דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

מיהו הטייס הקיבוצניק שהשתתף השבוע במטס מעל דכאו? מבשלים באהבה בראש השנה ולא תאמינו אבל שר השיכון בעדנו. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
טייס
 20/08/2020

עובדים על כיוון במשרד השיכון

ביום שני התקיימה פגישה בין שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן ואנשי משרדו למזכ"ל התנועה הקיבוצית וראש המחלקה המשפטית בתנועה. הפגישה עסקה בשורה של נושאים תחת אחריותו של השר הנמצאים על סדר יומה של התנועה ומטרידים את הקיבוצים
משתתפי הפגישה
לפי סדר הקרבה למצלמה: עו"ד דרורי, ניר מאיר, השר ליצמן ויאיר פינס

מטעם התנועה הקיבוצית השתתפו בפגישה המזכ"ל, ניר מאיר, וראש המחלקה המשפטית, ד"ר עו"ד מיכי דרורי. יחד עם השר ליצמן נכחו גם מנכ"ל המשרד, יאיר פינס (סגן מנהל רמ"י בעבר) ומנהלת מינהל לענייני כפר במשרד, אסנת קמחי.

הפגישה עסקה בארבעה נושאים: הוועדה לחיסול חלופת האגודה שאותה הקים השר הקודם ובקשה של יתקבלו החלטות במחטף וללא מעורבות התנועה, בנייה חברתית (מבנים בקיבוצים המשמשים למטרות חברתיות), בנייה קואופרטיבית ונושא הבנייה בכללי בקיבוצים.

ניר מאיר ומיכי דרורי סיפרו לשר ואנשיו כי בקיבוצים רוצים לבנות ולקלוט, אבל גם צריכים פתרון לשמור על הקיבוץ. לצורך כך נוצרה על ידי ועדה ציבורית חלופת האגודה שאותה מנסים כעת לחסל. כמו כן אמרו כי הם רואים בעיות משפטיות קשות בעבודת הוועדה של חלופת האגודה, וכי התנועה שלחה מכתבים בעניין זה וכי הם מבקשים בכל מקרה לא להביא הנושא בפני מועצת מקרקעי ישראל. 

הפגישה התנהלה ברוח טובה והשר ליצמן אמר שיטפל בשניים מתוך ארבעת הנושאים:  לקח על עצמו ללמוד את נושא חלופת האגודה והבנייה החברתית והבטיל לטפל בהם. כמו כן הבטיח שלא יקודם משהו מהנושאים שעלו ללא ידיעתה של התנועה.

ניר מאיר אמר בתום הפגישה כי: "ליצמן הוא יהודי מאוד נבון ומנוסה, ופתח את השיחה באמירה "אולי אתם לא תאמינו, אבל אני דווקא בעדכם", ואכן, האווירה הטובה בפגישה תמכה באמירה זו. אם הוא באמת יתייחס לניירות שהעברנו אליו בכובד, אז יש תקווה שאולי עוד יצמחו דברים טובים."


באנר קמפיין קליטה

מצופפים שורות

כחלק מדיון רחב על צרכי התכנון של מדינת ישראל לטווח הארוך הנגזרים ממגמת הגידול הדמוגרפי המהיר של אוכלוסיית ישראל, מכין מינהל התכנון במשרד הפנים תכנית ארצית להגדלת צפיפות הבניה למגורים במדינת ישראל. במסגרת תכנית זאת נערך הבוקר (חמישי, 20.08), דיון רחב בו השתתפו נציגי משרדי השיכון והחקלאות, תנועות ההתיישבות, ראשי ומהנדסי מועצות אזוריות ונציגי מינהל התכנון ומחוזותיו
לוגו תנועה

הדיון עסק בנושא הגדלת הצפיפות בבנייה למגורים במרחב הכפרי, ונערך לאחר שנציגי תנועות ההתיישבות סירבו להשתתף בדיון שנערך שבוע קודם לכם, בו נכרך הדיון במרחב הכפרי כ"סרח עודף" לדיון העיקרי, שעסק במרחב העירוני, בשל הדרת נציגי המגזר מהכנת התכנית. חמור מכך, עמדתו של מינהל התכנון שהוצגה לקראת הפגישה, דרשה כי הישובים הכפריים יעברו לבניה למגורים בצפיפויות עירוניות של בין 6 ל – 12 יחידות לדונם, ואף לצפיפות עירונית מלאה באותם ישובים הנמצאים סמוך לערים.

לקראת הדיון שנערך השבוע, נערכו הכנות והתייעצויות שכללו את מרכז המועצות האזוריות, המינהל לבניה כפרית במשרד השיכון, הרשות לתכנון במשרד החקלאות ותנועות ההתיישבות, מתוך מטרה להגיע לעמדה משותפת.

בעקבות דיון זה, הוכן מסמך עמדה משותף, אשר אינו פוסל ואף מקבל את הצורך להגדלה מסויימת של  צפיפות הבניה גם במגזר הכפרי, אולם דורש כי משימה זו תערך באופן שיתאים לכל צורות ההתיישבות, לכל קהילה בהתאם לזהותה, צרכיה ואופיה, ומבלי להכניס את הישובים לסד טכני שרירותי. בנייר המשותף גם הוצעה  צפיפות מדורגת גם בין אזורי העדיפות השונים, עם צפיפות נמוכה בפריפריה וגבוהה יותר במרכז, וכן התניית הצפיפות באפשרות לקיים מגוון סוגי יחידות דיור בכל ישוב, לרבות דיור בר השגה.

בדיון השתתפו מטעם התנועה הקיבוצית המזכ"ל, ניר מאיר, ראש המחלקה המשפטית, ד"ר עו"ד מיכי דרורי, ראש אגף כלכלה, רו"ח דגן לוין, ודגן יראל ורפי עשת ממחלקת קרקעות ובנייה. במהלך הדיון, הבהיר ניר מאיר כי התכנית המקורית שהציג מינהל התכנון מתייחסת אל המגזר הכפרי כאל "חלקי חילוף" לצרכי המגזר העירוני: "זו תכנית כוללנית ויומרנית שאינה יורדת לצרכינו הייחודיים כישובים כפריים וכקיבוצים, מתעלמת מן המאפיינים והצרכים השונים בין מרכז לפריפריה, והיא לוקה ביוהרה". כמו כן, ביקש כי תיערך הידברות עם הגופים המוסמכים במגזר הכפרי בכדי להגיע לתכנית מוסכמת. בדיון נשמעו דעות אוהדות רבות לצרכי הישובים הכפריים, לרבות מצד גורמים רבים מהמחוזות של מינהל התכנון.


באנר משקארד חדש

בהוקרה מהחיילים הבודדים של גרעין צבר

שרת העלייה והקליטה ומזכ"ל התנועה הקיבוצית קיבלו אותות הוקרה במסגרת מפגש בקיבוץ גבע עם העולים החדשים, שהגיעו בשבוע שעבר מארה"ב ויתגייסו לצה"ל כחיילים בודדים בעוד מספר חודשים
ביקור שרת העלייה והקליטה בגבע

כ-300 צעירים מכל רחבי העולם היהודי שעלו החודש לישראל התחילו השבוע את הליך ההכנה לשירות הצבאי שלהם כחיילים בודדים בצה"ל ב- 11 קיבוצים בכל רחבי הארץ: גזית, לוחמי הגטאות, גשר הזיו, בית זרע, אפיקים, יבנה, עלומים, אורים, טללים, גבע וניר יצחק. היום (חמישי) התארחו בקיבוץ גבע, שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה ומזכ"ל התנועה הקיבוצית ניר מאיר. 

אלעד סנדרוביץ, מנכ"ל צופים צבר העולמית העניק לשרה ולמזכ"ל אותות הוקרה על תמיכת המשרד לעליה וקליטה והתנועה הקיבוצית בעלייתם של צעירים לישראל כחיילים בודדים: "למרות קשיי הקורונה שמחנו לראות שכל הנרשמים למסלול העלייה לישראל כחיילים בודדים בחרו אכן לעלות ארצה. עברו בידוד של שבועיים והחלו מסלול המכין אותם להתגייס לצה"ל ומכין להם בית חם בקיבוצים המארחים. אנו מודים לשרה ולמשרד העלייה והקליטה ולמזכ"ל התנועה הקיבוצית בפרט ולכל חברי הקיבוצים מצפון ועד דרום על תמיכתם ללא סייג בהמשך עלייתם וקליטתם החמה של צעירים וצעירות לארץ."

שרת העלייה והקליטה ח"כ פנינה תמנו-שטה: "כמה גאווה והתרגשות לראות את הצעירים והצעירות הללו מארה"ב שבחרו לעלות לארץ כדי לעמוד בחזית הביטחונית, להתגייס לצה"ל למען ההגנה על ישראל. הם מיטב בניה ובנותיה של עם ישראל. עלייתם לישראל מוכיחה לכולנו את הקשר הישיר בין התפוצות לעלייה וכמה משמעותית האינטראקציה של יהודי ישראל עם יהודי העולם. בסוף כולנו מתכנסים למקום אחד, הבית של העם היהודי. אני מגלה את התרומה של התנועה הקיבוצית לערבות בין החלקים השונים בחברה הישראלית ושותפות בקליטת עלייה, ועד כמה שהיא עצומה - גם צבר, גם תל"מ. משרד העלייה והקליטה ימשיך ללוות ולסייע לחיילים הבודדים העולים ובכוונתי להרחיב את הסיוע שהם זכאים לו. אני וישראלים רבים מצדיעים להם, הצעירים הללו מעוררים השראה בכולנו."

מזכ"ל התנועה הקיבוצית , ניר מאיר: "שלוש מאות הצעירות והצעירים שנקלטו בשבוע שעבר באחד עשר קיבוצים הם דוגמא לנוער ציוני ונחוש שמגשים חלום ובא להשתתף במאמץ הלאומי של תרומה לבטחון המדינה ושמחים על יכולתנו לסייע במיזם החשוב והערכי, שמובילה תנועת הצופים, גרעיני צבר. אני מודה לשרה פנינה תמנו-שטה על שהגיעה היום לבקר בגבע ולהתרשם (שוב) מקרוב מהמפעל הכי מרגש ומעורר השראה שיש, ובטוח שתעשה כל שביכולתה לעזור ולסייע לו במסגרת משרדה".

צפו בסרטון של קבלת הפנים המרגשת שציפתה לעולים בקיבוצים המאמצים:
 https://youtu.be/QkL18QVdJ2g


באנר ביטוח חקלאי

הכל אודות אווה

בימים אלו תם פרק מרגש של נתינה ענקית בקיבוץ משמר השרון. אחרי 50 שנות אימוץ חיילים בודדים בקיבוץ, ועם שחרורם מהצבא של שני החיילים האחרונים, פונה הבית שאכלס את החיילים והוא מיועד להריסה ולחידוש. זה המקום להודות ולהוקיר את אווה מילר שהייתה האחראית על החיילים ב-30 השנים האחרונות
אווה מילר
אווה מילר עם הציוד שפונה מחדרי החיילים ונתרם לקיבוצים אחרים שמאמצים

בית החיילים הבודדים המיתולוגי שכן לו בלב הקיבוץ וכך גם היו החיילים – עמוק בלב. בימים אלה של "צרות" דמוגרפיות טובות, הבית הישן מיועד להריסה לצורך בנייה מחדש עבור בני הקיבוץ. גם באקורד הסיום (הזמני, כך אנו מקווים) תרמה אווה בעלת הלב הגדול את כל הציוד ששימש את החיילים לקיבוצים אחרים המאמצים חיילם בודדים, ובכך ממשיכה את שרשרת אימוץ החיילים גם כשזה לא בביתה הפרטי.

אווה, שהייתה אחראית גם חיילי הקיבוץ, עשתה זאת בשליחות, באהבה ובנתינה אינסופית. את המשימה היא לקחה על עצמה כשליחות אישית לזכר אחיה שנפטר בהיותו חייל, וכך מנימי נפשה ואהבתה לאחיה השקיעה אווה בכל חייל בודד כאילו היה בנה. בדברי הפרידה שכתבה לחברי וחברות הקיבוץ היא ציינה: "עבורי זה שינוי משמעותי שלא תהיה עוד קליטה של חיילים בודדים לחבק, לתמוך, לדאוג, לאהוב ולהיות להם כאמא".

מאות חיילים עברו במשמר השרון במהלך השנים, ומילים רבות נכתבו ונאמרו מלב אל לב לאווה על עשייתה. עשרות מכתבים וקשרים אישיים שלא נפסקו גם לאחר שנים ארוכות. היטיב לתאר אלעד שיפוני מקיבוץ מגל:

"מהיום הראשון שהגעתי למשמר השרון כחייל בודד בשנת 1989, התאהבתי בחיי הקיבוץ והקהילה. זכיתי למשפחה מאמצת שעד היום חלק משמעותי בחיי - צוות אימוץ בראשות אווה מילר היקרה שדאגה לפנק ולהוות בסיס איתן לשירות משמעותי, וכמובן לקהילה מקסימה שהמשיכה לחבק אותי גם הרבה זמן לאחר השחרור. אמנם אני לא גר כיום במשמר השרון, אבל אני נמצא שם הרבה ואם שואלים אותי מאיפה אני במקור, אני מיד עונה - משמר השרון".

יעל אייזנר, מנהלת מחלקת חיילים בודדים בתנועה הקיבוצית, הודתה לאווה: "אווה היא מודל והשראה עבורנו – בעקביות, בהתמדה ובנתינה ללא גבולות במשך פרק זמן כה ארוך. בשם כל החיילים הבודדים, בשם התנועה הקיבוצית ובשמי אני מודה לך  על הכל ומאחלת לך ולמשפחתך חיים בריאים, שמחים וטובים. אוהבת ומעריכה אותך מאוד. לחברי וחברות משמר השרון שלאורך שנים אימצו ועשו ללא גבול עבור החיילים הבודדים – אני מודה לכולכם.ן על עשייה מרשימה, ומקווה שנמשיך לפעול יחד למען החברה הישראלית."


באנר לא עומדים מנגד - מצטרפים למחאות

פותחים שנה - מבשלים באהבה

בימים אלו עולה לאויר מיזם חדש ומרגש במיוחד, פרי שיתוף פעולה בין התנועה הקיבוצית ותנועת הקיבוץ הדתי, בשם "מבשלים באהבה", שמטרתו איסוף תרומות מזון מבושל לקראת חגי תשרי
פותחים שנה מבשלים באהבה

במשך שנים נהגו הקיבוצים לארח בערבי החג אוכלוסיות מעוטות יכולת ולשמש עבורם בית חם. עם פרוץ מגפת הקורונה והנחיות ההתקהלות המחמירות, חדרי האוכל נסגרו או פתחו שעריהם לאיסוף ארוחות מוכנות לחברי הקיבוץ בלבד ונוצר מצב שבמקום הישיבה הקהילתית המחבקת בחדר האוכל בערבי שישי ובחגים כל משפחה ניהלה את החג בביתה ללא יכולת להזמין משפחה או חברים.

כתוצאה ממצב זה, אלפי משפחות מעוטות יכולת לא יכולים להתארח בקיבוצים כפי שנהגו בעבר והחשש שיוותרו ללא מזון בערב החג.
מתוך החשש, אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית החליט להרים את הכפפה ולשנס מותניים לקראת הבאות ובשיתוף פעולה עם אגף מעורבות חברתית בתנועת הקיבוץ הדתי התקיים סבב חשיבה ובסופו הוחלט לצאת לדרך עם מיזם חדש ומרגש במיוחד "מבשלים באהבה" שמשמעותו הכנת מזון מבושל במהלך חגי תשרי (ערב ראש השנה 18.9,  ערב סוכות 02.10) עבור מקלטי נשים מוכות, בתי תמחוי, ניצולי שואה, פנימיות, בודדים, משפחות ומסגרות נוספות אשר זקוקות לסיוע ונקלעו למצוקה בעקבות משבר הקורונה.

"אנו רואים במשבר הקורונה הזדמנות אמיתית לתת כתף ולהפשיל שרוולים, לפתוח את הלב ולבשל ארוחת חג חמה וביתית עבור אותם אנשים שיש להם צורך במיוחד בשעה המורכבת הזו. אנו יודעים שהחברה הישראלית מגלה את חוזקותיה בעתות משבר והכוח שלנו כחברה מצוי בנתינה ובערבות הדדית זהו החוסן שלנו" אמרה שיר גורן, רכזת צוותי מעורבות חברתית בקיבוצים מטעם התנועה הקיבוצית.

"המיזם פתוח לכלל הציבור ואנו מזמינים אתכם בכל קצוות הארץ להצטרף אלינו ולבשל באהבה - יחד נוכל להגיע ליותר משפחות ויחידים שבזכות הנתינה המשותפת יזכו לארוחת חג ראויה וחגיגית! אנו קוראים לרכזי הרווחה בישובים ובערים על מנת שיהיו שותפים במיזם ויסייעו בריכוז הפניות באזורם על מנת שנוכל למקסם את הפעילות", אומר עפרי רביב, מנהל אגף צעירים ומעורבות בתנועה הקיבוצית.

להרשמה להתנדבות בפרויקט: לחצו כאן


באנר קמפיין קליטה 2

תמונת השבוע: כולם מדברים על שלום (עם האמירויות), אף אחד לא מדבר על העוטף

זיקית בשריפה באזור אור הנר. צילום: יהודה אהרוני
זיקית בשריפה באזור אור הנר. צילום: יהודה אהרוני, מתוך עמוד הטוויטר של מתן צורי

בשעה שבממשלה פותחים שמפניות לכבוד ההסכם עם איחוד האמיריות, תושבי עוטף עזה קמו בכל בוקר בשבוע האחרון לשגרת אימים מפויחת.

ביישובים ובקיבוצים הסמוכים לעזה ובשדרות אין סיבה למסיבה - פה מתעסקים, פשוטו כמשמעו, בכיבוי שריפות, עשרות שריפות מדי יום שמכלות שטחים חקלאיים ושמורות טבע או בלונים נושאי מטעני נפץ שנוחתים בחצרות הבתים. 

ממשלת ישראל: זה הזמן לרדת מהבורג' חליפה, לחזור לקרקע המציאות הבוערת ולעצור את השמדת נופי הארץ, השטחים החקלאיים ומרקם חיי היומיום בגבול הדרום.

בתמונה שצולמה באזור אור-הנר: הזיקית השורדת והמפוחדת מצאה נקודה קטנה לעמוד בה, כשמסביב הכל שרוף. צילום: יהודה אהרוני, מתוך עמוד הטוויטר של העיתונאי מתן צורי.


פייסבוק התנועה

"הטיסה ב-F-16 עם מגן דוד עליו ולצדי מטוס חיל האוויר הגרמני - התחושה הכי חזקה בקריירה הצבאית שלי"

סגן אלוף ע', מפקד טייסת בן קיבוץ עין החורש, היה שותף השבוע למטס המיוחד של חילות האוויר של ישראל וגרמניה אותו שעבר היום ליד מחנה הריכוז "דכאו" ומעל שדה התעופה "פירסטנפלדברוק" בו נרצחו תשעה מ-11 חללי טבח הסופרטאים הישראלים במינכן.
סגן אלוף ע' בראיון לעודד בן עמי בערוץ 12

את המטס הובילו מפקד חיל האוויר הישראלי, אלוף עמירם נורקין, לצד מפקד חיל-האוויר הגרמני, לוטננט גנרל אינגו גרהארץ.

בחיל האוויר מציינים כי המטס שחלף מעל שתי נקודות משמעותיות בהיסטוריה של העם היהודי באמירה משותפת: לצד החובה לזכור, יש לנו החובה לעצב עולם טוב יותר.

סא"ל ע' אמר בראיון לעודד בן עמי בתוכניתו בערוץ 12 (לצפייה - לחצו על התמונה): "אנחנו, הדור השלישי לניצולים ולאלו שלא שרדו את השואה, אנחנו מחוייבים שמשפט "לעולם לא עוד" יהיה נכון יותר מכל משפט אחר", והוסיף: "הסיפור האישי שלי שזור כילד מההסטוריה של העם היהודי. גדלתי בקיבוץ עם לא מעט לוחמי מחתרות וניצולי שואה, ובהם אבא קובנר ואשתו ויטקה ורוז'קה קורצ'אק מלוחמי מרד גטו וילנה."

סא"ל ע' סיכם: "במקום שבו לגדול  כילד בקיבוץ שלא מדברים גרמנית, לא רוכשים תוצרת גרמניה, ובטח לא מדברים על לנסוע לגרמניה. להגיע לכאן אחרי כמעט שמונים שנה עם העוצמה האדירה של חיל האוויר הישראלי, אותה עוצמה שבזכותה אנחנו יכולים לבצע שיתוף פעולה עם חיל האוויר הגרמני, הטיסה ב-F-16 עם מגן דוד עליו ולצדי מטוס חיל האוויר הגרמני זאת התחושה הכי חזקה בקריירה הצבאית שלי".

 
באנר לא עומדים מנגד - מצטרפים למחאות

זה הזמן! פותחים את הלב - תורמים את מענק הקורונה

מזכירות התנועה הקיבוצית אישרה בישיבתה שהתקיימה בתאריך 19.07.20 הקמת קרן לאיסוף התרומות מחברות וחברי הקיבוצים, אשר מעוניינים לתרום את "מענק הקורונה". על פי החלטת המזכירות, הכספים שיאספו בקרן יתרמו לארבעה יעדים - בית איל באשדות יעקב, חיילים בודדים לאחר השחרור, בוגרי תל"מ, תרומת סלי מזון נזקקים וקשישים לקראת חגי תשרי
פותחים את הלב - תורמים את מענק הקורונה

פרטי החשבון לתרומה – 

תאגיד: התנועה הקיבוצית – נכסי תרבות בע"מ 
מספר תאגיד 510628647
בנק פועלים 
סניף 532
מספר חשבון 414160

לצורך אישור התרומה וקבלת קבלה על התרומה,  יש לפנות אלינו באחד מהערוצים הבאים:

מייל לכתובת:gali@tkz.co.il 
או לפקס: 03-6966754

יש לציין בהודעה:

  • שם התורם (השם שיופיע ע"ג הקבלה)
  • סכום התרומה
  • כתובת למשלוח דואר

למידע על תוכנית תל"מ: לחצו כאן

למידע על פרויקט חיילים בודדים בקיבוצים: לחצו כאן

למידע על בית איל: לחצו כאן


באנר ביטוח חקלאי - מבצע

במועצת התנועה הקרובה יובאו לאישור הארכות קדנציה לשני בכירים
בתנועה הקיבוצית

במועצת התנועה הקרובה שתתקים באמצעות הזום בתאריך 02.09.20, יובאו לאישור הארכות קדנציה למשנה למזכ"ל התנועה, גיל לין ולגזבר התנועה, גלעד בכרך לאחר שהוצגו במזכירות התנועה
גיל לין (מימין) וגלעד בכרך
גיל לין (מימין) וגלעד בכרך

גיל לין, המכהן בארבע השנים האחרונות כמשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, החליט כי אינו מעוניין לכהן קדנציה נוספת בתפקיד. לבקשתו של מזכ"ל התנועה ניר מאיר, הסכים לין להישאר בתפקידו עד לסיום משבר הקורונה והטיפול במספר נושאים אסטרטגיים הנמצאים באחריותו של לין. מדובר בהארכת קדנציה של כחצי שנה עד שנה, כאשר המועד המדויק יסוכם בין השניים, בהתאם להתפתחויות.

גלעד בכרך – המכהן בארבע השנים האחרונות כגזבר התנועה, מעוניין להמשיך בתפקיד ובשיחה עם ניר מאיר הוחלט להמליץ כי ימשיך לקדנציה נוספת של 4 שנים.

שתי ההמלצות הוצגו במזכירות התנועה, ויובאו לאישור במועצת התנועה הקרובה


באנר משקארד חדש

עשרות פריטים נדירים נגנבו ממוזיאון וילפריד ישראל בהזורע

עשרות חפצי אומנות נגנבו מחדר תצוגת הקבע של אוסף מוזיאון וילפריד ישראל בקיבוץ הזורע, לאחר ששודדים רעולי פנים פרצו אליו בלילה שבין שלישי לרביעי. חלקם הגדול של הפריטים, שנחשבים לנדירים ביופיים ובייחודם האומנותי, הם מהאוסף של וילפריד ישראל עצמו. פסלים וכלים אחרים, שאותם הפורצים לא גנבו, הושלכו על הרצפה. המשטרה פתחה בחקירת האירוע
ואספה ממצאים מהזירה
פסלים שהושלכו על הרצפה במהלך השוד. הצילום באדיבות המוזיאון
פסלים שהושלכו על הרצפה במהלך השוד. הצילום באדיבות המוזיאון

מוזיאון וילפריד ישראל לאמנות ולידיעת המזרח, השוכן בקבוץ הזורע, נוסד ב1951, והינו אחד המוזיאונים הוותיקים בארץ. המוזיאון התבסס תחילה על אוספיו של וילפריד ישראל, בנו של סוחר יהודי אמיד ממוצא גרמני ונינו של מי שהיה הרב הראשי באנגליה. בתקופה הסוערת של עליית הנאציזם, קשר וילפריד קשרים חזקים עם חברי תנועת ה"ורקלוייטה" ("אנשי המעשה"), אשר ייסדו בהמשך את קיבוץ הזורע. בעוד וילפריד מתגייס בתקופת המלחמה למען הוצאת יהודים מאירופה ומצליח להציל את חייהם של עשרות אלפי יהודים, הוא שילם בחייו שלו: באחת משליחויותיו בשנת 1943 הופל מטוסו על ידי הצבא הגרמני. בצוואתו הוריש לחבריו בקיבוץ את אוספיו. 

מאז 1951 המוזאון מציג את אוספיו של וילפריד, שהלכו והתרחבו במהלך השנים, לצד פעילות מוזיאלית מגוונת. אחת ההרחבות היא התווספות של אוסף ארכיאולוגיה מקומית שנחפר ונחקר על ידי חבר הקבוץ עזרא מיירהוף. במקביל לתצוגות, מתקיימת במקום פעילות חינוכית רחבה לילדים ולמבוגרים, הכוללת הדרכה בתערוכות השונות, שיח גלריה עם אמנים מציגים, חוגים והפעלות בסדנת היצירה שבמוזיאון.

לדברי מנהלת המוזיאון, נורית אשר פניג, "הפורצים הגדילו לעשות והשליכו על הרצפה פסלים וכלים שאותם לא לקחו". עוד היא מספרת: "המראה של החדר השדוד העלה תחושה איומה של אלימות ורוע, וכמובן את התהייה מי יכול לעשות מעשה נורא כזה. צוות המוזיאון וחברי הקיבוץ עדיין מעכלים את התקרית וטרם ברור היקף הנזקים הכספיים".

ראש המועצה האזורית מגידו, איציק חולבסקי כתב בדף הפייסבוק שלו לאחר המקרה, כי הוא ביקש יחד עם קב"ט המועצה אליאב נהרי ממשטרת ישראל לייחד מאמץ מיוחד לאיתור חפצי האמנות יקרי הערך והפושעים השפלים שביצעו את הגניבה הבזויה.

למרות האירועים הקשים, המוזיאון יהיה פתוח למבקרים בשעות הרגילות ופעילויות הקיץ לילדים יתקיימו כרגיל.


באנר קמפיין קליטה 3

ערְפִילִית / תערוכת יחיד להדר מיץ
בגלריה בבארי

ערפילית

ביום חמישי 20.8 בשעה 16:00 תפתח בגלריה בבארי תערוכת היחיד של הדר מיץ -  "ערפילית". בפתיחה יושק ספר האמנית שמלווה את התערוכה - לצפייה בספר.
אוצרת: סופי ברזון מקאי. 

מידע על התערוכה: גם הכוכבים נולדים ומתים. בתוך ערפילית, בתהליך שימצא את עצמו ברגע הזה ממש בתוך העיניים שקוראות את האותיות האלו. קיים בטבע, זה גם הגדול משל כדור הארץ, דפוס של תנועה בין מצבי כאוס ותוהו ובוהו להרמוניה של בריאה. המחזורים האלו קיימים גם ברוח ונפש האדם. העצמי מת בכל רגע ונולד מחדש שוב ושוב. 
 
בחלל חשוך, בוקעות אלומות אור המגלות עבודות עדינות: שני ירחים משתקפים אלינו בתוך מצולות כהות של מים, כמו זוג עיניים מביטות. העניים הופכות לקופסת אור של זוג ברבורים, חולמים עם ראשם עמוק מתחת למים הכהים. להקת עטלפים לבנים מובילים את הצלילה פנימה, על הקירות צילומים של נופים המעוררים ספק בהיתכנותם, מפל מים נופל מחבר את התקרה עם הרצפה .
 
מיץ מאחדת את הארצי עם הרוחני, בוראת ממלכה נשגבת של דמיון ומסתורין בעולם שאנחנו לא מבינים עד הסוף. החלל מתפקד כמו מערת קסמים. מכל פינה ניבטים אלינו אוצרות בוהקים, מנצנצים, חלקם בתנועה חלקם דוממים. מוזיאון טבע של התופעות שלא ניתנות לקטלוג, אלא רק להתבוננות מלאת פליאה מהחיים, היקום ומה שביניהם.


באנר לא עומדים מנגד - מצטרפים למחאות

איחוד ו/או מאוחד בבית חיים שטורמן: מוקי צור משוחח עם אוריין צ'פלין על הפילוג בתנועה הקיבוצית

איחוד ו/או מאוחד: מוקי צור משוחח עם אוריין צ'פלין על הפילוג

מוקי צור ואוריין צ'פלין ישוחחו בבית חיים שטורמן על הפילוג בתנועה הקיבוצית. השיחה (שתועבר באמצעות אפליקציית ה- ZOOM) תצלול (ברגישות ועדינות) לתוך המשבר החריף שפקד את התנועה הקיבוצית בתחילת שנות ה-50 של המאה הקודמת ונחקק כחוויה קשה וטראומטית

יום חמישי, 20.08.20 בשעה 20:30.

ההשתתפות ללא תשלום / יש צורך ברישום מראש / המפגש בזום.

הרשמה לאירוע בקישור: https://www.eventer.co.il/wjcj3

הקישור לזום ישלח אליכם לאחר השלמת הליך הרישום, ישירות לדוא"ל. מומלץ להתחבר כמה דקות קודם לכן. במהלך האירוע המיקרופונים של המאזינים יושתקו, על מנת למנוע הפרעות, ובסופה תינתן אפשרות לשאול שאלות.

נשמח לראותכם.

בברכה, צוות המוזיאון.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה