דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

הסתיים בהצלחה מסע האופניים לשכבת י"ב - כל הדיווחים והתמונות בפנים. האם תועלה פנסיית המינימום בקיבוצים? מה התגלה בסקר החברים והחברים החדשים בקיבוצים? כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
שאול ישראלי
 03/12/2021
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן
 

רוכבים עם ערכים: הסתיים בהצלחה מסע י"ב 2021 של התנועה הקיבוצית

כ-700 נערות ונערים משכבת י"ב בקיבוצים מכל רחבי הארץ והמדריכים החינוכיים שלהם, רכבו במהלך חג החנוכה במסגרת מסע האופניים המסורתי של התנועה הקיבוצית, שהתקיים בפעם הראשונה בחבל אילות. מלבד הדגש על הכרת האזור דרך הגלגלים, עסק המסע, כמדי שנה, בעידוד בני הנוער ליציאה לשנת שירות ועשייה חינוכית-חברתית לטובת המדינה, שירות משמעותי בצה"ל ויציאה לפיקוד וחשיפתם לתנועה הקיבוצית ועריכה
רוכבים בפארק תמנע ממעוף הרחפן. צילום: רום כרמי

המסע יצא לדרך לאחר שנה בה התקיים בפורמט שונה ללא רכיבת אופניים, בשל אילוצי מזג האוויר, ושנת הפסקה בשל הקורונה. באגף חינוך של התנועה הקיבוצית לא היו ביטוחים כיצד יתנהל המפעל לאחר פגרת הקורונה והשנה וחצי המטלטלות שעברו על הצעירים והצעירות, אך החששות התבדו מהר מאוד לטובת חוויה מוצלחת מאוד. בסיום המסע אף ביקשו חלק מהמשתתפים את דגל התנועה כדי לתלות במועדוני הנעורים שלהם.

הצלחת המסע לא הייתה מתממשת ללא הצוות הגדול והמסור בניצוחו של רכז המפעלים, גיא גרסול (לו היה זה המסע הראשון), שהורכב מכ-50 איש ואישה וכלל את פעילי אגף חינוך, פעילי התנועה מאגפים אחרים שהתגייסו מכל הלב, חובשים ומאבטחים, וכמובן המתנדבים המסורים שמגייס אגף חינוך לכל מפעל בסדר גודל כזה. אנשי חבל אילות, נרתמו גם הם למשימה ולקחו חלק פעיל בתהליך ההכנות למסע, שנערך בפעם הראשונה באזור, סייעו בבניית המסלול ואישורו מול הגורמים הרלוונטיים, ואף במישור החינוכי של בניית תוכן ליום הראשון במסע  שהוקדש להיכרות עם האזור, שהוא הדרומי ביותר בארץ ושוכן על הגבול עם ירדן.

היום הראשון למסע החל ברכיבה בשביליו המרהיבים של פארק תמנע. באתר המפורסם של עמודי שלמה פגשו הנערות והנערים כמה מתושבי חבל אילות שהוזמנו על מנת לספר על החבל ועל הייחודיות של החיים בו. יום הרכיבה הראשון הסתיים במחנה הלילה שהוקם בעמק ססגון, שם פגשו בני הנוער את ראש המועצה, ד"ר חנן גינת, בטקס הדלקת נר שני של חנוכה. היום השני הוקדש לחשיפת בני הנוער לשירות משמעותי בצבא. הי"בניקים דיוושו על אופניהם מעמק ססגון (הנמצא בסמוך לאליפז) ועד קיבוץ יטבתה. בהפסקת הצהריים הגיעו לשוחח עמם חיילים המשרתים באזור וסיפרו להם ביחד ובקבוצות על אופי שירותם ובחירתם להתגייס לתפקיד משמעותי. הדובר המרכזי בערב השני היה ח"כ אלון שוסטר, סגן שר הביטחון. 

יום הרכיבה השלישי הוקדש לעידוד היציאה לשנת י"ג (שנת שירות, תנועות נוער ומכינות קדם-צבאיות). היום התחיל במחנה הלילה ליד מנחת יטבתה והסתיים בשטחים החקלאיים של קיבוץ קטורה. בהפסקת הצהריים התקיימו מעגלי שיח בקבוצות בהנחיית מדריכי הקבוצות ובהשתתפות שינישינים של התנועה הקיבוצית ומבצעי שנת שירות בתנועות הנוער הפועלים באזור. בערב הגיע לדבר עם הצעירים ח"כ רם שפע, יו"ר סיעת העבודה בכנסת.

"לקיים את המסע הזה בחבל אילות זו הגשמת חלום", אמרה דבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך בתנועה. "כשיש שותפים טובים, קורים דברים טובים. יצאנו לדרך בהתרגשות רבה וציפייה דרוכה, וכעת נותר רק להודות למועצה האזורית חבל אילות, שאימצה בחום את היוזמה, ולתנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, על מתן רוח גבית שרק הלכה וגברה. המסע הזה לא היה יכול להצליח בלי ה"ראשראשים", הצוות החינוכי והצוות הלוגיסטי. תודה גדולה ומיוחדת לתומר איתמרי, הרכז הטכני של המסע, ולגיא המלך שהוביל את המסע במקצועיות, ברגישות ובענווה הכל כך מיוחדת שלו".


באנר חנוכה 2020

"בה"ד 1 מבחינתו הוא גולת הכותרת של המסע, זה הסמל של מנהיגות פעילה, מעורבות בחברה, ערכים ושורשים"

היום האחרון במסע י"ב הוקדש כולו ללמידה על השירות המשמעותי בצבא וכלל, כמו בשנים עברו, ביקור בבית הספר לקצינים של צה"ל (בה"ד 1), שיחה עם המדריך הראשי בבה"ד ומעגלי שיח עם קצינים על שסיפרו מחוויותיהם. המסע נחתם בטקס מרגש
אל"מ שאול ישראלי, בן וחבר כנרת, משוחח עם צעירי וצעירות עמק הירדן על שירות משמעותי
אל"מ שאול ישראלי, בן וחבר כנרת, משוחח עם צעירי וצעירות עמק הירדן על שירות משמעותי

על החלק האחרון במסע היו אמונות נוקי  גולדפישר ומוריה אילון שחר ממחלקת הביטחון של התנועה. הנערים והנערות שהגיעו בשעת בוקר אל בה"ד 1 התחלקו לשני סבבים במקביל. סבב אחד כלל מעגלי שיח לפי הקבוצות האורגניות בו פגשו מפקדי צוותים בקורס הקצינים ששיתפו אותם בחוויית השירות שלהם, החלטתם לבחור בשירות משמעותי ולצאת לקצונה והשלבים העומדים בפני כל מתגייס. אל כל קבוצה הצטרף גם קצין מהאזור שלה, אותו הם היו הזמינו, או קצין/קצינה שמוריה ונוקי דאגו להזמין. מרבית הקצינים שהגיעו לדבר הם הקבוצות שלא דרך בה"ד 1 היו גם בוגרי ובוגרות שנת השירות בתנועה. הקבוצה של עמק הירדן זכתה למישהו מיוחד שישוחח איתה, נוסף על המפק"צית מבה"ד 1 – אל"מ שאול ישראלי, המפקד הטרי של חטיבת "אגרוף הברזל", בן וחבר קיבוץ כנרת.

הסבב השני כלל שיחה עם מדריך הראשי (מד"ר) של בה"ד 1, סא"ל טל איגליצקי, שהסביר להם על תפקידו של בה"ד 1 בהכשרת עתודת הקצונה והפיקוד של הצבא, על דמותו של הקצין ואחריותו לשמש דוגמא אישית גם כשהוא מסתובב מחוץ לבסיס. סא"ל איגליצקי שיתף בהחלטתו לבחור במסלול הפיקודי ובתפיסת שירות המשמעותי ודמות המפקד שגיבש לעצמו. עוד הוא אמר לנערים ולנערות כי ככל שיגבשו יותר את ה"אני" שלהם הם יהיו מוכנים יותר לגיוס. 

המסע הסתיים בטקס מרגש אותו הובילו נציגות קיבוץ יגור שהזמינו, באופן טבעי, את חברת קיבוצן, המשנה למזכ"ל התנועה, הדס דניאלי ילין, להדליק את נרות החנוכיה. הטקס כלל דבר השינשינים לי"בניקים ודברים של נציגי המשתתפים. מזכ"ל התנועה, ניר מאיר אמר לי"בניקים בטקס הסיום: "אני רוצה לדבר אתכם דווקא על השעות האחרונות שעברתם פה. על מנהיגות. כל מי שהוא מנהיג בארץ עבר קורס קצינים. הבחירה אם לצאת לקורס קצינים היא התלבטות האם להיות מנהיג. לא כל מי שמסיים בה"ד 1 יהיה מנהיג אבל כל מי שמנהיג, היה פה. הציפייה שלנו מכם, מהנוער הקיבוצי, שתגיע שעתכם לבחור, תזכרו את הבוקר הזה שעברתם ותבחרו נכון. אם כמה שיותר מכם יבחרו לצאת קצונה לאחר היום הזה - שיחקנו אותה".


באנר חשבשבת

מסע י"ב 2021 של התנועה הקיבוצית -
כל התמונות

מסע האופניים לשכבת י"ב בקיבוצים התקיים בתאריכים 29.11-02.12/2021 בחבל אילות
מסע י"ב 2021

צפו בתמונות המרהיבות משלושה ימים של רכיבה בנופי הערבה הדרומית, מפגש עם תושבי האזור, ושיחות על שנת שירות, תרומה לחברה הישראלית ושירות משמעותי בצה"ל.

צילום רחפן בפארק תמנע ותמונות בבה"ד 1 ובטקס הסיום: רום כרמי


באנר מזרחי טפחות חלק עליון

מסע האופניים - גם בערוץ 12

תוכנית בוקר של הערוץ הנצפה התלהבו גם הם מהתמונות המרהיבות ממסע האופניים של התנועה הקיבוצית

סיגל גפני, חזאית תוכנית הבוקר של ניב רסקין, מביאה אל הצופות והצופים מידי בוקר תמונת נוף אחת מרהיבה במיוחד. כל היושבות והיושבים באולפן הסכימו כי קטע הוידאו ממסע האופניים של בנות ובני י"ב הקיבוצניקים הוא מהיפים שנראו על המסך. אנחנו מסכימים.

צפו בדיווח על המסע בחדשות הבוקר של ערוץ 12

 
באנר ביטוח חקלאי

האם תועלה פנסיית המינימום בקיבוצים?

מזכירות התנועה הקיבוצית החליטה, בישיבתה שהתקיימה השבוע, להמליץ למועצת התנועה הקיבוצית לקרוא לקיבוצים להעלות את פנסיית המינימום לגמלאים בשנת 2022 ב-100 ש"ח לחודש
צילום: איתי רודן
צילום: איתי רודן

באופן פורמלי פנסיית המינימום לא תעלה זו השנה השנייה בגלל הקפאת השכר הממוצע במשק. אלא שבעקבות הצמיחה הכלכלית והשחיקה בערך המטבע, המליצה המזכירות למועצה לקרוא לקיבוצים המשלמים את "פנסיית הרשם" לא לפגוע בפנסיונרים, להגדיל את קצבת הפנסיה ב- 100 ₪ לגמלאי כביטוי לשיעור עליית מדד המחירים לצרכן בשנת 2021, ולהעמיד אותה על 4272 ש"ח לחודש.

מצ"ב דף הסבר מפורט


באנר משקארד

באנו בגלל החינוך, נשארנו בגלל החברה

סקר חדש מגלה: לחברות ולחברים החדשים טוב בקיבוץ - תחושת השייכות חזקה ושביעות הרצון מחיי קיבוץ גבוהה. ועדיין, הרבה עבודה לפנינו. כנס ארצי שייערך בחודש הבא ישאף לעזור לקיבוצים "לעלות שלב" בקליטה
מפגש נקלטים וקבלת שבת במבוא חמה. צילום: איילת הריס
מפגש נקלטים וקבלת שבת במבוא חמה. צילום: איילת הריס

נתחיל מהשורה התחתונה: החברות והחברים החדשות/ים בקיבוצים – מרוצות ומרוצים. סקר שערכה מחלקת צמיחה ופיתוח קהילה בתנועה הקיבוצית ביחד עם המכון לחקר הקיבוץ והרעיון השיתופי באוניברסיטת חיפה בקרב חברות וחברים חדשים בקיבוצים, מגלה ש-90% מהמשיבים חושבים שהקיבוץ הוא מקום שטוב או טוב מאוד לחיות בו, 75% מרגישים שייכות במידה רבה או רבה מאוד לקיבוץ ו-72% אומרים שנקלטו בצורה טובה או טובה מאוד. מעל לשני שליש אמרו שהקהילה בקיבוץ מעוניינת בקליטה ושהיחס לנקלטים הוא טוב. 

על הסקר, שנערך במהלך הקיץ האחרון, השיבו 558 חברות וחברים חדשים (עד 7 שנים ממועד הקבלה לחברות) מ-80 קיבוצים בכל רחבי הארץ – שיתופיים ומתחדשים, גדולים וקטנים. הגיל הממוצע של המשיבות/ים הוא 40, כמעט כולם נשואים ועם ילדים, מרביתם אקדמאים (83%). כמחצית מהמשיבים הם בני ובנות קיבוץ או נשואים להם/ן, בעוד שמחציתם הצטרפו לקיבוץ "מבחוץ".

המניעים המרכזיים לקבלה לחברות, על פי הסקר היו הסביבה הבטוחה והירוקה, החינוך, הקהילה הערכית, חיי התרבות והקהילה המפותחים והערבות ההדדית והסולידריות.ההערכה הכללית של חיי הקיבוץ היתה גבוהה בכל ההיבטים שנבדקו: 88% ציינו שאיכות החיים בקיבוץ גבוהה מאשר בעיר, 82% שחיי הקהילה מפותחים יותר, 72% שמערכת החינוך איכותית יותר.

על מנת להעמיק בנושא ולשכלל את הכלים בתחום, ייערך ב-29.12.21 בקיבוץ שפיים כנס ארצי למובילות ומובילי הקליטה בקיבוצים שיעסוק בחוויית הקליטה מנקודות המבט של קולטים ונקלטים גם יחד. הכנס, בהובלת מחלקת צמיחה ופיתוח קהילה בתנועה הקיבוצית ומחלקת צמיחה ומעורבות בקיבוץ הדתי, מיועד למרכזות ומרכזי קליטה, צמיחה דמוגרפית, קבלה, שילוב ואיקלום, חברות וחברי הוועדות והצוותים וממלאות וממלאי תפקיד שהנושא קרוב לליבם/ן ולעשייתם/ן.


באנר מרכז קליטה

תמונת השבוע: אור בינלאומי

החנוכיה המיוחדת שהכינו המתנדבים בבברעם

בקיבוץ ברעם חוגגים חנוכה השנה בהתרגשות גדולה 26 מתנדבים מ-12 מדינות שונות! 

לאחר שנה וחצי של הגבלות על כניסת מתנדבים זרים לארץ, החל מחודש מאי האחרון חזרו מתנדבים ומתנדבות לקיבוצים. בתנועה הקיבוצית מקווים, כמו כולם, שהמצב כולו יחזור לקדמותו, ומתנדבות ומתנדבים רבים נוספים יצטרפו למאות המתנדבים אוהבי ישראל שנמצאים כיום במסגרת תוכנית מתנדבי חו"ל בקיבוצים מהערבה ועד אצבע הגליל.


פייסבוק התנועה

הצטרפו לעוד צעירות וצעירים שמשתלבים בשירות הציבורי!

הנה זה בא: נפתחה ההרשמה למחזור הרביעי של תכנית המנהיגות והכנה לשירות הציבורי ולתוכניות הצוערים "אפיקים לשירות הציבורי", ביוזמת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית ובשיתוף אגף בכיר 'עתודות לישראל' במשרד ראש הממשלה. התכנית כוללת מפגשים, סיורים וסמינר דו-יומי
אפיקים לשירות הציבורי מחזור ד'

מטרת התוכנית היא  לחשוף את הצעירים והצעירות לשירות הציבורי ולמגזר משרתי הציבור, ולהגביר את המוטיבציה שלהם להשתלב בעשייה הציבורית. במהלך התכנית המשתתפים יחשפו לשירות הציבורי דרך היכרות עם משרדי הממשלה והיחידות הכפופות להם, השלטון המקומי והמגזר השלישי, לרבות תכניות העתודה הפועלות במסגרת עתודות לישראל.

במסגרת התכנית יתקיימו מפגשים עם משרתי/ות ציבור פורצי דרך ומעוררי השראה, תיערך היכרות עם סוגיות ליבה ותהליכי עומק בחברה הישראלית והתנסות מעשית. בנוסף, התכנית תעניק למשתתפים כלים לפיתוח רעיון והעברתו, כתיבת נייר מדיניות בנושאים חשובים והצגה עצמית ועמידה מול קהל. כל אלה, כלים ההכרחיים לכניסה למגזר משרתי הציבור. 
 
התכנית תתקיים בין החודשים ינואר-יוני 2022 באזור המרכז, מיועדת לגילי 22-35 וכוללת 15 מפגשים קבוצתיים, 2 ימי התמחות, 2 ימי סיור וסמינר בן יומיים. דמי השתתפות בתכנית הינם 250 ש״ח בלבד.


באנר מזרחי טפחות חלק תחתון

קול קורא לקיבוצים נוספים הרוצים להקים אצלם "בית לחיים"

בימים אלו יצא קול קורא מטעם המדינה (מנהל המוגבלויות במשרד הרווחה, ועדת הרווחה של מרכז המועצות האזוריות ומשרד השיכון) שמטרתו לאתר את הקיבוצים הבאים שיקימו "בית לחיים" בתחומם. גם התנועה הקיבוצית במעגל השותפות הזה. חבל לפספס מקורות מימון ממשלתיים להקמת מיזם שאנחנו מקדמים ממילא, זה הזמן לשקול הקמת "בית לחיים" בקיבוצכם!
בית לחיים בקיבוץ עין הנצי"ב
בית לחיים בקיבוץ עין הנצי"ב

"בית לחיים" הוא מתכונת דיור בקהילה עבור אנשים ונשים עם מוגבלויות. הקמת הבתים מתבצעת בשיתוף פעולה בין משרד הרווחה והביטחון החברתי לקיבוץ, כשתפעול הבית נעשה על ידי גורם מפעיל מורשה (ניתן במקרים מסוימים גם על ידי הקיבוץ עצמו).

זהו מצב שלwin-win" " לכולם: פתרון דיור מותאם לאלו שזקוקים לכך, תוך חיזוק הקהילה במיזם שמאפשר שילוב ועשייה משמעותית בחברה הישראלית. יש לא מעט קיבוצים שכבר מתקיימים אצלם "בתים לחיים" וניתן ללמוד מהם.

בסוף הקול הקורא יש שאלון, המעוניינים אנא מלאו והעבירו למועצה האזורית שלכם.
לחצו כאן להורדת הקול קורא.

ד"ר אילת גלס, ראש אגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית (טלפון: 050-7552532), עומדת לרשותכם לכל הסבר על הקול הקורא, על הדיור המדובר, למה זה חשוב לקהילה וכל שאלה אחרת שעולה בדעתכם.


באנר משקארד

"כאנשי ונשות חינוך יש לנו אחריות גדולה לדאוג לשינוי לו אנו מייחלים"

ביום חמישי האחרון, 25.11, צויין ברחבי העולם יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים. אורי פלד נקש, מנהל "שבילים – החינוך החברתי" באגף חינוך של התנועה, שלח מכתב בנושא למדריכי.ות החינוך החברתי ומנהלי.ות החינוך בקיבוצים
Photo by Anete Lusina from Pexels
Photo by Anete Lusina from Pexels

היום חל יום המאבק באלימות נגד נשים. לפי הנתונים ישנה עליה של מאות אחוזים בדיווחים למשטרה על אלימות במשפחה מאז תחילת מגיפת הקורונה. בתקופה האחרונה אנחנו חווים עליה בתוקפנות באופן כללי, כאשר כולנו מרגישים שהשנתיים האחרונות יצרו מציאות חינוכית מערכתית וקהילתית מאתגרת, לכל מערכות החינוך, ותוצאותיה ניכרות גם בתחום זה.

כאנשי ונשות חינוך, יש לנו אחריות גדולה לדאוג לשינוי לו אנו מייחלים, לחנך לשיוויון מגדרי, למנוע מקרים עתידיים, להוקיע מקרי אלימות ותוקפנות, להוביל ולפעול יחד עם מעגל שותפות על מנת ליצור מרחב חיים מוגן עבור כולנו.

ביום חשוב זה, אני מזמין אותנו לתמוך, לסייע ולהאמין לכל אחת ואחד אשר חווים תוקפנות ואלימות. המאבק באלימות כנגד נשים אינו של נשים בלבד, הוא של כולנו, נשים וגברים כאחד. על מנת ליצור שינוי, על כל אחד מאיתנו חלה החובה לחשוב איך אנחנו יכולים להשפיע על הסביבה הקרובה לנו.

אני מאחל לכולנו שנצליח להוביל שינוי לעולם טוב יותר למען הילדים והילדות שאנו מחנכים. מזמין אתכם.ן לפנות אלי או אל מערך ההדרכה של אגף החינוך על מנת לחשוב יחד כיצד אפשר לייצר תהליכי מניעה והפחתת התנהגות תוקפנית בקהילות ובמערכות החינוך שלכם.ן.


באנר ביטוח חקלאי

האקתון חדשנות כנרת 2021 -
חושבים על כל טיפה

כ- 150 איש ואישה ממובילי תעשיית המים בישראל השתתפו בהאקתון כנרת במטרה למצוא פתרונות לאתגרים שיחסכו מיליוני שקלים ובזבוז של מילוני קו"ב מים בשנה
קבלו את הקבוצה המנצחת

האקתון חדשנות כנרת 2021, אירוע החדשנות הגדול ביותר לתעשייה בצפון, התקיים בשבוע הקודם כחלק מאירועי "שבוע המים של ישראל" במרכז החדשנות במכללה האקדמית כנרת ובשיתוף "קהילת החדשנות במים - WaterEdge.IL" שקמה ביוזמת משרד הכלכלה והתעשייה, רשות המים, רשות החדשנות ומכללת כנרת. זו השנה השלישית לקיום ההאקתון לתעשייה הישראלית, כאשר השנה הוא בסימן טכנולוגיות מים.

בהאקתון השנה השתתפו כ-150 משתתפים בקבוצות של מדענים, סטודנטים, חוקרים, תעשיינים, אנשי יחידות טכנולוגיות בצה"ל וסטארטאפיסטים במטרה למצוא פתרונות יצירתיים לאתגרים שהציגו החברות המשתתפות, כאשר כ- 20 מנטורים, מומחים מהטובים בעולם, ליוו את הצוותים למציאת פתרונות מעשיים שניתן להמשיך את פיתוחם בתעשייה לאחר האירוע.

בפרס הראשון זכתה קבוצה שפיתחה פתרון עבור אגודת המים בעמק הירדן שביקשה לבחון אם ניתן לדגום ולנטר מי שתייה בזמן אמת. הפתרון שנמצא מבוסס על חיבור בין רובוטיקה לעולם הביולוגיה ויאפשר את ניטור החיידקים במי השתייה בתוך שעה במקום 24 שעות כיום. הפתרון ימנע המתנה של שבועות בין הבדיקות וישפיע על בריאות הציבור ובטיחות איכות המים, לדוגמא איתור התראה כנגד תקיפת סייבר ממדינות אויב כפי שהתרחשה השנה יותר מפעם אחת.

 
באנר חשבשבת

אם הסופגנייה: מחווה לגרדה כהן ז"ל האופה (והסופרת) המיתולוגית מקיבוץ אילון

חג החנוכה מסתיים עוד רגע, אבל לא נשאיר אתכם בלי מתכון: יעל אייזנר, האמא של החיילים הבודדים ביום ובערב אמא בשלנית, לא מוותרת מדי חנוכה על מתכון הסופגניות שאותו שמרה מהטור השבועי והמיתולוגי של גרדה כהן ז"ל בדף הירוק. כמחווה לגרדה ולחג החנוכה, היא החליטה לחלוק אותו עם כולם - מהרו להכין לפני שהחג נגמר!
גרדה כהן ז"ל
גרדה כהן ז"ל

בימים ההם, אמצע שנות ה-80, אני נקלטת צעירה בקיבוץ רמות מנשה ומהבית במושב חרות הבאתי מיומנות מוגבלת בתחום האפייה. נפעמת מידיעותיהן של שכנותיי, המשפחה והחברות הקיבוצניקיות, התמכרתי ל....איך לא?!  הטור השבועי של גרדה כהן בדף הירוק. אהוב במיוחד היה מתכון הסופגניות המנצח, אותו טרחה לפרסם שנה אחרי שנה. מאחת השנים שמרתי לי גזיר עיתון עם המתכון המקורי. השנים חלפו, השמן והריבה הכתימוהו כהוגן, והיום הוא רשום רק בספר המתכונים המשפחתי שלנו. שנה אחרי שנה, אני עושה בליבי לגרדה כהן אזכרה קטנה בחנוכה.

אז הנה לכם תזכורת קטנה מאישה גדולה מהחיים: גרדה נולדה בגרמניה, עלתה לארץ בשנת 1938, עבדה במשק הפועלות בעפולה ומשם עברה לקיבוץ חולתה. לאחר כשבע שנים היא הגיעה לקיבוץ אילון שם נישאה וחייתה עד פטירתה בשנת 2009. במשך כ-45 שנה עבדה גרדה במטבח ובמאפייה של הקיבוץ, ובמהלך השנים גם סיימה קורס למשחק ובימוי, ומאז עסקה בהפקת חגים וביימה הצגות ילדים, פרסמה עשרות ספרים, מחזות, שירים ,שני ספרי בישול קיבוציים, וטור שבועי בלתי נשכח בדף הירוק.

למרות שלא הכרתיה אישית, שמה נישא בפי לא רק בחנוכה. בנותיי שלי מכירות (ומוקירות) את המתכון המנצח, ולכל המלעיזים שאומרים ש"סופגניות רק קונים בקונדיטוריה..." ו"אצלנו לא מטגנים..", אני יכולה לומר רק דבר אחד - שנה אחת תכינו את המתכון של גרדה כהן וגם אתם תהפכו למעריציה. אין תחליף להדלקת נרות משפחתית עם סופגניות חמות, המטוגנות במטבח הביתי, סופגניות רכות כעננים, שהותירה לנו הכוהנת הגדולה של הבישול הקיבוצי.


באנר חנוכה 2020

חנוכה שמח בבית שטורמן!

מוזיאון בית שטורמן בעין חרוד מזמין אתכם ליהנות ממגוון פעילויות ייחודיות לכל המשפחה במהלך ימי החנוכה, להיפגש עם הסופר אפרים סידון והמאייר דני קרמן ולבקר בתערוכת הילדים "עוד סיפור אחד", תערוכת "עדות מחאה" ובתערוכות הקבע במוזיאון
חנוכה שמח בבית שטורמן!

סיפור ואיור: אפרים סידון ודני קרמן - במפגש אישי מרתק עם ילדים ומבוגרים!
מה נולד קודם, הטקסט או האיור?
ואיך בכלל סופר ומאייר עובדים יחד?
יום שבת 4.12.21 | בשעה 11:00
מתאים לילדים מגיל 6 ומעלה.

פעילות: סיור פנסים בחשיכה באולם הטבע - יום ב' 6.12.21 | בשעה 11:00

לחצו כאן להזמנת כרטיסים ופרטים נוספים

יש לכם שאלות? רוצים עוד מידע? מוזמנים לפנות אלינו גם בטל' 04-6486328 או בדוא"ל Marketing@beit-shturman.co.il

נשמח לראותכם! צוות בית שטורמן


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png

הוספת תגובה חדשה