דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

שיא חדש: תוך יממה נרשמו כ-3200 נערים ונערות לרפסודיה וההרשמה נסגרה. עוזרים לשרה אלהרר לקדם את חזון גיוון מקורות האנרגיה של ישראל. מחזקים מנהיגות צעירה וקשרים בין ישראל לגרמניה ואיך עוברים מכיתה י"ב ל"צעירים"? כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
רפסודיה
 26/05/2022
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

"התנועה הקיבוצית היא שותפת אמת לחזון גיוון מקורות האנרגיה של ישראל"

אתמול (רביעי) נפגשה שרת האנרגיה, קארין אלהרר (יש עתיד), בלשכתה עם מזכ"ל התנועה הקבוצית, ניר מאיר, המשנה למזכ"ל, הדס דניאלי ילין, ובכירים נוספים בתנועה כדי לדון בהשתלבותם של התנועה והקיבוצים בחזון גיוון מקורות האנרגיה של ישראל
הדס דניאלי ילין עם השרה קארין אלהרר
הדס דניאלי ילין עם השרה קארין אלהרר

מאז כניסתה לתפקיד שרת האנרגיה, קידמה אלהרר תפיסה המשלבת בין מגוון מקורות אנרגיה דרך האצת חיבור אנרגיות מתחדשות. זאת, על מנת להביא ליצירת משק אנרגיה אמין, יעיל ונקי ככל הניתן ולשמור על הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל. הפגישה, בה השתתף גם יו"ר רשות החשמל בפועל, יואב קצבוי, עסקה בחסמים העומדים בפני חיבור אנרגיות מתחדשות במרחב הכפרי ובדרכים להסרתם דרך שיתוף פעולה בין הצדדים. השרה ואנשי המקצוע האזינו לפתרונות המוצעים ואמרו כי ילמדו אותם ויפעלו לקדמם ככל הניתן. 
 
שרת האנרגיה, קארין אלהרר: "התנועה הקיבוצית היא שותפה אמיתית לחזון גיוון מקורות האנרגיה של ישראל. נמשיך לפעול יחד כדי להבטיח הסרת חסמים העומדים בפני אנרגיות מתחדשות, וקידום חיבורן במרחב הכפרי".

הדס דניאלי ילין, המובילה בתנועה הקיבוצית את נושא הקיימות, אמרה כי "התנועה הקיבוצית נמצאת בחזית המאבק בהתחממות הגלובלית וחרטה על דגלה את השמירה על כדור הארץ, ועל כן רואה בעצמה שותפת אמת לרצון השרה להביא לקידום אנרגיות מתחדשות במשק הישראלי. אנחנו פועלים כל העת למציאת נתיבים בני קיימא אשר ישרתו מטרה זו. שמחנו מאוד על הפגישה עם השרה אלהרר שהבינה מייד את היתרונות הגלומים בקיבוצים לקידום חזונה". 


באנר כנס חברה וכלכלה

עוד לא התחילה וכבר הסתיימה - שיא חדש נרשם בהרשמה לרפסודיה 2022

ביום שני בבוקר נפתחה ההרשמה לרפסודיית התנועה הקיבוצית שתתקיים בקיץ, וכבר בשעות הלילה של אותו היום החליטו באגף חינוך על עצירת ההרשמה עקב הביקוש הגדול ופתיחת רשימת המתנה לכל מחזור ומחזור. כעת עוסקים באגף חינוך בהמשך ההכנות ובקשר עם הקבוצות הממתינות, על מנת לייצר ודאות לכולם בהקדם האפשרי
משט הרפסודיה בשנה שעברה. צילום: בועז לניר
משט הרפסודיה בשנה שעברה. צילום: בועז לניר

הקיץ מגיע ואיתו גם הרפסודיה המסורתית של אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, שמיועדת לבוגרי כיתות ט'-י"ב ותתקיים בין 10.7-2.8. לאור ההצלחה הגדולה בשנה שעברה, ועקב הביקוש הגדול, נערכו באגף חינוך לקיים רפסודיה בהיקפים גדולים יותר וכבר לפני מספר חודשים פורסם שהשנה יהיו ארבעה מחזורים - על מנת לאפשר לכמה שיותר בני ובנות נוער להשתתף. על אף כל זאת, קצב ההרשמה השנה היה מהיר במיוחד וגם באגף חינוך הופתעו מכך שתוך 24 שעות נרשמו כ-3200 משתתפים ומשתתפות.

נושא הרפסודיה השנה - "מתי אלמד לבחור נכון?" - יעסוק בבחירות שעושים בני הנוער, בחירות אשר יעצבו את חייהם הבוגרים בעתיד. הנושא ישתקף במעגלי השיח ובציורי הקבוצות על מפרשי הרפסודות. רוצים להשתתף ולקחת חלק במעגלי השיח המתקיימים בערב הראשון של כל מחזור? מוזמנים ליצור קשר במייל עם אורי פלד נקש: oripn@tkz.co.il. הרפסודיה מתקיימת בשני מתחמים בחוף חוקוק - חוף הלינה בחוף חוקוק צפון וחוף הבניה בחוף חוקוק דרום. ההפרדה בין המתחמים מסייעת לשמירה על בני הנוער ולבטיחותם. גם השנה אגף חינוך דואג להרחבת שעות ההצלה בכנרת ונערך לימים החמים עם אספקת קרח תמידית. 

גיא גרסול, רכז המפעלים של אגף חינוך ומנהל הרפסודיה, הנחה את הקיבוצים והמועצות לתכנן יותר מאפשרות אחת של יציאה, עקב הביקוש הגדול: "הרפסודיה היא קודם כל מפעל חינוכי, וכך אנחנו רואים אותו. הגמישות בהרשמה היא חשובה ונדרשת, גם לנו וגם לנרשמים. גודל מחזורי הרפסודיה נגזרים מטעמים חינוכיים, בטיחותיים וניהול מפעל חינוכי ואירוע רב משתתפים, ועל כן החלטנו שבכל משט ישתתפו כ-30 רפסודות, מתוך מחויבות למתן מענה חינוכי הטוב ביותר"


באנר חוברת אירועים, כנסים והשתלמויות 2022

כנס י"א חזר והוא מדויק מתמיד!

בסוף השבוע הקרוב מתקיים ב"חי נגב" ברביבים כנס י"א של התנועה הקיבוצית לאחר שלוש וחצי שנות הפסקה מהפעם הקודמת. במונחים של בני נוער זהו זמן נצח, ובאגף חינוך התגנב החשש שמא בני ובנות הנוער לא יענו להזמנה לקחת בו חלק. החששות התבדו ובכנס משתתפים 700 נערים ונערות מכל הארץ. דבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך בתנועה, כתבה לנו טור מיוחד לקראת הכנס
דבי ברא"ס משוחחת עם הי"אלפניקים בכנס האחרון שהתקיים בשנת 2018
דבי ברא"ס משוחחת עם הי"אלפניקים בכנס האחרון שהתקיים בשנת 2018

מיום לידתו עוסק כנס י"א בהכנת שכבת י"א לשלב הבא, על שלל מיוניו והצורך של כל נער ונערה לבצע בחירות אישיות מיטביות עבור עצמם ובהתייחס לקבוצה, לקהילה ולתפיסת האחריות האישית לעשייה ותרומה בחברה. שלוש וחצי שנים חלפו מהפעם האחרונה בה התקיים הכנס והרבה עבר על בני הנוער, מערכות החינוך, מדריכי הנעורים, המשפחות והקהילות.

המשימה המרכזית והמאתגרת עבור אגף חינוך של התנועה הקיבוצית לקראת הכנס המתחדש היה להסביר את נחיצותו והרלוונטיות שלו עבור המדריכים – כנס י"א יוצר תשתית חינוכית ארגונית מיטבית לעבודה חינוכית עם בני הנוער. לכן, אגף חינוך, בהובלת רכז המפעלים שלו גיא גרסול (חוקוק), עסק בחודש האחרון בהסברת הכנס למדריכים החדשים ומנהלי החינוך שלא מכירים את הכנס, לצד הדרכות בזום והקניית מיומנויות הדרכה וכלים רלוונטיים להובלת הקבוצה בכנס.  

חשיבותו של הכנס עבור צוות אגף החינוך הייתה ברורה ומובהקת, אך יחד עם זאת, מועד הכנס פוגש את תקופת הבגרויות, לצד  סמיכות לקיץ - זמן שהמערכות עסוקות בבניית חופש גדולה. נוסף על כך, אי קיומו של הכנס במשך זמן כל כך ממושך השכיחו את חוויות משתתפי העבר. חששנו שהנוער לא יענה להזמנה לקחת חלק בכנס, ואכן, ההרשמה התחילה בצורה איטית ומדאיגה, אך ככל שהכנס התקרב וקיימנו את הכנת המדריכים ומפגשי הזום רבים, תפסה ההרשמה תאוצה והביקוש הלך וגדל.


באנר משקארד

משלחות של צעירים וצעירות מגרמניה וישראל נפגשו בגליל העליון

התנועה הקיבוצית, בשיתוף עם המועצה האזורית גליל עליון, אירחו לראשונה משלחת של צעירים הפעילים במרחב הכפרי בגרמניה, כחלק מחילופי משלחות של צעירים וצעירות בתכנית ׳עמיתים׳ לחיזוק המנהיגות הצעירה
משלחות של צעירים וצעירות מגרמניה וישראל נפגשו בגליל העליון

במסגרת התכנית נפגשו 26 צעירות וצעירים מישראל ומגרמניה לשבוע אינטנסיבי ומשמעותי בישראל, שכלל בתוכו את החוויה המשותפת של יום הזיכרון וחג העצמאות, תוך כדי ביקורים בברעם וכפר בלום, סיור בגולן ובחוות חקלאיות, סדנאות על מנהיגות ומעורבות חברתית, יחסי ישראל-גרמניה, סיור בירושלים ובת"א ועוד. המחזור הראשון לתכנית התקיים בשיתוף פעולה פורה וייחודי עם מרכז הצעירים של המועצה האזורית גליל עליון. 13 צעירים וצעירות בין הגילאים 21-27 מקיבוצי המועצה, הגיעו במטרה לדבר, לחוות ולפעול בנושאים שחשובים ורלוונטיים לצעירים בעולם ובמרחב הקיבוצי והכפרי בפרט.

הפרויקט נערך במסגרת שותפות חדשה שהמחלקה הבינלאומית בתנועה הקיבוצית מפתחת מזה תקופה ארוכה עם ארגון הגג של מרכזי הצעירים במרחב הכפרי של אזור סקסוניה התחתונה בגרמניה. באמצעות שיתוף פעולה ראשון מסוגו עם רשת הצעירים של התנועה, מבקשת המחלקה הבינלאומית לקדם תפיסה של חיזוק הקשרים עם שותפים בחו"ל להרחבת הפרספקטיבה והעצמת הפעילויות של התנועה הקיבוצית בתחום הצעירים ותכניות המנהיגות.

השבוע, אשר כלל לוח זמנים צפוף מאוד של עשייה מגוונת, סיורים והרצאות, עסק במאפיינים של קיבוצים בישראל, בחקלאות, במעורבות של צעירים בקהילה, מנהיגות צעירה ונושאים נוספים של ביטחון וגבולות. בנוסף, הועברו תכנים בנושא הקשר שבין ישראל וגרמניה בראי מלחמת העולם השנייה, כמו למשל הרצאתו המרגשת ביותר של שורד השואה דוד בן שלום מקיבוץ עמיר, וגם התמודדות עם יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולה האיבה וחג העצמאות.

קרן פרדו, מנהלת המחלקה הבינלאומית מספרת: "מרגש מאוד להוציא לפועל תכנית שאנו חולמים עליה ורוקמים אותה כבר למעלה שנתיים, יחד עם שותפים מהארץ ומהעולם, לחיזוק הדיאלוג וההכרות הבינלאומית עם הפעילות של התנועה הקיבוצית".


באנר ביטוח חקלאי

טקס הזיכרון השנתי לחללי הקיבוצים 2022  באורך מלא

בשבוע שעבר התקיים באנדרטה לזכר חללי הקיבוצים שבמועצה האזורית מגידו טקס ההתייחדות השנתי עם זכרם של חללי התנועות הקיבוציות שנפלו במערכות ישראל ובפעולות האיבה. כעת, אנו מביאים את צילום הטקס באורך מלא עבור אלו שלא נכחו בו

השנה התייחדנו עם זכרם של 3100 חללי התנועות הקיבוציות בטקס הזיכרון השנתי שנערך באנדרטת חללי הקיבוצים, בסימן 20 שנים לאינתיפאדה השנייה ומבצע חומת מגן. הקדשנו את מחשבותינו לזכר הנופלים ולכאב הבלתי נתפס, שאינו פוסק לעולם של המשפחות, שהקריבו את היקר להן מכל


באנר מרכז קליטה

תמונת השבוע: יובל לאפיק

מופע היובל של אפיק
מופע היובל של אפיק

ביום חמישי, 19.05, התקיים באפיק אירוע לציון 50 שנה להקמת הקיבוץ. למופע קדם מפגש מרגש של חברי הגרעינים שעברו באפיק במהלך השנים, חברים שהיו ועזבו ובנים שבאו לפגוש ולהיפגש. ההתרגשות הייתה גדולה והאווירה הייתה נעימה הן לאורחים והן למארחים. בהמשך, התקיים טקס קצר של ברכות, החל בברכת נשיא המדינה, יצחק הרצוג, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ראש המועצה האזורית גולן, חיים רוקח, יו"ר הנהלת הקהילה, אבישי גרינשפן וכלה בברכה של מיכאל שלוסמן ואמיר לבנה, חברים משני הגרעינים המייסדים.

בתום שלב הברכות הוצג מופע על טהרת חברי קהילת אפיק, שתיאר בשיר, בתמונה ובאומר את דרכו של הקיבוץ על פני  שנותיו. המופע ריגש את כל צופיו והביא עימו מבול של תגובות נלהבות הן מחברי קהילת אפיק והן מצד האורחים הרבים.

ברכות לאפיק על יובל שנים, מאחלים בשם כל הקיבוצים שהיובל הבא יהיה אפילו מוצלח יותר!


פייסבוק התנועה

יוצרים את השביל המיוחד של עמק הירדן

השבוע סיימו משתתפי מחזור עמק הירדן של תכנית "שבילים - לציונות וצדק חברתי", מבית רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית וקרן ברל כצנלסון ובשיתוף המועצה האזורית, את חלקם בתכנית המנהיגות להכשרת פעילות ופעילים חברתיים ופוליטיים. גיל שמש מקיבוץ אלומות, ממסיימי המחזור, חלק איתנו את רשמיו
משתתפי ומשתתפות מחזור עמק הירדן של תכנית שבילים ומובילי התכנית על רקע הכנרת היפה
משתתפי ומשתתפות מחזור עמק הירדן של תכנית שבילים ומובילי התכנית על רקע הכנרת היפה

״אז איך מסכמים שלושה חודשים אינטנסיביים? הכל התחיל במפגש של חבורת צעירות וצעירים מעמק הירדן שקיבלו על עצמם את האתגר בדמות מפגשים שבועיים, שבהם עסקו בשלל היבטיה של החברה הישראלית, הפוליטיקה הארצית והמקומית והמרחב הקיבוצי. במהלך שלושת החודשים האחרונים דנו איך אנחנו יכולים להפוך את המרחב שבו אנחנו חיים למקום טוב יותר, איך נוכל לתרום לקהילה שלנו ולחברה הישראלית בצורה מיטבית, וכמובן קראנו את כתבי ברל ומוקי... צור... לא הזמר.

במהלך שלושת החודשים האחרונים יצרנו תשתית כח פעולה של צעירות וצעירים שאכפת להם מהמרחב הארצי והקיבוצי ומעוניינים לפעול ולשנות. המשתתפים והמשתתפות עוסקים במגוון תחומים: חינוך, תרבות, מגזר עסקי, הנהגה קיבוצית. הספקנו לשמוע מפי מיטב המרצים על נושאים כלכליים חברתיים, דת ומדינה, סוגיית הבטחון, המרחב הכפרי, השלטון המקומי, התנועה הקיבוצית ועוד. שוחחנו ובחנו נושאים מנקודות מבט אידיאולוגיות והחשיבות של הקשבה לקשת הדעות הרחבה. התווכחנו על איזה בית עלמין יפה יותר (אלומות, ברור) וצחקנו עד כדי דמעות ביומיים של סמינר.

אז לסיכום, למדנו, צחקנו, התגבשנו ויצרנו את השביל המיוחד של עמק הירדן. זאת ההזדמנות להגיד תודה לנחשון ויעל על הליווי ובעיקר הסבלנות, תודה לשירה רוכברג ממרכז צעירים עמק הירדן על ההכלה בשלושת החודשים האחרונים, תודה לרותם שניצקי ומאיה לב מאגף צעירים של התנועה הקיבוצית על היכולת לדייק אותנו במרחבי הפעולה".


באנר כנס חברה וכלכלה

אז איך עוברים מכיתה י"ב ל"צעירים"?

באנר לאתר מפגש הפורום הארצי 31.05.22

כמעט בכל קיבוץ נמצאים הנערים והנערות בצומת דרכים עם סיום כיתה י"ב, ואז, מגיעות השאלות והחששות בנוגע לשלב הבא - איך יראה השירות הצבאי שלי? שנת שירות או מכינה? אולי אספיק לעבוד לפני בקיבוץ ואגיע קצת בוגר וכו׳...

מבין כל השאלות הללו עומד גם המעבר ממסגרת הנעורים העוטפת בקיבוץ לשלב החיים הבוגרים בקיבוץ, החיבור במעבר בין מסגרות החינוכיות התומכות בקיבוץ לעיתים איננו קיים. לעיתים ההורים, ממלאי התפקידים בקיבוץ ועוד מצפים שהם ישתלבו באופן ישיר בקהילה, אך נדרשת מסגרת המשכית בקיבוץ בכדי להמשיך ולחזק את השייכות וההשלבות בחיים הבוגרים וכאן החיבור בין המסגרת החינוכית לוועדת הצעירים.

הפורום הארצי למובילי ומובילות ועדות צעירים בקיבוצים הוקם בתחילת הקורונה, ביוזמת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית, במטרה לחבר בין העוסקים בתחום הצעירים בקיבוצים ולייצר רשת המשתפת רעיונות ומעניקה כלים. המפגש הקרוב, שיתקיים ביום שלישי, 31.5, בשעה 20:30 מיועד למנהלי ומנהלות חינוך, מדריכי.ות נעורים ומובילי ומובילות תחום הצעירים בקיבוץ ונועד במטרה ללמוד ולשתף יחד בהצעות לפעולה בנושא החיבור והמעבר בין סיום י"ב תחת מערכת החינוך לאחריות ועדת הצעירים. 


באנר ביטוח חקלאי

נוטעים ציונות בבולגריה

הפנינג מרהיב בעוצמתו התקיים בבולגריה בשבוע שעבר במסגרת תוכנית "נטעים" מבית התנועה הקיבוצית, וחגיגות העצמאות הרקיעו לשחקים חדשים
הפנינג עצמאות בבולגריה

במסגרת פעילות של "we kibbutz", פעילות בינלאומית מבית התנועה הקיבוצית, קמה לה תוכנית "נטעים" שמיועדת להוות גשר לקהילות קטנות ברחבי העולם. התוכנית עוסקת בחיבור ליהדות כתרבות כמיטב המסורת הקיבוצית והיא הצלחה מסחררת. מדינות וקהילות רבות הצטרפו אליה.

פתיחת תוכניות "נטעים" ו"הללויה" בבולגריה החלה לפני מספר חודשים בהתרגשות רבה, והטקס המרשים התקיים בחסות יורם אלרון, שגריר ישראל בבולגריה. הטקס והפעילות היו רבי משתתפים ומרשימים, ושיא ההתרגשות נרשם בפעילות קיבוצית במיטבה בשיתוף עם המחלקה למפעלים ציוניים בהסתדרות הציונית, בראשותו של סילביו חוסקוביץ (נתיב הל"ה). שירי מדר, מנכ"לית תנועת "הבונים דרור" מציינת כי "השגריר עוסק בקידום הקשר עם הקהילה היהודית המקומית והחינוך הוא בראש מעייניו. קיבלנו תמיכה יוצאת מן הכלל מהשגריר ולשכתו".

אופיר ליבשטיין, ראש המועצה האזורית שער הנגב ויו"ר הבונים דרור, טס ליממה לבולגריה והיה אורח הכבוד באירוע: "בתור מייסד תכנית נטעים, התארחתי בבולגריה ליום גדוש פעילות ציונית והיה לי את הכבוד לחנוך את התכנית בהפנינג מרשים עם שגריר ישראל בבולגריה. היה מרגש לחזות בפעילות הציונית בקהילות הקטנות, שמתעצמת מיום ליום במסגרת התכנית".


באנר משקארד

התנועה הקיבוצית מזמינה חברות וחברי קיבוץ להציג מועמדות לתפקיד רכז/ת לאזור גרנות

הרואה עצמו/ה מתאימ/ה לתפקיד מוזמנ/ת להציע את מועמדותו/ה. קורות חיים יש לשלוח עד לתאריך 09.06.22. למען הסר ספק, אין לראות בהזמנה זו מכרז, ההזמנה והליך הבחירה אינם כפופים לדיני המכרזים
לוגו התנועה הקיבוצית

מהות התפקיד: קשר ישיר עם כל ממלאי התפקידים הבכירים בקיבוצים באזור גרנות. מיצוי הסינרגיה, התאום והעבודה המשותפת של התנועה הקיבוצית עם גרנות ועם המועצות האזוריות. שת"פ מתמשך ואפקטיבי בנושאים אסטרטגיים הקשורים לקיבוצי האזור, חבריהם ותושביהם, תוך מיצוי היתרונות המיוחדים שיש לכל ארגון בתחומים הפוליטיים, כלכליים, כספיים, ציבוריים וקהילתיים ולצורך חיזוק הגישה האזורית והיישובית למשאבים.

דרישות התפקיד:

1. חבר/ת קיבוץ
2. השכלה אקדמאית
3. ניסיון ניהולי בתחום החברתי ובתחום הכלכלי במרחב הקיבוצי
4. תפיסה ניהולית ערכית
5. יכולת לתאם ולפעול בשליחותם של גורמים שונים
6. יכולת לעבודת צוות ויחסי אנוש טובים
7. כושר הבעה בכתב ובעל פה
8. נכונות לעבודה בשעות לא שגרתיות
9. רישיון נהיגה בתוקף
10. שליטה בoffice

היקף המשרה – מלאה.
כניסה לתפקיד - יולי 2022.

קורות חיים יש לשלוח עד לתאריך 09.06.22 לאירית גולדברג: iritg@tkz.co.il    


באנר מרכז קליטה

״צייר לי כבשה״ - תערוכה של גיורא כהנא בגלריה בקיבוץ שריד

גיורא כהנא הנו אמן ותיק המספר את סיפור העמק ואנשיו בצורה ייחודית - לא תמיד מלטפת, לא תמיד סלחנית - אבל תמיד אוהבת, אוהדת, כובשת ובעיקר, בעיקר אמיתית
תערוכה גיורא כהנא בשריד

אנשי שריד, משפחה, מבנים, עצים, חיות שיש, חיות שהיו וחיות שאינן, שדות ופיסות טבע, כולם שם, מתקיימים לנצח בציוריו המרהיבים של גיורא. עכשיו, עם צאת ספרו החדש, אתם מוזמנים לתערוכת ציורים רטרוספקטיבית המספרת את סיפור העמק ואנשיו.

התערוכה מוצגת בגלריה בקיבוץ שריד השוכנת במבנה היסטורי של הקיבוץ, ששימש בעבר כמחסן ביצים וזו פעם ראשונה שמוצגת בו תערוכת אמנות.

אירוע הפתיחה יערך בשבת הקרובה, 28/5, בשעה 11:00. לחצו כאן למיקום בגוגל מפות.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה