דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

להרחיק עד בודפשט בשביל לחזור ולהתקרב ליהדות שלנו

כמה שונה היא יהדות הונגריה ומה בעצם ניתן ללמוד ממנה? אלו היו השאלות המרכזיות בצאתה של קבוצת מחזור ג' בתכנית "כרם" לחלק נוסף אותו חוו בסמינר לזהות יהודית קיבוצית
משתתפי ומשתתפות מחזור ג' של תכנית כרם בבודפשט
משתתפי ומשתתפות מחזור ג' של תכנית כרם בבודפשט

תכנית כרם מבית "כזה ראה וחדש" של התנועה הקיבוצית ובשיתוף המדרשה באורנים מחברת קבוצה של חברות וחברי קיבוצים בעמדות הובלה (פורמליות ולא פורמליות) לסמינר הנמשך 11 חודשים ועוסק בזהות יהודית קיבוצית. התכנית כוללת מפגשי לימוד ותוכן, סיורים, סמינר, ליווי אישי לעשייה ומסע לקהילה יהודית בחו"ל.

החיבור ליהדות הונגריה מעלה שאלות של מהות היהדות כתרבות וכיצד העיסוק בזהות היהודית מגיע באופנים שונים, במקומות שונים ובקרב אנשים שונים. כך זכו משתתפי "כרם ג'" לחוות את סיפורה של יהדות הונגריה במסע בעיר הבירה, בודפשט. במהלך המסע חזר שוב ושוב סיפורם האישי של אנשים שבאמצע החיים מגלים שהם יהודים, ואז מגיעה בחירתם במשימה אישית המבקשת לחזק, לשמר, לחקור ולרתום  את מקומה של היהדות באישי ובקהילתי.

ביום האחרון של המסע בהונגריה, פגשה הקבוצה את מרסל – מנהל ה-JCC (מרכז קהילתי יהודי) בבודפשט. במהלך השיח סיפר מרסל על המשימה שעמדה בפניהם של המרכז והקהילה במהלך השבועות הראשונים של המלחמה באוקראינה, כאשר פליטים רבים דפקו על דלות המרכז וביקשו מזון, ביגוד או מקום לינה. לשאלתו של אחד מחברי הקבוצה האם היו אלה פליטים יהודים מאוקראינה, ענה מרסל "לא בדקנו אף אחד או אחת שביקש עזרה, עזרנו למי שהיה צריך לא בגלל שהם יהודים - אלא בגלל שאנחנו יהודים".

וכך הרחיקו משתתפי התכנית עד בודפשט על מנת לחזור ולהתקרב ליהדות שלנו – היהדות הקיבוצית, יהדות כתרבות.

הוספת תגובה חדשה