דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מועצת התנועה הקיבוצית אישרה ברוב גדול את תכניות העבודה ואת תקציב התנועה לשנת 2023

מועצת התנועה קיימה היום (חמישי) את ישיבתה הראשונה לשנת 2023 בהשתתפות כ-160 צירים ונוספים. במהלך הישיבה התייחס ניר מאיר לצעדים הראשונים של ממשלת ישראל ה-36 והביע דאגה רבה. המועצה אישרה גם את המלצת ועדת גיוס רחבה לאיוש ועדת הבחירות למזכ"ל התנועה
מצגת - תכנית 2023 התנועה הקיבוצית

ישיבת המועצה התקיימה כבכל פעם באופן "היברידי", כלומר בבית התנועה ביקום ובזום במקביל, ובתפקיד יו"ר המועצה שימשה הפעם סול לביא בן-שימול (אלמוג).

בטרם פתח את סקירתו הקבועה "ממועצה למועצה" הקריא מזכ"ל התנועה, ניר מאיר, הבהרה לאור התגובות השונות לביקורו לפני שבועיים המועצה האזורית משגב (ראו ידיעה נפרדת). בפתיחת הסקירה הביע מאיר השתתפות בצערן של משפחת רוברטס מיטבתה שבנה סמ"ר דנטה שי רוברטס ז"ל נהרג בתאונת דרכים במהלך שירותו הצבאי לפני פחות מחודשיים ומשפחת קנדל מלהבות הבשן, שבנה בנימין (בנג'י) שילם באיחור את מחיר השתתפותו במבצע 'צוק איתן'. מאיר דיבר על תוצאות הבחירות האחרונות לכנסת שהורידו את מספר חברי הקיבוצים בכנסת משישה לשלושה, והודה לאלו שסיימו את כהונתם. הוא אמר כי מיותר לציין שזו אינה "ממשלת חלומות" עבורנו, אך הביע תקווה כי תעמוד בהצהרותיה על ביטול הרפורמה בחקלאות ושתבצע צעדים לחיזוקה. לפני שסקר את פעילות התנועה בחודשים האחרונים, הוא ציין את נוה ים שהחליט להישאר קיבוץ, את עדכון פנסיית הרשם (ראו ידיעה נפרדת) והזכיר שלושה "אייקונים" קיבוציים שהלכו לעולמם: רן חכים (רמת השופט), אהרון בן חורין (עין השופט) וישעיהו (שושיק) פרי (מחניים).

הסעיף הראשון על סדר היום בהמלצת ועדת גיוס רחבה על יו"ר וחברים בוועדה לבחירת מזכ"ל התנועה. אמנון קדמן (איל) הציג מטעם ועדת גיוס רחבה את הליך הבחירה במומלצים. לפני כן, אמר מזכ"ל התנועה כי אין לו שום כוונה להתערב במערכת הבחירות הבאה אך בהחלט הוא מתכוון לפעול לכך שתהיה כמה שיותר מקצועית, הוגנת  ומכובדת. אמנון אמר כי כל המועמדים שנבחרו התקבלו פה אחד על ידי נציגי הציבור בוועדה שמהווים רוב. הוועדה המליצה לתפקיד היו"ר על עו"ד יעקב דרומי (מצר), לתפקיד חברי וועדה על חוה טבנקין (עין חרוד מאוחד), מיכל מאיירס (פלך), גור מלמד (כנרת), אילת שרון וולובסקי (המעפיל), דב אביטל (מצר), עו"ד קרן מיכאלי יעקובוביץ (להבות חביבה), חגי קליגר (אלונים) ואמרי מזור (געש) ולתפקיד ממלאי מקום את יונתן פרידמן (חולתה) וסדי זינגר (כברי). המועצה אישרה את ההמלצות ברוב גדול.

מנגד, הציגו אמציה רייז (עין המפרץ) ויואל מרשק (גבעת השלושה) בשם קבוצת חברים הסתייגות מכך שהאיסור על פעילי התנועה להיות חברים בוועדת הבחירות לא חל גם על מי שמספק לה שירותים ומקבל תשלום, והעלו הצעת החלטה שכל פעיל/ה או עובד/ת תנועה בשכר או חשבונית לא יוכל להיות חבר בוועדת הבחירות. רעות גולדסטין מהמחלקה המשפטית של התנועה שמלווה את ועדת גיוס ענתה כי החוברת הכחולה מגדירה מי הוא פעיל תנועה כשהסעיף המרכזי הוא כפיפות לתנועה ויחסי מרות ושהמסקנה הייתה שבמקרה זה יש לתת לוועדה לשקול את הסוגיה לגופו של מקרה וכך היא עשתה. המועצה אישרה את הצעת ההחלטה וכתוצאה מכך יונתן פרידמן יחליף את אמרי מזור.

לפני הצגת תכניות העבודה לשנת 2023 של התנועה, התייחס ניר מאיר להצהרות האחרונות של הממשלה הנכנסת ואמר כי "התנועה הקיבוצית רואה בדאגה רבה את הצעדים הראשונים של ממשלת ישראל ה-36. מהצהרות השרים, הצעות חוק וכיווני מדיניות, עולה תחושה קשה, ואיום ממשי של הממשלה על המשטר הדמוקרטי, ועל המשך היותה של ישראל מדינה נאורה וחופשית.

כתנועת התיישבות ציונית, לה מניות יסוד רבות בהקמת המדינה וביסוסה, ניאבק כנגד כל התקפה על הדמוקרטיה, שהיא החוסן שלנו כחברה, וכנגד אפליה ופגיעה בזכויות של קבוצות וציבורים בחברה הישראלית. 

התנועה הקיבוצית פועלת על בסיס ערכים של אחווה וצדק חברתי, שוויון ערך האדם, שוויון הזדמנויות וקידום נשים, והזכות לכבוד ולחרות. נתנגד וניאבק מול כל ניסיון שלטוני לפגוע במימוש הערכים הללו בחברה הישראלית".

אחריו דיברה מנכ"לית התנועה, נטע קדם, שאמרה כי מטרת העל של התנועה היא מיצוב וחיזוק צורת החיים הקיבוצית כבת קיימא לאורך זמן וכי על מנת להשיג מטרה זו עובדים פעילי התנועה הקיבוצית בשלושה מישורים: ייצוג התנועה הקיבוצית מול מקבלי החלטות וגורמי שלטון, פעילות בתוך הקיבוצים ובמרחב הבין קיבוצי ומעורבות ותרומה לחברה הישראלית. נטע פירטה את יעדי מטה התנועה וראשי האגפים הציגו לצירות וצירי המועצה את תכנית העבודה של אגפיהם. בנוסף, הוצגו גם תכניות העבודה של המחלקה המשפטית, רכזי האזור, המחלקה הפוליטית, הקואופרציה והמטה השיתופי. המועצה אישרה ברוב גדול את תכניות העבודה.

גזבר התנועה, גלעד בכרך, הציג את תקציב התנועה לשנת 2023 שמסתכם ב- 25.584 מיליון ₪, גידול של 5.4% לעומת תקציב השנה שחלפה. החלק הארי בתקציב הם תקציבי מחלקות המטה ואגפי התנועה - 22.7 מיליון ₪. גובה המס לחבר יעמוד על 585 ש"ח, וסה"כ המקורות לפעילות מטה תנועה הינן כ- 25.6 מיליון ₪. תקציב "הגופים המתוקצבים" עבר לאחריות וניהול של "חבצלת החדשה", ותקציבם יובא לדיון ואישור נפרד, במהלך הרבעון הראשון של שנת 2023.

בכרך הדגיש שהכניסה לשנת 2023 מתאפיינת ב"איומים" מכיוונים שונים, שעלולים להשפיע על המציאות הכלכלית של הקיבוצים ושל מטה התנועה – אינפלציה, משבר כלכלי עולמי, ממשלה חדשה, איומים ביטחוניים ובנוסף לכך המשך עיסוק באתגרים פנימיים, ביניהם קליטה, שיוך, פנסיה ואחרים.

לגבי הפעילות השוטפת של מחלקות התנועה הסביר גזבר התנועה כי  תקציב הנטו של מחלקות התנועה יעמוד על כ- 22.7 מיליון ש"ח ויהיה גבוה בכ- 1,070 אש"ח מתקציב 2022. פעילות הברוטו של מחלקות התנועה עומדת על קרוב ל- 40 מיליון ₪, כאשר בפעילויות רבות יש הכנסות מתקציבי ממשלה, תשלומים ישירים של משתתפים והכנסות נוספות. התקציב אושר גם הוא ברוב גדול.

לחצו כאן לצפייה במצגת תוכניות העבודה ותקציב התנועה

בסוף הישיבה הציג רו"ח אלי בירנבוים את הדו"חות הכספיים של התנועה הקיבוציתאגודה שיתופית מרכזית בע"מ לשנת 2021.

כמו בכל ישיבות המועצה בזום שהתקיימו עד כה, צירי המועצה הצביעו בהצבעה חשאית שהתקיימה באמצעות חברת 'איניגו תוכנה' מעין השופט. לצפייה בתוצאות ההצבעה: לחצו כאן.

הוספת תגובה חדשה