דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

המאבק סביב הרפורמה בחקלאות שוב מסלים. מי הם ארבעת הקיבוצניקים שסיימו השבוע קורס טיס? יש לנו כבר תכנית מלאה לכנס החינוך ה-7, רוצים לדעת מה יהיה? כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
כנס החינוך ה-7
 24/12/2021
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

הקרב על הרפורמה בחקלאות מסלים: "ליברמן ופורר זורים חול בעיני הציבור לטובת הרצון לעלות בסקרים"

לאחר ששרי החקלאות והאוצר פרסמו בחמישי בבוקר טיוטת צו לשימוע ציבורי שעניינו הפחתות המכסים על פירות וירקות, מאיימים חברי כנסת מהקואליציה: "מדובר במהלך שיחייב אותנו לנקיטת פעילויות חד צדדיות גם מצדנו". במהלך ישיבת חירום של ראשי ההנהגה החקלאית הועלו שורה של צעדי מחאה שבכוונת החקלאים
לקיים בהקדם
הפגנת החקלאים בצומת ביל"ו. צילום מתוך עמוד הפייסבוק של התאחדות חקלאי ישראל
הפגנת החקלאים בצומת ביל"ו. צילום מתוך עמוד הפייסבוק של התאחדות חקלאי ישראל

בתחילת ספטמבר, בימים שלפני העברת תקציב המדינה וחוק ההסדרים, סוכם בקואליציה כי הרפורמה בחקלאות לא תצא לפועל מבלי שיושגו הסכמות עם נציגי החקלאים. מאז סיכום זה, לכל אורך חודשי המו"מ התנהלו נציגי האוצר ומשרד החקלאות בחוסר תום לב ובצורה לא עניינית. הבוקר (חמישי), פרסמו שרי החקלאות והאוצר עודד פורר ואביגדור ליברמן טיוטת צו שעניינו הפחתות המכסים על פירות וירקות. בנוסף נכתב בהודעה מטעמם כי מתוכננת רפורמה שתכלול חבילת תמיכה רחבה לענפי החקלאות לרבות תמיכה תקציבית ישירה לכל חקלאי. הצו המוצע כולל ביטול מידי של המכס על מספר פירות וירקות ובהם אבוקדו, שום, פטריות אפונה, שעועית, תאנים, אננס וארטישוק. 

בתגובה לכך, שלחו חברי הכנסת רם שפע (העבודה), אלון שוסטר ויעל רון בן משה (כחול לבן), רם בן ברק, נירה שפק וענבר בזק (יש עתיד) ויאיר גולן (מרצ) מכתב לראשי מפלגות הקואליציה ובו כתבו כי "למרות ההתחייבות המפורשת של שר האוצר ושל שר החקלאות לפעול אך ורק בתיאום ובהסכמה בכל הנוגע לרפורמה בחקלאות, הם קיבלו החלטה לאיים ולהפר את התחייבותם הברורה, ולשלוח צו הורדת מכסי ייבוא להערות הציבור – מהלך שיחייב אותנו לנקיטת פעילויות חד צדדיות גם מצדנו".

חברי וחברות הכנסת קראו לקיים משא ומתן ענייני ואינטנסיבי שיוביל בסופו לגיבוש ויישום רפורמה בחקלאות אשר תוביל להורדת יוקר המחייה ולשגשוגה של החקלאות הישראלית כולה. בסוף מכתבם קוראים לראשי המפלגות להתערב במשבר: "כחברים וחברות המבינים את חשיבות שלמות הקואליציה, אנו קוראים להתערבותכם המיידית במשבר הקואליציוני החריף המתפתח".

ראשי ההנהגה החקלאית התכנסו בצהרי היום לישיבת חירום בעקבות פרסום הצו החד צדדי להורדת המכסים על פירות וירקות. במהלך הפגישה הועלו שורה של צעדי מחאה שבכוונת החקלאים לקיים בהקדם. לדבריהם: "שרי האוצר והחקלאות הבטיחו לנו ולחברי הקואליציה במפורש שלא יהיה מהלך חד-צדדי והקימו ועדה לבחינת פערי התיווך שטרם הגישה המלצותיה. כעת, לאור תוצאות הסקרים הפוליטיים, הם שוב מאיימים בהחלטה חד צדדית ומסוכנת לעצמאותה של מדינת ישראל. העובדה שיוקר המחייה בישראל משתולל בכל הענפים ולא רק בענף המזון, מוכיחה כי הבעיה אינה ענפית, אלא ראייה צרה של פוליטיקאים שפועלים רק על פי מה שנכון מחר בבוקר לכותרת בעיתון ולמספר המנדטים בסקר - ולא לפי מה שטוב ונכון למדינה ולאזרחי ישראל".


באנר חוברת אירועים, כנסים והשתלמויות 2022

ישיבת הממשלה ביום ראשון
תתקיים במבוא חמה

מבוא חמה במבט מלמעלה
מבוא חמה במבט מלמעלה

יותר מעשור חלף מאז ישיבת הממשלה שהתקיימה בחצר ראשונים בדגניה לציון מאה שנים לתנועה הקיבוצית, ושנתיים וחצי אחרי ישיבת הממשלה שהתקיימה ברמת טראמפ, תערך ביום ראשון הקרוב ישיבת הממשלה בקיבוץ מבוא חמה בכדי להחליט על הרחבה משמעותית של ההתיישבות בגולן.


באנר חשבשבת

כרמל סלע, ראש מועצת חוף הכרמל לשעבר, הלך לעולמו

מאות אנשים ליוו בצהרי יום ראשון למנוחות את כרמל סלע ז"ל, מי ששימש ראש המועצה האזורית חוף הכרמל במשך שלוש קדנציות רצופות, בין השנים 2018-2004, והלך לעולמו בטרם עת ולאחר מאבק במחלה קשה בגיל 71. אסיף איזק, ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, ספד לו: "כרמל נפרדנו היום אך המורשת והעשייה שלך יישארו איתנו לנצח"
כרמל סלע ז"ל. צילום מתוך ויקיפדיה
כרמל סלע ז"ל. צילום מתוך ויקיפדיה

כרמל סלע נולד בשנת 1950 במושב גבע כרמל, שעל שמו נקרא בשם זה, והיה הבן הזכר הראשון שנולד במושב. אביו, מרדכי ז"ל, היה ראש המועצה האזורית גם הוא, וממנו שאב כרמל את החיבור לקהילה ולעשייה הציבורית. עם שחרורו מהצבא בשנת 1973 השתלב במשק החקלאי המשפחתי שבמרכזו מטע בננות.

החל משנת 1983 שימש כחבר הנהלה במושב, יו"ר ועד המושב ונציג המושב במליאת המועצה. הוא היה אמון על פרויקט ההרחבה שהוסיף כ-100 מגרשים חדשים למושב. בשנת 2004 נבחר סלע לראש המועצה האזורית חוף הכרמל. במהלך כהונתו ביצע, בין היתר, איחוד רשויות מוצלח עם היישוב עתלית ומחק גירעונות שהצטברו לפני כהונתו בסך כ-11 מיליון שקל והתמודד עם אסון השריפה בכרמל, בו טיפל באופן אישי על מנת להבטיח שיקום הולם של היישובים כולם. בשנת 2018 החליט שלא להתמודד לקדנציה נוספת כראש מועצה ופרש.

 סלע היה נשוי ללאה, אב ל-3, וסב ל-7. בתו, איילת סלע יונגרמן, מרכזת את תחום קשרי הממשל במחלקה הפוליטית של התנועה הקיבוצית ומזכ"ל התנועה בחברת פעילי תנועה נוספים היו בין המשתתפים בהלוויה. פעילי ופעילות התנועה משתתפים בצערה של איילת ובצער המשפחה כולה. 


באנר מזרחי טפחות חלק עליון

עם עובדות לא מתווכחים –
שוב, יותר מעשרה אחוזים מבוגרי קורס טיס הם קיבוצניקים

ע' מקיבוץ במועצה האזורית גלבוע, נ' מקיבוץ במועצה האזורית חוף השרון, ע' מקיבוץ בגולן וא' מקיבוץ בגוש עציון עמדו ברביעי אחה"צ על מגרש המסדרים בבסיס חיל האויר בחצרים בטקס סיום קורס טיס מספר 183. שניים מהם אף זכו להצטיינות בתואר הראשון אותו עשו במהלך הקורס. יחד עמם סיים את הקורס גם סגן ע' ממושב בערבה התיכונה שהיה שינשין בתנועה הקיבוצית
ארבעת הקיבוצניקים שסיימו את קורס טיס 183. צילום: דו"צ 
צילומים: דו"צ

הטקס התקיים במעמד נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, ראש הממשלה, מר נפתלי בנט, שר הביטחון, מר בני גנץ, ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, מפקדים נוספים ומשפחות הבוגרים. מסדר זה הינו המסדר האחרון בראשות מפקד חיל-האוויר הנוכחי, אלוף עמיקם נורקין, שסיים את קורס טיס 113 כחניך מצטיין וקיבל את כנפי הטיסה שלו מראש הממשלה דאז יצחק שמיר ז״ל.

את קורס הטיס יסיימו 4 קיבוצניקים מתוך 39 חניכים וחניכות, וכולם עמדו ביום רביעי  על רחבת המסדרים בבסיס חצרים במעמד קבלת כנפי הטיסה. הבוגרים והבוגרות יסיימו את קורס הטיס בתום הכשרה מקצועית בת שלוש שנים בבית הספר לטיסה, בסיומה יצטרפו לחוד החנית של צה"ל ויובילו את הפעילות המבצעית של חיל האוויר בשנים הבאות.

סגן ע', בן 22, תושב  קיבוץ במועצה האזורית גלבוע, סיים את הקורס במגמת נווט קרב. לאחר התיכון עשה שנת שירות בתנועה הקיבוצית, שם הכיר את חברו לקורס סגן נ'. סגן נ', בן 22, תושב קיבוץ במועצה האזורית חוף השרון, סיים את הקורס במגמת טייס קרב. היה פעיל בתנועת "השומר הצעיר" והתנדב לשנת שירות דרך התנועה הקיבוצית, שם הכיר את חברו לקורס סגן ע'. סגן ע', בן 21, תושב קיבוץ בגולן, סיים את הקורס במגמת טייס מסוקים. הוא היה חניך ומדריך בתנועת הנוער בני המושבים וגם תלמיד מצטיין בתיכון בתחומי המדעים, שאף ייצג את המדינה במחנה קיץ בינלאומי לפיזיקה בשוויץ עם בני נוער מכל העולם. סגן א', בן 21, תושב קיבוץ בגוש עציון, סיים את הקורס במגמת מכונן קרנף. לפני גיוסו לקורס טיס, החליט להצטרף לישיבה ולקח חלק בתנועת הנוער "בני עקיבא", שם הדריך שנתיים.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, שנכח בטקס יחד עם נוקי גולדפישר ממחלקת ביטחון של התנועה, בירך את מסיימי קורס טיס 183: "התנועה הקיבוצית גאה, אך לא מופתעת. ברכות מקרב לב וטפיחה עזה על השכם לבני הקיבוצים בוגרי קורס הטיס. זה לא חדש ולא מפתיע שבני הקיבוצים מייצגים אותנו בכבוד, על הבמה הלאומית. שאפו ענק לבוגרים הטריים, להורים הגאים וגם לקיבוצים ולחינוך הקיבוצי!".


באנר משקארד מתנות.

כי אמיתי הוא, ולא סמל

אחד מממסיימי קורס טיס השבוע הוא סגן ע', בוגר ש"ש של התנועה הקיבוצית באחד מכפרי הנוער המוכרים. סבתו של ע' היא נ' אחת מוותיקות הגבעטרון שסיפרה לידיעות אחרונות כי "בת שישים" בביצוע שלה ושל חבריה הוא השיר המועדף על הנווט הטרי. רגע לפני סיום הקורס הוא עוד הספיק להגיע לבה"ד 1 לדבר על שירות משמעותי במסע י"ב
סגן ע' (בגבו למצלמה) משוחח עם הי"בניקים על שירות משמעותי במסגרת הביקור בבה"ד 1 ביום האחרון של מסע יב
סגן ע' (בגבו למצלמה) משוחח עם הי"בניקים על שירות משמעותי במסגרת הביקור בבה"ד 1 ביום האחרון של מסע יב

ע' גדל שגדל והתחנך באחד מקיבוצי המועצה האזורית גלבוע, התקבל לאחר סיום כיתה י"ב לשנת שירות בתנועה הקיבוצית, אותה עשה באחד כפר הנוער המאתגרים (והמעצימים ביותר). במחלקת שנת השירות באגף חינוך מספרים כי בבחור מאוד צנוע ומוכשר וגם  במהלך שנת השירות הוא היה כזה. הקשר עם התנועה הקיבוצית והרצון שלו לתרום למדינה ולעודד אחרים לשירות משמעותי לא תם בכך, ולפני פחות מחודש, רגע לפני סיום הקורס, הוא נענה לבקשת נוקי גולדפישר ממחלקת הביטחון של התנועה, והגיע לדבר עם נערות ונערי שכבת  י"ב ביום האחרון של מסע האופניים, בבה"ד 1. 

הכתב והאגדה של ידיעות אחרונות בעמקים, ישראל מושקוביץ, לא נשאר אדיש לסיפורו ולקשר המשפחתי, ולמרות הצניעות הצליח לדבר עם סבתו הזמר האגדתית, שאמרה לו בין היתר: "ע' הוא הנכד הראשון שלי שיהיה טייס", היא מספרת, "ממש לא ידעתי מגיל צעיר שהוא יהיה טייס. לא רוצה גיבורים. אם זה היה תלוי בי - אז שישרת בשק"ם או בלהקה צבאית. אבל עם החינוך שספג בבית היה ברור שיגיע לשירות רציני. בעלי ז"ל היה מראשוני הלוחמים בגדוד 13 של גולני. חלק מהנכדים היו בסיירת שקד, אבל הרוב בגולני, גולני היא החטיבה הביתית שלנו".

"גדלתי בבית מאוד מוזיקלי", סיפר ע' לידיעות אחרונות, "סבתא, סבא והדודים שלי שרו בגבעטרון. היו אצלנו תמיד ערבי שירה סטייל שרהל'ה שרון. כבר בגיל חמש עליתי לשיר בהם. שירי ארץ ישראל הם הז'אנר שלי. אצלנו שרים בכל הזדמנות. אחי הצעיר מגיע הביתה, תופס גיטרה, מנגן וכולנו מצטרפים אליו בשירה – ובראשם סבתא. היא לא סבתא רגילה".


באנר ביטוח חקלאי

כנס החינוך ה-7 של התנועה הקיבוצית:
אף על פי - כן! ועכשיו, עם התוכנית המלאה

אגף החינוך מבקש לפרגן למנהלי ומנהלות החינוך בקיבוצים ולהביע הערכה על מאמץ מערכתי גדול לאחר כשנתיים של קורונה, ומצפה לפגוש את כולכם בכנס החינוך ה-7, שיערך במלון יערים, מעלה החמישה, בתאריכים 25-26/01/22. הכנס ישלב הרצאות מעוררות השראה, שיח עמיתים, יצירת כלים לעבודה, סיעור מוחות מצוין ומקדם וכמובן, זמן איכות תרבותי 
כנס החינוך ה-7 של התנועה הקיבוצית: אף על פי – כן!

הימים הם ימי שגרה לצד מגפת הקורונה. למדנו לקיים שגרת חינוך קהילתי לצד אתגרים וגלי הדבקה שבאים והולכים. שגרה בה אגף חינוך ממשיך את הקשר הקבוע עם כלל מעגלי השותפים, החל מהגיל הרך וכלה בשנת השירות. עם תום מסע י"ב, יציאה לדרך של המיונים לשנת השירות תשפ"ג וההכנות במעבר מעונות היום למשרד החינוך - אנו מפנים את מלוא המרץ לתכנון וארגון כנס החינוך השביעי שלנו!

בכנס ישולבו שלוש יחידות תוכן:

  1. יחידת עיבוד להרצאה מעוררת השראה שתפתח את הכנס, ותתקיים בחלוקה – הגיל הרך, חינוך חברתי ושנת שירות.
  2. יחידה שתעסוק באתגרי מערכות החינוך, כפי שעולה מהסקר שהתבצע בקרב מנהלי החינוך.
  3. יחידה מרכזית ביום השני של הכנס שתעסוק באתגר כוח האדם במערכות החינוך.

הכנס ייפתח בפעילות משותפת של קצב ותיפוף בשילוב כלים מהעולם, בניצוחם של יותם אלעזרי ויואב לוי, ימשיך בהרצאה פתיחה על השלכות השינויים ופיתוח אסטרטגיות לעולם החדש, ולאחריה יתקיימו מפגשים לפי מנהלי התחומים השונים וקבוצת דיון. היום יסתיים בערב תרבות מגבש ומהנה, כמיטב המסורת. ביום השני תציג אילה מינקר את מופע בין הקולות" - מקומו של החינוך בקהילה. "בין הקולות" הינו כלי ייחודי היוצר ומלווה תהליכים קהילתיים דרך שירה משותפת. לאחר מכן יתקיים פאנל בהשתתפות חברי כנסת ומזכ"ל התנועה הקיבוצית שיעסוק באתגר המשאב האנושי, ולסיום הכנס - הרצאה זוגית מרתקת על על חדשנות בחינוך והקשר לתהליכי ניהול בעולם החברתי, הציבורי והחינוכי.


באנר מרכז קליטה

תמונת השבוע: השקט שאחרי הסערה

החוף בפלמחים במהלך סופת כרמל. צילום: שלומי יצחקי
צילום: שלומי יצחקי

אז סופת כרמל כמעט מאחורינו, ולמעט כמויות נאות של גשמים ורוחות עזות ביומה הראשון, היא לא הותירה יותר מדי רושם או נזקים כבדים (לשמחתנו). 

סופה, סערה או "סתם חורף" זה לא באמת משנה, העיקר שזו סיבה לתמונות יפות כמו זו שצילם שלומי יצחקי מפלמחים בחוף הים במהלך השבוע. מקווים להמשך חורף גשום אך ללא סופות או נזקים.


באנר חוברת אירועים, כנסים והשתלמויות 2022

בית לשמחת חיים

התרגשות רבה נרשמה בחגיגות לציון שנה להקמת "בית לחיים" בקיבוץ רביבים. באירוע שהתקיים במועדון לחבר השתתפו חברים, חברות ובני הנוער מהקיבוץ יחד עם דיירי הבית ומשפחותיהם. בבית מתגוררים כרגע ארבעה דיירים ויש בו מקום לארבעה דיירים נוספים
עידן יונה, דייר בבית לחיים ברביבים מכבה את הנרות על עוגת יום הולדת שנה לבית
עידן יונה, דייר בבית לחיים ברביבים מכבה את הנרות על עוגת יום הולדת שנה לבית

"אני מודה לאייל הבן שלי הילד הנצחי על זה שלימדת אותי לקבל את מה שאי אפשר לשנות באהבה ובסבלנות, להשתדל לראות את הטוב ולא את מה שפחות, ששום דבר לא מובן מאליו, שכל צעד וצעד מלווה בעבודה קשה", רגשה אמא של אייל כשהודתה לבנה באירוע שנה לבית לחיים בקיבוץ רביבים. "במקום הזה כולנו נעצור רגע ונחשוב שלהיות שונה זה לא להיות פחות, שנוכל להסתכל על האדם כאדם ולא על הנכות או על המגבלה שלו. תודה לכם קיבוץ רביבים, אתם השיעור של החיים, שיעור של קהילה, של אנשים עם לב". 

במלאת שנה להקמת הבית חגגו חברי רביבים ובני הנוער עם דיירי הבית ומשפחותיהם במועדון לחבר. "אנחנו מתרגשים כי זה לא מובן מאליו. אנחנו מתרגשים כי זה מבטא את הזהות הקיבוצית שלנו", אומרים עדי שגיא, ממחלקת צמיחה ובמעורבות בקיבוץ הדתי, וד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית, שהשתתפו באירוע. השניים, ביחד עם עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית, מובילים תהליך להקמת "בתים לחיים" נוספים בקיבוצים וניתן לפנות אליהם לקבלת מידע וליווי התהליך. אורית שלו, חברת רביבים ומנהלת הבית, מספרת כי הבית הוקם בשיתוף עם עמותת "גוונים" ומשרד הרווחה, גרים בו חן כפיר, בן רביבים, עידן יונה ממיתר, ליאור אליה מנבטים ואייל מירקין מחצרים.

ברכות נשאו ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון, אלדד ימין, מזכיר רביבים, ניתאי שרייבר, מנכ"ל עמותת גוונים, וניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית. "מה שקרה כאן בשנה האחרונה ומה שקורה כאן הערב יכול לשמש השראה ללא מעט קיבוצים" הדגיש מזכ"ל התנועה הקיבוצית, "יש עוד הרבה קהילות קיבוציות שיכולות לשמש בית, ראוי שישמשו בית ואפילו כדאי להן לשמש בית. אתם חברי רביבים יודעים שבפעילות מהסוג הזה התורם נתרם הרבה יותר ממה שתורם"


באנר מזרחי טפחות חלק תחתון

חיזוק המרחב האזורי הוא חיזוק של הבית

ביום רביעי הסתיים המחזור הראשון של תכנית המנהיגות במרחב האזורי, מבית רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית והמועצה הציונית בישראל, במפגש סיום חגיגי שנערך במרכז הרצל בירושלים. התכנית כללה תשעה מפגשים בהובלת נטע אראלי בן אור מהעוגן ורותם שניצקי, מנהלת רשת הצעירים
מוביל התכנית, נטע אראלי בן אור, ומאחוריו המשתתפים והמשתתפות עם תעודות הסיום שקיבלו במפגש החגיגי
נטע אראלי בן אור (העוגן) ומאחוריו צוות התכנית והמשתתפים והמשתתפות עם תעודות הסיום שקיבלו

המחזור הראשון יצא לפועל בהנחיית מתוך שיתוף פעולה פורה שנוצר בין התנועה הקיבוצית למועצה הציונית בישראל, שזיהו יחדיו את הצורך בהכשרת מנהיגות ערכית, שתפעל לקידום המרחב האזורי. התכנית החלה באוקטובר האחרון וכללה תשעה מפגשים שעסקו בהיכרות מעמיקה עם הגופים הרלוונטיים במרחב האזורי, רכישת ארגז כלים, ידע על המרחב האזורי, בדגש על החיבור למרחב הקיבוצי והכפרי.

מפגש הסיום שהתקיים ביום רביעי, החל במוזיאון הרצל, במופע אור-קולי צללו המשתתפים והמשתתפות לראשית חייו של חוזה מדינת היהודים, בנימין זאב הרצל, ונחשפו למסעו ולמנהיגותו המשפיעה על כולנו עד היום. לאחר מכן, הציגו המשתתפים והמשתתפות בפני המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, הדס דניאלי ילין, וצוות התכנית את המיזמים האזוריים עליהם עבדו במהלך התכנית ואותם הם מעוניינים לקדם באזור שלהם, למשל: מנהיגות נשית במליאת המועצה, הקמת צוותי צח"י ביישובים, מיזם חברתי קהילתי לחיבור היישובים במועצה ועוד.

דניאלי ילין, בירכה את המשתתפים ואמרה: "קידום וחיזוק המנהיגות הקיבוצית הם מהיעדים החשובים שהצבנו לעצמנו בשנים האחרונות. מנהיגים ומנהיגות ערכיים שנמצאים במקומות המשפיעים יובילו שינויים ויחזקו את הקיבוצים, את המרחב הכפרי ואת מדינת ישראל כולה. שמחתי לראות את המשתתפות והמשתתפים המוכשרים והמיוחדים שבחרו להצטרף לקורס הראשון שלנו למנהיגות איזורית - אני בטוחה שנראה אותם ואותן במוקדי ההשפעה, מובילים לחברה טובה יותר. תודה לעפרי רביב, לרותם שניצקי ולנטע אראלי בן אור על הובלת התכנית והפיכת הרעיון למציאות".


באנר ביטוח חקלאי

להפוך את הקיבוץ למקום נגיש ושווה יותר עבור כולם

תחום הנגישות בישראל עובר בשנים האחרונות חקיקה והסדרה על מנת לקדם שוויון הזדמנויות ואפשרויות לילדים ומבוגרים עם צרכי נגישות. לאחרונה, הסתיים הקורס הראשון ל'נאמני נגישות בקיבוצים' שנערך על ידי מטה התנועה הקיבוצית בשותפות עם עמותת 'נגישות ישראל'. במשך שלושה ימי סדנה מרוכזים הרחיבו הנאמנים את הידע שלהם על עולמם של א.נשים עם מוגבלות פיזית, קוגניטיבית, נפשית ואחרת
משתתפות ומשתתפי הקורס מתנסים בהתניידות בכיסא גלגלים וללא יכולת לראות בסמוך לבית התנועה
משתתפות ומשתתפי הקורס מתנסים בהתניידות בכיסא גלגלים וללא יכולת לראות בסמוך לבית התנועה

"הן ישבו מולנו, שלוש נשים, בנות עשרים וארבע ועד חמישים, וסיפרו בפתיחות מעוררת כבוד והשראה על איך זה לחיות עם 'מוגבלות שקופה'", מספרת יעל רז לחייני מאגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית. "כך התחלנו את היום האחרון של הקורס הראשון לנאמני נגישות בקיבוצים, אשר במהלכו הגדרנו מה הוא הלכה למעשה תפקיד זה. אנו שואפים שנאמנים אלו יהוו כתובת לצרכים השונים העולים בקרב חברות וחברי הקיבוץ".

השיח התמקד בשלוש מוגבלויות שאינן נראות: משתתפת אחת עם מוגבלות קוגניטיבית, משתתפת אחת עם מוגבלות נפשית ומשתתפת שלישית שנמצאת על הרצף האוטיסטי. הן שיתפו באיזה גיל הבינו שיש להן מוגבלות, ומתי הסביבה מבינה או לא מבינה שיש להן מוגבלות. איך אנשים שונים מתייחסים אליהן לאור מוגבלותן ובאיזה אופן הן היו מצפות שהחברה תנהג כלפיהן בכדי לאפשר להן להרגיש שוות בה.

במהלך מפגשי הקורס בחנו המשתתפים והמשתתפות דוגמאות מתחום ההנגשה והנגישות, כמו אתרי אינטרנט ומידע מונגשים, גם בקיבוץ, מערכות שמע ותמלול באירועים, תאורה מתאימה ברחבי הקיבוץ, שבילים, ספסלים ונוי המתאימים לאנשים שונים, דרכי הגעה פיזית לאירועי תרבות, אספות, טיולים ועוד. מטרת הקורס הייתה לקדם את תפיסת נגישות הסביבה הקיבוצית, נגישות האירועים הקיבוציים ונגישות השירות בחצר הקיבוץ. 


באנר משקארד מתנות.

משתפים פעולה למען החברה

ביום שישי שעבר (17.12) התקיים במרכז "שמחה" שבמועצה האזורית מגידו מפגש בנושא שיתופי פעולה מקומיים ואזוריים לחברי קיבוצים המקדמים עשייה חברתית בחברה הישראלית, מחוץ לגבולות הקיבוץ. במפגש השתתפו יותר מ-30 נשים וגברים שהגיעו מ-15 קיבוצים ברחבי הארץ, בעיקר נציגים מצוותי מעורבות חברתית, מנהלי התנדבות ופעילים חברתיים בקיבוצים
צעירי שבט חג'אג'רה יחד עם חברי צמ"ח במשמר העמק, עפרי רביב ושיר גורן במסגרת מפגש "קהילה עושה טוב"
צעירי שבט חג'אג'רה יחד עם חברי צמ"ח במשמר העמק, עפרי רביב ושיר גורן במסגרת מפגש "קהילה עושה טוב"

המפגש נפתח בארוחת בוקר כמיטב המסורת, מינגלינג בין החברים, ודברי פתיחה של מספר דוברים. מירב שמחי, רכזת ההתנדבות במועצה האזורית מגידו בירכה את הנוכחים על קיום המפגש שנדחה מספר פעמים וציינה את חשיבותו. שמחי סיפרה על הפעילויות והקמת צוותי מעורבות חברתית ברחבי המועצה, ואמרה כי תשמח לסייע לקיבוצים ולשאר היישובים במועצה שירצו לייצר שיתופי פעולה בתחום ההתנדבות.

לאחר מכן סיפר דורון ארז, רכז המעורבות החברתית בתיכון מגידו, על מרכז "שמחה" והשינוי לטובה שהתרחש במקום, ועל חשיבות העשייה החברתית. בתום דבריו של דורון, סיפר עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה, על חשיבות שיתוף המידע בין הקיבוצים ודברור הפעילויות והפרויקטים בתוך הקיבוץ ומחוצה לו על מנת "להדביק" קיבוצים אחרים בחיידק העשייה והנתינה. 

במהלך מפגש הציגו חברי משמר העמק, דורון נדיב ושירה בז, את שיתופי הפעולה המתקיימים בקיבוצם בתחום המעורבות החברתית וסיפרו על החיבורים לקיבוצים העירוניים משעול (נוף הגליל) וראשית (ירושלים), על החיבור ההדוק למועצה המקומית הבדואית כעביה-טבאש-חג'אג'רה אשר נמצאת באזור ואודות פרויקטים שהחלו במתנדבים מתוך הקיבוץ ובפניות של עמותות על בסיס צרכים בשטח. צעירי שבט חג'אג'רה הציגו את העשייה הענפה שלהם בכפר. לקראת סוף המפגש התקיים סבב היכרות שחשף מגוון גדול של אנשים המחויבים לעשייה חברתית משמעותית בקיבוצם ובאזורם. בהמשך הועלו על הכתב מספר נושאים חשובים לדיון במפגשי החברים הבאים.


באנר חשבשבת

קול קורא  להגשת מועמדות - לתפקיד חבר/ת צוות במטה השיתופי בתנועה הקיבוצית

חבר/ת צוות במטה השיתופי בתנועה הקיבוצית המוביל את רעיון הקיבוץ השיתופי באמצעות פעילות לקידום, שימור וחיזוק הקיבוצים השיתופיים המיישמים את הרעיון הלכה למעשה. המטה השיתופי הינו בכפיפות למשנה למזכ"ל
לוגו המטה השיתופי

תנאי סף וכישורים נדרשים:

  • חברות בקיבוץ שיתופי - חובה.
  • ניסיון ניהולי כממלא/ת תפקיד בכיר  בקיבוץ שיתופי (מזכירות הקיבוץ, ניהול קהילה, או ניהול ענף) – חובה.
  • ניסיון בעבודה עם המטה השיתופי – יתרון.
  • יכולות ניהוליות, הכוללות: מנהיגות, בניית תכניות עבודה ויישום, הצבת מטרות, הנעת אנשים ורתימתם, יכולת בניהול תהליכים חברתיים.
  • כישורים אישיים: תקשורת בינאישית טובה, יכולת הקשבה, עבודה בצוות, סובלנות, יושר, אמינות ואומץ לב ציבורי, יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא.

היקף משרה: 100%

קורות חיים יש לשלוח עד ליום 4.1.22 לאירית גולדברג בדוא"ל iritg@tkz.co.il. למען הסר ספק אין לראות בהזמנה זו מכרז, ההזמנה והליך הבחירה אינם כפופים לדיני המכרזים.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה