דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

ההמלצות שגיבשה הנהלת התנועה ביחס להתחסנות הקהילה לקורונה. מיהו הקיבוץ המחוסן הראשון בעולם? מצדיעים לקיבוצניק שסיים לפקד על 8200. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
מרים גוטמן
 
 04/03/2021
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

איבריו של סמ"ר יונתן גרנות ז"ל מעינת הושתלו בגופם של חמישה חולים

משפחתו של סמ"ר יונתן גרנות בן ה-22, לוחם בחטיבת הנח"ל שמת מפצעיו ביום שישי לאחר שנפצע מירי בשוגג, החליטה באצילות רבה לתרום את איבריו, שהושתלו ב-5 חולים שונים. מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "תובע משר הביטחון והרמטכ"ל להפסיק את הטיוחים בצה"ל"
יונתן גרנות ז"ל. הצילום באדיבות המשפחה
יונתן גרנות ז"ל. הצילום באדיבות המשפחה

סמ"ר יונתן גרנות ז"ל שירת בגדוד 50 של חטיבת הנח"ל, ונפצע אנוש מירי שביצע חברו בשוגג, בבסיס בבקעת הירדן. מתחקיר האירוע עולה כי הלוחם שירה פלט כדור רוגר (נשק לפיזור הפגנות) מרובה שזמן קצר לפני כן נעשה בו שימוש במטווחים. יונתן הובהל לבית החולים במצב אנוש ומת מפצעיו לאחר שנאבק על חייו במשך יומיים. יונתן נולד וגדל בקיבוץ עינת. טרם גיוסו, למד והתנדב במכינה הקדם צבאית במעיין ברוך שבגליל העליון. לאחריה, התגייס לגדוד 50 של הנח"ל. יונתן הותיר אחריו אח גדול, עילאי, ואם, טל, והוא נקבר ביום ראשון בבית העלמין של הקיבוץ. נציגי התנועה הקיבוצית השתתפו בהלוויתו וביקרו את המשפחה במהלך השבעה כדי לנחמה.

במהלך ישיבת מזכירות התנועה שהתקיימה ביום ראשון, הביע ניר מאיר את צערו וצער התנועה על מותו יונתן גרנות ז"ל, והתייחס גם לגבי פרשת ניב לובטון ז"ל מקיבוץ מגידו, לוחם גבעתי שהתאבד לאחר שרכזי מודיעין של מצ"ח הפעילו עליו לחץ להיות סוכן ולהפליל את חבריו. "מן המידע שמטפטף לציבור בשתי הסוגיות האלה, עולה דמותה של המערכת הצבאית כמערכת לא מקצועית ולא מסודרת. כציבור השולח את בניו ובנותיו למאתגרות שבמשימות, אנו תובעים משר הביטחון ומרמטכ"ל צה"ל לחדול מטיוחים ולהשליט משמעת בשורות הצבא. ראוי שכולנו נוכל לחזור ולצטט את ראש ממשלתנו הראשון, דוד בן גוריון - תדע כל אם עבריה כי מסרה את בניה לידי מפקדים הראויים לכך", אמר מאיר.


באנר קמפיין קליטה 3

המלצות הנהלת התנועה הקיבוצית בנושא חיסונים לקורונה

כידוע, הצליחו חברות התרופות לייצר חיסון המסוגל למנוע כ- 95% ממקרי החולי ואף לסייע בהקטנת הסיכונים למחלה קשה ובכך לצמצם את התחלואה. לכן, כעת אנו עוברים לשלב הבא בהתמודדות עם המגיפה, והוא עצירת ההתפשטות באמצעות החיסונים. הנהלת התנועה הקיבוצית גיבשה המלצות לקיבוצים ביחס להתחסנות הקהילה במסגרת החזרה לשגרה בתקופה הקרובה
מרים גוטמן בת 104 מנען מקבלת את החיסון על ידי נכדתה, איריס בן-ארי
מרים גוטמן בת 104, מממקימי קיבוץ נען, מקבלת את החיסון על ידי נכדתה, איריס בן-ארי

מגפת הקורונה שהתפרצה והתפשטה בשנה האחרונה גובה מחירים גבוהים. גם בקיבוצים, על אף כל המאמצים ולמרות שאנחנו קהילות סגורות יחסית, כולנו חווים פגיעה משמעותית בבריאות, בפעילות הקהילתית, בפעילות העסקית ובמערכות החינוך. לאורך כל תקופת הקורונה, התבלטו הקיבוצים ביכולתם להתגייס למשימת עצירת התפשטות המחלה, לקטוע את שרשראות ההדבקה, לגלות ערבות הדדית ולדאוג לאלה שנפגעו בריאותית או כלכלית מהמגפה.

לשמחתנו, מסתבר שאוכלוסיית הקיבוצים ברובה מתחסנת ואנו רואים ירידה משמעותית בהדבקה בקיבוצים. מאידך, ישנם לא מעט מקרים של התפרצות מחודשת של המגיפה, שמקורם באלו שבחרו שלא להתחסן. לאור זאת, התכנסה הנהלת התנועה על מנת לנהל דיון ולגבש את המלצותיה לקיבוצים ביחס להתחסנות הקהילה במסגרת החזרה לשגרה בתקופה הקרובה.

אנו מבינים את הרגישות והמורכבות בפניה לאדם בבקשה כי יתחסן, ואת הרצון לשמור על חופש הפרט למול הצורך בשמירה על החוסן הקהילתי של הקיבוץ וסבורים כי בשיח קהילתי ניתן לגשר על הפערים בתפיסות ולהטמיע את התפיסה לפיה קהילה מתחסנת מהווה, גם היא, ערבות הדדית.


באנר משקארד

הקיבוץ המחוסן הראשון בעולם

בתחילת השבוע פרסם משרד הבריאות כחלק מהנתונים היומיים שהוא מפרסם כי קיבוץ כישור הוא הקיבוץ הראשון בעולם שכל חבריו קיבלו את חיסון הקורונה
חיסון קורונה

הקיבוץ, שכל חבריו "מחוברים" לכפר "כישורית", הפגין אחריות מרשימה כשכל 129 חבריו התחסנו כבר בשתי מנות כנגד נגיף הקורונה. ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, התקשר לשוקי לוינגר, מנהל כישורית, בכדי לברך על ההישג הראשוני והמרשים.

ישראל אשל, מנהל הקהילה בקיבוץ, מספר: "השאלה האם להתחסן, לא עלתה בקרב חברי קיבוץ כישור. אולי היו חששות אך לכולם היה ברור שמתחסנים. לנגד עיניהם של חברי הקיבוץ, החיים בקהילה שיזורית לצד ועם חברי כישורית, עמדה הדאגה, לא רק לבריאותם שלהם אלא גם ואולי אף יותר, לבריאותם של חברי כישורית שחלק גדול מהם נמצאים בקבוצת סיכון. עד היום לאף אחד בקיבוץ לא צמח זנב ולא צמחו קרניים ותחושת הביטחון היחסי, שהרי המגפה עוד לא חלפה, משחררת מלא מעט דאגה".

כישורית, הממוקמת על אדמות קיבוץ כישור, הוקמה בשנת 1997 כבית לחיים לבוגרים בני 21 ומעלה, במטרה שתהווה עבורם מקום בו יוכלו לחיות חיים מלאים ועצמאיים, ולהתבגר ולהזדקן בכבוד, תוך קבלת מענה לצרכים הפיזיים והמנטליים הייחודיים להם. מסגרת החיים בכישורית מספקת לחברי כישורית אפשרויות תעסוקה, פעילות פנאי ענפה וחוגים, מגורים אישיים, פיקוח וטיפול רפואי ושירותי סיעוד.

נכון לאמצע השבוע התחסנו 104,000 מקרב אוכלוסיית הקיבוצים הכשירים לחיסון בחיסון הראשון, מתוכם - 89,000 אלף התחסנו גם בחיסון השני.


באנר ביטוח חקלאי

תיקון החלטת רשות החשמל לגבי צריכה עצמית מייצור פרטי במחלקים היסטוריים

בעקבות פנייתו של ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית, רשות החשמל פרסמה טיוטת החלטה המתקנת עיוות בהתחשבנות בין מחלק החשמל לחברת החשמל, הפוגע במחלקי החשמל
מוני חשמל

לפני מספר חודשים החלה חברת החשמל ליישם החלטה ישנה של רשות החשמל שהייתה בגדר "אות מתה", לפיה על המחלק ההיסטורי להעביר לחברת החשמל את מלוא התשלום שהוא גובה מצרכן עבור צריכה עצמית ממתקן ייצור הפועל בשטח החלוקה. משמעות ההחלטה היא שהמחלק, הנושא במלוא עלויות אחזקת רשת החשמל, לא יקבל תמורה עבור הוצאותיו כאשר בקיבוץ מתקני ייצור (למשל פאנלים סולאריים) עם צריכה עצמית. כתוצאה מכך, הכנסות המחלק יפגעו, בחלק מהמקרים עד כדי הפיכתו לגרעוני, ותפגע יכולתו לממש את ייעודו ולטפל באחזקת רשת החשמל בקיבוץ.

דגן לוין, ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית, פנה למ"מ יו"ר רשות החשמל, מר יואב קוצבוי, בבקשה לתקן את ההחלטה ולהורות לחברת החשמל לעצור את יישום ההחלטה עד לדיון נוסף בסוגיה. הרשות בחנה את הפנייה, דנה בנושא והוציאה "שימוע" (טיוטת החלטה להערות הציבור) המתקן את העיוות ומותיר בידי המחלק מרווח הוגן שיאפשר לו לטפל באחזקת רשת החשמל בקיבוץ. על פי טיוטת ההחלטה התיקון יחול רטרואקטיבית ממועד יישום ההחלטה הנוכחית על ידי חברת החשמל – נובמבר 2020.

ככל ויוגשו השגות על הצעת ההחלטה הן יבחנו על ידי הרשות שתגבש את החלטתה הסופית. אנו מקווים ומאמינים כי בסוף תקופת השימוע הצעת ההחלטה תגובש להחלטה תקפה.


באנר הזמן הירוק המחודש

תמונת השבוע: כנס החינוך ה-6 - כזה עוד לא היה לנו

תמונה מתוך "חדר הבריחה" שיפתח את כנס החינוך
תמונה מתוך "חדר הבריחה" שיפתח את כנס החינוך

בשבוע הבא יתקיים יתקיים כנס החינוך ה-6 של התנועה הקיבוצית, כי גם שנת קורונה לא תמנע מאגף חינוך להמשיך ולקיים את המסורת – כנס הפועל לחיזוק מעגל השותפים הארצי והעבודה הרשתית. הכנס, המותאם לזמני הקורונה, ייערך בו זמנית ב-24 קיבוצים – משמיר ועד אילות - ויקחו בו חלק פעיל כ-240 מנהלי חינוך, הגיל הרך והחינוך החברתי בקיבוצים, נציגי המועצות האזוריות ותנועות הנוער.

את הכנס יפתח "חדר בריחה" מקוון על החינוך הקיבוצי שאיתו תתמודד כל קבוצה ביחד. תכני הכנס הוגדרו על ידי מנהלי החינוך באמצעות שאלון, וכמדי שנה רוצים באגף חינוך שהכנס יחזק את היחד על ידי למידה משותפת ויצירה משותפת של כלי עבודה רלוונטיים לאתגרים הניצבים בפני מנהלי החינוך, אשר יחזרו הביתה מלאי כוחות לאתגרים שבדרך – והם יגיעו!

דבי ברא"ס, ראשת אגף חינוך, מדגישה כי החשיבה המשותפת לקראת הכנס עם מנהלי החינוך, ההיערכות הלוגיסטית הרבה והיצירה של כנס שטרם התקיים במודל הזה – מטרתם להביע הערכה רבה למנהלי החינוך לאחר שנה מאוד שונה ומאתגרת, ולחבק אותם בדרך שונה אבל מאוד ממשית. "אנחנו מאוד מתרגשים לקראת המפגשים – ויודעים שנצא מחוזקים לעולם!!!"


פייסבוק התנועה

משנת השירות לפיקוד בגדוד 50 –
שאלו אותנו כיצד

בימים אלו עובדים יחדיו אגף צעירים ומעורבות בחברה (מחלקת ביטחון) ואגף חינוך (מחלקת שנת שירות) על פיילוט ראשוני של מסלול להכשרת מפקדים בגדוד 50 (בזלת) של חטיבת הנח"ל, אשר תוכנן יחד עם האגף הביטחוני- חברתי במשרד הביטחון ומיועד למסיימי שנת שירות בתנועה הקיבוצית
מפגש החשיפה הראשון לפיילוט למתעניינים
מפגש החשיפה הראשון לפיילוט למתעניינים

הפיילוט מיועד לכ-30 מסיימי שנת השירות הנוכחית המיועדים לגיוס בנובמבר 21. עם גיוסם לצה"ל, הם ישובצו למחלקה ייעודית  לפיקוד בגדוד 50 של חטיבת הנח"ל, איתה יעברו את הטירונות והאימון המתקדם. בתום פרק ההכשרה הבסיסי הם  מיועדים לצאת לקורס מ"כים שבסיומו צפויים לחזור ולהשתלב בשדרת הפיקוד של הגדוד. מובן שהיציאה לקורס מ"כים והקידום בשדרה הפיקודית תלויים בכישורים וביכולות של כל אחד ממשתתפי המסלול.

בשבוע שעבר התקיים מפגש חשיפה בו הוצגה התוכנית לשינשינים המתעניינים  שהעלו שאלות אודות המסלול. ביום רביעי הקרוב (10.3), בשעה 20:00, יתקיים המפגש השני למתעניינים במסלול, בו יתקיים דיון על דמות המפקד, מאפייניו ואתגרי הפיקוד השונים. כמו כן, יוכלו לשמוע המתעניינים פרטים טכניים נוספים על המסלול ומה שצפוי להם בהמשך.

"תוכנית זו היא המשך ישיר וטבעי לשנת השירות, שבה, במשך שנה שלמה, בני הנוער בוחרים לקחת אחריות, להקדיש מזמנם ומרצם למען האחר ולהיות מובילים ומשמעותיים במשימותיהם. כך מצופה מהם גם בשירות הצבאי וגם בתחנות הבאות בחייהם", אומר לירז ברנד, מנהל מחלקת שנת שירות בתנועה.


באנר ביטוח חקלאי

תא"ל א' סיים את הפיקוד על יחידת 8200

הקצין הבכיר, בן וחבר קיבוץ, סיים השבוע ארבע שנים של פיקוד על יחידת המודיעין. רא"ל כוכבי למפקד היוצא: "בתקופתך חלו פריצות דרך דרמטיות ביכולות היחידה. הישגים חסרי תקדים אלו המשיכו למצב את יחידה 8200 כמעצמת סייבר עולמית, כארגון שאין דבר שלא יכול להשיג, שאין מכשול שהוא לא יכול לצלוח"
תא"ל א' סיים את הפיקוד על 8200
טקס חילופי מפקדים ביחידה 8200. צילום: דובר צה"ל

תא״ל י׳ נכנס לתפקידו כמפקד יחידה 8200 באגף המודיעין במקומו של תא״ל א׳ שמסיים השבוע ארבע שנות כהונה בתפקיד. טקס החילופים נערך בבסיס גלילות במתכונת מצומצמת, בהתאם למגבלות הקורונה. הטקס נערך בראשות הרמטכ״ל, ובנוכחות ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן ומשפחותיהם של תא״ל י׳ ותא״ל א׳. במסגרת הטקס העניק הרטמכ״ל, רא״ל אביב כוכבי, אות הערכה ליחידה 8200 לאור פריצות דרך מודיעיניות בזירות ובממדי הפעולה השונים - תוך הפגנת חדשנות, יצירתיות, מצוינות ותעוזה, ובזכות שותפות בפעילות מבצעית רחבת היקף אשר הביאה הישגים רבים, בעלי חשיבות גבוהה לביטחון המדינה.

הרמטכ״ל, רא"ל אביב כוכבי, נפרד ממנו בטקס: "א׳, בתקופתך חלו פריצות דרך דרמטיות ביכולות היחידה. הישגים חסרי תקדים אלו המשיכו למצב את יחידה 8200 כמעצמת סייבר עולמית, כארגון שאין דבר שלא יכול להשיג, שאין מכשול שהוא לא יכול לצלוח. מיצבת את מימד הסייבר כמימד לוחמה מרכזי - באיסוף, בהגנה ובהשפעה״, סיכם ראש אמ״ן. ״א׳, השתמשת בנסיונך ממערך המבצעים המיוחדים על מנת להפוך אותה מיחידה מודיענית-טכנולוגית, ליחידה מודיעינית-טכנולוגית-מבצעית".


באנר משקארד 2

בואו להשפיע על המצע הפוליטי של צעירי וצעירות הקיבוצים

הגיע הזמן להבין מה באמת מעניין את צעירי וצעירות הקיבוצים בפוליטיקה הישראלית - אילו ערכים חשובים להם, אילו נושאים בוערים ומה לדעתם צריך לעמוד על סדר היום. לקראת סבב הבחירות הרביעי בשנתיים האחרונות, רשת הצעירים יוצאת בסקר קצר שתוצאותיו יהפכו למצע הפוליטי של צעירי וצעירות הקיבוצים
בואו להשפיע על המצע הפוליטי של צעירי וצעירות הקיבוצים

לקראת סבב הבחירות הרביעי בשנתיים וחצי האחרונות, החליטו ב"רשת הצעירים" של התנועה הקיבוצית לערוך סקר מקיף ככל הניתן במטרה להבין היכן צעירי הקיבוצים עומדים מבחינה פוליטית. לא רק ימין או שמאל; לא רק מפלגות, כי אם לגעת בנושאים החשובים בחברה הישראלית. סוגיות של דת ומדינה, אקלים, חקלאות, מדיניות פנים ואג'נדה כלכלית חברתית יעמדו במרכז הסקר.

לאחר קבלת תוצאות הסקר, הן יהפכו למצע הפוליטי של צעירי וצעירות הקיבוצים. כך יהיה אפשרי לעקוב אילו מהמפלגות עוסקות באמת בנושאים החשובים למרבית הצעירות והצעירים בקיבוצים.

ברשת הצעירים מזמינים אתכן ואתכם לענות על הסקר, ולסייע לנו להבין מה מעניין היום את צעירות וצעירי התנועה הקיבוצית מבחינה פוליטית. או כמו שאמר זאת פעם אחד הפוליטיקאים - "החיים עצמם".

לחצו כאן למענה על הסקר


באנר הזמן הירוק המחודש

מפגש רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית עם יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורביץ ונציג הקיבוצים במפלגה, איל רייז

מפגש רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית עם יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורביץ ונציג הקיבוצים במפלגה, איל רייז

הבחירות ממש מעבר לפינה והגיע הזמן לשמוע את האמת, אז החלטנו לעשות לכם קצת סדר בין כל הבלאגן שמשתולל בפוליטיקה. "הרשת" מזמינה אתכם.ן לסדרת מפגשים בזום עם פוליטיקאים ואנשי ציבור לקראת הבחירות, ממש בבית שלכם, ובמרחק לחיצת כפתור. בואו לשמוע מהנציגים שלנו בכנסת מה עומד מאחורי דפי המסרים ומצע המפלגות, על מה הן הולכות להתמקד בו ואיך הן הולכות לייצג אותנו - הקיבוצניקים והקיבוצניקיות!

המפגש השני של "הרשת" יערך עם:

יו"ר מרצ - ח"כ ניצן הורביץ

נציג הקיבוצים במרצ - איל רייז

7.3 | יום א׳ | 20:30

<< להרשמה לחצו כאן >>


באנר קמפיין קליטה

מפגש רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית עם שר הביטחון בני גנץ ונציגי הקיבוצים בכחול לבן

מפגש רשת הצעירים של התנעוה הקיבוצית עם שר הביטחון בני גנץ ונציגי הקיבוצים בכחול לבן

הבחירות ממש מעבר לפינה והגיע הזמן לשמוע את האמת, אז החלטנו לעשות לכם קצת סדר בין כל הבלאגן שמשתולל בפוליטיקה ו"הרשת" מזמינה אתכם.ן לסדרת מפגשים עם פוליטיקאים ואנשי ציבור לקראת הבחירות, ממש בבית שלכם, ובמרחק לחיצת כפתור. בואו לשמוע מהנציגים שלנו בכנסת מה עומד מאחורי דפי המסרים ומצע המפלגות, על מה הן הולכות להתמקד בו ואיך הן הולכות לייצג אותנו - הקיבוצניקים והקיבוצניקיות!

המפגש השלישי של "הרשת" יערך עם:

שר הביטחון - ח"כ (רא"ל במיל') בני גנץ

שר החקלאות ופיתוח הכפר - אלון שוסטר (מפלסים)

מנכ"לית מפלגת כחול לבן - ח"כ יעל רון בן משהֿֿ (געתון)

28.02 | יום א׳ | 20:30

להרשמה לחצו כאן >http://bit.ly/3qTUal7


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png

הוספת תגובה חדשה