דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

אות הנשיא להתנדבות לשנת 2023 יוענק לעמותת החממה האקולוגית בעין שמר ולשינשינית בתנועה הקיבוצית

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ורעייתו מיכל בישרו ביום שני ל־-12 מקבלי ומקבלות "אות הנשיא להתנדבות" לשנת תשפ"ג על זכייתם. בין הזוכים השנה: החממה האקולוגית בעין שמר וים קרפ, הזוכה הצעירה ביותר ושינשינית בתנועה הקיבוצית שהקימה בגיל 15 את מיזם "דורות של חברים" המחבר בין בנות ובני נוער לשורדי שואה
החממה האקולוגית בעין שמר. תקבל את אות הנשיא להתנדבות על העשייה החינוכית-אקולוגית-חברתית שמתקיימת בה
החממה האקולוגית בעין שמר. תקבל את אות הנשיא להתנדבות על העשייה החינוכית-אקולוגית-חברתית שמתקיימת בה

12 זוכי ׳אות הנשיא להתנדבות׳ התבשרו השבוע על זכייתם באות לשנת 2023, שיוקדש לרגל שנת ה-75 למדינה לפועלות ולפועלים למען חיזוק החוסן הישראלי ובניית גשרים בחברה הישראלית. האות מוענק מידי שנה על ידי נשיא המדינה לגופים, מפעלים, מוסדות וארגונים אשר מתקיימת בהם פעילות התנדבותית ואשר תרמו תרומה ייחודית לטובת המדינה והחברה בישראל, ונוסד בשנת 1974 בתקופתו של הנשיא הרביעי של מדינת ישראל, פרופ׳ אפרים קציר ז"ל.

המיזם מתקיים בשיתוף פעולה של בית הנשיא והמועצה הישראלית להתנדבות, שבראשה עמד במשך עשרות שנים אל"ם (במיל') ד"ר ברוך לוי, שהלך לעולמו לאחרונה. הזוכים נבחרו בהמלצתה של ועדה מייעצת שמונתה על ידי נשיא המדינה, שבראשה עמד רו"ח אהוד רצאבי ושהורכבה מאנשי ציבור וחברה.

אביטל גבע
אביטל גבע, מייסד החממה האקולוגית
בעין שמר

החממה האקולוגית בעין שמר נוסדה על ידי חבר הקיבוץ, האמן אביטל גבע, בשנת 1977, ומהווה מעבדה לרעיונות חינוכיים, סביבתיים וחברתיים ומודל המחבר בני נוער, מומחים, חוקרים ומורים ללימוד, מחקר ופיתוח משותפים של פתרונות לאתגרים אמיתיים. החממה הינה מרכז חינוכי חדשני, בו בני נוער חוקרים ולומדים את אתגרי כדור הארץ והאדם, בחיבור למפעלים ומומחים ממגוון תחומים. הלימוד בחממה מתבצע בשיטת למידה מבוססת פרויקט ולמידת חקר, המתקיימת בצוותים קטנים בדגש על עצמאות הלומד וטיפוח חשיבה יצירתית והמצאתית. תחומי הלימוד בהם עוסקים התלמידים נוגעים באתגרי הסביבה של ישראל, וביניהם טיפול במים, גידול אצות חד-תאיות, חקלאות מדייקת, חקלאות ימית, ביו-מימיקרי וגם באמנות המעורבת בקהילה. יחד עם העיסוק באקולוגיה הסביבתית, מיישמת החממה אקולוגיה חברתית, בטיפוחה של סביבת למידה בה לוקחים חלק תלמידים יהודים, ערבים, דתיים, חילונים, עולים וותיקים, תלמידי חינוך מיוחד, מצוינות ובעלי צרכים מיוחדים. 

בשנת 2003 שינתה החממה את המודל הארגוני שלה, והפכה מחממה לימודית של בית הספר "מבואות עירון", לעמותה – עמותת "החממה האקולוגית בעין שמר". במודל העמותה, פתחה החממה את שעריה למגוון בתי ספר וקהילות, והחלה לקיים תכניות לימודים, חוגים, סדנאות וביקורים. כך נוצר המודל בו מהווה החממה מרחב לשיתופי פעולה ורב-תרבותיות, ובו בני נוער ומבוגרים מכל קשת החברה הישראלית. בשנת 2016 הקימה החממה בשיתוף המועצה האזורית מנשה והמינהל לחינוך התיישבותי חווה חקלאית – "החווה החקלאית בעין שמר", אותה מנהל בנו של אביטל, נועם. החווה הינה מוסד חינוכי מוכר ומפעילה את הפעילות החינוכית של התלמידים ובתי הספר. בעשור האחרון היקף התלמידים בחממה עלה ל-1000 בשנה, המגיעים כתוצאה משיתוף פעולה עם 20 בתי ספר ממוא"ז מנשה, בקה אל גרביה, פרדס חנה וואדי ערה

לאחר ההודעה על הזכייה כתב אביטל גבע לשותפים והמתנדבים בחממה: "ההתנדבות והאות הניתן לכולנו בעבורה, מבטא את כל מה שטוב במדינה שלנו. בחממה הצלחנו ליצור מודל, ואנחנו שוקדים על פיתוחו כל עונות השנה. כל אחד מכם השותפים, המתנדבים, המשקיעים, הלוקחים חלק והתורמים לחממה, כולכם יחד וכל אחד מכם כשלעצמו מוצאים בה אתגר, שאלה לא פתורה, תלמיד שזקוק להנחיה, רעיון שהגיע זמנו, וקבוצה או שותפים לחולל אותו, להנביט אותו, לחקור אותו. היופי המאחד את כולנו הוא שבמלאכת יצירת הדבש הזה, אנחנו מועידים מקום ותפקיד לכל תלמיד ותלמידה מכל הקשת, המגוון, העדות, וכל מי שגדל בגינה האורגנית של ישראל". 

ים קרפ
ים קרפ

נשיא המדינה פתח את סבב ההודעות לזוכי האות לשנת 2023 בשיחה עם ים קרפ בת ה־18 מרעננה, הזוכה הצעירה ביותר שהקימה את מיזם "דורות של חברים" המחבר בין בנות ובני נוער לשורדי שואה. היא עצמה אחראית על פרויקט הטמעת טאבלטים לאוכלוסייה מבוגרת בעירה ולפרויקט "מתחברים" להטמעת מכשירי שמיעה לקשישים. ים היא ש"שנית חרוצה, מובילה וכישרונית של התנועה הקיבוצית שמבצעת את שנת השירות שלה בפנימיית "אחוזת ילדים" ויצו חיפה. בשיחתו עם ים, אמר לה הנשיא הרצוג: "את אמנם צעירה אבל כבר מקבלת את אות הנשיא להתנדבות - זה לא דבר של מה בכך. אני שמח לברך אותך ולבשר את החדשות". ים השיבה לו בהתרגשות ואמרה: "התחלתי להתנדב בגיל 15. מאוד רציתי להתנדב עם ניצולי שואה, אבל אמרו לי שבגלל שאני צעירה מדי אין לי אופציה כזאת. החלטתי שאם לא נותנים לי - אקים מיזם כזה בעצמי".

הוספת תגובה חדשה