דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

אסור לשתוק על עוד קיץ של טרור ושריפות בעוטף עזה. 1005 שינשינים בתנועה הקיבוצית פתחו שנה ומיהו הטייס שמטפס על הקירות בחל"ת? כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
שריפה בעוטף עזה
 27/08/2020

דברים לסוף השבוע

"לצד המחאה הפוליטית, ולא מן הנמנע שגם כתוצאה ממנה, כולנו חווים עליה בשיח השנאה וההסתה כלפי התנועה הקיבוצית. אין זה מקרה. אנו ערים לשיח הזה ובוחרים להבליג – לא מתוך חולשה, אלא מתוך אחריות והבנה כי אלו המובילים אותו מעוניינים בליבוי האש והפילוג. אין לנו אויבים בתוך עמנו. אנחנו בשר מבשרה של החברה הישראלית, וגאים בייחודיות שלנו ובתרומה שלנו". ניר מאיר בדברים לסוף השבוע המופנים לחברי
וחברות הקיבוצים
למעלה: שריפה בעוטף עזה (צילום: אמנון זיו). למטה: פצצות תאורה שירה צה"ל השבוע מעל רכס רמים
למעלה: שריפה בעוטף עזה (צילום: אמנון זיו). למטה: פצצות תאורה שירה צה"ל השבוע מעל רכס רמים

חברות וחברים,

רגע לפני סוף השבוע , ובסיומו של שבוע מורכב ועמוס, אני מבקש לפנות אליכם.ן בכמה מילים.

בימים ובשבועות האחרונים, כולנו מתמודדים מול רצף של אירועים המאתגרים את שגרת חיינו. בדרום – שדות ושטחים פתוחים עולים באש כתוצאה מטרור הבלונים הבלתי פוסק של חמאס, ומטעני נפץ הנופלים בלב ליבם של קיבוצים – רק בנס ללא פצועים פיזית, אך עם פציעות נפש מורכבות. בצפון -חווים קיבוצים רבים את המתיחות הגוברת בגבול עם לבנון, ששיאה היה השבוע באזור מנרה בו נדרשו חברינו להיכנס למקלטים ומרחבים מוגנים. בשם כולנו אני שולח לחברינו את תמיכתנו הגדולה מול אתגרי הביטחון המורכבים עמם הם מתמודדים.

בזירה הפוליטית, מדי שבת יוצאים אלפים מאתנו, אל הצמתים והגשרים מחוץ לקיבוצים להפגין למען הערכים בהם אנו מאמינים  - חיזוק שלטון החוק והדמוקרטיה הישראלית והתנגדות לשחיתות השלטונית, אובדן הדרך ומחדל הטיפול הממשלתי במשבר הקורונה. גם בסוף השבוע הזה, ייצאו אלפים רבים מאתנו להפגין יחד עם עשרות אלפי אזרחי ישראל למען מטרות אלו. אני גאה בכך וקורא לרבים נוספים להצטרף למחאה.

לצד המחאה הפוליטית, ולא מן הנמנע שגם כתוצאה ממנה, כולנו חווים עליה בשיח השנאה וההסתה כלפי התנועה הקיבוצית. אין זה מקרה. אנו ערים לשיח הזה ובוחרים להבליג – לא מתוך חולשה, אלא מתוך אחריות והבנה כי אלו המובילים אותו מעוניינים בליבוי האש והפילוג. אין לנו אויבים בתוך עמנו. אנחנו בשר מבשרה של החברה הישראלית, וגאים בייחודיות שלנו ובתרומה שלנו. אין לנו דבר להתבייש בו או להתנצל עליו. אנו גאים בהיותנו קיבוצניקים, גאים באורח החיים המיוחד שלנו. לא ניגרר לפרובוקציות ולא נגיב על דברי בלע והשמצות שנועדו לטובת רווחים פוליטיים קצרי טווח. אנו לוקחים אחריות, דווקא במקום שבו נראה שרבים מסירים אותה מעצמם. לצד זאת אנו נכונים להיאבק על קיומנו בכל האמצעים העומדים לרשותנו – במידה ונדרש לכך. דלתנו וביתנו פתוחים תמיד לכלל החברה הישראלית – על כל גווניה ובלבד שיכובד אורח חיינו. 

אני מבקש לאחל לכולנו, שבת שקטה ורגועה, שנת לימודים פורייה ומוצלחת, בריאות איתנה ושנדע להמשיך לעמוד יחד מול כל אתגר  - כפי שאנו עומדים כיום.

בידידות והערכה רבה,

ניר מאיר,

מזכ"ל התנועה הקיבוצית


באנר קמפיין קליטה

"קיץ שלישי שאנחנו חיים תחת טרור מתמשך, גהנום מהבוקר עד הלילה"

בתיה הולין, חברת כפר עזה, לא מוכנה לשתוק לטרור הבלונים, לא מוכנה לשתוק לשתיקת הממשלה ולא מוכנה לשתוק לשתיקת התקשורת כשבלונים מאיימים על שלום נכדיה ותושבי האיזור ושורפים את שדות האיזור שבו היא גרה. טור מיוחד שכתבה לאתר "Onlife"
בתיה הולין, חברת כפר עזה, לא מוכנה לשתוק לטרור הבלונים, לא מוכנה לשתוק לשתיקת הממשלה ולא מוכנה לשתוק לשתיקת התקשורת כשבלונים מאיימים על שלום נכדיה ותושבי האיזור ושורפים את שדות האיזור שבו היא גרה. טור מיוחד שכתבה לאתר "on-life"
צילום: אמנון זיו

קיץ שלישי שהכל מסביב שחור ומפויח. ריח העשן והשריפה צורב, גורם לעיניים לדמוע, לגרון להיחנק וללב לכאוב. כוויות האש בנוף המוכר, האהוב, לא נותנות מנוח.

קיץ שלישי של בלוני נפץ מתפוצצים מעל ראשינו והתחושה היא של חיים בשדה קרב. טרור של  "ילדים" שהסטארט־אפ ניישן לא יודעת איך להתמודד איתו, או אולי לא מעניין אותה להתמודד איתו. כי מה זה כמה שריפות ובלוני נפץ, זה הרי לא איום אסטרטגי, כפי שאמרו שרים ,חברי כנסת ועיתונאים מנותקים.

קיץ שלישי שאנחנו חיים תחת טרור מתמשך. עפיפונים, בלונים, ניסיונות חבלה וחציית הגדר וכן, גם "צבע אדום" שמבשר שהטילים כבר בדרך. עשרים שנה שאנחנו במלחמה.

העוטף עולה בלהבות. כל עשר דקות בממוצע פורצת שריפה. החברים שלנו רצים ממוקד אש למוקד אש בכל רחבי האזור כדי לעצור את האש המשתוללת, כי מערך הכבאות של מדינת ישראל לא מסוגל להתמודד לבדו עם עוצמה כזאת של שריפות. אנחנו מכבים את השריפות, אנחנו משלמים על המים שאנחנו משתמשים בהם לכיבוי השריפות והכמות שהשתמשנו בה יורדת ממכסת המים המיועדת לגידולים החקלאיים שלנו. נשמע לכם הגיוני?

אנחנו חיים כאן בגיהינום רצוף מהבוקר ועד סוף הלילה של שריפות ופיצוצי בלוני נפץ מעל הראש. ימים של 40, 50, ו- 60 שריפות.

העשן שמכסה אותנו לא מצליח להסתיר את גודל הניתוק של ראש הממשלה ושריו שמנהלים ויכוחים ברמת גן ילדים כשהגננת לא מתפקדת. אין ספק שחייזרים מול בית ראש הממשלה הרבה יותר מעניין וחשוב מהבית הבוער שלנו.

כפי שכותב אלמוג בוקר, כתבנו מהעוטף שדואג שלא נרד מהכותרות: "125 ציוצים צייץ ראש הממשלה נתניהו מאז החל הסבב הנוכחי של הסלמה בעוטף עזה, שנמשך כבר 15 ימים ברציפות, אף אחד מהציוצים לא היה על עוטף עזה". 


באנר ביטוח חקלאי - מבצע

כל שנה בסתיו (או, יותר נכון, בסוף הקיץ)

למעלה מ-1000 שינשינים נרגשים התחילו החודש (אוגוסט) את שנת השירות שלהם ב-105 מסגרות התנדבות, מנהריה בצפון ועד אילת בדרום
קומונת בית מזור לשנת תשפ"א, מתחילים שנה עם המלווה שלהם, עופר רימון
קומונת בית מזור לשנת תשפ"א, מתחילים שנה עם המלווה שלהם, עופר רימון

קומונות שנת השירות מנותבות לשישה אשכולות פעילות עיקריים:

  1. הדרכה: הדרכת קבוצות ילדים, נוער ובוגרים, בדרך כלל בתחומי הטבע, הטיולים ואיכות הסביבה (כגון רשות הטבע והגנים).
  2. חינוך + חקלאות וטבע: משימות חינוכיות עם קבוצות ילדים ונוער במקומות בהם המשימה כוללת עבודה במשק חקלאי או יציאה תכופה לפעילויות בטבע (לדוגמה: כפרי נוער חקלאיים).
  3. חינוך: משימות חינוכיות עם קבוצות ילדים ונוער ללא עיסוק משמעותי בחקלאות או ביציאה לשטח (למשל פנימיות).
  4. . טיפול ושיקום: משימות בעלות אופי טיפולי ו/או שיקומי.
  5. . צרכים מיוחדים: עבודה עם ילדים, נוער ומבוגרים בעלי מגבלות פיזיות, שכליות ו/או רגשיות.
  6. . התיישבות: היכרות עם חיי הקיבוץ, השתלבות בחיי הקהילה ובענפי המשק והתנדבויות בסביבת הקיבוץ.

בשנה שעברה הובילה התנועה הקיבוצית (והיא ממשיכה להוביל) את המאמצים להגדיל את מכסות שנת השירות על מנת לאפשר לכמה שיותר בוגרות ובוגרי י"ב להגשים את חלומם ולעשות שנת שירות. המאמצים כבר נשאו פרי, והשנה נפתחוו קומונות חדשות במסגרות: הגל שלי, כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי, בית אקשטיין בי ספישל, פנימיית דארנא, רובע גינות העיר בירושלים, קיבוץ אליפז וכפר הילדים נווה אלישע.

את מסגרות שנת השירות ואת הקומונות מלווים, מכוונים ומדריכים: רז ברוד, רון ויצנר, גלי גרוס ועופר רימון, על התוכנית החינוכית מנצחים רות ברנד ונחשון אלוני ואת הפעילות האדמינסטרטיבית מנהלת רויטל נאמן.

לדברי לירז ברנד, מנהל מחלקת שנת השירות, "אנחנו בתנועה הקיבוצית גאים במתנדבי שנת השירות אשר מבינים שתקופת הקורונה היא שעת מבחן בה נדרשים מאמץ ונתינה גדולים יותר, והם עושים זאת במסירות וברצון".

בתוך כך, בשביעי בספטמבר ייפתח אתר הרישום לשנת השירות של התנועה הקיבוצית, ויחל  תהליך המיון לקראת שנת השירות הבאה שתתחיל באוגוסט 2021.  לאתר לחצו כאן


באנר שנת שירות

מצטרפים לאלה שכבר פתחו את לבם ותורמים את מענק הקורונה

עד כה נאספו כ-40 אלף ש"ח בקרן לאיסוף "מענק הקורונה" מחברי וחברות קיבוצים לצורך תרומה לארבעה יעדים שנבחרו - בית איל באשדות יעקב, חיילים בודדים לאחר השחרור, בוגרי תל"מ ותרומת סלי מזון לנזקקים וקשישים לקראת חגי תשרי. מדובר בסכום מכובד אך אנו קוראים לעוד חברי וחברות קיבוצים לתרום גם ולהגדילו. כזכור, מזכירות התנועה הקיבוצית אישרה את הקמת הקרן בישיבתה שהתקיימה בתאריך 19.07.20
פותחים את הלב - תורמים את מענק הקורונה

פרטי החשבון לתרומה – 

תאגיד: התנועה הקיבוצית – נכסי תרבות בע"מ 
מספר תאגיד 510628647
בנק פועלים 
סניף 532
מספר חשבון 414160

לצורך אישור התרומה וקבלת קבלה על התרומה,  יש לפנות אלינו באחד מהערוצים הבאים:
מייל לכתובת:gali@tkz.co.il 
או לפקס: 03-6966754

יש לציין בהודעה:

  • שם התורם (השם שיופיע ע"ג הקבלה)
  • סכום התרומה
  • כתובת למשלוח דואר

למידע על תוכנית תל"מ: לחצו כאן

למידע על פרויקט חיילים בודדים בקיבוצים: לחצו כאן

למידע על בית איל: לחצו כאן


באנר משקארד חדש

תל"מ – עם הפנים קדימה

עם פרוץ משבר הקורונה הבינו בתנועה הקיבוצית כי המצב עלול לפגוע בתכניות חברתיות בכלל ובתכנית תל"מ בפרט. לשם כך הוקם צוות מיוחד בתנועה לחידוש ההסכם מול המשרד לשוויון חברתי. לאחרונה נפתר המשבר והתוכנית תתוקצב במיליון ש"ח מהמשרד לשיוויון חברתי
משה מנטסנוט בוגר תל"מ
בתמונה: משה מנטסנוט, בוגר תל"מ

תכנית תל"מ חוותה בחודשים האחרונים חוסר יציבות משמעותי ואיום על עתידה. כחלק מהמשבר הכללי אליו נקלעה מדינת ישראל – תל"מ נקלעה למשבר שסיבתו העיקרית הייתה נעוצה בחוסר וודאות גדול בקרב המשרד המממן של התכנית- המשרד לשוויון חברתי, זאת לצד עיכוב באישור והעברת תקציבי ממשלה עבור תכניות חברתיות.

מאז אפריל תל"מ חוותה עצירה מוחלטת של קליטת משתתפים חדשים בקיבוצים בחודשים אלו, מצב אשר איים על המשך קיום התכנית, ובמקביל הקשה מאוד על הקיבוצים הקולטים, שנותרו ללא ידיעה אם ניתן להמשיך להפעיל את תל"מ במסגרתם או לא. המעסיקים המלווים את התכנית שנים רבות לא ידעו אם יהיו צעירות וצעירים שיקלטו לעבודה במפעלים, בענפי המזון, בענפי החינוך ועוד.

מעט לאחר פרוץ משבר הקורונה, עת הבינו בתנועה הקיבוצית כי המשבר עלול לפגוע בתכניות חברתיות בכלל ובתכנית תל"מ בפרט, פעל צוות מיוחד בתנועה לחידוש ההסכם מול המשרד לשוויון חברתי וליצירת וודאות עבור עתידה של תכנית תל"מ, תכנית שהתנועה הקיבוצית מתגאה להפעיל ולטפח כבר מעל ל-22 שנים.

בתחילת חודש אוגוסט ניכר היה כי מאמץ התנועה נשא פרי וכי תכנית תל"מ קיבלה תקצוב לשנת פעילות נוספת בסך מיליון ₪. תקצוב זה יסייע לתכנית להתבסס מחדש ואף לחפש הזדמנויות לשוב ולגדול.


באנר לא עומדים מנגד - מצטרפים למחאות

תמונת השבוע: שלום כיתה א'

יהלי גורן בת ה-6 ממעלה החמישה נרגשת להתחיל את כיתה א'
יהלי גורן בת ה-6 ממעלה החמישה נרגשת להתחיל את כיתה א'

ביום שלישי הקרוב תפתח שנת הלימודים תשפ"א וההתרגשות, לצד חוסר הוודאות והחששות, כבר כמעט בשיאה. כ-170 אלף תלמידים יתחילו את כיתה א' ויעשו את צעדיהם הראשונים במערכת החינוך. אחת מהן, שלא יכולה כבר לחכות, היא יהלי גורן החמודה ממעלה החמישה (בתמונה)

נכון לרגע זה, הלימודים צפויים להיפתח במועד בגנים ובכיתות א'־ט', כאשר ישנה אי ודאות לגבי כיתות י'־י"ב, שהחלטה לגביהן תתקבל בסוף החודש. בנוסף, עדיין לא ברור כמה זמן הלימודים יימשכו במתכונת זו, שכן שר החינוך יואב גלנט הודיע אתמול כי המתווה אכן יישקל מחדש במהלך חופשת חגי תשרי. הלמידה בכיתות ג'-ד' תתקיים בקפסולות של עד 18 תלמידים בכיתה. עבור המשימה נדרש גיוס של כ־13 אלף עובדי הוראה, מורים וסייעות נוספים שנדרשים לנוכח הכפלת כיתות הלימוד. הלכה למעשה, מה שייעשה הוא הרחבת היקף המשרה של כ־6,500 עוזרי הוראה ו־6,500 עובדי הוראה שכבר נמצאים במערכת. 

בזמן שטרור הבלונים מרצועת עזה רק הולך וגובר ונתוני התחלואה מזנקים, במועצות האזוריות בעוטף עזה יצרו מתווה למידה ייחודי שיאפשר לפתוח את שנת הלימודים ללא למידה ב"זום", תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות, ובמטרה ליצור מפגש בין-אישי יומיומי בין התלמידים לצוותים החינוכיים, כך שהילדים לא ישהו לבד בבית ברקע ההסלמה הביטחונית.


פייסבוק התנועה

ממשיכים לגייס שותפים לבישול באהבה - מגיעים לאלף מנות מבושלות

במיזם "מבשלים באהבה", פרי שיתוף פעולה בין התנועה הקיבוצית ותנועת הקיבוץ הדתי, נתרמו כבר מעל 500 מנות מבושלות ובאגף צעירים ומעורבות חברתית ממשיכים לגייס שותפים כדי לעבור את ה-1000 מנות. המטרה להגיע לכמה שיותר אנשים שיוכלו לחגוג את החג בכבוד
ממשיכים לגייס שותפים לבישול באהבה - מגיעים לאלף מנות מבושלות

במשך שנים נהגו הקיבוצים לארח בערבי החג אוכלוסיות מעוטות יכולת ולשמש עבורן בית חם. עם פרוץ מגפת הקורונה והנחיות ההתקהלות המחמירות, חדרי האוכל נסגרו או פתחו שעריהם לאיסוף ארוחות מוכנות לחברי הקיבוץ בלבד ונוצר מצב שבמקום הישיבה הקהילתית המחבקת בחדר האוכל בערבי שישי ובחגים כל משפחה ניהלה את החג בביתה ללא יכולת להזמין משפחה או חברים.

כתוצאה ממצב זה, אלפי משפחות מעוטות יכולת לא יכולות להתארח בקיבוצים כפי שנהגו בעבר ועלה חשש שיוותרו ללא מזון בערב החג. חשש זה, הביא את אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית להחליט להרים את הכפפה ולשנס מותניים לקראת הבאות. בשיתוף פעולה עם אגף מעורבות חברתית בתנועת הקיבוץ הדתי התקיים סבב חשיבה ובסופו הוחלט לצאת לדרך עם מיזם חדש ומרגש במיוחד: "מבשלים באהבה" שמשמעותו הכנת מזון מבושל במהלך חגי תשרי (ערב ראש השנה 18.9,  ערב סוכות 02.10) עבור מקלטי נשים מוכות, בתי תמחוי, ניצולי שואה, פנימיות, בודדים, משפחות ומסגרות נוספות אשר זקוקות לסיוע ונקלעו למצוקה בעקבות משבר הקורונה.

לדברי שלומית עמר, מרכזת המיזם בקיבוץ פלמחים: "השנה האחרונה זימנה לכולנו אתגרים לא קלים, אתגרים אלו ״חידדו״ לי אישית מה חשוב באמת. היכולת שלי ( של כולנו) לתת, להעניק, לעזור ולתמוך איננה כרוכה במאמץ. דווקא בימים אלו המילים ערבות הדדית מקבלת משמעות, מי שיכול יעזור, יתרום, ייתן ויתמוך במי שנמצא בחסך."
״איש בעולם איננו חסר תועלת אם הוא מסיר מעט ממסעו של האחר״ (הסופר צ'ארלס דיקנס).

להרשמה להתנדבות בפרויקט: לחצו כאן


באנר קמפיין קליטה 2

"חייבים לדבר גם על הצוותים והסייעות שנמצאות עם הילדים יום שלם בגן"

ביום שני (24/08) נערך בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, בראשות ח"כ רם שפע (גח"א) מכחול לבן, דיון בנושא: "מאגרי הגננות המחליפות שאינן מוכשרות לתפקיד ומוצבות באופן אקראי בגנים שונים בארץ". בין הדוברים בדיון הייתה גם נועה צור-ברוש, מנהלת "הגן הקיבוצי" בתנועה

הדיון נערך בוועדה ביוזמתה של ח"כ אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם), במסגרת בקשתה מנשיאות הכנסת ל"דיון מהיר" בנושא.

בדברי ההסבר לבקשתה של ח"כ פרומן, נכתב בין היתר: "בהתאם לתקנות משרד החינוך כל גננת מחליפה בכל גן מפוקח על ידי משרד החינוך צריכה להיות בעלת הכשרה מתאימה, גם אם מינימלית. התקנות מגדירות סדרי עדיפויות להכשרה נדרשת בהתאם לזמינות במאגר הגננות המחליפות. ואולם, היום קיימים שני מאגרים איתם עובד משרד החינוך, שבמסגרתם נדרשות הפונות לענות על שני תנאים בלבד – 12 שנות לימוד והיעדר עבר פלילי. ניסיון מבחינתם הוא רק בונוס.
כך, ממלאת המקום, ללא כל הכשרה לתפקיד גננת, מקבלת אחריות על 35 ילדי הגן, על כל המשתמע מכך וללא פיקוח. יתרה מכך, הגננות המחליפות, יכולות להימצא בכל יום בגן אחר, גם אם באותו הגן בו עבדו,  ידוע כי הגננת תיעדר למעלה מיום אחד. כל זאת, כאמור, בניגוד לכל היגיון סביר, וכשהדבר נוגע להכשרה וודאי בניגוד לתקנות משרד החינוך."

בין המשתתפים.ות בדיון הייתה גם נועה צור-ברוש, מנהלת "הגן הקיבוצי" בתנועה הקיבוצית, שאמרה בין השאר:
"אני מרגישה שכבר אי אפשר לחתוך את הגיל הרך ולחלק אותו לכמה גורמים שייקחו עליו אחריות, ולכן המאגר החיצוני הזה נראה לי הזוי. במקום לחשוב על הכשרה או תוכנית ארוכת טווח שתיתן את ההכשרה לכל הסייעות בגיל הרך או המטפלות החינוכיות, היחידה שמקבלת הדרכה פדגוגית היא הגננת מטעם משרד החינוך, הסייעת בגן מקבלת הדרכה של כמה ימים בשנה, וגם זה במידה והרשות המעסיקה יכולה להרשות זאת לעצמה. חייבים לדבר גם על הצוותים והסייעות שנמצאות עם הילדים יום שלם בגן. אי אפשר להמשיך ולשים פלסטר בכל פעם, זה רק מוריד את היכולת שלנו לנהל גן ולתת מענה מקצועי. המאגר הזה הוא בהחלט לא הפיתרון."


באנר הגן הקיבוצי

בית ודרך

פרשת האונס הקבוצתי שאירע במלון "הים האדום" שבאילת זיעזעה והסעירה את המדינה. מקרה מזעזע זה מצטרף למקרים שונים של תקיפות מיניות קבוצתיות שעלו לכותרת בשנים האחרונות, כמו למשל בקפריסין. מקרים אלה מייצגים תרבות מינית קלוקלת הרואה בבחורה כלי לסיפוק מיני בלבד ולא בנאדם עם רצונות וצרכים משלו. זוהי הזדמנות ליצירת שיח ציבורי וחינוכי בקיבוצים על מיניות בריאה ולקיחת אחריות, כפי שאכן
קרה בלא מעט קיבוצים
הגברים בכפר בלום בתגובה ערכית לאונס הקבוצתי באילת
הגברים בכפר בלום בתגובה ערכית לאונס הקבוצתי באילת. צילום: נירה אבין

האופן שבו הגיבו בקיבוצים רבים לפרשת האונס המזעזע באילת בשבוע האחרון ממחישה כיצד יוזמה קהילתית יכולה לחזק זהות משותפת באמצעות פעולה ולקיחת אחריות משותפת, להגביר שיח ערכי, לייצר מודל לכל שכבות הגיל ולהעמיק לכידות וחוסן קהילתי בין-דורי.

כמה דוגמאות לפעולות בקיבוצים שהחליטו לא לשתוק נוכח האונס המזעזע באילת ונקטו בפעולה:

  • בקיבוץ נירים קראו לחברי וחברות הקיבוץ ללבוש חולצות שחורות ולהצטלם עם מסר לציבור. בנוסף, התקיים שיח ציבורי פתוח בו שיתפו המשתתפים ומשתתפות בתחושות וקיימו חשיבה משותפת מה אפשר לעשות כדי לקבל כלים להורים ולנוער, להשפיע על המציאות, ולייצר מרחב בטוח לכלל הקהילה.
  • בקיבוץ כפר בלום קראו הגברים להתכנסות משותפת ולהבעת תמיכה במאבק כלפי אלימות מינית.
  • ב"שמיר אופטיקה" הצטלמו העובדים עם שלטים מחוץ למשרדי החברה. דגן אבישי סיפר כי "היוזמה התחילה אצל יגן המנכ"ל מסינגפור הרחוקה שנעשה משהו ונביע עמדה בתור חברה מסחרית שרגישה לנעשה סביבה".
  • בבארי יזם אחד החברים פגישה פתוחה עם גורמי הרווחה בקיבוץ. "אני בהחלט חושב שבידינו, כמובילי דעת בקהילות, קיים הפוטנציאל להניע שינויים במחשבה ובגישה של הציבור ועל אחת כמה וכמה הפוטנציאל לעורר מודעות", סיפר.

למרבה הצער, אנו עדים למקרים של אלימות מינית שמתרחשים גם בקיבוצים. זוהי תופעה בקנה מידה ארצי שחשוב להביא אותה למודעות, לתת כלים להתמודד עמה ולקיים עליה שיחה בקהילה מרמת התא המשפחתי, מערכת החינוך ועד לרמה קהילתית-ציבורית. מומלץ לשוחח עם בני ובנות הנוער בגובה העיניים ובפתיחות על על מיניות בריאה, גבולות, יחסים בין אישיים ועוד.

מוזמנים ומוזמנות לפנות להילית בן צבי, מנהלת היחידה לקידום שיוויון מגדרי בתנועה הקיבוצית, במרכז המועצות האזוריות ותנועת המושבים, להתייעצות וסיוע בקיום שיח ציבורי או פעילות אחרת בקיבוץ בנושא פגיעות מיניות, מיניות בריאה ועוד -  052-5859827, hilitb@tkz.co.il


באנר לא עומדים מנגד - מצטרפים למחאות

קיבוצניקית עם (מעורבות ב-) החברה

לאחרונה הצטרפה שיר גורן (מעלה החמישה) לאגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית בתור רכזת צוותי מעורבות חברתית בקיבוצים, וכבר החלה לפעול במרץ, בין השאר היא מובילה מיזם של הכנת מזון מבושל במהלך חגי תשרי עבור אלו שזקוקים לכך
שיר גורן
שיר גורן

לפני שהגיעה לתנועה הקיבוצית, עבדה שיר בגבעת התחמושת כעוזרת מנכ"ל ומנהלת פרויקטים ורכש, ובנוסף שימשה במשך שנתיים כמנכ"לית ארגון "קיבוצניקים עם החברה". במשך שנה וחצי ריכזה שיר (בהתנדבות מלאה) את פרויקט החיילים הבודדים מגרעין "שחף" מטעם הקיבוץ ולאחרונה העבירה את המושכות למתנדבת אחרת. כמו כן, שיר מרכזת את התרבות בקיבוץ מעלה החמישה ויחד עם זאת מרכזת את צוות המעורבות החברתית בכל הקשור לתרומה לקהילה, גיוס מתנדבים ועשייה חברתית.

מאז הקמת ארגון "קיבוצניקים עם החברה" בשנת 2012 על ידי ערן שחר (פלמחים) עסק הארגון בעשייה חברתית ללא מטרת רווח. העשייה אופיינה בחיבורים בין צרכים של אנשים פרטיים ועמותות לתשתיות קיבוציות, שמירה על קשר עם רכזי התנדבות ומעורבות חברתית, פרסום פעילויות מעוררות השראה, קיום ימי למידה מקצועיים בתחום ההתנדבות ולמידת עמיתים. אחת מהפעילויות המשמעותיות ביותר של הארגון עסקו בפרויקט "קהילה מתנדבת" שמשמעותו הקמה וליווי של צוותי מעורבות חברתית בקיבוצים ויצירת רשת של קיבוצים שותפים.

מאז הקמת אגף צעירים ומעורבות בחברה בתנועה הקיבוצית הורגש הצורך בהעתקת הפעילות העצמאית של הארגון לתוך התנועה על מנת למצב את פעילות משמעותית זו כחלק מפעילות האגף והתנועה. לאחר דיונים רבים, הוחלט על שיתוף פעולה בין הארגון לאגף, לפיו "קיבוצניקים עם החברה" ימשיכו את פעילות "קהילה מתנדבת" וקידום פרויקטים חברתיים נוספים תחת התנועה הקיבוצית. בהתאם לכך, נכנסה שיר לאגף צעירים ומשמשת כרכזת צוותי מעורבות החברתית בקיבוצים.

לדברי שיר: "אני מאמינה שהמיזוג של הארגון עם התנועה היה הכרחי מטעמים רבים. החשיבות העיקרית במיזוג מבחינתי הינה קידום יוזמות ופרויקטים חברתיים בשת"פ עם חברי האגף ואגפים נוספים בתנועה כגון אגף חברה וקהילה ואגף חינוך, הימצאות במרכז העשייה וחיבורים לקיבוצים נוספים ברחבי הארץ כפוטנציאל להרחבת פעילות צוותי המעורבות החברתית. בראייה עתידית אני מאמינה שהרחבת העשייה החברתית והקמת צוותי מעורבות חברתית בקיבוצים נוספים תמצב את ערך ההתנדבות והנתינה לזולת ותעורר "מהפכה חיובית" בחברה הישראלית."


באנר משקארד חדש

אנשי התרבות מתגייסים –
והפעם למען אחרים

התקופה המאתגרת מאז התפרצות נגיף הקורונה בישראל, הכניסה הרבה משפחות לטלטלה, הן ברמה הכלכלית והן בפן הנפשי הכרוך לעתים בעצירה או שינוי דרסטי של שגרת החיים. בשעה כזו יפה לגלות שוב את רוח הנתינה והעזרה לאחר בקהילות הקיבוציות. בשובל החליטו, דווקא עכשיו, לארח משפחות של אמנים ואנשי במה שפרנסתם נפגעה במשבר הקורונה, ובכפר מסריק התגייסו לטובת הקיבוץ השכן, עין המפרץ, שבו נכנסו לבידוד
חברים וילדים רבים
100 מלונים מהגד"ש ועוגות מעשה ידי חברי וחברות קיבוץ, כפר מסריק, נשלחו לשכנים בעין המפרץ באהבה
100 מלונים מהגד"ש ועוגות מעשה ידי חברי וחברות קיבוץ, כפר מסריק, נשלחו לשכנים בעין המפרץ באהבה

קיבוץ שובל ראה את מצוקת האמנים ועולם האומנות ופתח את דלת הצימרים שלו לאמנים ומשפחותיהם שיבואו להתארח. האמנים יכלו לבחור אם להעניק לקיבוץ בזמן זה מופע לחברי הקיבוץ, אך בכל מקרה זכו באירוח בצימר, ובנוסף חיכו להם ואוצ׳רים לרוב שזיכו בהפעלות שחברי הקיבוץ התנדבו לעשות: סדנת שוקולד, סדנת יצירה, נסיעה בטרקטור בשדה, רכיבה על סוסים, סיור ברפת, ביקור בפינת חיות ועוד. מפעילי הסדנאות והסיורים מקרב חברי הקיבוץ עשו זאת בהתנדבות מלאה ובשמחה כמובן. האמנים קיבלו לחדרי הצימר שלהם ארוחות בוקר וערב וארוחת צהרים מחדר האוכל וללא עלות. לפרויקט היו שותפים כ- 30 חברים שמאוד מאוד נהנו לתרום ולעשות.

המשפחה הראשונה להגיע להתארח היו יזהר, טלי ושלושת ילדיהם שנהנו מאוד מהחוויה והתרגשו. שניהם עובדי במה - יזהר מעצב תאורה בהפקות של ברי סחרוף, משינה, מוש בן ארי, פורטיס, אהוד בנאי ועוד, טלי מפיקה בחצי משרה בהפקה של אהוד בנאי. במרץ עבודתם נעצרה (למעט 10 ימי עבודה בסוף ביוני). הם מספרים ש"כשהגיעה ההודעה מקיבוץ שובל לקבוצת הוואצאפ של עובדי הבמה, שמחנו על ההזדמנות להעניק לשלושת ילדנו בקיץ המאתגר הזה חופשה. לא דמיינו שיהיה כל כך כיף, מרגיע ומחבק.... במהלך החופשה פגשנו חברי קיבוץ מקסימים, נדיבים, מסבירי פנים ועם רצון לנתינה".

בקיבוץ כפר מסריק הוקם בתחילת הסגר צוות ״אהבה בימי קורונה״ - שש נשים מדהימות שעושות בהמון מרץ ויצירתיות וכמובן אהבה פעילויות רבות לטובת הקהילה. הפעילויות בתחילה היו חלוקה של חלות ופרחים לבתים בשישי, חלוקת עוגות לותיקים, אתגרי צילום לילדים ומשפחות - ועוד הרבה פעילויות ויחס חם לכל החברים כדי לעזור לכולם לעבור את הימים המאתגרים והלא ברורים של אז.  

לפני שבוע התבשרו שבקיבוץ השכן, עין המפרץ, נכנסו הרבה מאד חברים וילדים לבידוד. צוות "אהבה בימי קורונה"  נכנס לפעולה ומיד, והפעם – למען הקיבוץ השכן. חברים רבים מכפר מסריק התגייסו לאפות עוגות, הגד״ש דאג למיטב התוצרת ותגבר בארגזי מלונים, הנעורים של הקיבוץ  התגייסו לחלוקה וביום שישי קיבלו כל חברי וילדי עין המפרץ שבבידוד כיבוד והרבה יחס חם מהשכנים.


באנר ביטוח חקלאי

מטפס על הקירות בחל"ת

ינון ברגיל מקיבוץ מבוא חמה עבד שנים כטייס באל-על, והיה רגע לפני קבלת תפקיד קברניט. בעקבות הקורונה הוא הוצא לחל"ת ואחרי חודשים של טיפוס על הקירות, הוא החליט לענות על צורך כפול והקים קיר טיפוס בקיבוץ אפיקים. השמיים הם הגבול
צילום: גליה טריידל

איך הכל התחיל ?
לפני כשנתיים, ביום שבת עם הילדים, התלבטנו נעה אשתי ואני "מה נעשה היום".
הילדים שלנו הם אחת ההוכחות שמוצא האדם מן הקוף. הבן הבכור שלנו כרם (בן 9) הוא המכונה שלנו לקיטוף תאנים מעצים גבוהים במיוחד, וכשבתנו הקטנה ימה (בת 7) היתה בגן היינו צריכים להוריד אותה מפנסי רחוב עליהן טיפסה בשניות של חוסר תשומת לב.

החלטנו לנסוע לקיר טיפוס. החוויה היתה מלהיבה ומרגשת. משחררים את הילדים לקיר ללא אבטחות (באזור הבולדר), הם יכולים לטפס מיד לגובה משמעותי, להפעיל את הגוף, לבחור במסלולים קלים ומהנים, או מאתגרים שאפשר לתכנן ולהתאמן עליהם שעות. יוצאים מהמסכים, מפעילים את הגוף, מתחזקים ופותרים חידות. בנוסף, הטיפוס ביחד עם חברים הוא חוויה מגבשת וקהילתית, ולבסוף - התמונות להשוויץ לסבים, לדודים ולחברים נראות כולן כאילו נגזרו ממגזין החיים הטובים או מארץ הפלאות.

הנסיעה לקיר הקרוב מדרום רמת הגולן ארכה למעלה משעה. וכל הדרך חזרה חשבנו רק למה אנחנו צריכים לנסוע כ"כ הרבה בשביל חוויה כזו, כמה הפריפריה פריפריאלית, ולמה שלא נרים את הכפפה ונבנה אחד באזור. במקרה גם נעה וגם אני היינו בתקופה רגועה בעבודה, אז התחלנו ללמוד את המשמעויות.

אני ינון ברגיל, נשוי לנעה פטישי, אבא לכרם וימה. בן 40. טייס באלעל בחל"ת. נולדתי וגדלתי בקיבוץ מבוא חמה. בשירות הקבע בחיל האוויר גרתי 10 שנים במרכז, ולקראת הלידה של כרם חזרנו לקיבוץ הכי יפה בארץ ובנינו בית בוץ אקולוגי בהרחבה, על הנוף לכנרת.

עם כל האהבה לדרום/מרכז רמת הגולן, הערכנו שאין עדיין מספיק תנועת אנשים שתוכל להצדיק פה את הקמת הקיר. בדקנו מבנים בכל עמק הירדן, והחיבור עם אפיקים היה הכי טוב. לי גם יש משפחה באפיקים. אבא שלי, בני ברגיל, גדל באפיקים, וכל הילדות היינו מגיעים כמעט כל שבוע לבקר פה את הסבים. אחיי ואני היינו גם ישנים אצל סבתא לפני אימוני שחייה מוקדמים בשער הגולן. קיבוץ אפיקים נמצא במרכז רשת מדרכות האופניים שבמשולש כנרת, שער הגולן ואשדות יעקב, והרעיון הוא שיגיעו לקיר הטיפוס הרבה אופניים..


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png

הוספת תגובה חדשה