דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

החלל ה-74

רדי פילס ז"ל מגעש היה חובש קרבי בחטיבת הנח"ל בזמן אסון המסוקים ומהראשונים שהוקפצו והגיעו לזירה בשאר יישוב, דקות ספורות לאחר נפילת המסוקים, כדי לטפל בניצולים. המראות הבלתי אפשריים לא עזבו את רדי שנים אחרי והוא סבל מפוסט טראומה. רדי שם קץ לחייו ב-21 ביולי 2019 והוכר כחלל ה-74 של אסון המסוקים. מוזמנים לצפות בסרט וכתבה על רדי שישודרו ביום הזיכרון
רדי פילס ז"ל
רדי פילס ז"ל

רדי נולד כבן רביעי לחיה ושבתאי, שעלו מאורוגוואי והצטרפו כחברים בקיבוץ געש, והיה תלמיד מצוין ושקט. עד הצבא גדל כילד טבע בקיבוצו שליד הים. בתום התיכון התגייס לצבא ושרת כחובש קרבי בחטיבת הנח"ל. בחורף 1997 הפלוגה בצעה תעסוקה מבצעית בגזרה המערבית באזור הביטחון. כפלוגת המשימות המבצעית ביותר בגדוד, בצעו ימים ולילות במארבי היטמעות בעומק אזור הביטחון. 

ב-4 לפברואר 1997 בשעות הערב התקבלה ידיעה בגדוד על התנגשות של שני מסוקים מעל היישוב שאר יישוב באצבע הגליל. מפקד הגדוד הנחה את מפקד הפלוגה המסייעת לנוע עם הפלוגה לשטח ולסייע בכל הנדרש. ראשונים יצאו לאירוע מפקד הפלוגה ושלושה חובשים בפלוגה ביניהם רדי פילס. בהמשך פינתה הפלוגה עשרות הרוגים מאחד המסוקים, עד שעות הבוקר המוקדמות. עם אור ראשון חזרה הפלוגה לבסיס ונערכה להמשך פעילות. שלושה ימים לאחר מכן שני צוותים של הפלוגה נכנסו למארב חודר בעומק אזור הביטחון ממש על קצה גבול רצועת הביטחון. רדי ביחד עם מחלקתו התמקמו ככוח תצפית.

בשעות הבוקר המאוחרות נפתחה אש תופת על הכוח בוואדי במקביל לאש מרגמות חזקה מאוד שנורתה על הכוח של רדי, שהיה בתצפית. כתוצאה מהירי נפצעו שבעה לוחמים תוך הסתערות וחיסול שני מחבלים, ובמקביל הפעלת ירי וחיפוי ממחלקת הדרגון בתצפית מעל הוואדי. במשך כשעה תוך ירי מרגמות מאסיבי על הכוחות שלחמו מול מחבלי חיזבאללה הם הצליחו להשלים פינוי מוסק של כלל הפצועים. עם חבירת כוח החילוץ חולצו יתר הכוחות מנקודת התצפית ומהוואדי. שבעה פצועים היו בכוח, אך הפצוע הקשה מכל היה רדי. פצוע שקט, אשר סחב את תמונות אירועי פינוי ההרוגים מאסון המסוקים וההתקלות בוואדי נפחא כל חייו, עד שלא יכול היה להמשיך עוד. עברו שנים ארוכות מדי עד שהוכר כהלום קרב (100%) וזכה לטיפולים.

ביום שלישי שודר בערוץ "YES דוקו" הסרט "החלל ה-74" שמספר על המאבק של הוריו של רדי והוריו של טל הררי, קצין צעיר מחיל הרפואה, שפיקד על זיהוי גופות הנספים באסון, להכרה בבניהם כחללי צה"ל שמתו כתוצאה מאותו אסון נורא, על הניצחון המר של אותם הורים, ועל חייהם של טל ושל רדי, שהתהפכו ב-4 בפברואר, 1997. במהדורת החדשות של ערוץ 12 ברביעי תשודר כתבתו של ציון נאנוס על רדי. מוזמנים לצפות

הוספת תגובה חדשה