דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מקימים בית לחיים – מוסיפים משמעות לקהילה הקיבוצית

"כמו שאף אחד בבית הזה לא מושלם גם אף אחד בקהילה לא מושלם וצריך ללמוד לקבל זה את זה וללמוד לחיות בהבנה אחד עם השני. תהיו פתוחים איתנו, תתנו לנו תשומת לב ואהבה, ונחזיר לכם בחזרה"  אמרו איתמר ונפתלי, שחיים ב"בית לחיים" בקיבוץ עין הנציב, למשתתפי כנס "בית לחיים בקיבוץ – משמעות לקהילה"
מקימים בית לחיים – מוסיפים משמעות לקהילה הקיבוצית
בית לחיים בקיבוץ עין הנצי"ב

היוזמה לכנס והפקתו היא של שותפים לדרך - אסף בית אריה, מחלקת המעורבות החברתית בקיבוץ הדתי, שיר גורן, אגף צעירים ומעורבות בחברה בתנועה הקיבוצית וד"ר אילת גלס ראשת אגף חברה וקהילה בתנועה. כ-170 מנהלות ומנהלי קיבוצים, מובילי וחברי ועדות צרכים מיוחדים, צוותי מעורבות חברתית וכל מי שהנושא קרוב לליבו התכנסו בזום כדי ללמוד, לעורר ולחזק מודעות לחשיבות ולתועלת שיש בהקמת בית לחיים בקיבוץ לאנשים ולנשים עם מוגבלויות.

בית בקיבוץ בו גרים מספר שותפים או שותפות, הוא אחד הפתרונות לאנשים עם מוגבלויות. הבית מותאם למי שגר בו, הן מבחינת המבנה, החלוקה לחדרים והן מבחינת הליווי המקצועי. היתרון המובהק במיקומו של בית כזה בקיבוץ הוא האפשרות לחיבורים בין האנשים החיים בו לבין הקהילה הקיבוצית, כמו משפחות מאמצות, פעילות תרבות משותפות לכולם ועוד. גם האפשרות של אנשי מקצוע מתחומי הטיפול מקרב החברים לעבוד בבית כזה היא יתרון לכולם.

גלס שהנחתה את הכנס מסבירה: "חשיבות קיום המפגש בימים אלו מגיעה מכך שהקורונה מחדדת לנו את התחושה לגבי העוצמה של הקהילה הקיבוצית, ואת התובנה לגבי ערבות הדדית כמרכיב זהות שלנו. בית לחיים מייצר ומחזק משמעות לקהילה.

החלטנו לקיים את המפגש בעקבות ההחלטה של רמ"י להכיר ב"בית לחיים" כשימוש חברתי, דבר שהסיר חסם גדול בהקמתם של בתים לאנשים ונשים עם מוגבלויות דווקא אצלנו".

את הכנס פתחו בכירי משרד הרווחה איציק שמולי (שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, מ"מ השר לשוויון חברתי וחבר הכנסת)  וגדעון שלום (ראש מינהל המוגבלויות). שניהם דברו על כך שמשרד הרווחה מעודד מזה זמן מגורים של אנשים ונשים עם מוגבלויות בקהילה, וקיימות דוגמאות במרחב הכפרי בכלל ובקיבוצים בפרט. השר שמולי הדגיש שבעיניו הקיבוצים הם מקום טבעי להקמת בתים לחיים, בשל החוסן והלכידות של הקהילות הקיבוציות ובשל הערבות ההדדית שמקיימים חברי הקיבוצים בחיי היומיום שלהם. שיתוף הפעולה בין משרד הרווחה לבין תנועת הקיבוץ הדתי והתנועה הקיבוצית חשוב ומאפשר לחזק את החוליות שצריכות חיזוק מחד ולקיבוצים לחזק את מעורבותם בחברה הישראלית מאידך.

אמיתי פורת מזכ"ל הקיבוץ הדתי ברך על המהלך ושיבח את שיתוף הפעולה בין שתי התנועות הקיבוציות.

לאחר הברכות פתח פרופ' יורם יובל את הרצאתו בתמונת בר המיצוה של בנו עם הצרכים המיוחדים. התובנות מהרצאתו המרתקת למה כדאי להקים בית לחיים בקיבוץ בדרך אל האושר היו עמוקות. האושר מורכב לדבריו מהנאה + משמעות, ומסקנתו מהמחקר ומהחיים היא שמרכיב המשמעות הוא הדומיננטי בהשפעתו על תחושת האושר שלנו.

בהמשך ריגשו מספר דיירות ודיירים מהבתים במירב ובעין הנציב שסיפרו בסרטון על חייהם בבית ובקיבוץ, ומיד אחריהם ראיין עפרי רביב (ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה) את נעה קליין מנהלת הבית לחיים בקיבוץ עין הנציב, ואת גיא לפידות מקיבוץ הרדוף שמנהל את קמה העמותה שמפעילה את הבית לחיים בעין הנציב. הם שיתפו בתהליך ההקמה, באתגרים ובהשפעה החיובית שיש לבית על הקיבוץ.

אחריהם דיבר אסף בית אריה שהיה שותף פעיל בהקמת הבית בקבוצת יבנה: "זה מצב של win win, כולם נהנים, האנשים והנשים נהנים מדיור הולם ומקהילה מחבקת והקיבוץ נהנה מהמשמעות ומחיזוק החוסן הקהילתי.

בעקבות מה שחוויתי בקיבוץ שלי התחברתי לנושא, והיתה לי הזכות להיות מעורב בהקמת מספר בתים כאלה במסגרת עבודתי בקיבוץ הדתי. אני מלווה קיבוצים בכל השלבים, החל מהדיון הראשוני על הרעיון, דרך תהליך קבלת ההחלטות בהנהלה, עבור לשיתוף הציבור עד לאישור הקמת הבית באסיפה ובקלפי. זה לא תהליך קצר. אחרי שמתקבלת ההחלטה המסע נמשך עם משרד הרווחה, עם הגורמים המפעילים, המועצה ועם גורמים רבים נוספים. צברנו ניסיון ונשמח לחלוק אותו".

לסיום שיתפה עדי אלטשולר חוויות ותובנות מהקמת "כנפיים של קרמבו" תנועת הנוער לצעירים עם ובלי צרכים מיוחדים, ומהמיזם העכשווי שלה "בתי ספר מכילים", ונתנה השראה איך להפוך חלום למציאות.

אילת גלס סיכמה את הכנס: "אנחנו עומדים לרשותכם לענות, לתמוך וללוות אתכם ואתכן כשתהפכו את החלום למציאות, ואנחנו מצפים שעוד השנה יתחילו תהליכים להקמת בית לחיים בעוד קיבוצים, כי זה מי שאנחנו וזה אחד מהביטויים לקהילה קיבוצית במיטבה".

אסף בית אריה 050-6998610

אילת גלס 050-7552532

שיר גורן 053-4440534

לצפייה בהקלטת הכנס לחצו כאן

הוספת תגובה חדשה