דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

פעילות הכנה למסע יב' – מ.א מנשה

רות לפונד - רכזת השומר הצעיר, מלווה פורומים מקצועיים ואחראית לקידום דו-קיום במ.א מנשה
ערכים ומטרות הפעילות

מחלקת הנוער שואפת להניח קרקע חינוכית, תרבותית ואזרחית ליחסים של שלום וסולידריות בין ערבים – ליהודים, חילונים - לדתיים ולכינון חברה משותפת בישראל.

אנו מאמינים שככל שניצור הזדמנויות למפגש כך תגדל ההיכרות ותגבר ההזדמנות ליצירת שותפות ואזרחות משותפת.

מסע יב הינו פלטפורמה חינוכית משמעותית לנגיעה בסוגיות דחופות בחברה הישראלית והזדמנות לחכוך בשאלות של מוסר ולקיחת אחריות. אנו שמחים שבחרתם לצאת יחד, כקבוצה ומזמינים אתכם לקחת את ארבעת ימי המסע להקשבה לעצמכם ולקבוצה, לשאלה שאלות, לחיפוש תשובות, להתמודדות.

מטרת הפעילות היא לנסח יחד עם החניכים כיצד הם יכולים ליישם בפועל את הציפיות שלהם עצמם.

קהל היעד
חברת הנעורים - יב'
משך הפעילות
שעתיים
רשימת ציוד ועזרים
  1. שני כדורים בצבעים שונים
  2. כלי כתיבה
  3. בריסטול  
  4. דפי a4 מחולקים לחצי
  5. עותקים של לו"ז המסע
  6. כמה פתקיות עם שאלות התייחסות לחוזה
  7. כמה צבעי ארטליין
  8. להדפיס את כללי המסע     
  9. כיבוד (תה ועוגיות)
מערך הפעילות

תכנית ערב ההכנה: (שעתיים מפגש 20:00-22:00)

20:00-20:15 התכנסות והכנת תה

 20:15-20:45- משחקי פתיחה – *הרוח נושבת (רבע שעה)

                                                *הכרות עם כדורים (רבע שעה)

20:50-21:20 משחק דומינו –ציפיות/ חששות

21:20-21:30- הפסקה

21:30-22:00- כתיבת חוזה

22:00-22:30- מעבר על הלוז ודגשים למסע+ כללים / חלוקה לקבוצות אחריות במהלך המסע.

למשל: *תורני פת שחרית והשכמה * קבוצות הכנת ארוחות וחיסול לפי קבוצים?

 

 

משחקי פתיחה והכרות

  • הרוח נושבת
  • הכרות עם כדורים

סבב 1- המדריך אומר "מסע אל חיר / כיף חלאק, אנא___________ " ומוסר למישהי מישוב אחר. אסור למסור למישהו שכבר מסרו לו וצריך לזכור למי מסרת!

מתאמנים עוד הפעם על הסבב כדי לוודא שכולם זוכרים למי הם מסרו.    

סבב 2- המדריך אומר "ערב טוב/ נעים מאוד שמי__________" ומוסר למישהו מישוב אחר. אסור למסור למישהו שכבר מסרו לו, אסור למסור למי שמסרת לו בסבב הקודם וצריך לזכור למי מסרת. מתאמנים עוד הפעם על הסבב לוודא שכולם זוכרים למי הם מסרו.

סבב משולש- המדריך מתחיל סבב בערבית ואחרי כמה שניות מתחיל במקביל סבב בעברית. המטרה של החניכים היא למסור לאדם הנכון את הכדור הנכון בשפה הנכונה- ולא להתבלבל!   

 

משחק דומינו- בסיס לכתיבת חוזה (30 דק')

כל חניך מקבל דף A4  ובו שני ריבועים גדולים. מבקשים מכל אחד לכתוב על ריבוע אחד ציפייה מהמסע המשותף/האישי/מהקבוצה וכד'. ועל הריבוע האחר לכתוב חשש.

אחרי שכולם כתבו מקיימים סבב ובו המשתתף הראשון מניח במרכז המעגל את מה שכתב ומסביר על צפייה או חשש. השני אחריו צריך לחבר את דבריו לדבריו של המשתתף הראשון ולהניח את הדף שלו בהתאם, כמו במשחק דומינו.

 

כתיבת חוזה – (30 דק')

*מחלקים את הקבוצה לרביעיות

*כל רביעייה עוברת על הלוז  ומשוחחת לפי שאלות מנחות על "החוזה הקבוצתי".

מיד לאחר מכן עליהם לנסח יחד שלושה/ארבע היגדים/חוקים/מטרות שיכנסו לחוזה כללי קבוצתי. החוזה ילווה את הקבוצה במשך כל המסע.

במליאה: כל קבוצה מציגה את ההיגדים. משוחחים עליהם ויחד מכינים פלקט קבוצתי: כותבים את ההסכם על בריסטול וכולם חותמים עליו והוא יתלה ברכב.

כדאי לנסח את החוזה בשפה חיובית, לכתוב מה מותר ולא מה אסור לעשות.

תובנות ודגשים חינוכיים
  • החוזה הקבוצתי צריך להגדיר באופן קונקרטי ומוסכם כיצד מצפים להתנהג בקבוצה ומה אנו מתחייבים לתת לקבוצה.
  • ההסכם שנוצר באופן קבוצתי יעורר, על פי רוב, מחויבות גדולה יותר. יחד עם זאת, ההסכם הקבוצתי חייב להיות מותאם לכללי המסע וכפוף להם.
  • אם הקבוצה מתקשה ניתן לסייע להם לחשוב יחד על כללים פרקטיים יותר כגון: כללי התנהגות בסיסיים, משתמשים בשפה נאותה, שומרים על הציוד , כללי בטיחות וכ"ו.
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה