דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

לטיול קיבוץ יצאנו

כ-40 מנהלות ומנהלים מתחומי הצמיחה, הקליטה והקהילה בקיבוצים ובמועצות השתתפו בשבוע שעבר בסיור בן יומיים לעמק המעיינות, בהובלת התנועה הקיבוצית והקיבוץ הדתי. הסיור היווה הזדמנות למפגש עם מועצה וקיבוצים שמצליחים לחבר בין הפרט לקהילה באופן מעורר השראה, ולהוכיח שכמו תמיד - הכל מתחיל ונגמר בא.נשים
ביקור בחורשת מאוריציוס בכפר רופין
ביקור בחורשת מאוריציוס בכפר רופין

הבחירה להגיע לעמק המעיינות נולדה מתוך רצון להתוודע לתהליכי הצמיחה המרשימים שהובילה המועצה בעשור האחרון, שהיו מלווים בפעילות אינטנסיבית בתחומי הפיתוח הקהילתי.

הסיור נפתח ביום רביעי (6.4) במרכז עידן טכנולוגי, במפגש עם מנהל אגף קהילה בעמק המעיינות, איתמר מטיאש, שהציג את המועצה ואת מודל האיתנות הקהילתית שפותח באגף ומשמש כלי משמעותי לליווי הישובים. איתמר הדגיש את האמון כגורם מפתח עבור איתנות מועצתית ויישובית, ואכן - מושג זה המשיך ללוות את הקבוצה לכל אורך הסיור.

לאחר סיור במרכז, שמהווה מקום מפגש חינוכי-קהילתי לחינוך ויזמות בתחומי הטכנולוגיה, המשיכו המשתתפות/ים לקיבוץ כפר רופין. בפאב המקומי - הסנדלריה ההיסטורית שהפכה ביוזמה קהילתית התנדבותית לפאב – פגשו את מנהל הקהילה נועם ברנר, מנהלת הקליטה אלה סברסטיין וחבר ההנהלה והיזם החינוכי, גיא שרי.

השלושה תיארו תהליך מרשים של צמיחה והתחדשות בקיבוץ שנמצא "בסוף העולם", ושלמרות אתגרים כלכליים וגאוגרפיים מתאפיין בקהילה מגוונת, פעילה ומעורבת בצורה יוצאת דופן, שהופכת את "הרוח הכפר רופינית" לאבן שואבת לנקלטים ומקור לאיתנות קהילתית. בין הדוגמאות לכך זכתה הקבוצה להכיר את הדיר החינוכי שהוקם במקום ואת "חורשת מאוריציוס" שהיא מרחב לפעילות בטבע.

משם לטירת צבי, לשיחה עם היו"רית היוצאת יעל ברקן, שתיארה בצורה מרגשת ומרתקת את תהליך איחוד הסטטוסים שהתקיים בקיבוץ בשנים האחרונות, ובמסגרתו נקלטו כבר עשרות משפחות מתושבי ההרחבה לחברות מלאה. יעל ציינה את מהלך ביסוס האמון בין חברות וחברי הקיבוץ ותושבות ותושבי השכונה כדבר שאיפשר את הצלחת התהליך.

למחרת, נפתח היום במוזיאון בית שאן, עיר המחוז האזורית. מנהלת המוזיאון טלי אורן סיפרה על המקום ולאחר מכאן התקיימה שיחה עם אלעד ערמון משדה נחום, ממקימי ומובילי רשת "עירעמק" שמהווה פלטפורמה לחיבור ושיתוף פעולה בין נשות ואנשי העיר והמועצה. אלעד סיפר על היוזמה ההולכת ומתרחבת לייצר תפיסה של מרחב וטוב משותף באמצעות מפגשים, מיזמים משותפים ובעיקר תקשורת מתמשכת וכמובן – יצירת אמון.

את חלקו האחרון של הסיור עשתה הקבוצה בניר דוד. מזכיר הקיבוץ, לביא מאירי, לקח אותה לסיור מודרך בשבילי הקיבוץ ולאחר מכן, בשיחה במועדון, פרש את ההיסטוריה של הקיבוץ ואת ההתמודדות המורכבת שעבר בשנים האחרונות סביב המאבק על נחל האסי. לביא, לצד חברות נוספות בהנהגה המקומית, סיפרו על האתגר וגם על החוסן הקהילתי המשמעותי שאיפשר את ההתמודדות.

גיל שחר, מנהל חברה וקליטה מקיבוץ אלמוג, מסכם: "מה שהתחיל כ'עוד סיור לימודי' הסתיים כיומיים מרתקים, חווייתיים ומלמדים. כל נקודה בדרך וכל אחד מבעלי התפקידים שפגשנו היו בול מה שהיינו צריכים וזה עוד לפני שאנחנו מדברים על העובדה שסוף סוף נפגשנו וחווינו אחד את השני פנים אל פנים. בקיצור, כל הכבוד למארגנות ולמארגנים על ארגון מוצלח ומושקע".

ומיכל עמבר, יו"ר היכרות בעין זיוון, כתבה: "לומר שהיומיים האלה שברו וניפצו לרסיסים את כל מה שחשבתי שיהיו - יהיה בגדר אנדרסטייטמנט. אני חייבת לכם תודה ענקית, על פקיחת עיניים, פתיחת מחשבה לאופקים חדשים, השראה אדירה שקיבלתי מכל אחד ואחת שפגשנו, ותודה שהדליקו בי רצון לעשות בעצמי".

למצגת של איתמר מטיאש על מודל האיתנות של עמק המעיינות – לחצו כאן

למצגת של יעל ברקן על תהליך איחוד סטטוסים בטירת צבי – לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה