דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

שוויון ושותפות בין שונים איפה זה פוגש אותנו

לימור ספראי
ערכים ומטרות הפעילות
  1. חיבור ערכי השוויון והשותפות עם דילמות במציאות היום יום של כל אחד ואחת
  2. ההבנה שחוסר שוויון מונע לרוב מחמדנות ומרצון להשיג יותר מהאחר (לעיתים גם ע"ח האחר)..
קהל היעד
חברת הנעורים
משך הפעילות
כשעה
רשימת ציוד ועזרים
  • 6 גולות/וכד' בשני צבעים
  • 2 כרטיסיות של תיאור הסימולציות
  • דף מקורות
מערך הפעילות

חלק א' - משחק – 20 דק'

  • לחלק ל-4 קבוצות קטנות. 3 ילדים בקב'. ואז לחלק לשתי קבוצות. קב' מול קב'. (א מול ב. ג מול ד. משחקות במקביל)
  • לכל קבוצה יש שתי גולות – כחולה וירוקה. יש ארבעה סבבים. בכל סבב עליהם לתת למנחה גולה אחת (כחולה/ירוקה) מבלי שהקבוצה האחרת יודעת מה הם נתנו. המנחה חושף את שתיהן בבת אחת.
  • מנחה: חשוב- לא מגדירים מטרה להשיג כמה שיותר נקודות. לא אומרים כלל מה המטרה.
  • ניקוד: אם שתיהן ישימו – כחול – שתיהן יקבלו 20. קב' אחת שמה ירוק ואחת כחול- 30 ו-0 בהתאמה. שתיהן ירוק – שתיהן 0 נק'.
  • יש להם זמן לדבר בין תור לתור, להתלבט, להחליט יחד (נגיד 3 דק')
  • המנחה כותב על הלוח בכל פעם את הניקוד שהתווסף/או לא.
  • בסוף התחרות לא הייתה בין א ל-ב אלא בין א ו-ב לג ו-ד.
  • חברה תחרותית מול חברה צודקת. חברה צודקת בסוף מרוויחה יותר.

 

שאלות לדיון:

  • לא אמרתי מה המטרה, מה הנחתם שהמטרה הייתה?
  • האם התלבטתם? למה?
  • מה היו השיקולים?
  • למה שמתם מה ששמתם? (מה היו השיקולים לכל בחירה)
  • הקב' ששמה ירוק למה שמתם ירוק?

(ניתן לראות : לרוב אי-השוויון נובע מהרצון שיהיה לשני פחות)

 

חלק ב' - סימולציות – 15 דק'

א. סיפור הלונה פארק – אתם נוסעים ללונה פארק עם כל חברת הילדים. 2 מתנדבים (שלא מתביישים להציג או לטעון טיעונים): אחד –אתה הבאת כסף ואתה רוצה לקנות לך גלידה. יש ילדים בקב' שייתכן ואין להם כסף מסיבות שונות.  מתנדב שני – אתה מנסה לשכנע את חברך לא לקנות כי יש ילדים שאין להם. כעת הציגו זאת מול הקבוצה.

שאלות הכוונה של המנחה:

  • מדוע יש עניין שלא יקנה?
  • האם יש עניין ליצור כאן שוויון? למה כן? למה לא?
  • לשתף את הקבוצה - עם מי אתם מסכימים? מדוע?
  • אפשר להתחלף בתפקידים
  • להוסיף גורמים שונים לסיפור –שיקשו/יחדדו את השאלה. (= "ואולי זה כסף שעבד לפרנסתו והרוויח ביושר וחיכה להוציאו בלונה פארק"? "ואולי יש ילד שלהוריו אין כלל כסף ובגלל זה שלחו אותו  בלי"?)

ב. סיפור הטיול – מתכוננים לטיול השנתי (=נופש/קייטנה). בונים את הטיול. 2 מתנדבים . אחד- אתה יושב בצוות הטיול. אתה חולם לעשות את הדרג'ה שאף פעם לא עשית וזאת ההזדמנות שלך. שני – אתה חושב שמכיוון שיש לכם ילד נכה בקבוצה וזה אומר שהוא לא יוכל להשתתף אם זה מה שיהיה אז יש למצוא מסלול אחר. נגיש לנכים. אתם מתווכחים בפגישת צוות ומנסים לשכנע את שאר הצוות/הקבוצה.

שאלות הכוונה:

  • מה השיקולים שמנחים אותך? (שוויון, ומול זה: איזה ערך עמד לך כנגד השוויון? הכרת הארץ, אתגר, טובת הרוב, אחר?)
  • מה המחיר שאתה מוכן/לא מוכן לשלם?
  • האם יש דרך להתפשר?
  • האם יש עניין ליצור כאן שוויון? מדוע? מה החיסרון בשוויוניות?
  • קבוצה - עם מי אתם מסכימים? מדוע? מה תצביעו?

 

גם כאן אפשר להכניס גורמים נוספים בסיפור, להחליף תפקידים.

לסיכום,  1. זה קשור לכל אחד ואחת מאיתנו ביום יום. 2. אין פתרון אחד תמיד. זה תלוי מצב והקשר. חד משמעי. השאלה היא התודעה, השאיפה...(ועשית הישר והטוב)

תובנות ודגשים חינוכיים
  • חשוב ליצור חיבורים אקטואליים ולדילמות רלוונטיות לחניכים. כך, שכדאי להתאים את הסיטואציות המוצגות, לכאלו שהחניכים ירגישו מחוברים אליהם.
  • חשוב לשמור על שיח פתוח ומאפשר, אך כמובן, תוך שימת דגש, על שיח מכבד.
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה