- כותב/ת :
נגה שמיר, 2016|
- 26/03/2017
content
דילמות מחיי הצבא - הכנה לצה"ל
נגה שמיר, 2016
ערכים ומטרות הפעילות
מטרות:
- חשיפה למציאות המשתקפת מיומיום של חיילים.
- פיתוח שיח ערכי על מדיניות המדינה באמצעות הצבא.
- הבנה כי הצבא הוא כלי בידי מדינה דמוקרטית, ולכן חשוב שנגבש דעה על פעולותיו כי בידינו האחריות והכוח להשפיע על פעולותיו בהמשך.
קהל היעד
חברת הנעורים - יב'
משך הפעילות
שעה וחצי
רשימת ציוד ועזרים
להכין על פתקיות מילים (בנק מילים)
מערך הפעילות
1. פתיחה: מה אתה יודע על המצב?!
מחלקים את הקבוצה לשתיים. כל קבוצה בתורה שולחת נציג. לנציג יש דקה אחת לגרום לקבוצה להבין מה המילה שהוא מתכוון אליה. מותר לנציג להגיד הכל מלבד המילה עצמה. ברגע שמצליחים מילה אחת עוברים לבאה, והמטרה של כל קבוצה היא לנחש כמה שיותר מילים בדקה.
בנק מילים:
- הקו הירוק
- פלסטינים
- צבא
- הגדה המערבית
- גוש קטיף
- יהודה ושומרון
- חברון
- שלטון צבאי
- הרשות הפלסטינית
- חמאס
- מחנה פליטים
- פתח
- שכם
- אבו מאזן
- עוצר
- סיור רגלי
- פליטים
- מלחמת ששת הימים
- השטחים
- רמאללה
- ג'נין
דיון:
- היה לכם קל להבין את המושגים?
- האם אלה מושגים שאתם מכירים? (כדאי ליישר קו על מושגים בסיסיים כמו הקו הירוק, הגדה המערבית והרשות הפלסטינית)
- איך אנחנו מכירים את המושגים האלה? מאיפה? (התקשורת- מה נמצא בתקשורת? היומיום או האירועים המיוחדים? איזה תמונה משתקפת לנו מבעדה?)
- אתם מרגישים שאתם יודעים מספיק? הנושא הזה נמצא בשיחה שלכם? אם כן, איך נראית שיחה עליו?
- זה מעניין? זה צריך לעניין אותנו? למה?
פתיחת המדריך לפעילות: אנחנו חיים בחברה במצב של סכסוך וקונפליקט מתמשך. הנושא הזה משפיע על החיים שלנו: על הביטחון, על השיח, על אורח החיים שלנו ושל שכנינו כאן. וכמובן: אתם הולכים להתגייס ולפגוש את המציאות הזאת מקרוב. בסדנה הקרובה ננסה להכיר את המציאות הזאת ולשוחח עליה ואפילו להביע דעה ערכית. אנחנו עושים את זה כי אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, ולכן לכל אחד מאתנו יש אחריות על המדיניות ויכולת להשפיע על המצב. אך בשביל שנדע כיצד אנחנו רוצים להשפיע ל המצב, אנחנו קודם כל צריכים להכיר את המציאות.
2. עדויות:
נותנים לכל קבוצה של ארבעה נערים עדות קצרה על השירות בשטחים עם שאלה לדיון. כל רביעייה קוראת את העדות שאצלה ומנסה לענות על השאלה.
חוזרים למעגל ושואלים:
מי מרגיש שהוא קיבל עדות על מקרה שהוא היה נוהג אותו דבר כמו החייל?
- מבקשים שיסביר על המקרה/ יקריא וישתף למה היה נוהג כמו החייל?
- מדוע זו דרך הגיונות/ נכונה לפעול?
- מה משפיע על החייל לדעתכם? (מה מצבו הנפשי? רגשי? פיזי?)
מי מרגיש שיש לו מקרה שהוא היה נוהג אחרת מהחייל?
- מבקשים שיסביר על המקרה/ יקריא וישתף למה היה נוהג אחרת מהחייל?
- מדוע זו אינה דרך הגיונות/ נכונה לפעול?
- מה משפיע על החייל לדעתכם? (מה מצבו הנפשי? רגשי? פיזי?)
- מה היה יכול לעזור לחייל בעת ההיא לבחור בחירה אחרת?
3. דיון:
- האם הכרתם את המציאות המתוארת בעדויות? אם לא, למה?
- האם חשוב להכיר את המציאות שמסופרת בעדויות? למה?
- האם המציאות המתוארת בעדויות משפיעות עלינו כחברה לדעתכם? אם כן, כיצד?
4. שואלים את הנערים: מי חושב שהוא יכול להגדיר: מהו ממשל צבאי? מנסים להגדיר יחד את המונח. משווים להגדרה של ממשל דמוקרטי. מה שונה?
דיון:
- איך צבא יכול לשלוט על אזרחים שלא רוצים בו? באיזה שיטות הוא יכול לפעול כדי שזה יעבוד? (ניתו להעזר בעדויות אבל גם לחשוב מחוץ לקופסא).
- מה שלטון צבאי יוצר אצל הנשלטים? (האם אפשר לכנות את הנשלטים אזרחים? כיצד ניתן לכנות את מצבם?)
- מה שלטון צבאי יוצר אצל השולטים? החיילים?
- האם לדעתכם יש לשליטה הצבאית בשטחים על אוכלוסייה אזרחית השפעות בתוך החברה הישראלית?
- האם חשוב לכם לעסוק בזה ולדעת עוד?
5. סיכום
שירות משמעותי הוא להיות אדם ערכי וחושב שתורם לחברה ולסביבה מתוך שיקולים מוסריים וחשיבה מקורית. הנושא של השטחים הוא מורכב. ישראל שולטת מסיבות שמוגדרות על ידי הממשלה כבטחוניות על אוכלוסייה שלא מעוניינת שישלטו בה מאז 67. זה יוצר דברים מורכבים וקשים. המשיכו ללמוד את המצב ולהתעניין, זהו שלב ראשון בשביל להבין כיצד אתם הייתם רוצים להשפיע ולשפר את פניה של החברה שלנו. כאזרחים במדינה דמוקרטית, יש לנו חלק ואחריות על שנעשה בה. יש לנו חובה לדעת, לגבש דעה ולהשפיע על מה שנעשה בשמנו.
תובנות ודגשים חינוכיים
- לאפשר מקום למגוון דעות ולשיח פתוח, אך לקיחת אחריות על שיח מכבד.
- לקדם שיח מעודד גיבוש דעה ורצון להשפיע על החברה.
קבצים מצורפים
דילמות מחיי הצבא.pdf597.23 KB
האם הפעילות עזרה לי?
הוספת תגובה חדשה