דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

ערבות קמ"ע להלוואות – יד ביד עם חברות וחברי הקיבוצים בתהליך הבניה

לפני שבועיים נערך במשקי הדרום כנס משותף של קרן קמ"ע של התנועה הקיבוצית ובנק מזרחי בנושא בנייה לחברי הקיבוצים. לכנס הגיעו כמאה ממלאי תפקידים – יו"ר, מנהלים עסקיים, מזכירים מנהלי צמיחה דמוגרפית, וכן חברי קיבוץ העומדים לבנות את ביתם, מקיבוצי משקי הדרום והנגב
דגן יראל מדבר עם משתתפי הכנס
דגן יראל מדבר עם משתתפי הכנס

אתי פלקסר, מנהלת מחלקת המשכנתאות בקמ"ע, שיזמה וארגנה את הכנס תארה את "פרוייקט קמ"ע" בו הקרן לצמיחה ולערבויות של התנועה הקיבוצית (קמ"ע) מעניקה ערבויות להלוואות שנוטלים חברי קיבוצים (כולל נקלטים) לצורך רכישה, בנייה או שיפוץ בית בקיבוץ, כשהזכויות לקרקע בידי הקיבוץ ולא בידי החבר.

ערבות קמ"ע מאפשרת הוזלה של הריביות, ובכך יוצרת חסכון מצטבר של עשרות אלפי שקלים לחבר, ומבטיחה ערב ידידותי המבין את צרכי הקיבוץ והחבר, ובעת משבר (חלילה) יסייע לפתור את הבעיה;  "אני חשה סיפוק עצום עם כל משפחה צעירה הבונה את בית חלומותיה בקיבוץ", אמרה פלקסר.  

בהמשך היום הנחתה פלקסר הנחתה פאנל בהשתתפות תומר רכטמן ממשמר הנגב, יו"ר מנהלת הבניה בקיבוץ, ולווה ממזרחי טפחות, שמרית כהן שמעוני מרכזת את תחום הקיבוצים בבנק מזרחי, שמואל עזרן יועץ משכנתאות מחברת קדוש משכנתאות, שתיארו מנקודת מבטם את סוגיית הבניה לחברי קיבוצים ומה ניתן לעשות כדי להתגבר על הבעיות שבדרך.
 

משתתפי כנס קמ"ע במשקי הדרום
משתתפי כנס קמ"ע במשקי הדרום

מיקי לזר, יו"ר הארגון האזורי משקי הדרום ברך על הכנס ועמד על חשיבות העיסוק בסיוע לחברי קיבוצים לבנות את ביתם בקיבוצים. לזר ציין כי על פי מטרותיו הארגון אינו עוסק בסיוע לבנייה לחברים אך ייקח חלק אקטיבי ופעיל בסיוע לקיבוצים שיזדקקו לכך בשיוך.

ראש אגף הכלכלה בתנועה הקיבוצית ומנכ"ל קמ"ע, דגן לוין, הציג את הבסיס הכלכלי והמשפטי של ההסדר שנבנה בין קמ"ע לבנקים ואת אבולוציית ההתפתחות של הלוואות השיכון בקיבוצים, שהתחילה כבר בשנות ה- 2000 המוקדמות אך קיבלה קפיצת מדרגה משמעותית עם חתימת ההסכם בין קמ"ע לבנק מזרחי, ובעקבותיו גם הסכמים עם בנק לאומי למשכנתאות ובנק הפועלים. בנוסף לשיפור המוכח בתנאי ההלוואה.

לוין: "ערבות קמ"ע פתחה למעשה את דלתות הבנייה למגורים לחברי קיבוצי הספר והגבול בפני הבנקים. עשרות משפחות ממנרה, משגב עם,  אדמית, דורות, טללים, נחל עוז, חמדיה ועוד ועוד זוכים ליהנות מהלוואות שיכון בתנאים סבירים, ובכך תורמת קמ"ע את חלקה הצנוע לתנופת הבנייה המתחדשת בקיבוצים".

שרון בן יהודה, מנהלת מחלקת אשראי קמעונאי לנדל"ן בחטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, סקרה את שוק הבנייה למגורים בישראל וניתחה את ההתפתחויות הצפויות בו. הבנק זיהה פוטנציאל צמיחה משמעותי בתהליכי הבנייה והשיוך בקיבוצים וקיבל החלטה אסטרטגית להיות שחקן מוביל בשוק זה. בן יהודה הסבירה את ההסכם בין בנק מזרחי לקרן קמ"ע, והצביעה על השיפורים שחלו בו במהלך השנים ונועדו להתאים את המוצר לצרכי חברי הקיבוץ. הבנק לומד גם את סוגיות השיוך ונערך להעמיד פתרונות משולבים וברי קיימא לבעיות השיוך והבנייה.

דגן יראל ממחלקת הבניה והקרקעות באגף הכלכלה של התנועה הקיבוצית, עדכן בשלל סוגיות שעל סדר היום הקיבוצי, בתחום השיוך ועוד, והתעמק בהבהרת הסוגיה המורכבת של הסיוע הממשלתי לאזורי עדיפות לאומית. דגן תיאר את החלטות הממשלה, הסביר את השינויים שמבקשת לערוך רשות מקרקעי ישראל, את משמעותם ואת המהלכים שננקטו על מנת להקטין את הנזק ממהלכים שגויים.

השמאית עו"ד נחמה בוגין סקרה את הסוגיות השמאיות הרלבנטיות לבניה לשיכון לחברי קיבוצים ועמדה על היבטים תאורטיים ומעשיים שעלולים להשפיע מאד על השמאות.

הוספת תגובה חדשה