דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

יוצאים לדרך: נפתחה ההרשמה לכנס הנהגות הקיבוצים השמיני! מהם הנתונים העיקריים העולים מתוך שנתון התנועה הקיבוצית 2019/20? ההכנות למסע י"ב 2021 כבר ממש בעיצומן. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
שנתון התנועה הקיבוצית מס' 18
 07/10/2021

כנס הנהגות הקיבוצים ה-8: יוצאים לדרך!

אנו נרגשים לפתוח את ההרשמה לכנס ההנהגות ה-8, שייערך בתאריכים 15-17/11/2021 בגליל העליון, אנא הקדימו להירשם. בשל מגבלות הקורונה - לאחר ההגעה למגבלת המקום תוגבל ההרשמה למשתתף אחד מקיבוץ. תינתן עדיפות בהרשמה לממלאי תפקידים בכירים - יו"ר, מזכירי/ות קיבוץ, מנהלי/ות קהילה ומנהלי/ות עסקים
כנס הנהגות הקיבוצים ה־8 יוצאים לדרך!

הקורונה מציבה בפנינו אתגרים רבים בכנס זה אולם אנו נחושים לקיימו כמדי שנה, תחת הנחיות התו הירוק. הקורונה מציבה בפנינו אתגרים רבים בכנס זה אולם אנו נחושים לקיימו כמדי שנה, תחת הנחיות התו הירוק. בחרנו השנה לעלות לגליל העליון ולחזק את התיירות באזור, אשר שנפגעה מהסגרים הרבים והמגבלות שהקורונה זימנה. הכנס יתקיים במלון גליליון (אשר בבעלות קיבוץ כפר גלעדי) והלינה תתפרס על פני מספר מקומות אירוח ברחבי הגליל. התכנית כמובן כפופה למגבלות שונות ולכן אנו מתנצלים מראש ומבקשים את סבלנותכם בהתמודדותנו עם האתגרים המוצבים בפנינו.

ביום ב’ 15/11/21, נתחיל את היום בוועידת התנועה הקיבוצית - "תנועה בתנועה", אנו מזמינים את ממלאי התפקידים אשר מיועדים להגיע לכנס ההנהגות להצטרף כצירים מטעם קיבוצם לועידת התנועה המתקיימת אחת ל־4 שנים (חשוב להדגיש כי הצירים חייבים להיות חברי הקיבוץ אותו הם מייצגים). אורח הכבוד בוועידת התנועה יהיה נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג.

כנס ההנהגות עצמו ייפתח ביום ב', 15/11/2021, בשעה 16:00, ויכלול כמדי שנה נושאים הרלוונטיים לממלאי התפקידים הבכירים בקיבוצים, מפגש עם אישי ציבור, שרים וח"כים, תכנית אמנותית עשירה ומפגש בלתי אמצעי בין ממלאי התפקידים בקיבוצים, בתנועה ובארגונים השונים. בשל רצוננו לאפשר השתתפות של ממלאי תפקידים ממספר גדול של קיבוצים ובשל הנחיות הקורונה, אנו מגבילים ל־2 ממלאי תפקידים בכירים מכל קיבוץ. הקדימו להרשם, לאחר ההגעה למגבלת מקום תוגבל ההרשמה למשתתף אחד מקיבוץ. תינתן עדיפות בהרשמה לממלאי תפקידים בכירים - יו"ר, מזכירי.ות קיבוץ, מנהלי.ות קהילה ומנהלי.ות עסקים.


באנר כנס הנהגות הקיבוצים השמיני: נפתחה ההרשמה

הכלכלה הקיבוצית ערב הקורונה:
דשדוש בפסגה

השבוע, יצא לאור שנתון התנועה הקיבוצית מספר 18 המתייחס לשנים 2020 – 2019. מהנתונים עולה כי תור הזהב של הצמיחה הכלכלית בקיבוצים הגיע לידי מיצוי, אך יחד עם זאת מרבית הקיבוצים התייצבו ברמה המאפשרת להם ביטחון כלכלי וחברתי
צילום: גיא שמואלי
צילום: גיא שמואלי

השנתון, המורכב מחמישה פרקים, הופק ונכתב על ידי אגף כלכלה של התנועה הקיבוצית, ונערך בידיה האמונות והמקצועיות של רו"ח אסנת כהן, מנהלת המחלקה הכלכלית בברית פיקוח, ובסיוע ירון רייכמן, מנכ"ל ברית פיקוח, ד"ר אילת גלס, ראשת אגף חברה וקהילה, פעילי האגפים כלכלה וחברה וקהילה ורכזי האזור בתנועה הקיבוצית, אילנה דרור, כלכלנית התאחדות חקלאי ישראל ואיגוד התעשייה הקיבוצית. ארבעת הפרקים הראשונים - הפעילות הכלכלית של הקיבוצים, התעשייה הקיבוצית, החקלאות הקיבוצית ונתונים דמוגרפים – משקפים את הפעילות הכלכלית במהלך שנת 2019, בהשוואה לשנים קודמות. הפרק האחרון - "אורחות חיים" - מצלם את תמונת המצב בסוף שנת 2020.

רו"ח דגן לוין, ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית: "הפרקים הכלכליים בשנתון עוסקים עדיין בשנת 2019, ואת השפעת הקורונה נראה בשנתון הבא, אז אם נחזור לעידן טרום הקורונה, מה הם הנתונים העיקריים העולים מתוך השנתון?

התמונה הכללית היא ברורה למדי - הכלכלה הקיבוצית צמחה דרמטית בעשור הראשון של המאה ה-21; התמתנה בהדרגה בואכה לעשור השני; והתייצבה בשנים האחרונות, שבחלקן צמחה מינורית, בחלקן התאזנה ובחלקן אף ירדה במתינות - כמו בשנה זאת. דומה, כי לפחות מנקודת זו על ציר הזמן, נראה שתור הזהב של הצמיחה הכלכלית בקיבוצים הגיע לידי מיצוי; עם זאת, מרבית הקיבוצים התייצבו ברמה המאפשרת להם ביטחון כלכלי וחברתי. אפשר וההתייצבות היא ממוצע משוקלל של וקטור פנימי חיובי שמגמתו צמיחה ווקטור חיצוני שלילי המורכב מתנאי הרקע הרגולטורים והכלכליים בעולם בו פועלת הכלכלה הקיבוצית. השנתונים הבאים ינסו לבחון השערה זו".


באנר חשבשבת

"הנוף מספר את הסיפור של המקום" – הכנת מדריכים למסע י"ב 2021

ביום רביעי, התקיים חלקה הראשון של הכנת מדריכי הנעורים, לקראת "מסע יב" 2021 בחבל אילות. מעל ל-70 מדריכי נעורים ונציגי מועצות אזוריות, השכימו קום והדרימו "דרומה, דרומה לאילת" (כמעט) למפגש בלתי אמצעי עם חבל ארץ מיוחד, בו ייערך השנה לראשונה(!) מסע י"ב 
מדריכי ומדריכות הנעורים מהקיבוצים עורכים היכרות עם מסלול האופניים של מסע י"ב 2021
מדריכי ומדריכות הנעורים מהקיבוצים עורכים היכרות עם מסלול האופניים של מסע י"ב 2021

המדריכים והמדריכות שהגיעו ליום ההכנה זכו למפגש מיוחד עם ד"ר חנן גינת, ראש המועצה האזורית חבל אילות. בדבריו, חיבר חנן את הנוכחים לאופיו הייחודי של האזור, לתחושת השליחות של אלו שבחרו להקים את ביתם ביישובי המועצה, ולתשומת הלב הרבה שמקדישים ממלאי התפקידים במועצה (ובראשם חנן) לעשייה, לאנשים, לאיכות החיים, לחדשנות ומעל לכל - לחינוך. ראיה לכך, פוגש כל מי שמגיע לבית המועצה בצורת המילים שכתובות בו: "האחריות לשרת את התושבים והישובים. הזכות ליצור, ליזום ולהגשים חלומות".

בהמשך היום, המדריכים והמדריכות זכו להסברים ולמדו להכיר את תוואי הרכיבה, אשר מתחיל בפארק תמנע ויוצא ממנו אל מרחבי חבל אילות, את מתחמי הלינה ואת שותפי הדרך למסע – מדריכי הנעורים וצוות אגף חינוך בתנועה, תוך כדי לימוד הסיפור של המקום, כפי שחנן הציע לנו, מהשטח ומהנוף.

בחודש הבא (7/11) יתקיים בבית התנועה הקיבוצית בתל אביב, יום ההכנה הנוסף, שיעסוק בציר החינוכי ובתכני המסע. תפיסת העבודה של אגף חינוך היא שלכל פעילות חינוכית יש התחלה, אמצע והמשך. יום ההכנה במוא"ז אילות התחיל המפעל עבור המדריכים, וכעת, מקומם של מנהלי החינוך בקיבוצים לגבות ולתמוך בהיערכות החינוכית והלוגיסטית של בני הנוער והמדריכים, לקראת המסע. הכנה מיטבית, תיצור תנאים טובים יותר, שיאפשרו חוויה משמעותית לכל השותפים לדרך. לחצו כאן למידע נוסף על מסע י"ב וכל המסמכים הדרושים להרשמה אליו.


באנר משקארד

רותם שניצקי מונתה לתפקיד אשת הקשר של התנועה הקיבוצית עם מפלגת העבודה

הנהלת התנועה הקיבוצית החליטה ביום ראשון השבוע למנות את רותם שניצקי (נצר סרני) לתפקיד אשת הקשר של התנועה הקיבוצית עם מפלגת העבודה. שניצקי פעילה בתנועה הקיבוצית מזה חמש שנים, ומשמשת כיום בתור מנהלת רשת הצעירים שלה. מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "אני סמוך ובטוח כי בעזרת יכולותיה של רותם ובשיתוף פעולה פורה, נמשיך ונחזק את הקשר בין התנועה הקיבוצית לבין מפלגת העבודה"
רותם שניצקי. צילום: דנה בר-און
רותם שניצקי. צילום: דנה בר-און

במכתב ששלח מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ליושבת ראש מפלגת העבודה, שרת התחבורה מרב מיכאלי, הוא כותב: "הנני מתכבד לעדכנך, כי בהתאם להבטחה שניתנה לך על ידי עם סיום תפקידה של חניק מרשק בתנועה הקיבוצית כי נמנה פעיל/ה תנועתי כאיש/ת קשר עם מפלגת העבודה, הנהלת התנועה החליטה למנות לתפקיד את רותם שניצקי".

רותם שניצקי (32), חברת קיבוץ נצר סירני, משמשת כיום כמנהלת רשת הצעירים של התנועה הקיבוצית שמטרתה לקדם ולפתח מנהיגות צעירה בקרב צעירות וצעירי התנועה. בנוסף לתפקידיה הנוכחיים באגף צעירים ומעורבות בחברה, תרכז כאמור מעתה את הקשר והפעילויות של התנועה הקיבוצית מול כלל גורמי המפלגה, לרבות מנגנון המפלגה, ותהיה הגורם המקשר שבין התנועה הקיבוצית לבין מפלגת העבודה, לשרים, חברי הכנסת ועוזריהם, כמו גם עם יו"ר מחוז הקיבוצים במפלגה, גברי ברגיל.

מינויה של רותם לתפקיד אשת הקשר למפלגת העבודה הינו המשך המהלך הרחב של התאמת הפעילות הפוליטית של התנועה הקיבוצית לעבודה רוחבית מול כלל המפלגות במפה הפוליטית. עם מינויה, מצטרפת רותם לנרי שוטן ויורי קנדל  בניהול הקשר עם המפלגות ולאיילת סלע-יונגרמן האמונה על קשרי הממשל בתנועה. בסיום מכתבו לראשת 'העבודה', מרב מיכאלי, כתב מאיר: "אני סמוך ובטוח כי בעזרת יכולותיה של רותם ובשיתוף פעולה פורה בינינו, נמשיך ונחזק את הקשר בין התנועה הקיבוצית לבין מפלגת העבודה".


באנר ביטוח חקלאי

תמונת השבוע: חוזרות (וחוזרים) להתנדב

ריקה קייזר (ראשונה משמאל), האחראית על המתנדבים בעין גב עם המתנדבות מגרמניה. צילום: אריאל צור, עין גב
ריקה קייזר (ראשונה משמאל), האחראית על המתנדבים בעין גב עם המתנדבות מגרמניה. צילום: אריאל צור, עין גב

לאחר הפוגה ארוכה עקב הקורונה, במהלכה הגיעו לקיבוץ עין גב מתנדבים בודדים, התווספו בחודש האחרון ארבע מתנדבות חדשות מגרמניה. עין גב הוא מהקיבוצים הבולטים בקליטת מתנדבים מחו"ל, והמתנדבים אצלם עובדים בתיירות ובחקלאות ומהווים משב רוח עולמי רענן לשכבת הצעירים בקיבוץ. פרט טריוויה מעניין הוא שבעין גב חיים כיום למעלה מעשרה חברים שבעברם היו מתנדבים בקיבוץ!

כזכור, לאחר פניות מרובות, נעתר בחודש אפריל האחרון שר הפנים דאז, ח"כ אריה דרעי, לבקשת התנועה הקיבוצית, שהועברה באמצעות שר החקלאות ופיתוח הכפר דאז וסגן שר הביטחון כיום, ח"כ אלון שוסטר, לפתוח את השמיים לתכנית המתנדבים מחו"ל בקיבוצים. במאמצים לקבלת האישור השתתפו גם חנן גינת, ראש המועצה האזורית חבל אילות, ושותפים מהקיבוצים שעזרו להסביר את חשיבות תרומתם הגדולה של המתנדבים, בעיקר לענפי החקלאות בקיבוצים.


באנר מרכז קליטה

פותחים שנה חמישית ביהב

לפני שבועיים התקיים במוסד החינוכי 'שומריה' שבמשמר העמק סמינר פתיחת השנה החמישית של תכנית "יהב", מבית התנועה הקיבוצית. "יהב" היא תכנית חינוכית ברוח התנועה הציונית, הפועלת מזה חמש שנים במסגרות קדם צבאיות. השנה, ידריכו 21 סטודנטים וסטודנטיות במסגרת התוכנית ב-24 מסגרות שנת שירות בתנועה הקיבוצית ומחוצה לה
מדריכי תכנית יהב ביחד עם נחשון אלוני סופגים את נופי עמק יזרעאל במהלך סמינר פתיחת השנה
מדריכי תכנית יהב ביחד עם נחשון אלוני סופגים את נופי עמק יזרעאל במהלך סמינר פתיחת השנה

התכנית נוסדה ופותחה לפני חמש שנים על ידי ארבעה צעירים, פעילים חברתיים ופוליטיים, מתוך מטרה לברר ולחזק את היסוד הערכי המשותף המחבר בין ישראליות וישראלים, לשם חידוש וחיזוק השותפות בחיי המדינה. חזון התכנית הוא לספר סיפור ישראלי משותף, עדכני וצעיר ברוח ערכי הציונות. התוכנית פועלת בפריסה ארצית בגופים וארגונים שונים, במסגרות שנות שירות, מכינות קדם צבאיות, צוותים חינוכיים, בתי-ספר ומועצות אזוריות, בקיבוצים, בערים ועוד.

הסמינר נפתח בשיחת היכרות עם הדס דניאלי ילין, המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית, שהציגה למשתתפים את פעילות התנועה ומאפייניה, בדגש על פעילותה בחברה הישראלית, ועם נחשון אלוני, אחד מארבעת מייסדי התכנית והמנהל שלה, שהציג למשתתפים את צמיחת התכנית ופעילותה בשנים האחרונות. במהלך הסמינר עסקו המשתתפים בנושאים של ציונות, גיבוש תפיסת שירות אישית (צבאית ואזרחית), חברה ישראלית, מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ועוד. הנושאים עולים דרך מבטם של הוגות והוגים ציוניים כמו א.ד. גורדון, ברל כצנלסון, חנה סנש ואחרים מתוך רצון להכיר את העבר, להתחבר לערכיו ולראות כיצד ניתן להוסיף ולפעול בשם ערכים אלה גם כיום, ולהתחבר לעשייה ולהובלה מבלי לנטוש את הטקסטים והרוח.

השנה יפעלו מדריכי התכנית ב-24 מסגרות שנת שירות בתנועה הקיבוצית ומחוצה לה. בתנועה הקיבוצית הם יפעלו במסגרת תכנית העשרת השינשינים של מחלקת שנת השירות באגף חינוך, ובנוסף יפעלו מחוץ לתנועה בשש מכינות חצי שנתיות בפריפריה החברתית והגאוגרפית, שתי מועצות אזוריות, במסגרת פורום הדרכת שינשינים, ובמסגרת עמותת "אחריי!".


באנר כנס הנהגות הקיבוצים השמיני: נפתחה ההרשמה

מפגשי העשרה ליו"רים בקיבוצים -
ללמוד, להעשיר את הידע, לשוחח ולשתף

מפגשי העשרה ליו"רים בקיבוצים

המפגשים יעסקו בהתלבטות בסוגיות היושבות על שולחנכם ונלמד מניסיונם של קיבוצים אחרים. יחד נלמד ונתעשר הן ממרצים חיצוניים והן זה מזו, נתלבט בסוגיות היושבות על שולחנכם ונלמד מניסיונם של קיבוצים אחרים.

המפגשים הם ללא עלות ומתקיימים בזום, אך נדרשת הרשמה מוקדמת כדי לקבל לינק לזום המפגש.

המפגש הראשון יתקיים בתאריך 26.10.21, בין השעות 8:30 עד 10:00, ויעסוק בנושא: יישוב מחלוקות ובניית הסכמות רחבות.

המפגש בהשתתפות: נציגים ממשרד רשם האגודות השיתופיות ועו"ד תקווה טננבאום, מהמוסד לבוררות וגישור של התנועה הקיבוצית.

לפרטים נוספים: שלומית צימרינג - hr@tkz.co.i


באנר ביטוח חקלאי

נותרו מקומות אחרונים בתכנית "כרם - נוגעים בזהות"

בהמשך החודש יפתח מחזור נוסף של תכנית "כרם", המשותפת לתנועה הקיבוצית, בינ"ה והמדרשה באורנים, מבית היוצר של "כזה ראה וחדש". מדובר בתכנית דו-שנתית המבקשת להחזיר למרכז השיח הקיבוצי את שאלת הזהות שלנו, ומיועדת לחברות וחברי קיבוצים, בעמדות הובלה והשפעה בקיבוצים - בהווה או בהתהוות
משתתפי המחזור הראשון של "כרם" במהלך סיור שהתקיים במסגרת התוכנית
משתתפי המחזור הראשון של "כרם" במהלך סיור שהתקיים במסגרת התוכנית

איך חוגגים אצלכם את שנת המצוות? איך קוברים את האהובות והאהובים בקהילה? האם צריך לשים מזוזות בבתי הילדים? ויום כיפור – מציינים אותו בקיבוץ? השאלות הללו חוזרות ועולות בקיבוצים רבים, גם בשנים האחרונות, ואלו הן לא רק שאלות טכניות עם פתרונות ברורים. הן מכוונות לשאלות זהות אישיות וקהילתיות עמוקות, ביחס לזירה הקיבוצית, הישראלית והיהודית. מי אנחנו, מהי הזכות שלנו בתוך העולם היהודי? ואולי אפילו חובה של ממש? מה מקומה של המסורת היהודית ומה בינה לבין המסורת הקיבוצית, ועד כמה יש לנו החירות לחדש בתוכה?

הקהילות הקיבוציות היום נושאות באחריות עמוקה לעיצוב ויצירה תרבותית, לא רק בתוך הקיבוצים פנימה, אלא יכולים להיות בשורה של ממש למרבית החברה הישראלית: קהילות שמחוברות לשורשיהן, מכירות את המגוון והעושר החברתי, ומחדשות כך שהתרבות תחזק את זהותן. תנועה מתמשכת בין יהדות לעבריות וקהילתיות והמקום החברתי המשותף שלנו בתוך הנתיבים הללו.

עיצוב ויצירה תרבותית אינן נולדות יש מאין, הן מבוססות על הרבה עבר ועם זאת צריך להשקיע מאמץ בהווה: להעמיק את הידע, לגבש ולעצב תפיסת עולם ברורה שאינה מתנצלת, ולקבל כלים ליישום. את כל אלו עושה תכנית "כרם". המפגש הפותח של המחזור השני בתכנית יתקיים ב-20/10 ונותרו עוד מספר מקומות אחרונים. לכל הפרטים והגשת מועמדות: לחצו כאן


באנר משקארד

עוד חוזר הניגון - סדרת אירועי חורף בבית לוחמי הגטאות

סדרת מופעי החורף "עוד חוזר הניגון" נוצרה מתוך רצון לשתף את הציבור בנכסי צאן ברזל של התרבות הישראלית דרך העיניים שלנו, אנשי בית לוחמי הגטאות. בחרנו באוסף יצירות אהוב ומרגש. מזמינים אתכם להצטרף אלינו למסע עשיר ומגוון של שירים, מנגינות, סיפורים וגעגוע.
עוד חוזר הניגון - סדרת אירועי חורף בבית לוחמי הגטאות

הזדמנות נפלאה ורוח חדשה של שינוי בחוויית הביקור המסורתי בבית לוחמי הגטאות. מהרו לשריין מקום בסדרת מופעים רב-תרבותיים אשר במרכזם אמנות ישראלית ויהודית. המופע הינו חלק מחוויה תרבותית הכוללת: סיור קונספט מודרך במוזיאון וכן קפה ומאפה. המופעים יתקיימו בימי שישי בשעה 11:00 באודיטוריום במוזיאון בית לוחמי הגטאות. מספר המקומות מוגבל. 

מחיר מנוי יחיד: ₪140 / מחיר מנוי זוגי: ₪250. מחיר מנוי כולל כניסה לסדרה כולה. 

רשימת המופעים:
5/11/21 - תמיר הוד: "שדרות בוב דילן פינת רחוב מאיר אריאל"
3/12/21 - אפרת פלדמן: "בואי אמא, שירים לעת ערש"  
7/1/22 - תמיר הוד: "משפחת בנאי לדורותיה" 
4/2/22 - ליאור ענבר ואפרת פלדמן: "לחיי הספינות שבדרך" - נתן אלתרמן בטור ובזמר

*הכניסה תתאפשר לבעלי תו ירוק בלבד
*בגין ביטול האירוע בעקבות הנחיית משרד הבריאות, יינתן החזר כספי מלא


באנר חשבשבת

מגש שחור- صينية سوداء - Black Tray - עאישה עראר בתערוכת יחיד בגלריה GH

עאישה עראר

בשבת ה -16.10.21 תיפתח בגלריה GH - גבעת חביבה לאמנות, תערוכת יחיד של עאישה עראר בציור, רישום, ווידאו, פרפורמנס וטקסטים חזותיים. עאישה, אמנית ערביה צעירה ומוכשרת מג'לג'וליה, בוגרת המדרשה לאמנות, מציגה תערוכת יחיד ראשונה בישראל. התערוכה עוסקת
במרחבים שבין הקוטב הנשי לגברי; בין הקצוות בהם חיה עאישה כאישה, דתייה ואמנית בחברה הערבית בישראל ובין אלו הקיימים בכל אישה: המקום חסר האונים, הכלוא והכנוע הסובל לא פעם מאלימות ובמצבו הקיצוני יגיע לכדי הרג; לבין המצב הנשי החופשי, הפראי והעצמתי שיכול ומותר לו לעסוק בשאלה מה היא אהבה אמיתית, שנהנה מחופש הבחירה וההבעה באופן מלא, ללא פחד.

שני אלו מצויים באגדות עם פלסטיניות העוברות מדור לדור בעל פה על ידי נשים. עאישה מובילה את האגדות האלו לקדמת הבמה כשהן מופיעות בתערוכה בתרגום אמנותי אישי, בסדרת עבודות ווידאו משותפות; עבודות שנוצרו בשיתוף פעולה עם קבוצות נשים שונות, פעם במחול (להקת נוע) ופעם במוסיקה (נגניות מתוך קבוצת מוסיקה נובה). האם וכיצד קטבים מנוגדים יכולים לחיות זה לצד זה?

חווית התערוכה נעה בין עולם האגדות והפנטזיה, היצירה והחיים לבין לעולם המציאות, יחסי הכוח והשליטה, האלימות וההרס,
במבט נוקב, חופשי ופראי.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png

הוספת תגובה חדשה