מהקיבוצים הפגינו השבוע בעשרות צמתים מרכזיות, ובתל אביב וירושלים, כנגד הפקרת החטופים והצלת מי שעוד אפשר. הזרז ליציאת ההמונים היה מציאתן של שש גופות חטופים, שנורו למוות סמוך להחלטת קבינט הישראלי שלא לסגת מ"ציר פילדלפי" כדי לקדם עסקת שחרור חטופים, וכיממה לפני מציאתן על ידי כוחות צה"ל
ששת החטופים שנרצחו
חייבים להציל את מי שעוד אפשר

השבוע התחיל עם בשורה מטלטלת וכואבת על מציאתם של שש גופות חטופים שנרצחו בשבי חמאס בעזה - הירש גולדברג פולין, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב, אורי דנינו וכרמל גת ז"ל מקיבוץ בארי. סמיכות הזמנים בין מציאת הגופות, ירויות, להחלטת הקבינט להעדיף להחזיק ב"ציר פילדלפי" על פני קידום עסקת שחרור חטופים הבהירה כי ההחלטה גזרה את גורלם של אחינו ואחיותינו המוחזקים במנהרות עזה. 

ההודעה מפלחת הלב החישה נחשול של זעם גדול בציבור הישראלי והתארגנות לקראת גל הפגנות "שירעיד את המדינה" כהגדרת מטה משפחות החטופים. בהודעת התנועה הקיבוצית אחרי הבשורה המפלחת נכתב "אנו משתתפים בצערן העמוק של משפחות הנרצחים והנרצחות, שחייהם נגדעו בידי מחבלים ארורים, וקוראים לחברי הקיבוצים בכל רחבי הארץ להצטרף למאבק הארצי כנגד המשך הפקרת החטופים הישראלים למרצחים. גם הסתדרות העובדים נכנסה למערכה והשביתה מגזרים במשק. הזעם הציבורי היתגרם להפגנה אדירת ממדים של מאות אלפי בתל אביב, והפגנות קצרות יותר בצמתים שונות ובירושלים. אלה המשיכו בהיקפים קטנים יותר לאורך השבוע, לקראת התעצמות מחודשת בסוף השבוע. 

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ליאור שמחה נאם בהפגנת הענק בתל אביב, שם אמר כי "חילוצן של שש גופות חטופים, שככל הנראה נרצחו זמן קצר לפני גילוין, מראות שוב כי מחיר העסקה יקר, אך מחיר הבריחה ממנה - יקר עוד יותר. החטופים נרצחים בידי שוביהם, וממשלת ישראל סופקת ידיים מבלי להושיט עזרה. אנחנו מחויבים להתנגד למציאות של הפקרת החטופים הנרצחים בשבי החמאס. לא נוכל לחיות פה עם הידיעה שאנחנו מפקירים אותם, שלא עשינו הכול בכדי להחזירם. התנועה הקיבוצית קוראת לכל חבריה בקיבוצים בכל רחבי הארץ לקחת חלק בגל ההפגנות ופעולות המחאה להצלת מי שעוד אפשר".


באנר רילוקיישן חינוכי

מתקדמים לקראת הצגת פתרונות ומתווים לנושא המורכב והרגיש

הצוות שהקימה התנועה מתקדם להגשת המלצות בנושא המורכב של מחויבות לחברים או תושבים שפונו מקיבוצם בנגב המערבי או גבול הצפון ובחרו שלא לחזור אל הקיבוץ. בינתיים גובש מסמך ביניים שיוצג למזכירות התנועה לצורך קבלת הערות. התכנית תציג מתווים ופתרונות במישור הקהילתי, המשפטי והכלכלי
שחר לוי (במרכז): "מתווה שיאפשר להשאיר במערכת הקיבוצית חלק ניכר מהמתלבטים"
שחר לוי (במרכז): "מתווה שיאפשר להשאיר במערכת הקיבוצית חלק ניכר מהמתלבטים"

הצוות שעובד בחודשיים האחרונים מטעם התנועה הוקם בהחלטת מזכירות התנועה וחברים בו ממלאי תפקידים בעבר או בהווה מהתנועה הקיבוצית, מהארגונים הכלכליים הקיבוציים ומהמועצות האזוריות. בראש הצוות עומד שחר לוי מקיבוץ בית ניר, לו ניסיון עשיר במגזר הקיבוצי. מזכ"ל התנועה הקיבוצית ליאור שמחה שיזם את הקמת הצוות הסביר כי "אנחנו נדרשים לנושא מתוך תחושת חובה מוסרית. זו סוגיה מורכבת ולכן נידרש לכמה פתרונות וחשיבה מחוץ לקופסא, תוך בחינת שיתופי פעולה עם משרדי ממשלה ותנועות התיישבות נוספות, וייתכן ואף יידרש הליך חקיקה".

"הזרז להקמת הצוות הייתה ההבנה שיש חברים או תושבים ששוקלים לא לשוב לקיבוץ האם, ואינם מקבלים מענה דרך המסלולים הקיימים, למשל דרך מתווה החזרה של מנהלת 'תקומה'", אומר יו"ר הצוות שחר לוי. "אחת המשימות שלנו היא גיבוש מתווה כזה, שמעבר לחוב מוסרי לסייע, יאפשר להשאיר במערכת הקיבוצית חלק ניכר מהמתלבטים, או מי שהחליטו שלא לחזור לקיבוץ האם, אך מעוניינים להצטרף כחברים בקיבוצים קולטים אחרים, ובכך גם לסייע להם באתגרי הצמיחה הדמוגרפית".

שחר מספר כי "במפגשים שערכו חברי הצוות עם הנהלות הקיבוצים המפונים כדי להבין את עמדת הקיבוץ בנושא המורכב, ניכר היה כי מטפלים בעניינים של 'כאן ועכשיו' אולם קיימת מודעות לנושא", ומוסיף "בשטח יש קבוצות במספר קיבוצים שהחלו התארגנות לבדיקת הסוגיות הכרוכות במימוש החלטה כזו, ולכן חשוב לנו להחיש את גיבוש המתווים". במסמך הביניים מדווח הצוות כי המתווים יציעו מספר מסלולים ופתרונות עבור אוכלוסיות חברים / תושבים / 'בנים', הרוצים לעבור לקיבוץ אחר כקבוצה, כיחידים, ואף עבור כאלו הרוצים לעזוב בכלל את המסגרת הקיבוצית ועוד. המסלולים יתייחסו להיבטים קהילתיים, פתרונות כלכליים ופתרון משפטי.


באנר ביטוח חקלאי

"אתם אלומות האור שכל כך נחוצות היום"

קומונות מתנדבי שנת השירות של התנועה הקיבוצית בקיבוצי הנגב המערבי וגבול הצפון פתחו את השנה ויסייעו בחקלאות ובמערכות החינוך החברתי והגיל הרך. בראשית השבוע ביקרה הנהגת התנועה את הקומונרים בקיבוץ יד מרדכי ובמוסד החינוכי 'שקמה'
יד מרדכי. קבלת פנים חמה לשינשינים
יד מרדכי. קבלת פנים חמה לשינשינים

ביום ראשון ביקרה הנהגת התנועה הקיבוצית בקיבוץ יד מרדכי, שם נפתחה קומונה חדשה שכוללת שמונה מתנדבי שנת שירות ("שינשינים") יחד עם קומונה נוספת בעלת מספר דומה של שינישינים שנפתחה בשכנות אליה במוסד החינוכי האזורי 'שקמה', בו לומדים 150 חניכים.

השנה, בעקבות השבעה באוקטובר הוחלט באגף חינוך התנועתי על מדיניות של הקצאת יותר שינשינים לקיבוצי הנגב המערבי וגבול הצפון, וזאת כדי לסייע לקיבוצים להשתקם לאחר החזרה הביתה או במקום המגורים הזמני. השינשינים יסייעו בעיקר במערכות החינוך החברתי והגיל הרך, ובענפי חקלאות השונים בקיבוצים כרם שלום, בארי, עין השלושה, גבולות, מפלסים, יד מרדכי, ניצנים, כרמיה וגברעם. בצפון נפתחו ארבעה קומונות שינשינים, מהם ייצאו שינשינים לתגבר את מערכת החינוך וענפי החקלאות. וכמדי שנה יתר מתנדבי ומתנדבות שנת השירות חולקו למשימות ביותר מ-100 כפרי נוער חקלאיים, פנימיות לנוער בסיכון ופנימיות חינוכיות, הדרכה ומסגרות לאנשים עם צרכים מיוחדים. 

במפגש ביד מרדכי אמר מנהל הקהילה, עומרי פרי, כי "החינוך החברתי נמצא בלב הקיבוץ, בכמה מובנים. אנחנו שומעים את שאון הילדים על המדרכות, על הדשא, וזה נותן תחושה חזקה של חיות לקיבוץ וממחיש כי חזרנו הביתה". אייל גרנסיה מנהל החינוך החברתי ציין את ההתגייסות הקהילתית המרגשת להכנת הגנים "עד הפרט האחרון" לקראת שנת הלימודים. "חינוך חברתי הוא זהות ושייכות, והשינשינים הם עזרה מוחשית וחלק מהבנייה מחדש אחרי הפינוי", אמר אייל. השינשינים סיפרו כי התרגשו מקבלת הפנים החמה, וסיפרו כי הרגישו שהצטרפו אל משפחה גדולה ועוטפת: "אנחנו כבר צוללים אל המשימות שלנו במערכת החינוך ובחקלאות, וזו התרגשות גדולה עבורנו להתחיל". ליאור שמחה מזכ"ל התנועה בירך את השינשינים ואמר להם שהוא "רואה בהם את אלומות האור שכל כך נחוצות היום לחברה ולכולנו בימים אלה". רון ויצנר, מנהל מחלקת שנת שירות באגף חינוך ציין כי הוא גאה בהם והזמין אותם להיות מעורבים ומשמעותיים בקהילה, בענפים, בחינוך, בשיקום.  


באנר משקארד

התנועה הקיבוצית בעקבות ה-7 באוקטובר: כנס חוקרים ומחווה לנגב המערבי

'אף על פי כן' - התנועה הקיבוצית בעקבות השבעה באוקטובר

ביום שלישי הקרוב, ה-10.09.24, בין השעות 09:00-20:30, יתקיים בסינמטק שדרות כנס על תהליכים שעוברים הקיבוצים בנגב המערבי מאז השבעה באוקטובר והוא המשכו של מיזם הנגב המערבי. לארגון הכנס חברו התנועה הקיבוצית, יד טבנקין, יד יערי, המכון לחקר הקיבוץ והרעיון השיתופי, פורום חוקרי הקיבוץ ותנועת העבודה, קבוצת חבצלת וקרן חבצלת החדשה, קק"ל, המחלקה למפעלים ציוניים בהסתדרות הציונית העולמית, המכללה האקדמית בית ברל, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת ברנדייס מארה"ב. בכנס ישתתפו נציגי הקיבוצים בנגב המערבי, יוצגו מחקרים וספרים על 7 באוקטובר, ויישאו דברים אישי ציבור, חוקרים ואנשי רוח. הכניסה היא חופשית בהרשמה מראש וכוללת ארוחת צהריים וכיבוד קל.

כמעט שנה לאחר אירועי השבעה באוקטובר 2023 ותחילת המלחמה ברצועת עזה ובצפון, מוצאים עצמם חברי קיבוצים רבים מתמודדים עם שכול, טראומה, כאב, זעם, פליטות ואין ספור סימני שאלה. בנוסף, עשרות חברי וחברות קיבוצים עדיין נמצאים בשבי בעזה ואנו מייחלים לשובם הביתה במהרה. דווקא בשעה טראגית זאת, חזרו הקיבוצים לליבו של הקונצנזוס הישראלי כמי שנושאים במשימות לאומיות, מיישבים את גבולות המדינה ומפעילים תנועה מאוחדת וקהילות חזקות, הכוללות קיבוצים מפונים וקיבוצים המארחים קיבוצים אחרים לתקופות ארוכות. בשנה החולפת הוקמו פתרונות מגורים זמניים והחל תהליך תכנון השיבה - יישובם ושיקומם של הקהילות. מיד לאחר השבעה באוקטובר הקימו מכוני המחקר הקיבוציים את "מיזם הנגב המערבי" במטרה לנסות ולצייר תמונת מצב עכשווית, רחבה ומדויקת.

הכנס ישלב בין היבטים מחקריים מקצועיים לשאלות ציבוריות אקטואליות הנוגעות למקומם ולתפקידם של הקיבוצים בחברה הישראלית. חלקו הראשון הוא למעשה הכנס השנתי של פורום חוקרי הקיבוץ ותנועת העבודה, ובהם גם חוקרים מקיבוצי העוטף, שיתמקד הפעם בהיבטים ותהליכים שונים שעברו על הקהילות הקיבוציות בשנה החולפת. החלק השני, החל משעה 16:30, הוא אירוע מחווה לנגב המערבי בהשתתפות אנשי ונשות האזור ויעסוק בסוגיות ציבוריות וחברתיות שונות לגבי הקיבוצים, עתיד החברה הישראלית והנגב המערבי והמשפחות השכולות. לא בכדי הוחלט לקיים את הכנס בשדרות, ומטרתו לתת במה לאנשי האזור ולעשייה הרבה הנעשית בשטח, לצד דמויות ציבוריות רלוונטיות. באמצעות ה“לבנים“ הללו תיבנה תמונת הווה ועתיד. הכנס ייערך בשיתוף אוניברסיטת ברנדייס בארצות הברית, אשר שמה לה למטרה להיות מעורבת בחברה הישראלית, לתמוך בה ולהשפיע על עתידה.


באנר גיוס תרומות לעוטף עזה עברית

תמונת השבוע: פותחים שנה בצל המלחמה

מתחילים ללמוד למרות הכל בשער הנגב (חלק עליון) ובאשכול (למטה). הצילומים מעמודי הפייסבוק של המועצות
מתחילים ללמוד למרות הכל בשער הנגב (חלק עליון) ובאשכול (למטה). הצילומים מעמודי הפייסבוק של המועצות

בראשון נפתחה שנת הלימודים (למעט בתיכונים, עקב שביתת המורים), אך היום המרגש נדחק הצדה לאור החדשות העצובות שהתפרסמו באותו הבוקר על מציאת הגופות של 6 חטופים שנרצחו על ידי מחבלי החמאס כיממה קודם לכן. גם כך, פתיחת שנת הלימודים הוא אירוע מורכב כאשר תלמידים רבים עדיין מפונים מביתם ואחרים נאלצים ללמוד בקרבת אזורי המלחמה המתמשכת כאשר סכנת נפילת הרקטות מאיימת ורעשי ההפצצות ברקע.

במועצה האזורית אשכול נפתחו שלושה בתי ספר עבור למעלה מ-2,500 תלמידים ותלמידות. מלבד הלימודים בקריית החינוך נפתחו שני בתי ספר יסודיים עורפיים, והתלמידים מהיישובים צמודי הגדר, שטרם שבו ליישוביהם, החלו את שנת הלימודים בבתי הספר במגורים הזמניים ברחבי הארץ. גם במועצה האזורית שער הנגב נפתחה שנת הלימודים לאחר חודשים ארוכים של עבודה מאומצת והכנות. בבית החינוך, בבית הספר העורפי ובמוסדות החינוך במקומות הפינוי, התקבלו הילדים בהתרגשות גדולה ובחיבוק גדול מצוותי החינוך. בשתי המועצות לא שכחו את אנשי הצוות החינוכי והתלמידים שנרצחו בשבעה באוקטובר ולא זכו לפתוח את השנה, וכמובן שגם את החטופים שכולנו משוועים ודורשים את שחרורם במהרה. הצבע הצהוב שלט בטקסי הפתיחה ובמרחבי בתי הספר ומשפחות החטופים שולבו גם הן במהלך היום.

מי ייתן ויזכו כולם לשנת לימודים פורה, שקטה ונורמלית ככל הניתן.

באנר כנס תנופה גלובס

לא נשארו כצופים מהצד

על אף המלחמה המתמשכת והאתגרים הביטחוניים והאזרחיים, בשבוע שעבר נפתח כמדי שנה מחזור גרעיני הקיץ של תכנית 'צופים גרעין צבר' בטקס חגיגי שהתקיים באוניברסיטת תל אביב, ובהתרגשות רבה מהרגיל. כ-300 צעירים וצעירות יהודים מכל העולם עלו לישראל כדי להתגייס לצה"ל כחיילים בודדים ומחציתם יאומצו בשבעה קיבוצים שונים
בקרוב ייכנסו "מתחת לאלונקה". החניכים מגרעיני צבר של קיץ 24' בטקס הפתיחה. צילום: עודד אנטמן
בקרוב ייכנסו "מתחת לאלונקה". החניכים מגרעיני צבר של קיץ 24' בטקס הפתיחה. צילום: עודד אנטמן

ביום חמישי שעבר נפתח מחזור קיץ נוסף של גרעיני צבר, ועל אף המלחמה לא ירד מספר הצעירים שבחרו לעלות להתגייס ולשרת בצה"ל כ"חיילים בודדים". כ-300 צעירים ממדינות שונות הגיעו לישראל בימים שקדמו לטקס - כמחציתם יאומצו לתקופת השירות הצבאי בקיבוצים עין המפרץ (מתחם נעמן), רמת יוחנן, מעוז חיים, עין החורש, לביא, טירת צבי וצרעה. המחצית השנייה - בכפר "צבר" ברעננה. 

יעל אייזנר ממחלקת חיילים בודדים מספרת כי השפעות המלחמה והשלכותיה מייצרות אדוות רבות ואתגרים. היקף הצעירים בגרעינים מחייב מציאת מספיק קיבוצים שיירתמו לארח במהלך השירות הצבאי. הטבח ופינוי קיבוצי העוטף וגבול הצפון, שחלקם קולטים באופן מסורתי גרעיני צבר (בעוטף היו עתידים להיקלט 4-5 גרעינים בקיץ זה), יצרו מחסור גדול ביכולת לענות על הצרכים. "לאחר השתדלות רבה הצלחנו למלא את החסר ושיתוף הפעולה המופלא והפורה, שנמשך כבר 33 שנים, בין תנועת הצופים והתנועה הקיבוצית יעמוד בכל יעדיו. הקיבוצים הקולטים, עשו מאמץ עילאי כדי לאפשר את המשך קליטת חניכי צבר, למרות שהם גם מארחים אצלם מפונים במקביל, ולמרות המלחמה. בנכונותם הם הוכיחו את עוצמתם ועוצמתנו כתנועה, את רוחב ליבם ומחויבותם למשימה הציונית של קליטת עולים, שבעוד זמן קצר יעלו על מדים וייכנסו 'מתחת לאלונקה' בהגנה על המדינה".

בטקס הפתיחה שנערך באולם סמולארש באוניברסיטת תל אביב נישאה תפילה לשובם של כל החטופים, ביניהם עידן אלכסנדר (מגרעין חצור) ועומר נאוטרה (גרעין אפיקים), והוזכרו באהבה 4 חיילי ובוגרי צבר ו-2 מדריכים שנפלו או נרצחו מאז השבעה באוקטובר.  יו"ר תנועת הצופים רז פרל סיפר על הקמת גרעין תקומה באחד מקיבוצי העוטף, בתקווה שכבר בחורף הקרוב, ויו"ר הסוכנות היהודית דורון אלמוג דיבר על החשיבות של הגדלת מספר העולים לארץ והציב יעד שאפתני של הגדלת גרעין צבר ל-4000 צעירים מדי שנה. שר העלייה והקליטה, ח"כ אופיר סופר, התחייב להמשיך ולתמוך בתכנית ובשותפיה. מזכ"ל התנועה הקיבוצית ליאור שמחה הודה בחום לחניכים על התגייסותם למשימה הציונית, ולנציגי הקיבוצים שנרתמים מדי שנה עם לב ענק כדי לאפשר לחניכים נחיתה רכה ובית חם ותומך לכל אורך השירות. הוא הדגיש כי התנועה והקיבוצים גאים להיות שותפים בתכנית, לה תרומה חשובה לביטחון ישראל, לחברה ולרוח הישראלית. שמחה הוסיף כי "על אף ולמרות כול מה שעובר עלינו - האויב לא ישבור אותנו".


באנר משקארד

כנס התנופה הקיבוצית:
תעשייה. חקלאות. נדל"ן. אנרגיה. טק.

כנס התנופה הקיבוצית: תעשייה. חקלאות. נדל"ן. אנרגיה. טק.

הכנס של העיתון 'גלובס', בשיתוף בנק דיסקונט, התנועה הקיבוצית, איגוד התעשייה הקיבוצית, קרן קמ"ע וחברת האנרגיה 'דוראל' יעסוק בסוגיות הכלכליות והחברתיות המעסיקות את הקיבוצים בישראל והחיוניות להמשך פריחתם, ובמסגרתו יתקיימו שורה של דיונים בנושאים כמו נדל״ן, חקלאות, תעשייה, טכנולוגיה אנרגיות מתחדשות ועוד.

כנס התנופה הקיבוצית הינו במה לדיון בווקטורים המשמעותיים ביותר של כלכלת הקיבוצים, ובסוגיות המעסיקות את הקיבוצים בישראל והחיוניות להמשך פריחתם.
במהלך הכנס יתקיימו מושבים ייעודיים לאנרגיה נדל"ן ותעשייה. בכנס שזורה גם הסוגיה הגדולה מכולן - ההתמודדות עם אירועי ה-7/10, והשפעתה על התנופה הקיבוצית. האירוע בהשתתפות רגולטורים, בכירי התנועה והתעשייה הקיבוצית וגורמים מובילים במשק.

18.9.2024 |  יום ד' | 08:00-13:00 | מלון שפיים.


באנר ביטוח חקלאי 2

התנועה הקיבוצית מזמינה חברות וחברי קיבוץ להגיש מועמדות לתפקיד חבר/ת מזכירות התנועה הקיבוצית

בימים אלו, שישה נציגי ונציגות ציבור המכהנים במזכירות התנועה הקיבוצית מסיימים תקופת כהונתם. לפיכך, אנו פונים בקול קורא לחברי וחברות הקיבוצים להגיש מועמדות לתפקיד נציגי ציבור במזכירות. תקופת הכהונה במזכירות הינה עד ארבע שנים, כאשר חברה או חבר מזכירות שמסתיימת תקופת כהונתם הראשונה רשאים להגיש מועמדות לתקופת כהונה נוספת
לוגו תנועה עם סרט צהוב

תנאי סף וכישורים נדרשים:

  • חבר/ת קיבוץ (שאינו/ה בחופש), המשתייך/ת לתנועה הקיבוצית.
  • זמינות לישיבות מזכירות במטה התנועה ו/או ברחבי הארץ אחת לשבועיים (נכון להיום: בימי א' בשעה 12:00).
  • ניסיון בתפקיד ניהולי בקיבוצו/ה או בקיבוצים אחרים  - יתרון.
  • היכרות עם פעילויות מטה התנועה - יתרון.
  • רקע ציבורי ו/או ניהול ארגון ציבורי ו/או חבר/ת דירקטוריון/הנהלה – יתרון.
  • על המועמד/ת להגיש יחד עם קורות החיים רשימה של שלושה ממליצים חברי קיבוץ, שאחד מהם לפחות חבר/ת הקיבוץ של המועמד/ת ואחד מהם לפחות חבר/ת קיבוץ אחר.
  • המועמד/ת רשאי/ת לתאר בקיצור בקורות החיים את תפיסת עולמו/ה לגבי קיבוץ והתנועה הקיבוצית.

חברות וחברים מוזמנות ומוזמנים להגיש את מועמדותם ולשלוח קורות חיים בקובץ Word בלבד, יחד עם המסמכים המפורטים לעיל, עד לתאריך 19.09.24, לדוא"ל: rinatfein@gmail.com.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 
 

הוספת תגובה חדשה