דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כיצד ניתן להרחיב את הכתפיים הנושאות באתגרי החינוך ולצמצם את חוויית הלבד של מערכות החינוך בקיבוצים?

הבוקר (חמישי) התכנסו כ-85 מנהלי ומנהלות קהילות ויו"רי חינוך בקיבוצים וכעשרה מנהלי חינוך, למפגש זום חירום שיזמה התנועה הקיבוצית בעקבות השביתה שמתקיימת בשבוע האחרון בגני הילדים ובבתי הספר. המפגש עודד את ממלאי התפקידים וחיזק את הבנתם לגודל האחריות המשותפת על מערכת החינוך בקהילה
שביתה במערכת החינוך - אילוסטרציה
שביתה במערכת החינוך - אילוסטרציה

מטרת המפגש הייתה ליצור שיח עם מנהלי הקהילות ויו"רי הנהלות החינוך בקיבוצים שיעודד אותם להוביל ולקדם תהליך בדיקה קהילתי ליצירת פתרונות לאתגרים איתם מתמודדות מנהלות החינוך, יחד עם הצוותים החינוכיים, בכל הקשור לתנאי העסקה ובעיות כוח האדם. קשיים אלו הגיעו השבוע לשיא נוסף בעקבות שביתת המורים והגננות, והציפייה שלמרות זאת מערכת הגיל הרך בקיבוצים תשמור על שגרת החינוך כשהיא "סובלת" מצוות חסר וללא  נוכחות הגננות - עד לבואן בשעה עשר. אתגר עצום שהביא את מנהלות הגיל הרך להביע מצוקה וחווית לבד בהתמודדויות המורכבות.

את המפגש פתחה דבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, שאמרה: "ההשבתות של מערכת החינוך במדינה טלטלו את ספינת החינוך הקיבוצי, וזאת לאחר יותר משנתיים של התמודדות עם אתגרי הקורונה – במהלכן עיצבנו מענה קהילתי משלים והתרגשנו מיכולותיהן של הקהילות הקיבוציות.

אנחנו רואים את העומס, הקושי והשחיקה של מנהלות ומנהלי החינוך והצוותים החינוכיים, מעריכים מאוד את נחישותם ומחויבותם מעוררות ההשראה להתעקש לקיים שגרה חינוכית ביצירתיות גדולה, וחושבים שהמפתחות לשיפור המצב ולהקלה עליהם נמצאים אצל מנהלי הקהילה ויו"רי החינוך. לכן, זיהינו הזדמנות השבוע לקיים שיח זה, במטרה להרחיב את הכתפיים הנושאות באתגר ולצמצם את חוויית הלבד של מערכות החינוך בקיבוצים".

הדס דניאלי ילין, המשנה למזכ"ל התנועה אמרה כי: "הימים האחרונים היו מטלטלים עבור המערכות החינוכיות בקיבוצים, המשבר במדינה מחלחל גם פנימה. כל משבר, כידוע, הוא גם הזדמנות וכאן ההזדמנות שלנו היא לשים מחדש את החינוך בראש סדר העדיפויות. להבין שמצוקת כוח האדם נובעת לא רק משכר נמוך אלא מהתדרדרות במעמדן ובמעמדם של נשות ואנשי החינוך ומתנאי העבודה. אני רוצה להזכיר כי למרות הקושי, אנו, כחברה סוציאל דמוקרטית, חייבים לתמוך במאבק הראוי אנשי ונשות החינוך ולסייע להם ולהן להחזיר את החינוך למעמדו הראוי במדינת ישראל וגם אצלנו בחינוך". 

מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, הוסיף: "שיחה כזו לא הייתה מתקיימת פעם. בעבר, כאשר ניצבו אילוצים כאלה היה ברור כי זו אחריותו של הקיבוץ ומוסדותיו למצוא פתרון. היום, המצב שונה. בתהליך שינוי אורחות החיים צירפנו עצמנו לאזרחי המדינה, ועל כן אנחנו חשופים כמו כולם לתוצאות המדיניות הניאו-ליברלית שלה ולייבוש הציני של המערכות הציבוריות. אנחנו, כציבור סוציאל-דמוקרטי, לא יכולים להשלים עם זה וחייבים להזדהות עם זעקת מערכת החינוך הארצית.

באשר לאתגר הנוכחי: הקיבוץ צריך לקבל את ההחלטה על מה עושים ולא ממלאי התפקידים. אל תסכימו לקחת על אחריותכם את פתרון הבעיה, זהו אתגר קהילתי של הקיבוץ כולו, וזו אינה מערכת פרטית שלכם. אנחנו נעביר את המסרים האלה להנהלות הקיבוצים".

דנה טובול, יו"ר הנהלת החינוך של בית גוברין, מחנכת בחטיבה עליונה ורכזת מגמת תקשורת במקצועה, אמרה במפגש: "המטרה של מחאה היא לגרום לאנשים להרגיש אי נוחות כדי להבין את המצוקה של האחר. אם אנחנו לוקחים זאת כמובן מאליו ונותנים מענה חלופי, אנחנו מבטלים את האחר ואת המחאה שלו. יש בקיבוצים הרבה מאוד מורים וגננות שנאבקים עכשיו על המקצוע והתנאים שלהם, אנחנו חייבים לזכור את זה.

בנוסף, החינוך הוא מקצוע, מה זה אומר עלינו אם אנחנו מוכנים לקבל כל פתרון להחלפה במקום הצוותים החינוכיים שלנו, רק כדי שנמשיך לחיות כרגיל? מבחינתי זה זילות של התפקיד. חייבים לשקול נושאים אלו כשאנחנו מחליטים איך להגיב כקהילה, ואל לנו לנתק את עצמנו מהמאבק הארצי".

טלי מאס, יו"ר חינוך בקיבוץ מצר, הוסיפה מחכמת השטח: "פירמידת הניהול שעבדה בעבר, כזו שבקצה שלה עומד מנהל בודד, כבר לא מתאימה יותר והיום עליה להפוך רחבה יותר ולכלול בתפקידי הקצה יותר מאדם אחד המקבל החלטות. לצד מנהלי החינוך בראש הפירמידה, חייבים לעמוד יו"רים אקטיביים, מנהלי קהילות מעורבים ואפילו קהילה שלמה הרואה בחינוך עניין בעל חשיבות ראשונה במעלה. בשנה האחרונה במצר השכלנו להרחיב את קצה הפירמידה ולעמוד כצוות הנהלה רחב, מעורב ופעיל, לצד מנהלות החינוך. ולצדנו, צוות הנהלת קהילה מעודכן ותומך, הנהלת חינוך ציבורית קשובה ותומכת והיום זכינו להרגיש גם תנועה גדולה, מאוגדת, חמה ומחבקת מאחורינו".

בסוף המפגש אמרה דבי ברא"ס כי בימים הקרובים צוות תנועתי רב תחומי יצור כלי עבודה מודולרי לשיח קהילתי שיעמוד לרשות ממלאי התפקידים ויזמין את הקיבוצים להיעזר במטה התנועה בתהליך הקהילתי. דבי הוסיפה כי בקרוב יתקיימו באופן קבוע מפגשים של יו"רי מערכות החינוך בקיבוצים.

לכתבה מצורפים מערכי פעילות לתקופת השביתה שחוברו על ידי מערך ההדרכה של אגף חינוך בתנועה ושל "פרדס" – מרכז לחינוך ערכי.

המפגש היה המשכו של מכתב שיצא השבוע מטעם התנועה לכלל מנהלות ומנהלי הקיבוצים בנוגע להתמודדות קהילתית בקיבוצים עם השביתות במערכת החינוך. ובו נכתב בין היתר "אנו סבורים שגם בתוך הקיבוצים יש צורך בדיון עומק בגורמים, בהשלכות ובדרכי הפתרון של תנאי העסקת הצוותים החינוכיים ושל משבר כ"א אותו אנו חווים בשנים האחרונות - משבר הולך ומחמיר ומשפיע על כולנו . המערכות שלנו הן פרטיות ולכן החשיבות שאנו מייחסים לחינוך יכולה וצריכה לבוא לידי ביטוי בתוך הקיבוץ והפתרונות רחבים יותר. מטה התנועה הקיבוצית נכון לסייע ולתמוך בהנהלות הקיבוצים בעת הזו ובאתגר הנוכחי". לחצו כאן לקריאת המכתב.

הוספת תגובה חדשה