- כותב/ת :
אהוד רביב, מרצה בחוג לחינוך חברתי-קהילתי במכללת אורנים ומנחה קבוצות תוכן-תהליך - 2016|
- 23/05/2017
content
מן המטרה הגדולה אל מטרות המשנה והתכנים, אל התוכן והתהליך – ועד לפעילות
אהוד רביב, מרצה בחוג לחינוך חברתי-קהילתי במכללת אורנים ומנחה קבוצות תוכן-תהליך - 2016
דוגמה (לקוחה מהדרכה של קבוצת נערות בנות העדה האתיופית בכפר נוער באזור המרכז)
המטרה הגדולה: חיזוק תכונות המנהיגות בקרב הנערות
מטרת משנה: חיזוק תחושת המסוגלות של הנערות
תוכן 1: היכרות עם הנקודות החזקות שבי
תוכן 2: היכרות עם נקודות החולשה/הנקודות הרגישות שבי
תוכן 3: פיתוח היכולת לזהות ולהתחשב בנקודות החוזק והחולשה אצל אחרים
תוכן 4: פיתוח היכולת לשתף פעולה בצוות תוך התחשבות בנקודות החוזק/החולשה של חברות הצוות
תוכן + תהליך:
(תוכן) היכרות עם הנקודות החזקות שבי
(תהליך) נורמינג + אינטימיות + חיזוק התקשורת הבינאישית בין חברות הקבוצה
מתודה:
שלב ראשון: כל משתתפת מקבלת שני דפים. על דף אחד כותבת את כל התכונות החזקות שבה. על הדף השני יש רשימה של שמות כל חברות הקבוצה. ליד כל שם תכתוב המשתתפת את התכונות החזקות שלה. גוזרים את החלק של כל משתתפת מכל הדפים של שאר המשתתפות ונותנים לכל משתתפת את ההתייחסויות אליה. נותנים זמן לקרוא ולעכל.
שלב שני: שיחה בזוגות. בשיחה: כל אחת מספרת מה התחדש לה על עצמה. משוות בין מה שכתבו על עצמן לבין מה שכתבו להן אחרות. אפשר לסיים בסבב קבוצתי שבו כל אחת "מצהירה" איזו מן החוזקות שלה תוכל לתרום לקבוצה בהמשך דרכה.
"בדיקה לאחור":
- האם המתודה באמת עוסקת בתוכן שבחרתי?
- האם המתודה באמת "מייצרת" (או מחזקת) את התהליכים שבחרתי?
- האם הפעילות באמת משיגה את מטרת המשנה שקבעתי ומקדמת את המטרה הגדולה של התכנית?
- מה אני לא רואה? ממה אני מתעלם?
© אהוד רביב, 2016
קבצים
האם הפעילות עזרה לי?
הוספת תגובה חדשה