דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

איזה קיבוץ הגיע השנה לראש טבלת הילודה וכמה נולדו בכל קיבוץ? תקציב התנועה לשנת 2020 אושר במועצה שהתקיימה בזום ועכשיו יותר מתמיד - עוברים לקיבוץ. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
שבועות
 28/05/2020
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

שבועות שמח מהתנועה הקיבוצית

חג שבועות שמח מהתנועה הקיבוצית

התנועה הקיבוצית מאחלת לכם, קיבוצניקים, קיבוצניקיות וכל תושבי ישראל, חג ביכורים שמח!


באנר שבועות

ילדים זה שמחה והבתים בקיבוצים הומים מתינוקות גם השנה!

נען כבשו את פסגת טבלת הילודה שנה שנייה ברציפות עם 39 תינוקות שנולדו בשנה החולפת, היריבים הנצחיים ממעגן מיכאל צמודים אליהם במקום השני עם 38 תינוקות ומשלימים את החמישייה הפותחת גבעת חיים איחוד עם 29, שדות ים עם 28 ונצר סירני עם 25. במקום השישי, פריצה מצפון - דפנה. הטבלה מבוססת על הנתונים שהועברו מהקיבוצים - טל"ח
התינוקות החדשים בנען עם הוריהם הנרגשים
התינוקות החדשים בנען עם הוריהם הנרגשים

אחד מהביכורים שעולים לבמה בכל הקיבוצים לצד ביכורי השדה ופרי העץ, הם ביכורי פרי הבטן - התינוקות שנולדו מאז חג שבועות שעבר ועד הימים האחרונים. נען עשו זאת שוב, שנה שנייה ברציפות, וכבשו את פסגת הטבלה המרגשת מכולן עם רך נולד אחד יותר ממעגן מיכאל שצמודים במקום השני. הפתעת השנה היא הנציג הבכיר של הגליל העליון בטבלה - קיבוץ דפנה הצומח שהגיע למקום השישי המכובד עם 24 תינוקות שנולדו מאז השנה שעברה.

יש לציין כי מספר הלידות כולל את כלל התינוקות שנולדו בקיבוצים השנה (תינוקות של חברים, תושבים, אנשי הרחבות ובכלל). השנה נאספו הנתונים באמצעות טופס אלקטרוני מקוון שנשלח למנהלי ומנהלות הקהילה והגיל הרך בכל הקיבוצים מדן ועד אילות דרך מערכת 'קיבוץ נתונים', בו הם מילאו את מספר התינוקות שנולדו בקיבוץ בין חג השבועות בשנה שעברה לחג השנה. זה המקום להודות לאודי בורוביץ' (שדה יואב), ראש מטה התשתיות של אינטל באירופה, יו"ר קיבוץ חולית וממובילי פרויקט מערכות הידע המקוונות של התנועה, שניצח על מלאכת איסוף הנתונים ועזר להעלות את מספרי הקיבוצים שדיווחו לעומת שנים קודמות.

עשרת הראשונים בטבלה:

1. נען 39

2. מעגן מיכאל 38

3. גבעת חיים איחוד 29

4. שדות ים 28

5. נצר סירני 25

6. דפנה 24

7. רמת יוחנן 22

8. החותרים 21

8. יגור ומשמר העמק 21

9. יפעת ורתמים 20

10. בארי, חולדה, חצור, יסעור, כפר בלום, מגל, משמר הנגב, רמות מנשה ושובל 17


באנר ביטוח חקלאי

מתאוששים מהקורונה, חוגגים שבועות: הקיבוצים חוזרים לשגרה

לחצו על התמונה לצפייה בכתבה

כתב חדשות 13, אלי לוי, סקר את ההכנות בקיבוצים השונים לחגיגות הביכורים המסורתיות שיהיו השנה בצל המגבלות של היציאה ממשבר מגפת הקורונה.


באנר משקארד 1

הרווח הדמוקרטי מהקורונה!

"מועצת הזום" התנועתית, היוותה "פריצת דרך" בצורת קבלת ההחלטות שלנו ופתחה את הדלת לשימוש טכנולוגי בקיום דיונים עם נציגי הקיבוצים מכל רחבי הארץ. זהו מהפך שיביא לעליה דרמטית בהשתתפות והמעורבות בהליך הדמוקרטי של הנהלות הקיבוצים בנעשה בתנועה הקיבוצית. מזכ"ל התנועה הקיבוצית מסביר בטור מיוחד על ההזדמנות שהציב בפנינו משבר הקורונה לרענון הדמוקרטיה הקיבוצית
מטה התנועה הקיבוצית מתפעל מרחוק את מועצת התנועה המקוונת
מטה התנועה הקיבוצית מתפעל מרחוק את מועצת התנועה המקוונת

ביום שלישי, נערכה ההתכנסות הדיגיטלית הראשונה בתולדותיה של התנועה הקיבוצית. "התכנסות הזום" של מועצת התנועה הקיבוצית. זו הייתה התכנסות יוצאת דופן, חדשנית, שנכפתה עלינו בעקבות הנחיות משרד הבריאות, ובהתאם להנחיות רשם האגודות השיתופיות. והנה, הסתבר, כי בדרך מקרה כמעט, גילינו מכשיר משמעותי ביותר לעידוד המעורבות של הקיבוצים והנהלותיהם בדיוני ובהחלטות המערכת התנועתית.

למעלה מ- 300 צירים מקיבוצים בכל רחבי הארץ, לקחו חלק בישיבת המועצה ובהצבעות על הנושאים השונים שעמדו על סדר היום. הדיונים התקיימו כ"דיון מרחוק". וגם ההצבעות והחלטות התקבלו בהצבעה מרחוק, תוך שימוש באפליקציות הצבעה מתקדמות, של קיבוץ עין השופט, בה עושים שימוש קיבוצים רבים, מפלגות פוליטיות ועוד. בסיכומו של אירוע תקדימי זה, אני מבקש לברך על דרך חדשה המתווספת לארגז הכלים התנועתי. אני מבקש להודות אישית לכל אחד מ- 300 הצירים, חברות וחברי הקיבוצים, שלקחו חלק במועצת התנועה. רבים מהם בעמדת השפעה ניהולית, בקיבוציהם. זהו שינוי דרמטי בהשוואה למספר המשתתפים בכינוסי מועצה "רגילים" המתקיימים בדרך כלל באפעל.

אני מלא הערכה לצירי המועצה הוותיקים והנאמנים המטריחים עצמם מידי כמה חודשים לאפעל בכדי לקחת חלק פעיל בניהול חיי התנועה הקיבוצית. יחד עם זאת, אני מבין היטב לליבם של ממלאי התפקידים בקיבוצים אשר אינם מוכנים ואינם יכולים להשקיע יום עבודה שלם בכדי לקיים דיון פרונטלי בן שעתיים וחצי, שעוסק בנושאים, שעם כל חשיבותם, לא תמיד עומדים במקום הראשון בסדר היום של קיבוציהם. כפי שרובנו יודעים, פעמים רבות "הדחוף גובר על החשוב" ואינו מאפשר הגעה פיזית לכינוס המועצה שעולה במחיר יום עבודה שלם.

ההשתתפות מרחוק בדיוני המועצה, חייבת להפוך ולהיות דרך מקובלת בניהול חיי התנועה הקיבוצית. תנועה שחבריה פרושים מאל-רום ועד אילות חייבת לדעת להשתמש בטכנולוגיות החדשות אליהן נחשפנו כולנו בחודשים האחרונים. לא תמיד, לא בכל החלטה. אבל כן, זהו כלי נוסף המתווסף לארגז הכלים הניהולי שלנו, כלי שבו עלינו לעשות שימוש מושכל מתוך הבנת יתרונותיו הגדולים. אני מתחייב כי בחשיבה משותפת ומתוך רצון משותף לשמר ולחזק את התנועה הקיבוצית נמצא לכך את הדרך.

נמשיך וננהל את ענייני התנועה הקיבוצית בשקיפות מלאה, מתוך רצון למעורבות גדולה של כלל הנהלות הקיבוצים ולהיטיב עם כלל הקיבוצים וחבריהם ולדאוג לעתידה של התנועה הקיבוצית כולה.


פייסבוק התנועה

אושר תקציב התנועה לשנת 2020

תקציב התנועה הקיבוצית לשנת 2020 אושר ביום שלישי, 26.5, ברוב גדול במועצת התנועה שהתקיימה לראשונה באופן מקוון בזום ורשמה נוכחות גדולה במיוחד של צירים ממרבית הקיבוצים. כמו כן, אושרה בחירתם של 4 נציגי ציבור חדשים למזכירות התנועה: נטע שוורץ (עברון), זהר ליפקין (הגושרים) ,שחר יערי (בית אלפא)
וערן ורדון (בית גוברין)
מועצת התנועה המקוונת

במועצה השתתפו למעלה מ-300 צירים שייצגו כ-180 קיבוצים מכל הארץ. בתחילת המועצה נערכה הצבעה על אישור סדר היום, וכן הצבעה לאישור קיום ההצבעה באופן דיגיטלי (שינוי תקנון). אישור שינוי התקנון חייב השתתפות של שני שליש לפחות מהקיבוצים (נציגים של 172 קיבוצים). סדר היום ושינוי תקנון ההצבעה אושרו ברוב מוחץ. בתום הישיבה הצביעו צירי המועצה בהצבעה חשאית שהתקיימה באמצעות חברת 'איניגו תוכנה' מעין השופט, והחליטו ברוב גדול לאשר את פרוטוקול הישיבה הקודמת, את כל נציגי הציבור החדשים שנבחרו למזכירות התנועה, את הצוות לבחינת הנהלים לבחירת מזכ"ל התנועה ואת הקמת הצוות לבחינת הנהלים למינוי נציגי ציבור למזכירות.

שרה אדום (בית זרע) יו"ר ועדת גיוס רחבה הציגה את הליך בחירת נציגי הציבור למזכירות התנועה. לאחר שדנו בנושא, החליטו חברי הוועדה להמליץ על 4 מועמדים בלבד, על מנת לשמור מקום פנוי שיאפשר מינוי של נציג לתנועות הנוער, כמומלץ בחוברת הכחולה. לאחר מכן, דנה הוועדה במועמדים הרלוונטיים וגיבשה המלצתה בשים לב לייצוג הגאוגרפי ולדרישות החוברת הכחולה לעניין יחס מגדרי בין חברי המזכירות: על מנת לשמר יחס של לפחות 40% נשים היה צורך להמליץ על 3 נשים מבין 4 המקומות הפנויים. רשימת המומלצים נקבעה לפי הצבעת נציגי הציבור בלבד. המועמדות והמועמד שנבחרו ע"י נציגי הציבור בוועדה הינם: נטע שוורץ (עברון), זהר ליפקין (הגושרים) ,שחר יערי (בית אלפא) וערן ורדון (בית גוברין).

גזבר התנועה, גלעד בכרך פירט בפני הצירים את עיקרי התקציב לשנת 2020 בדגש על שינויים שבוצעו, לעומת התקציב המקורי, בעקבות "תקופת הקורונה". מול חשש כי גביית מיסי התנועה תהיה איטית יותר ותידרש פריסת תשלומים לקיבוצים שנפגעו קשות מהקורונה, התקבלו החלטות תקציביות על קיצוצי שכר בחודשים מרץ – מאי בסכום של כ- 1.1 מיליון ₪. בנוסף, חסכון בדלק ופטור מארנונה יביאו לצמצום בהוצאות אגפי התנועה בכ- 1.5 מיליון ₪. ישנה עדין אי ודאות גדולה לגבי השפעת הקורונה על הפעילויות המתוכננות, כאשר ישנם אירועים שכבר בוטלו (למשל – כנס י"א של אגף חינוך) ויש אירועים שקיומם נמצא בסימן שאלה (למשל – הרפסודיה).

לגבי הפעילות השוטפת של מחלקות התנועה, הסביר גזבר התנועה כי  תקציב מחלקות התנועה המעודכן יעמוד על כ- 20 מיליון ש"ח ויהיה נמוך בכ- 1 מיליון ש"ח מתקציב 2019 (בגלל "קיצוצי הקורונה"). אין שינוי בגובה המס לחבר (550 ₪), וסה"כ המקור נטו הצפוי ממיסי תנועה הוא כ – 22.5 מיליון ₪. השימושים העיקריים המתוכננים הינם 930 אש"ח לאגף כלכלה, 1,950 אש"ח לאגף חברה, 2,285 אש"ח לאגף חינוך, 1,850 אש"ח לאגף צעירים ומעורבות בחברה, 2,300 אש"ח למחלקת רכזים. תקציב "הגופים המתוקצבים" יעמוד על 10,250 אש"ח שיועברו לתנועות הנוער, גופי התרבות, החינוך והמורשת. חלק גדול מגופים אלו ספג נזקים גדולים בעקבות הקורונה, וחלקם עוד רחוק מאוד ממציאות של חזרה לשגרה, ולכן נעשו מאמצים גדולים לא לפגוע בגובה ההקצבות. כך אכן יעשה, לאחר שהתברר שהפגיעה במקורות עבור "הגופים המתוקצבים" יחסית קטנה לעומת החששות שהיו בשיא משבר הקורונה.

לסיום, אמר ניר מאיר: "אני נרגש לסכם את הישיבה המקוונת הראשונה של מועצת התנועה. הקורונה לימדה אותנו לקח חשוב - איך באמת עובדים מרחוק. ב-2020 זמן ומרחק הם לא מכשול. את הלקח הזה אנחנו נממש גם במועצה. לא נוותר על ההישג של כינוס 300 צירים במועצה. לא נצביע על זה כעת בזמן חירום אבל נמצא את הדרך לשלב בין דיון באפעל להשתתפות מרחוק במועצה. מבקש להודות לכל מי שהייתה לו את הסבלנות לצלוח את כל הדיון במועצה."


באנר קמפיין קליטה 2

תמונת השבוע – באלמוג מוכנים לשבועות

תמונת השבוע – באלמוג מוכנים לשבועות

בקיבוץ אלמוג מתכוננים לשבועות עם תחרות קישוט באלות שכונתית, כפי שניתן לראות בתמונה ולהיזכר בשירו המשעשע של יורם טהרלב מיגור. 

אני יושב על חבילת שחת
על ראשי זר ושושנים שלוש
ודוקר לי בתחת
ודוקר לי בראש
(יורם טהרלב)


באנר ביטוח חקלאי - מבצע אביב

עכשיו יותר מתמיד - עוברים לקיבוץ

ערב חג השבועות, התנועה הקיבוצית יוצאת בקמפיין לעידוד מעבר משפחות צעירות לקיבוצים בכל רחבי הארץ. תחושת הקהילתיות, התמיכה והסיוע בכל תחומי החיים, ההרגשה שאם תצטרך להתמודד עם מצוקה בריאותית או כלכלית – לא תהיה לבד, הפעילות התרבותית והמחוות החבריות - פשוט אין להם תחליף
קמפיין קליטה בקיבוצים

אל המאמץ לתמוך בקליטה לקיבוצים מצטרפת התנועה הקיבוצית, שהשיקה בשבועות האחרונים מאגר מידע ראשון מסוגו, באתר האינטרנט שלה, המוקדש כולו לפרסום וקידום הקליטה לקיבוצים. מאגר "קיבוצים קולטים", שניתן להיכנס אליו מעמוד הבית של אתר התנועה, כולל מידע כללי על הקליטה לקיבוץ המתחדש, השיתופי והדתי, מנוע חיפוש ומפה דיגיטלית דרכה ניתן להגיע לדפים של קיבוצים ספציפיים. המאגר מחולק לאזורים גאוגרפיים, שתחת כל אחד מהם מתפרסמים דפי מידע על הקיבוצים הקולטים. כל דף כזה מכיל מידע כללי על הקיבוץ, מסלול הקליטה, תמונות וסרטונים, קישורים לאתר ולפייסבוק וכמובן פרטים ליצירת קשר. כחמישים קיבוצים כבר הצטרפו למאגר (ללא עלות, כמובן) ותקוות העוסקים בקליטה בתנועה היא שרבים אחרים יתווספו אליו בזמן הקרוב.

"חשוב לנו מאוד שמאגר המידע יהפוך להיות כתובת ראשונה למתעניינים בקליטה לקיבוץ ושלכל קיבוץ שנמצא בתהליך קליטה יהיה דף באתר", מספרות איילת הריס וענת מרלא-חפץ ממחלקת צמיחה ופיתוח קהילה בתנועה, שיזמו את הקמת המאגר. "הושקעה הרבה מחשבה ועבודה בלהפוך את המאגר לידידותי ונוח גם לרכזי הקליטה שמעלים אליו את החומרים והמידע וכמובן גם לנקלטים פוטנציאליים. עד כה הפידבקים מצויינים ואנחנו ממשיכות לשפר כל הזמן".  

על מנת למנף את ההזדמנות הנדירה שיצרה הקורונה לטובת חידוש מהלכי הקליטה, הוחלט בתנועה לצאת לקראת שבועות במהלך שיווקי שיקדם את הקליטה לקיבוצים: "הצמיחה הדמוגרפית בקיבוצים היא אחד מהיעדים האסטרטגיים של התנועה הקיבוצית ושל הקיבוצים עצמם," אומר מזכ"ל התנועה ניר מאיר. "הקיבוצים יצאו ממשבר הקורונה מחוזקים מתמיד, ויתרונותיה של דרך החיים הקיבוצית ברורים מאוד. למטה התנועה חשוב, במיוחד עכשיו, לתת גב וסיוע לקיבוצים בכל התחומים בהם נוצרו אתגרים ייחודיים בעקבות הקורונה. אני מאמין שהמהלך שאנחנו יוצאים אליו יחזק את המותג הקיבוצי, את גאוות היחידה שלנו הקיבוצניקים ויעודד פניות רבות למאגר ולקיבוצים עצמם".

לפרסום דף על קיבוצכם באתר – לחצו כאן


באנר קמפיין קליטה 3

ידאג לחינוך בשפע

שבועיים לאחר שהתבשר על ידי יו"ר מפלגתו וממלא מקום ראש הממשלה ושר הבטחון, ח"כ (רא"ל במיל') בני גנץ, ו-32 שנים לאחר הקיבוצניק האחרון בתפקיד זה, קיבל אתמול ח"כ רם שפע (גבעת חיים איחוד) באופן רשמי את המינוי לתפקיד יו״ר ועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת. ח"כ שפע: "נרגש מאד לקבל באופן רשמי
את המינוי"
ח"כ רם שפע
ח"כ רם שפע

רם שפע (כחול לבן) קיבל אתמול (רביעי) באופן רשמי את המינוי ליו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת ישראל. בתפקיד זה כיהנו בעבר שני קיבוצניקים - אהרון ידלין מחצרים (שהיה גם סגן שר ושר החינוך לפני) בין השנים 1977-79 ו ונחמן רז מגבע שכיהן בתפקיד בין השנים 1984-88. 

לאחר קבלת המינוי כתב ח"כ שפע בחשבון הפייסבוק שלו: "נרגש מאד לקבל באופן רשמי את המינוי של יו״ר ועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת ישראל. כמורה בהכשרתי, כבן זוגה של אשת קולנוע מוכשרת, כבנו הגאה של שחיין אולימפי. כל אחד מהתחומים האלו קשור קשר הדוק וקרוב לחיי. אם אתם או אתן אנשי תרבות, ספורט או חינוך או שאחד התחומים פשוט בוערים בכם ורוצים לשתף אותי ברעיונות או בכל דבר אחר, הישארו איתי בקשר,
אני מחכה לשמוע מכם."

שפע (35) נולד, גדל ומתגורר כיום בגבעת חיים איחוד. הוא בנם של השחיין האולימפי האגדי גרשון שפע (אלוף אירופה לגילו בשחייה תחרותית) ותמר, גננת בעברה. נשוי לאפרת ואבא לזוהר ומעין שנולד לאחרונה. למד בבית הספר "מעיין שחר" בעין החורש, ועם תום לימודיו התנדב לשנת שירות בפנימיית "בית הילד" בתל אביב. במהלך הטיול לאחר הצבא במזרח התנדב במשך כחצי שנה בעמותת "תבל בצדק" ולאחר מכן ריכז את תוכנית בתי הספר בירושלים בעמותת "אחריי!" והיה מעורב בתהליכי פיתוח ארוך טווח בארגון. בתקופה זו אף הוענק לו פרס מתנדב מצטיין מטעם מנכ"ל העמותה. לפני בחירתו לכנסת כיהן בתפקיד יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת סמינר הקיבוצים, שם למד חינוך, ולאחר מכן כסגן יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל וכיו"ר ההתאחדות במשך שתי קדנציות. מתוקף תפקיד זה כיהן גם כחבר במועצה להשכלה גבוהה, כנציג הסטודנטים במועצת ההנדסאים והטכנאים וכדירקטור בחברת איסתא ליינס, הנמצאת בבעלות חלקית של התאחדות הסטודנטים.

בהצלחה רם, סומכים עליך שתעשה חיל בתפקיד!


באנר משקארד 2

משבר הקורונה והכלכלה הקיבוצית - היום שאחרי

בשלושת השבועות האחרונים, ערכו התנועה הקיבוצית וברית פיקוח סבב של עדכונים בקשר לתוכנית הכלכלית של הממשלה והשפעתה על הקיבוצים וחבריהם. הסבב, ביוזמת יו"ר שולחן הארגונים הכלכליים, יעקב בכר ומנהלי הארגונים, נערך באמצעות מפגשי זום אזוריים עם ממלאי תפקידים באזורים
מפגש זום עם הארגונים הכלכליים

הפגישות נפתחו בתיאור של מנהל הארגון האזורי על השפעת המשבר על ארגונו וקיבוציו. רו"ח דגן לוין, ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית, סקר וניתח את תוצאות הסקר שערכה התנועה לעניין השפעת משבר הקורונה על כלכלת הקיבוצים. בהמשך, הציג את כשלי התכנית הכלכלית הממשלתית והמקומות בהם היא מדלגת על הקיבוצים וחבריהם, ואת התארגנות התנועה הקיבוצית וברית פיקוח להתמודדות עם אותם כשלים.

דגן לוין: "איתרנו 4 סוגיות מרכזיות בהן התכנית הכלכלית "דילגה" על הקיבוצים – שתים נפתרו באופן מלא (מענק ה- 500 ₪ וזכאות הקיבוצים להלוואות מהקרן לעסקים קטנים ובינוניים), אחת נפתרה כמעט במלואה (המענק המיוחד לעסקים קטנים), ואחת טרם נפתרה – זכאות חברי קיבוצים למענק המיוחד לעצמאים ובעלי שליטה בשל משבר הקורונה ("המענק לעצמאים").

רו"ח ירון רייכמן, מנכ"ל ברית פיקוח, ניתח את סוגיית החלת המענק לעצמאיים על חברי הקיבוץ: תנאי קבלת המענק, מדוע רשות המיסים מתנגדת להחלתו על חברי הקיבוץ ותשובתנו להתנגדות רשות המיסים. כמו כן, הסביר רייכמן את תנאי קבלת המענק הישיר לעסקים – "הפעימה השלישית", את הקשיים בהחלתה על הקיבוצים והפתרונות שהוסדרו עם האוצר כדי שניתן יהיה לקבלם בקיבוצים הזכאים לכך. בין היתר, נפתרו סוגיית ההכרה בפגיעה בענף קיבוצי הפועל במסגרת הקיבוץ וכפל המענק לצהרונים.  רו"ח רביב ישי מברית פיקוח ירד לשורשי הוויכוח המקצועי בינינו לבין רשות המיסים, הציג את טענות הרשות וסתר אותן אחת לאחת.  

מנהל המחלקה המשפטית בתנועה, ד"ר מיכי דרורי, הציג את הקונסטרוקציה המשפטית המאפשרת לאוצר להחיל את המענק המיוחד לעצמאים גם על חברי הקיבוץ, בין באמצעות שימוש בתקנות שעת החירום ובין בלעדיהן. דרורי הרחיב בקשר לסוגיות רגולטוריות נוספות שעלו בתקופת משבר הקורונה והטיפול התנועתי בהן, כמו סוגיית אכיפת הנחיות משרד הבריאות בקיבוצים, הנחיות רשם האגודות השיתופיות לכינוס מוסדות הקיבוץ, סוגיית סגירת שערי הקיבוץ והמחלוקת שהתעוררה בינינו לבין היועץ המשפטי לממשלה ו"ריענון" הקשר בין העסקים לקהילה בקיבוץ.

סיימה את הסבב עו"ד רעות גולדסטין מהמחלקה המשפטית בתנועה שחידדה סוגיות אקטואליות בדיני עבודה לקראת החזרה לשגרה, וכללי עשה ואל תעשה לגבי חל"ת ומצבים של סיום יחסי עובד ומעביד.


פייסבוק התנועה

הודעה בדבר ביטול הליך השכרת קרקע חקלאית לזמן קצר בשנת 2020

במסגרת המאמץ להאטת התפשטות נגיף הקורונה בישראל והחלת הגבלות על פעילות המשק, החליטה הנהלת הרשות כי בשנת 2020 לא יטופלו בקשות להשכרת קרקע חקלאית לזמן קצר בהתאם לנוהל 37.16B. שוכרים קיימים יקבלו הודעה בדבר מתן תקופת שכירות נוספת של שנה אחת וכן שובר לתשלום עבור תקופה זו
צילום: אולגה גנזר, מתוך אתר פיקיויקי
צילום: אולגה גנזר, מתוך אתר פיקיויקי

רפי עשת, האמון על תחום הקרקעות בתנועה הקיבוצית, מסביר: "הנהלת רשות מקרקעי ישראל החליטה לפני כשלושה שבועות, בעקבות משבר הקורונה, שהסכמי עיבוד קרקע זמניים שיגיעו לכדי גמר במהלך שנת 2020 יוארכו באופן אוטומטי לשנה נוספת ויעלו כבקשות, אם יוגשו, לוועדות המחוזיות בשנה החקלאית הבאה, 2021. לקראת החידוש בשנה הבאה ננחה את החקלאים איך להמשיך לפעול."

לתשומת לב!

אין באמור לעיל בכדי לחייב את הרשות לאשר תקופת שכירות נוספת לכל שוכר קיים. במקרים כדוג' שוכר שלא עמד בתנאי ההסכם או אם השטח דרוש לרשות לצרכי פיתוח ושיווק, יובא ההסכם לידי סיום ולא תתאפשר השכרה לתקופה נוספת.


באנר שבועות

נחום ירון, "גבן מדופלם " – ריאיון פרידה

חג שבועות הוא "חג החלב" ולראשונה תיעדר ממנו ארוחת החג המפורסמת בעין השופט. למרות זאת, אין מועד מתאים יותר מלהיפגש עם נחום ירון הגבן המקומי, אשר מסיים בימים אלה קריירה בת 25 שנים בניהול המחלבה המקומית מאז הקמתה
נחום ירון
נחום ירון

איך הגעת בכלל מהחקלאות למחלבה?

נחום מספר: לאחר תקופה ממושכת של עבודה חקלאית בפרדס המנוח ובמטעים, נבחרתי ב 1992 לתפקיד האקונום. לקראת התפקיד ביקשתי לעבור קורס מקצועי שבמהלכו נחשפתי להרצאה על "כדאיות ייצור מוצרים מעודפי חלב". העליתי את היוזמה בפני הנהלת המשק, זו נדחתה בהתחלה אך לאחר שהתעקשתי התקבל הרעיון שהשתלב עם פינויו של "מטבח הילדים" לאחר הפרטת המזון.

בלהה לוינסון נרתמה למשימה והתחלנו לקדם את ההקמה ברכישת ידע, ציוד ומיומנויות. בתחילת הדרך התרכזנו בייצור גבינות רכות, חלב ויוגורטים במטרה לספק את כל התצרוכת המקומית ורק בהמשך הרחבנו גם לייצור גבינות צהובות וגלידות שהצריכו רכישת ציוד נוסף ומותאם.

השינוי בהיקפי ומאפייני הביקוש לאחר הפרטת המזון חייב אותנו לעשות התאמות ובמהלכו וויתרנו על חלק מהמוצרים כגון חלב ניגר וגבינת קוטג' ושיפרנו את ייצור גבינות מסוג "גאודה" עם תיבולים שונים וכן גלידות בטעמים שהיו ועדין להיט קייצי. מן הראוי לציין שכבר מתחילת הייצור קבענו עקרון בריאותי ומקצועי שלא נכניס למוצרים חומרים משמרים, גם אם מהלך זה יקצר במקצת את חיי המדף של המוצרים.

במהלך השנים זכיתי להשתתף בסיורים מקצועיים אצל יצרני הגבינות בשוויץ, איטליה וצרפת ומכל סיור כזה חזרתי עם רעיונות חדשים לדייק את הטעמים ולשפר את תהליכי הייצור. מסתבר שגם בבית ההורים בזמנו, היה אבי יזהר ז"ל מייצר לבן ומוצרים נוספים בשיטות המסורתיות וללא כלים מיוחדים ויתכן שבאופן בלתי מודע נצרבה בי האהבה לנושא לאחר שנחשפתי אליו עוד בילדותי.

ואיך "שרדת" כל כך הרבה שנים בעבודה התובענית הדורשת עמידה על הרגלים כל היום, גיחות תכופות להובלת חלב, ביקורים בשעות לא שגרתיות לצורך טיפול בתהליכי הייצור המורכבים וכו?

ונחום מוסיף: התאהבתי בתחום הזה, הרגשתי ועדין מרגיש הרבה סיפוק ומשמעות בעבודה שיש בה גם יצירתיות וגם עצמאות. ההערות הבונות שקיבלנו במהלך העבודה סייעו לנו בשיפור לצד המחמאות והביקוש למוצרים נתנו לי תמיד רוח גבית להמשיך ולהתמיד, גם כאשר עמדה בפני האפשרות לפרוש לביתי ולעיסוקים אחרים. אבל מעל הכל, נהניתי מתמיכה וברכת הדרך מהבית, מרינה אשתי ושלושת ילדי שגם אהבו את המוצרים וגם היו גאים בעבודתי ובסיפוק ששאבתי ממנה.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה