דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

כל המידע שצריך על פעילות ואירועי התנועה הקיבוצית ב-2022 - עכשיו בחוברת אחת. השרה שקד עם הפנים להתיישבות העובדת. שגריר ארה"ב החדש שב לביקור בקיבוץ בו התנדב כנער. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית

תמונה להשתלמויות 2022
 09/12/2021
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

כל מה שצריך לדעת על פעילות ואירועי התנועה הקיבוצית בשנת 2022 -
עכשיו במקום אחד

ריכזנו עבורכם (כמעט) את כל האירועים, הקורסים, הכנסים והפעילויות שאנו עורכים בשנת 2022
כל מה שצריך לדעת על פעילות ואירועי התנועה הקיבוצית בשנת 2022 - במקום אחד

שלל הפעילויות השונות המתרחשות לאורך השנה בחוברת אחת:
מתי מתקיימים הכנסים השונים?
האם גם השנה ייפתח קורס ההעשרה למרכזי.ות משק ומנהלי.ות עסקים בקיבוץ?
באילו תאריכים מתקיימים כנס י"א והרפסודיה בשנת 2022?
כל אלה ועוד, ניתן למצוא בחוברת המצורפת. 

לכל פעילות, אירוע או כנס מצורפים דרכי יצירת קשר לקבלת מידע ופרטים נוספים.


באנר חוברת אירועים, כנסים והשתלמויות 2022

מסע י"ב 2021 - סרטון הסיכום

בשבוע שעבר הסתיים בהצלחה מסע י"ב 2021 של התנועה הקיבוצית שנערך בחבל אילות בהשתתפות כ-700 נערות ונערים מקיבוצים מכל רחבי הארץ והמדריכים החברתיים שלהם. כעת אנו מביאים לכם ולכן סיכום מצולם וטעימה מהנופים, החוויות והאווירה של המסע

צפו בסיכום המצולם של מסע י"ב 2021.

צילום ועריכה: רום כרמי.


באנר חשבשבת

שקד עם הפנים להתיישבות הכפרית

שרת הפנים, איילת שקד, הודיעה לפני שבוע בסיור שערכה במועצה האזורית דרום השרון על כוונתה לבצע שינוי בתפיסה שלה ושל משרדה בכל הנוגע לגידול ההתיישבות - במושבים ובקיבוצים. "המצב כרגע דומה לספר הלבן. חנקו את ההתיישבות העובדת ואת המרחב הכפרי"
שקד עם הפנים השרה שקד יחד עם מנכ"ל משרדה וראשת המועצה האזורית דרום השרון בחנוכת פארק עסקים ותעשיות במועצההכפרית
השרה שקד יחד עם מנכ"ל משרדה, יאיר הירש, וראשת המועצה האזורית דרום השרון, אושרת גני גונן, בחנוכת פארק עסקים ותעשיות במועצה

הבשורה הגדולה לקיבוצים בתוכנית שקד היא "פריצת" לוח 2 הקובע את הרף המקסימלי של בתים בכל קיבוץ. בפוסט שכתבה בעמוד הפייסבוק שלה לאחר הביקור, פירטה שרת הפנים: "כשנכנסתי למשרד הפנים נפל לי אסימון כואב מאוד. ממשלות ישראל ובג"צ, בתנועת מלקחיים, חנקו את ההתיישבות העובדת ואת המרחב הכפרי. איך הן עשו זאת? בג"צ ועדות הקבלה לא מאפשר ליישובים בנגב ובגליל לשמור על המנגנון הזה ביישובים מעל 400 משפחות, והממשלה אישרה את תמ"א 35 לפני שנים רבות כאשר חלק מהתמ"א זו מגבלה על כמות המשפחות בכל יישוב. זה נקרא 'לוח 2', ממש הספר הלבן. המשמעות היא עצירת התפתחות ביישובים הכפריים בנגב בגליל, וגם במרכז".

הרפורמה של השרה שקד הקשורה לקיבוצים מדברת, כאמור, על ביטול ההגבלה על מכסת הבנייה החדשה. כיום מוגבלים הקיבוצים בחוק למכסה של בין 500-300 דירות לקיבוץ. וכן, פיצול דירות: הכללת קיבוצים ומושבים בחוק פיצול דירות (חוק בשלבי קידום). בתים פרטיים יוכלו לקבל אישור להרחבה של 45 מ"ר, שתפוצל ליחידת דיור נפרדת. כיום הוראת השעה של פיצול דירות אינה חלה על המרחב הכפרי. 

השרה שקד חתמה את דבריה וכתבה: "הצעדים האלה יאפשרו ליישובים לגדול ולבנים ממשיכים להישאר בהם ולפתח את היישוב. אני מקווה שכל הסיעות בכנסת ירתמו למשימה החשובה הזו ונוכל לאפשר להתיישבות העובדת ולמרחב הכפרי להמשיך ולהתפתח, כמו שמגיע להם ולנו".

לקראת הדיון בממשלה, שלחו היום ראשי ההתיישבות העובדת נייר עמדה לראש מטה התכנון, עו"ד שלומי הייזלר, ובו כתובה עמדת מרכז השלטון האזורי והתנועות המיישבות התומכת בצעדים אותה מציעה השרה שקד. לחצו כאן לקריאת נייר העמדה.


באנר מזרחי טפחות חלק עליון

להפוך את העולם למקום שטוב
יותר לחיות בו

לנוכח משברים גלובליים מתחדד כוחה של ההתארגנות המשותפת כדרך ליצירת חברה איתנה וסולידרית שמסוגלת להתמודד טוב יותר עם אתגרי העתיד. 500 אישה ואיש מרחבי העולם, ועוד 1000 משתתפים באמצעות הפלטפורמה המקוונת, השתתפו בקונגרס הקואופרטיבי העולמי ה-33, אשר התקיים בסיאול, בירת דרום קוריאה, והוקדש כולו לזהות הקואופרטיבית, לייחוד ולהזדמנויות הטמונות בה
הקונגרס הקואופרטיבי העולמי ה-33. צילום: IAC
הקונגרס הקואופרטיבי העולמי ה-33. צילום: ICA

הקונגרס, אשר נמשך שלושה ימים, נסב סביב ארבעה צירים מרכזיים: בחינה, חיזוק, מחוייבות ומימוש הזהות הקואופרטיבית. כל ציר נחלק לנושאי משנה, במסגרתם נבחנו נקודות מבט שונות. החלק שדן בבחינת הזהות הקואופרטיבית הביא אל שולחן הדיון את חשיבותו של המותג הקואופרטיבי החזק, את הצורך ביצירתן, קידומן ומימושן הלכה למעשה של הזדמנויות חינוכיות ומתן הכשרה וכלים לניהול ולחיים קואופרטיביים, את חשיבותן של התרבות והמורשת התרבותית לקיומה של זהות קואופרטיבית מובחנת, את אתגר הממשל הפנימי הדמוקרטי וחשיבות השמירה עליו כממשל מכליל ומשתף וכן את הצורך והחשיבות בקיומה של שותפות מתמשכת עם ממשלות וגורמי ממשל.

בדיונים שנסבו סביב הדרכים לחיזוקה של הזהות הקואופרטיבית, נבחנו היבטים של שימוש בכלים דיגיטליים ובפלטפורמות טכנולוגיות, תמיכה בניהול שרשרות ערך אתיות, דרכים למתן מענה לצרכי ההון העתידיים וכן מקומה החשוב של תמיכה בחדשנות יזמית ובטיפוח רשת יזמית משותפת. הדיונים שהוקדשו למימוש הזהות הקואופרטיבית עסקו, מצידם בדרכים לפיתוח משרות מתגמלות, שירותי רווחה ובריאות נגישים, מקומות מגורים ואנרגיה ברי השגה, והכל – בתוך מסגרת הכלכלה החיברתית העולמית המתפתחת.

מרב ניב, מהיחידה לקידום הקואופרציה בתנועה הקיבוצית שהשתתפה בקונגרס, ציינה כי "דווקא בתקופה המאתגרת הזו, הצליח הקונגרס להפגיש בני אדם מ-5 יבשות, בעלי מכנה משותף אחד: אמונה ורצון להמשיך לקדם ולהוציא לפועל ביחד את רעיון ההתארגנות המשותפת של אנשים לטובת אנשים, שבסופו של דבר יהפוך את העולם למקום שטוב יותר לחיות בו".


באנר משקארד מתנות.

"הממשלה תקדם הקמת קואופרטיבים בכל תחומי הכלכלה"

סגן שרת הכלכלה והתעשייה, ח"כ יאיר גולן, נשא דברים במסגרת שולחן עגול של נציגי ממשלות ורשויות ממשלתיות לקידום קואופרטיבים, שנערך כחלק מאירועי הקונגרס הקואופרטיבי ה-33. גולן יצא לקונגרס בראשות משלחת שכללה גם את רשמת האגודות השיתופיות, עו"ד שלומית שיחור-רייכמן, ועו"ד מרב ניב, ראש היחידה לקידום הקואופרציה בתנועה הקיבוצית
סגן שרת הכלכלה והתעשייה, ח"כ יאיר גולן עם ברונו רולנטס, מנכ"ל הברית הקואופרטיבית העולמית (ICA)
יאיר גולן עם ברונו רולנטס, מנכ"ל הברית הקואופרטיבית העולמית (ICA). צילום: ICA

מטרת השולחן העגול היתה להפגיש נציגי ממשלות וגורמי ממשל שונים מרחבי העולם לדיון שמטרתו להעריך את האופן בו ממשלות יכולות לתמוך בשיפור החקיקה הקיימת ויצירת מסגרות רגולטוריות תומכות לפיתוח קואופרטיבים, וכן בקידום מדיניות ותכניות עבודה למינוף המודל הקואופרטיבי כדרך להתאוששות בעידן מגפת הקורונה ולאחריו וקידום יעדי הפיתוח של האו"ם. סגן שרת הכלכלה והתעשייה, ח"כ יאיר גולן, התחייב כי בשנים הקרובות תפעל מדינת ישראל להיות יותר נוכחת בקידום חינוך והשכלה בתחומי הקואופרציה, בקידום מסגרת חקיקה תומכת ובעידוד השלטון המקומי והאזורי לפעול על מנת להביא להקמה וצמיחה של קואופרטיבים בכל תחומי הכלכלה והחברה.

חלק אחר מהדיון הוקדש להצגת תמונת מצב ולדיון בדרך לחיזוק יכולותיהם של קואופרטיבים לאסוף נתונים בני השוואה בינלאומית אודות יישום יעדי הפיתוח הבר-קיימא של האו"ם ופיתוח כלכלי-חברתי, ובסופו דנו המשתתפים באסטרטגיות ואפשרויות לפיתוח שיתופי פעולה ברמה המקומית, האזורית והעולמית.

באירוע השתתפו נציגים בכירים מממשלות קוריאה, ספרד וקוסטה ריקה, נציגי סוכנויות שונות באו"ם, נציגי מכוני מחקר בינלאומיים מתחום הכלכלה השיתופית והקואופרטיבית וכן נציגים מהשלטון המרכזי והעירוני בצרפת, מקסיקו, מונגוליה, אירן ועוד. בנוסף, שודר האירוע בשידור ישיר למדינות רבות אחרות, אשר נבצר מנציגיהן להשתתף באופן פיזי באירוע, נוכח מגבלות מגפת הקורונה.


באנר ביטוח חקלאי

תמונת השבוע: נעורי כפר מסריק מפיצים אור גדול בנר אחרון של חנוכה

נעורי כפר מסריק מדליקים נרות עם ותיקים שאין להם משפחה בקיבוץ

לא יכולנו להתעלם מהמחווה המהממת והמרגשת של נערי ונערות כפר מסריק, שהגיעו להדליק נר אחרון של חנוכה ולארח לחברה בחג, בבתי הוותיקים שאין להם משפחות בקיבוץ.

כך נראית סולידריות וערבות ההדדית בקיבוצים, כבר מגיל צעיר. יישר כוח - גאים בכם ובכן!  


באנר מרכז קליטה

הוא עוד ישוב - שגריר ארה"ב החדש ביקר בקיבוץ בו התנדב כנער

עוד בטרם הגיש את כתב האמנתו לנשיא המדינה, בחר תום ניידס השגריר החדש של ארה"ב בישראל לבקר בעין השופט, שם בילה כמתנדב במחנה עבודה והיכרות בהיותו נער. בהתראה קצרה מאד נערכו בקיבוץ לקבל את פני השגריר בכבוד הראוי ולהציג בפניו בזמן הקצר שהוקצב לביקור את ההיסטוריה, ההתפתחות וההישגים של הקיבוץ ב-85 שנותיו
השגריר ניידס (במרכז) בתמונה קבוצתית על יד האולפן בעין השופט בו שהה כמתנדב ב-1976. צילום:בתיה רזניק
השגריר ניידס (במרכז התמונה עם חולצה בצבע תכלת) בתמונה קבוצתית על יד האולפן בעין השופט בו שהה כמתנדב ב-1976. צילום: בתיה רזניק

הביקור שאותו הדריך והוביל תומר צור, החל בפינת האולפן לעברית שם שהה כנער ואף נפגש עם הצוות שליווה אותו בלימוד העברית וההדרכה בעת שהותו כנער. בהמשך התעכב השגריר ליד השלט שנקבע בשנת 1938 באחד המבנים הראשונים של הקבוץ אשר היה הראשון שהורכב מגרעין עולים מארה"ב וחלק מקרקעותיו נרכשו מתרומות שאסף שופט בית המשפט העליון לואיס ד. ברנדייס. עין השופט נקרא על שמו והפאב המיתולוגי של הקבוץ נושא את השם "ברנדייס"  בכבוד.

השגריר שמע סקירה על מפעלי הקיבוץ, ביניהם "אלתם שטייניץ" למערכות תאורה חכמות ו"מברג" המייצר ומייצא שורה של מוצרים לתעשיית הרכב בארה"ב. בצד האמנותי, הוצגו לשגריר פסיפס מחיי הקבוץ שייצר האמן דיויד מוריס בשנת 1970 והמיזם החברתי תרבותי בו השתתפו כל המשפחות בקהילה, אותו הגה וניהל ביל סטרובי במהלך שנת 2020 וזכה לשם "הקירונה". 

הביקור הסתיים בהדלקת נר שישי ובמפגש חברים אותו הנחה יניב שגיא, ובמהלכו סיפרו חברי קבוץ שברובם עלו מארה"ב ו/או פעלו שם רבות, על עצמם ופועלם. איציק שפרן, חבר הקיבוץ וממארגני הביקור מספר: "ניכר היה שהשגריר, שלווה בבנו הבוגר ועוזריו, התרגש מהעלאת הזיכרונות שנשא עמו והתרשם עמוקות מחוויית הביקור והמפגש". 


באנר מזרחי טפחות חלק תחתון

נפתחה ההרשמה לקורס מדריכים חדשים בחינוך החברתי בקיבוצים

תחלופת כח האדם התכופה בחינוך החברתי בקיבוצים הביאה את מערך ההדרכה של אגף חינוך בתנועה להבנה כי יש צורך במתן מענה ראשוני למי שעושה את הצעדים הראשונים בתחום. לאחר מיפוי קצר ופניות שהגיעו ממנהלי חינוך בקיבוצים, צוות מהיר התגייס לנושא ובנה הכשרה אשר תתאים לצרכים שעולים מהשטח. אנו שמחים לעדכן כי נפתחה ההרשמה לקורס ראשון, חדש וייחודי בתחום החינוך החברתי
נפתחה ההרשמה לקורס מדריכים חדשים בחינוך החברתי בקיבוצים

אורי פלד נקש, מנהל "שבילים" - החינוך החברתי בתנועה הקיבוצית, מספר: "אנחנו מאמינים שבעזרת הכשרה נכונה ניתן לקדם את כל מערכות החינוך בקיבוצים. אני שמח שאנחנו יכולים לתת מענה ראשוני לצורך שעולה מהשטח, ומזמין את מנהלי החינוך והקהילות לפנות אלינו על מנת שנוכל להגיע לכל מערכת חינוך בכל קיבוץ וליצור את ההכשרה המתאימה עבורם".

הקורס מיועד לאנשי צוות ההדרכה הנמצאים בשנתם הראשונה לעבודה במערכות החינוך החברתי בקיבוצים ויועבר על ידי מעיין להב פיין, יועצת במערך ההדרכה של אגף חינוך. בשלב זה, הקורס מיועד למדריכים מאזור הצפון בלבד אך במידה ויהיה ביקוש מאזורים אחרים בארץ - ייפתחו קורסים נוספים. חמשת המפגשים יתקיימו בימי חמישי, בין השעות 09:00-12:00. מיקום סופי ייקבע בהתאם להרשמה.

המפגשים יתקיימו במתכונת סדנאית - המדריכים יתנסו במגוון מתודות ופעילויות אותם יוכלו לקחת לעבודתם עם הילדים והנוער. התכנית מהווה מקור ידע ראשוני, ובמהלכה ינתנו כלים מקצועיים לעבודה בחינוך החברתי בקהילה הקיבוצית. המפגשים יעסקו, בין היתר בעקרונות הבסיסיים הבאים: מאפייני החינוך החברתי-קהילתי, מאפייני הגיל, הקשר עם ההורים, פיתוח ובניית קבוצה והתמודדות עם אתגרים מקצועיים.

עלות למשתתפ/ת: 350 ש"ח. מוזמנים להצטרף - לחצו כאן להרשמה 


באנר ביטוח חקלאי

לא על המזון לבדו

השבוע נערך כנס המזון השנתי של הארגונים הכלכליים הקיבוציים האזוריים. האירוע התקיים במשך יומיים במלון "גולדן קראון" הסמוך להר הקפיצה שבנצרת ובו התקבצו נציגים של כ-180 קיבוצים, מנהלי מטבחים, חדרי אוכל והכלבו הקיבוצי
ד"ר שקשוקה, מציג את הרוטב המוכן שלו למנת הדגל. צילום: "פתרונות מולטימדיה מתקדמים, FaceSmile"
בינו גבסו, ד"ר שקשוקה בשבילכם, מציג את מוצר הרוטב המוכן שלו למנת הדגל בכנס המזון השנתי.
צילום: "פתרונות מולטימדיה מתקדמים, FaceSmile"

מטרות הכנס הן לאפשר למנהלים מפגשים בלתי אמצעיים בינם לבין עצמם, מפגשים עם ספקים בסביבה נינוחה ולא "על הרמפה" ומפגשים עם הארגונים הכלכליים האזוריים ועם מנהלי הסחר. בדרך לנצרת נערכו סיורים באתרי מורשת היסטוריים וכך נעשה המעבר לאווירה המתאימה באופן מדורג והנסיעה הפכה למעניינת יותר. במלון ציפתה למשתתפים תצוגה מרשימה מאוד, מגוונת, עשירה וטעימה שהציגו עשרות ספקים, אשר כללה מוצרים שונים מכל הקטגוריות שנמצאות על המדפים בכלבו/מרכולית או במטבח.

בערב הועלה זכרו של שמוליק בראון ז"ל בדברים ובתמונות. שמוליק, בן וחבר עין שמר שנפטר לפני חודשיים באופן פתאומי, היה מנהל הסחר של גרנות ואחד משני עמודי התווך של כנס המזון, יחד עם תמיר ארז ממשקי דן יבדל"א. גם בהפקת הכנס הזה היה שמוליק שותף פעיל והלך לעולמו לאחר שמרבית הפרטים כבר היו  סגורים.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית הגיע במיוחד לערב זה ונשא דברים לזכרו של שמוליק. ניר ציין את מקומו המשמעותי של שמוליק בשולחן מנהלי הסחר, את הידע המקצועי הרב שלו ואת היכולת להניע מהלכים תוך שיתופי פעולה נרחבים. כמו כן, שיבח את היכולת הגבוהה של הקיבוצים, שעמדה למבחן "תחת אש" בשנתיים האחרונות, להתמודד עם הקורונה. "אם למישהו היה ספק לגבי החשיבות והעוצמות של דרך החיים השיתופית" אמר ניר, "באה הקורונה והתירה את כל הספקות". עוד הוא הדגיש בהקשר הזה את התפקיד המשמעותי של ענף המזון ושלוחותיו בהתמודדויות הללו.


באנר משקארד מתנות.

קהילה עושה טוב: יום למידה בנושא: שיתופי פעולה מקומיים ואזוריים

קהילה עושה טוב: יום למידה בנושא: שיתופי פעולה מקומיים ואזוריים

מפגש "קהילה עושה טוב" הוא יום הלמידה השלישי של "קהילה מתנדבת" לשנת 2021, ומיועד לחברי קיבוצים המקדמים עשייה חברתית מחוץ לכותלי הקיבוץ אל החברה הישראלית (רכזי מעורבות חברתית, מנהלי קהילה, מנהלי רווחה ופעילים חברתיים שתחום העשייה החברתית קרוב לליבם). המפגש יתקיים ביום שישי הבא, 17.12, ב"מרכז שמחה" שבמועצה האזורית מגידו.

תכנית המפגש:
9:00 - התכנסות וארוחת בוקר
9:30 - דברי פתיחה: אגף צעירים ומעורבות בחברה של התנועה הקיבוצית
9:45 - הנעת מתנדבים ושיתופי פעולה במשמר העמק
10:15 - הפסקה
10:30 - חיבורים אזוריים: בין משמר העמק לחג'אג'רה
11:15 - למידת עמיתים
12:00 - סיכום וסיום

המפגש ללא עלות, אך נדרשת הרשמה מראש: לחצו כאן להרשמה

לשאלות ופרטים נוספים: שיר גורן, רכזת צמ"ח בתנועה הקיבוצית - shir@tkz.co.il / מירב שמחי, רכזת התנדבות במ.א. מגידו - revaha5@megido.org.il


באנר חשבשבת

הקיבוצניק שפיתח אלגוריתם מתקדם לספירת העגורים

במעבדה במכון המחקר מיגל בראשה עומד ד"ר אסף חן מכפר-סאלד פותח אלגוריתם לספירה מדויקת של העגורים באגמון החולה באמצעות רחפן עם מצלמה תרמית המזהה את חום גופם של העגורים
הקיבוצניק שפיתח אלגוריתם מתקדם לספירת העגורים
אז כמה עגורים יש? צילום: החברה לחקלאות הגליל העליון

פרויקט שממומן על ידי המדען הראשי במשרד החקלאות, למשך שנתיים, שם למטרה את ספירת העגורים החורפים באגמון החולה. במסגרת המחקר פותחו שני אלוגריתמים, על ידי חוקרי המעבדה לאגרו-גיאו-אינפורמטיקה שבראשה עומד ד"ר אסף חן (חבר כפר סאלד) חוקר בממכון המחקר מיגל, של החברה לפיתוח הגליל ומרצה בכיר במכללה האקדמית תל חי, בשיתוף פעולה עם ד"ר מוטי צ'רטר ממכון שמיר ואונ' חיפה, המאפשרים רמת דיוק של מעל 92% בספירתם. העגורים נספרים על מנת לקבל הערכה מספרית לצורך היערכות להאכלתם ומניעה מהגעה לשדות החקלאיים.

שני האלגוריתמים מאפשרים להבדיל בין העגורים לבין סביבת הרקע, ספירה מדויקת יותר של העגורים וסיווגם מבין העופות האחרים הנמצאים באגמון. האלגוריתם המתקדם משתמש בתוצרי צילום העגורים בשעות הלילה, באמצעות מצלמה תרמית, המחוברת לרחפן, הסורק את האגמון בו לנים העגורים את שנת הלילה. הצילום באמצעות הרחפן באגמון נעשה בתיאום ובאישור חריג, מכיוון שבשגרה אין להטיס רחפן מעל שטח האגמון, בכדי לא להבהיל את העגורים והעופות בשטח, לכן הצילום מתבצע מגובה של 100 מטרים, כך מנוחתם של העגורים אינה מופרת, דבר הניכר בכך שאינם מבחינים כלל ברחפן.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 
 

הוספת תגובה חדשה