דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

רק בגלל ה(אין) רוח. איך ניתן להתמודד עם הקונפליקטים הכרוכים במילוי תפקיד מוביל בקהילה? מה הביא בני נוער מכל העולם לישראל בשבועות האחרונים? כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
המשט שלא היה
 21/07/2022
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

רק בגלל ה(אין) רוח

בשל מחסור ברוחות בוטל המשט במחזור השני של הרפסודיה. ההחלטה שהתקבלה על מנת לשמור על בטיחות הנערים והנערות לא היתה פשוטה, אך כמו תמיד – רוח האדם ניצחה גם הפעם. טור מיוחד של ראשת אגף חינוך בתנועה הקיבוצית, דבי ברא"ס
רק בגלל (האין) רוח

״החיים זה מה שקורה לך בזמן שאתה מתכנן תכניות". תכננו, נערכנו, ציפינו, התארגנו, ואז, הרוח לא הגיעה. חיכינו לה שעתיים ארוכות הנוער שר לה ועודד את הגעתה, נבחנו האופציות האפשריות ואת חלון הזמן לקבלת החלטות. ואז החלטנו – בטיחות הנערות והנערים מעל הכל, והמשט המפואר של רפסודות צבעוניות לא יצא לדרך, התסכול והאכזבה היו מנת כל הנוכחים על חוף חוקוק.

אנרגיה מכבידה שהופנתה להזדמנות לשיעור לחיים ואנחנו ערכנו וניסחנו מסרים למדריכים ולמדריכות שיעבירו אותם לנוער הנפלא שהגיע מהקיבוצים מדרום ועד צפון. וזו הפרשנות לאירוע המפתיע שהוצעה למדריכי הנעורים הנוער - וכשהמסרים מובאים בהתאמה כך הם מתקבלים.  אותנו, צוות אגף החינוך והרפסודיה - זה ריגש

כמו שכבר כתבתי - בכל פעילות שבאחריות אגף החינוך של התנועה הקיבוצית - הבטיחות של הנערות והנערים נמצאת בראש סדר העדיפויות של כולנו ולצערנו הרוח שלא הגיעה - מנעה את קיום המשט. כל מי שלוקח חלק ברפסודיה יודע שהמשט הוא אינו גולת הכותרת היחידה שלה. שלושת ימי הרפסודיה בנויים כרצף פעילויות חינוכיות משמעותיות, מאתגרות ומגבשות. פעילות המזמנת התמודדות עם אתגרים רבים ובהם אתגרי החום והשטח, חיי קבוצה חינוכית, מעגלי השיח, מפגש חינוכי ארצי, טורנירי ספורט ובילוי המשותף במימי הכנרת ועוד. ועל אף הקושי האובייקטיבי, הכל קורה באווירה טובה ושמחת נעורים.


באנר חוברת אירועים, כנסים והשתלמויות 2022

כל העולם כולו גשר צר מאוד

השבוע הסתיים המחזור הראשון של קורס גישור לממלאות וממלאי תפקידים בקיבוצים. המשתתפות והמשתתפים העידו שקיבלו כלים רבי ערך להתמודדות עם הקונפליקטים הכרוכים במילוי תפקיד מוביל בקהילה. "הקורס מאפשר הזדמנות ללמוד שפה חדשה שניתן בעזרתה לחזק את המרקם החברתי," סיכמה אחת המשתתפות. כעת, חושבים בתנועה הקיבוצית על דרכים להרחבת הכלים ולהטמעת השפה הדיאלוגית בקיבוצים עצמם
משתתפי ומשתתפות קורס הגישור הראשון לממלאי וממלאות תפקידים בקיבוצים, בתמונה קבוצתית עם תעודות הסיום
משתתפי ומשתתפות קורס הגישור הראשון לממלאי וממלאות תפקידים בקיבוצים, בתמונה קבוצתית עם תעודות הסיום

מילוי תפקיד בקיבוץ מביא איתו (לצד משמעות וסיפוק) חיכוך בלתי פוסק עם הקהילה, ריבוי ממשקים טעונים ופוטנציאל אינסופי לקונפליקטים קטנים וגדולים. במסגרת הרצון לחזק את ממלאות וממלאי התפקידים, לצמצם שחיקה ולהעשיר את ארגז הכלים הניהולי והאישי, קיימה התנועה הקיבוצית קורס גישור ייעודי לממלאות וממלאי תפקידים. הקורס נבנה כשיתוף פעולה בין קבוצת גומא-גבים והמוסד לבוררות וגישור ואגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית. את הקורס הנחתה מטעם גומא-גבים עו"ד מרב מירון-גורן (רוחמה), מנחה ומגשרת ותיקה.

"באגף חברה וקהילה זיהינו זה מכבר את הצורך הגובר לעסוק בתרבות השיח בקהילות הקיבוציות. מילוי תפקיד מוביל בקהילה כרוך במקדם חיכוך גבוה ודורש יכולות הכלה, הקשבה, רגישות וחוסן נפשי," אומרת ד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה בתנועה הקיבוצית. "קורס הגישור מהווה, מבחינתנו, דרך לחזק את המנהיגות הקיבוצית, וגם חלק ממהלך רחב להבאת השפה הגישורית והדיאלוגית לקיבוצים, ובכוונתנו לפתח כלים נוספים בעתיד הקרוב".

בקורס השתתפו ממלאות/י תפקיד מתחומים מגוונים: ניהול קהילה, מש"א, בריאות ורווחה, ניהול עסקי, תרבות, צמיחה וקליטה, שיוך דירות וצעירים. רוני רוזנצוויג, המנהל העסקי של להבות הבשן, מגדיר את הקורס, "קורס חובה לכל בעלי התפקידים בקיבוץ. הקורס נותן כלים מעשיים ומהווה פתח לעולם הגישור, שמשלב תיאוריה יחד עם פרקטיקה תוך שימוש בסימולציות מהחיים הקיבוציים".


באנר מרכז קליטה

רחוק מהעין – רחוק מהלב?

אחד האתגרים שיותר ויותר קיבוצים פוגשים הוא הקליטה מרחוק, כלומר - קליטה לחברות של חברות וחברים חדשים שלא מתגוררים בקיבוץ לפני הקבלה לחברות. מגמה זו מחייבת את הקיבוצים לפתח כלים חדשים - ולשכלל קיימים - לבחינת התאמה, היכרות וחיבור קהילתי
קרוב רחוק - מפגש זום בנושא קליטה מרחוק

כשני שליש מהקיבוצים היום קולטים לפחות חלק מהחברות והחברים החדשים מבלי שאלה התגוררו בקיבוץ לפני הקבלה לחברות. פעמים רבות גם אחרי הקבלה הפורמלית בקלפי, עוברת תקופה ארוכה (לעתים אפילו מספר שנים), עד שהמשפחה מגיעה לחיות בקיבוץ. הגורמים לכך מגוונים, אך בראשם עומד המחסור בדיור זמני בקיבוצים, משאב שהולך ומצטמצם. לצד זאת ישנם קיבוצים שפועלים מתוך החלטה עקרונית לפיה לא רצוי לאלץ משפחה להעתיק את כל חייה לקיבוץ לפני שיש ודאות לגבי עתידה במקום (כלומר, לפני שהתקבלה).

בכל מקרה, ברור שתהליכי קליטה כאלה מציבים אתגר בפני הקולטים והנקלטים גם יחד, שכן קליטה מוצלחת מושתתת בדרך כלל על רמה גבוהה של היכרות ותיאום ציפיות הדדי. איך ועד כמה אפשר להעמיק היכרות עם משפחה שלא מתגוררת בקיבוץ? כיצד נאפשר למשפחה להבין לאן היא מגיעה, מה ידרוש המעבר וההשתלבות בקיבוץ ולמקסם את סיכויי ההצלחה עבור כולם?

מפגש זום שייערך ביום רביעי, 03.08.22, בין השעות 14:00-15:30, יעסוק בשאלות הללו ויציע דוגמאות, תובנות וכלים לחיזוק תהליכי הקליטה לרחוק. 


באנר משקארד

אלופה אמיתית

לונה צ'מטאי סלפטר מקיבוץ להבות הבשן זכתה השבוע במדליית הארד במרתון באליפות העולם באתלטיקה, המתקיימת בימים אלה במדינת אורגון שבארה"ב
לונה צ'מטאי סלפטר זוכה במדליית הארד במרתון באליפות העולם באתלטיקה (צילום: איגוד האתלטיקה בישראל)
לונה צ'מטאי-סלפטר לאחר הזכייה במדליית הארד במרתון באליפות העולם. צילום: איגוד האתלטיקה בישראל

אצנית המרתון סיימה את הריצה הארוכה על זמן מדהים של 2:20:18 (כן, היא רצה מעט יותר מ-42 ק"מ בזמן הזה....). זהו ההישג הגדול ביותר בקריירה של האצנית מהגליל העליון. הישג שמצטרף למדליות קודמות של ישראלים באליפות העולם באתלטיקה -  אלכס אברבוך (כסף וארד בקפיצה במוט) וחנה מיננקו (כסף בקפיצה משולשת).

"הנחיתי את לונה להיות סבלנית עד לקילומטר ה-30 ולא להגיב לכל פריצה אגרסיבית – והפעם היו הרבה כאלו מהרגע הראשון", סיפר לאתר ynet מאמנה ובן זוגה של האצנית, דן סלפטר, "ניסיוני לימד אותי שמרתון מתחיל בסביבות הקילומטר ה-35. לא איבדתי תקווה גם כשנפתח פער בינה לבין ארבע הראשונות. כשראיתי את הפער הזה מצטמצם, הבנתי שהסיכוי למדליה הוא ממשי. זו הייתה מלחמה עד למטר האחרון".

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אין דבר העומד בפני הרצון! לונה צ׳מטאי סלפטר שמה את ישראל על המפה וזכתה לראשונה במדליה במרתון באליפות העולם. היא התגברה על כל הקשיים והחששות מהעבר, לא ויתרה ורצה לה היישר אל המדליה, כאשר היא עטופה בדגל ישראל. לונה - הבאת גאווה עצומה למדינה, כל הכבוד".


באנר ביטוח חקלאי

תמונת השבוע: רואים שקוף

תמונת השבוע: רואים שקוף
החרמון והר דב בהשתקפות. צילום: מאיה פיקוס

מראה החרמון המושלג מהפנט מבטם של רבים, ולא מעטים נוהרים אל ההר הלבן היחיד בישראל בחודשי החורף על מנת להנות מהמראה המופלאה (ולמרות התחושה הקפואה). יחד עם זאת, לא רבים (שאינם תושבי האיזור) מכירים את יופיי של ההר גם בחודשי הקיץ.

מאיה פיקוס, צלמת מקיבוץ דן שטיילה באיזור בריכות הדגים של הקיבוץ 'תפסה' בעדשת המצלמה שלה את השתקפות החרמון והר דב במים...תבואו לבקר. גם בקיץ. 


פייסבוק התנועה

מהעולם באהבה

מאות חניכים מכל העולם הגיעו ארצה בשבועות האחרונים במסגרת תכניות של תנועת הבונים דרור העולמית, הפועלת בתפוצות במסגרת התנועה הקיבוצית, שמטרתן לחזק את החיבור לישראל ולציונות ברוח תפיסת
העולם הקיבוצית
משתתפי תכנית של הבונים דרור

לאחר שמגיפת הקורונה דעכה מעט, נפתחו השמיים מחדש לטיסות מכל קצות העולם וועליהן חניכים נמרצים שחיכו שנתיים כדי להגיע ארצה ולהתנדב למען החברה הישראלית. המשתתפים הגיעו מאוסטרליה, ניו זילנד, ארצות הברית, אנגליה, ארגנטינה, ברזיל, מקסיקו, אורווגואי, דרום אפריקה ועוד מדינות נוספות וקיימו פעילות ענפה בנושאי ציונות, הרצל והחיבור לתנועה הקיבוצית ותרומתה לתפוצות.

במסגרת התכניות השונות קיימים פרקים של פעילות והתנדבות בקיבוצים והצעירים והצעירות זכו להגיע לישראל ולחוות חוויה ציונית חד-פעמית (בתקווה שתהפוך בעתיד ליותר מכך). בסוף האירוע התקיים הפנינג מרשים ופעילות חווייתית, והחניכים החליפו חולצות כמיטב המסורת ביום הבונים דרור העולמי.

מיכאל הס, המזכיר העולמי של הבונים דרור, אמר: "בהתרגשות רבה אני חוגג את בואם לארץ של מאות חניכינו לתוכניות הקיץ וגאה בעשייתנו הציונית לאורך דורות".


באנר אפיקים לשירות הציבורי - מחזור ד'

אפיקים לשירות הציבורי -
הדרך שתוביל אותך להשתלבות 
במגזר הציבורי

לאחר שלושה מחזורים מוצלחים, אשר יצאו מתוכם בוגרים ובוגרות שהשתלבו במגזר הציבורי, תכנית "אפיקים לשירות הציבורי" פותחת מחזור רביעי וההרשמה
יוצאת לדרך!
אפיקים לשירות הציבורי - הדרך שתוביל אותך להשתלבות תעסוקתית במגזר הציבורי

אפיקים הינה תכנית מנהיגות והכנה לשירות הציבורי, מבית רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית ובשיתוף אגף בכיר ׳עתודות לישראל׳ במשרד ראש הממשלה. התכנית חושפת את משתתפיה לשירות הציבורי דרך היכרות עם משרדי הממשלה והיחידות הכפופות להם, השלטון המקומי והמגזר השלישי, לרבות תכניות העתודה הפועלות במסגרת עתודות לישראל, מפגשים עם משרתי/ות ציבור פורצי דרך ומעוררי השראה, היכרות עם סוגיות ליבה ותהליכי עומק בחברה הישראלית והתנסות מעשית.

בנוסף, התכנית מעניקה כלים לפיתוח רעיון והעברתו, כתיבת נייר מדיניות, הצגה עצמית ועמידה מול קהל. כל אלה, כלים ההכרחיים לכניסה למגזר משרתי הציבור. התכנית מלווה באופן אישי על ידי רכז התכנית ומעבר למפגשים הקבוצתיים, יקבלו המשתתפים והמשתתפות ליווי אישי ומקצועי שיסייע להם בתהליך ההשתלבות.

לפעמים, אפילו שכבר נראה שמצאנו כיוון מקצועי, אנחנו לא יודעים מאיפה להתחיל ומה הצעד הנכון לעשות. אם המגזר הציבורי הוא אחד מהכיוונים עליהם חשבתם -  תכנית אפיקים לשירות הציבורי היא בדיוק בשבילכם. אם אתם מרגישים שבוער בכם הרצון להוביל שינויים בחברה הישראלית אתם לפני לימודים, במהלך או בתהליך חיפוש אחר קריירה או שינוי קריירה - מקומכם איתנו.


באנר ביטוח חקלאי

הזמנה לישיבת מועצת התנועה הקיבוצית (3/2022)

לוגו מזכירות התנועה

ישיבת מועצת התנועה השלישית לשנת 2022 תתקיים ביום חמישי כ"א באדר ב' תשפ"ב, 28.07.22, בשעה 09:00 - באמצעות הזום.

על סדר היום

  1. אישור פרוטוקול מועצה 2/2022  מיום 24.03.2022.
  2. ממועצה למועצה.
  3. אישור המלצת ועדת גיוס הרחבה לבחירת ועדת ביקורת - מוצעים:
  • קטי מיצנר (לוחמי הגטאות) – יו"ר הוועדה
  • אלי גולדמן (משמרות)
  • מוריאל לרנר (כפר גליקסון)
  • שחר שדמי (מזרע)
  • איתן פרנקל (מעגן מיכאל) – קדנציה שניה
  1. אישור המלצת ועדת גיוס רחבה לבחירת מבקר התנועה - מוצע: ישראל וייס (רמת יוחנן).
  2. אישור המלצת ועדת גיוס רחבה לבחירת ראש אגף כלכלה – מוצע: עמוס פרג'ון (נען).
  3. צירוף משקיפים למזכירות.

באנר משקארד

יולי-אוגוסט במשכן לאמנות עין חרוד: פעילויות חוויה למשפחות במוזיאון
הכי יפה בעמק

המשכן לאמנות עין חרוד מארח משפחות בחודשי הקיץ לפעילויות בהשראת תערוכות האמנות במשכן: משחקי כרטיסיות, שעות סיפור, וסיורי משחק בין היצירות
המשכן לאמנויות עין חרוד

המשכן לאמנות עין חרוד בעמק יזרעאל הינו מתחם תרבות ופנאי המציע חלל מרווח, ממוזג ומעוצב, מוקף במדשאות וכולל אולמות תצוגה עם תערוכות אמנות ייחודיות ובית קפה בחצר מקסימה.

אוצר במשכן: משחק סיור עצמאי וחוויתי המתאים לכל הגילאים. המשחק מורכב ממקבץ כרטיסיות חידות והפעלה לכל המשפחה, השולח לטיול וסיור בין תערוכות המשכן. מבקרי המשכן מקבלים את כרטיסיות ההפעלה כחלק מעלות כרטיס הכניסה ומוזמנים לשחק באופן עצמאי במהלך שעות הפתיחה של המשכן.

שעת סיפור ויצירה - חמישי בחמש: בכל יום חמישי אחר הצהריים בחודשים יולי-אוגוסט, מחכים לכם בספריית המשכן הקסומה לשעת סיפור ויצירה. הקראה מומחזת וחווייתית, הכוללת יצירה ומותאמת לילדים עד גיל 6. חוויה רבת דמיון המוגשת על ידי מפעילה מקצועית.

ימי חמישי באוגוסט 2022 - פעילות משפחתית לקיץ: סדנת יצירה פתוחה לכל המשפחה – פעילות מתאימה לכל הגילאים, בהשראת התערוכה "כחוט השני" – טווייה משותפת של חוטים בעוביים שונים וטקסטורות מגוונות. פעילות מודרכת מהנה של יצירה בשיטת שתי וערב, בסיומה תוצר להתגאות בו. פעילות מהנה, ייחודית ויצירתית.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png

הוספת תגובה חדשה