דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

עדכונים על כל מה שמעסיק את הגיל הרך בקיבוצים. מהן הסוגיות שמעסיקות את עולם האנרגיה הקיבוצי? גם הגל החמישי לא עוצר את פעילות התנועה הקיבוצית בתפוצות. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
בחצר הגרוטאות
 27/01/2022
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

הגן הקיבוצי –
מסדר היום של הגיל הרך בעת הזו

הרבה קורה ומתרחש בחודשים האחרונים בכל הקשור לגיל הרך, החל בגל האומיקרון והבידודים החוזרים ונשנים שהוא כופה, כמו גם שינויי המדיניות התכופים בנושא, וכלה במעבר אגף מעונות היום ממשרד הכלכלה למשרד החינוך. סינטיה כהן, מנהלת רשת "הגן הקיבוצי" באגף חינוך של התנועה מבקשת לשתף את הקיבוצים בנושאים בהם עסוקות.ים כיום מנהלות.ים הגיל הרך
צילום: שגית לוסטיג
צילום: שגית לוסטיג

שנת 2022 נפתחה עם בשורה לה חיכינו שנים רבות. מעונות היום עברו לאחריות משרד החינוך. המעבר אומנם איננו שלם (מעונות שיקומיים ומשפחתונים נשארו באחריות זרוע העבודה במשרד הכלכלה), הרבה דברים עדיין לא ידועים ועם זאת, זוהי תחילתה של מציאות בה המדינה רואה את הילדים מגיל לידה ולא רק בהגיעם לגיל שלוש. מעבר מעונות היום למשרד החינוך הביא אתו קשיים רבים בבירוקרטיה ובשיח עם אגף מעונות היום. כחלק מנהלי הרישום, עם סיום תקופת הרישום הרשמית, מנהלת המערכת יכולה לרשום ילדים חדשים (כולל תינוקות) למערכת. לשם כך מנהלת צריכה להופיע אצלם כמנהלת המערכת.

מנהלות רבות התחלפו בחצי השנה האחרונה, וכולן נדרשו לעדכן את פרטיהן במסגרת דרישות הרישוי. כרגע, בשל עומסים ואתגרים איתם מתמודדים באגף, לא כל המנהלות עודכנו. מצב זה מביא לכך שלא כל הילדים רשומים, ולכן הוריהם לא יכולים להגיש בקשה לדרגה ולקבל סבסוד. קשיים נוספים יש למעונות שביקשו לעדכן תפוסה או לשנות גודל כיתה. אני נמצאת בשיח קבוע עם המנהלות, קשובה לאתגרים ומבינה מאוד את התסכול הרב ומנסה לקבל תשובות ברורות ומקדמות מאגף מעונות היום.

לצד האתגרים שהמעבר מביא אתו, נוספים האתגרים שהקורונה הביאה איתה. אומנם בשבוע שעבר שמחנו שילדים לא יכנסו יותר לבידוד ובזכות זה נוכל לשמור עבורם על שגרה מבורכת בתוך המערכות, אך גם החלטה זו מביאה אתגר נוסף - קושי לפתוח את הגנים עבור הילדים כשהצוות בהרכב חסר או נפקד בשל הקורונה. זו המציאות בה פועלים מנהלות ומנהלי הגיל הרך, ובה הם מתחילים כל בוקר-עם שינויי המדיניות באופן תדיר והחלטות לא בהירות – ועם זאת ממשיכים לעשות כל שביכולתם על מנת לקיים מערכת חינוך מקצועית שנותנת מענה לכל ילדי הקהילה.


באנר חוברת אירועים, כנסים והשתלמויות 2022

עדכונים משולחן החשמל הקיבוצי

שולחן החשמל הקיבוצי, המאגד את גופי הייצוג (התנועה הקיבוצית, הקיבוץ הדתי ושולחן הארגונים הכלכליים הקיבוציים) וגורמי מקצוע קיבוציים וחיצוניים העוסקים בתחום האנרגיה בקיבוצים (משקי הקיבוצים, מי רם, מעגן פרוייקטים, מבט-ברית פיקוח ואיסקון), עוסק בתקופה האחרונה בשורה של סוגיות המעסיקות את עולם
האנרגיה הקיבוצי
מוני חשמל

כחלק מהעיסוק, נפגשים כלל הגופים והגורמים המרכיבים את שולחן החשמל הקיבוצי,הדנים עם רשויות המדינה ומגיבים לשימועים ולקולות קוראים רלבנטיים שהיא מפרסמת בכובעיה השונים, בדרך כלל על ידי רשות החשמל ולפעמים ממשרדי ממשלה ורשויות אחרות.

דגן לוין, ראש אגף כלכלה בתנועה הקיבוצית: "בשנים האחרונות הולכת ומתעצמת חשיבותו של תחום האנרגיה לקיבוצים. הקמת חברות החלוקה בקיבוצים כפועל יוצא של הסדרת חלוקת החשמל בקיבוצים, לצד ההזדמנויות העסקיות הרבות בתחום בשל היתרון היחסי שיש לקיבוצים – בתשתיות, במבנה בארגוני, בגמישות העסקית, במקצועיות ובידע נצבר - הופכת את מגזר האנרגיה למרכזי ביקום העסקי והתשתיתי של קיבוצים רבים.

השילוב בין חשיבות עולם האנרגיה בקיבוצים לאופיו של ענף זה – פיתוח טכנולוגי מואץ לצד שינויים רגולטורים תזזיתיים – הניע אותנו להרחיב את פעילות התנועה בתחום זה ולהקים את שולחן החשמל הקיבוצי, שייעודו תיאום, העצמה ותכלול של הפעילות הקיבוצית מול רשויות המדינה, ובראשן רשות החשמל".


באנר חשבשבת

"כשאומרים רפורמה מגבים בכסף וכשאני מסתכל על התקציב, אז כל תקציב המשרד גדל ב-104 מיליון שקל בלבד"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, קיבלה ביום שני סקירה משר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר, ומנכ"לית המשרד על פעולותיהם ותוכניות המשרד. היו"ר ביטון אמר במהלך הדיון כי כשעושים רפורמה הדבר צריך להיות מגובה במספרים, והזהיר כי הדבר לא בא לידי ביטוי מניתוח תקציב המשרד. הוא שב וקרא להעביר את הרפורמה בחקלאות בהסכמה

היו"ר ביטון סיפר בתחילת הישיבה כי הוא ביקש ממרכז המחקר והמידע של הכנסת לחקור את הרפורמה שנעשתה בעולם הפטם והשפעתה. אחת המסקנות הראשוניות מהמחקר שנמצא בעיצומו מראה שהיא הובילה לצמצום ההיצע ומחיר גבוה יותר לצרכנים. "אנחנו אוהבים להתערב ברפורמות ובינתיים אנחנו רואים סימנים שרפורמה שלמה לא עשתה את תפקידה. חובת הזהירות על כולנו, חובת ההקשבה על כולנו וחובת ההסכמה על כולנו".

השר פורר השיב לשאלות חברי הכנסת ואמר כי אם נמשיך באותה דרך לא תהיה כאן חקלאות. עם זאת הוא הוסיף: "אני קשוב להערות ובודק את עצמי בזהירות ובאחריות. אני לא מסתכל על הבחירות הבאות, אלא על הדור הבא עוד 20 שנה. כדי שתהיה כאן חקלאות אי אפשר לפספס. החממות בערבה התרוקנו וננטשו לא בתקופתי, זה קרה קודם. לגבי עובדים זרים, אני מחויב לייצר לחקלאים את הכלים הטובים ביותר להתמודד. האגרות על השולחן ואני רואה עין בעין עם החקלאים בעניין הזה. הורדת מכסים זה פיפס קטן ברפורמה, האירוע הגדול פה הוא השינוי העמוק של החקלאות הישראלית הולכת לעבור. אם לא תהיה רפורמה לא תהיה כאן חקלאות".

המנכ"לית קאופמן פס התייחסה לתקציב המשרד ואמרה כי הוא עומד על 2 מיליארד שקל ותקציב התמיכה הישירה עומד על 420 מיליון שקל בבסיס התקציב. בנוסף יש מענקי חדשנות בסך 400 מיליון שקל ו-420 מיליון שקל להשקעות הון והעלאת פריון. היו"ר ביטון אמר בתגובה: "את עושה לי סלט ירקות? יש סעיפים תקציביים ואני רואה גידול של 30 מיליון שקל בלבד בתמיכות. זה מה שיספיק לעבור לרפורמה של תמיכה ישירה?". השר פורר הסביר כי התמיכה הישירה הייתה צריכה להתחיל כבר השנה ובהשלמת הרפורמה יעמדו לשם כך 400 מיליון שקלים. היו"ר ביטון הגיב: "כשאומרים רפורמה מגבים בכסף וכשאני מסתכל על התקציב, אז כל תקציב המשרד גדל ב-104 מיליון שקל בלבד. תקציב זו הצגת תכנית עבודה של משרד, לא באים עם הצהרות אלא באים עם מספרים וגיבוי תקציבי לרפורמה".

 
באנר מזרחי טפחות חלק עליון

הלך לעולמו אל"מ בדימוס רן שריג מבית השיטה - המח"ט שהשתתף בקרבות הבלימה רמת הגולן במלחמת יום כיפור והגיע כמעט עד דמשק

אל"ם בדימוס רן שריג מבית השיטה הלך לעולמו בלילה שבין שלישי לרביעי, בגיל 86. שריג פיקד במלחמת יום כיפור על חטיבה 179, חטיבת מילואים של חיל השריון, שלחמה בקרבות הבלימה ברמת הגולן ואחר כך בהבקעה לתוך שטח סוריה. אחיו, יוסף, גם הוא קצין בחיל השיריון, נהרג במלחמה, בקרבות ברמת הגולן. שריג כיהן גם כיו"ר קיבוצו, כמנכ"ל מפעל השימורים בבית השיטה ומפעל "נירעותק" בניר דוד
רן שריג ז"ל. תמונה מתוך הבלוג "נעמוש" - מסע בזמן לתקופת מלחמת ששת הימים / שלמה מן
רן שריג ז"ל. תמונה מתוך הבלוג "נעמוש" - מסע בזמן לתקופת מלחמת ששת הימים / שלמה מן

רן שריג נולד בשנת 1936 בבית השיטה, שם גדל, והיה הבכור מבין חמישה אחים. הוריו היו מהגרעין המייסד של בית השיטה שעלה על הקרקע בעמק חרוד שנה קודם לכן. אביו, נחום שריג, היה מפקד חטיבת "הנגב" של הפלמ"ח במלחמת העצמאות שהובילה את המבצעים "יואב" ו"עובדה" - בהם נכבשו באר שבע ואילת. אמו, תקוה, היתה סופרת ומחנכת מיתולוגית בבית השיטה. 

רן התגייס לצה"ל ב-1953 לחטיבת "גולני" ולחם במבצע קדש. לאחר המלחמה עשה הסבה לשריון והשתחרר מהשירות הסדיר. במלחמת ששת הימים שימש כמפקד פלוגה, איתה לחם בקרבות לכיבוש צפון השומרון. כמו כן, לחם בקרבות ברמת הגולן. בשנת 1970 שב לשירות קבע ושרת כמפקד גדוד שריון במלחמת ההתשה. באוגוסט 1973, חודשיים לפני מלחמת יום כיפור, מונה לפקד על חטיבה 179, חטיבת מילואים של טנקים מדגם "צנטוריון". במלחמת יום כיפור לוחמי החטיבה היו בין חיילי המילואים הראשונים שהגיעו לקו החזית ברמת הגולן והיוו כוח משמעותי בקרבות לבלימת צבא סוריה, בדרכו למעברי הירדן.

שריג נפצע בקרבות מפגיעת רסיס בכתפו, הוא פונה לבית החולים פוריה, ושם התגלה כי גם בצווארו נעוץ רסיס, ליד העורק הראשי. לאחר שטופל, עזב על דעת עצמו את בית החולים לאחר כשלושה ימים ושב לשדה הקרב. בשלב זה עברה החטיבה למתקפת נגד והצליחה להשמיד דיוויזית שריון עיראקית ואחר כך לגבור על חטיבת שריון ירדנית. מפקדת החטיבה יחד עם גדוד 96 נשלחו לחזית המצרית, חצו את תעלת סואץ ב-22 באוקטובר, והשתתפו בכיתור הארמייה השלישית המצרית, כיבוש נמל עדבייה והגעה עד לק"מ ה-101 מקהיר. 

הוא הותיר אחריו אישה, אורה, ארבעה ילדים - עמית, סמדר, יפתח ורועי, 12 נכדים וארבעה נינים. הוא יובא מחר (חמישי) בבית השיטה.
התנועה הקיבוצית משתתפת בצערה של משפחת שריג ושל בית השיטה כולו. יהיה זכרו ברוך.


באנר ביטוח חקלאי

אירוע יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאות: "הרמנו את קולנו" – התנגדות גרמנים למשטר הנאצי

אירוע יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאות: "הרמנו את קולנו" – התנגדות גרמנים למשטר הנאצי
בית לוחמי הגטאות בשיתוף עם קרן פרדריך אברט מזמינים את הקהל הרחב לאירוע יום הזיכרון הבינלאומי לשואה שיתקיים ביום חמישי ה-27.1, בשעה 20:00, במתכונת מקוונת.
 
יום הזיכרון הבינלאומי לשואה ולגבורה יוקדש השנה לנושא "הרמנו את קולנו" – התנגדות גרמנים למשטר הנאצי - אמנים, סופרים ואנשי רוח, גברים ונשים שבחרו להישאר במולדת הגרמנית ולפעול על פי צו מצפונם תחת המשטר הנאצי, ונרדפו בשל כך. בערב ישולבו קטעי משחק, שירה ומחול העוסקים בנושא וכן פאנל בהנחיית ד"ר תמיר הוד, בהשתתפותם של פרופ' משה צימרמן – "איך זה שכוכב אחד קטן מעז": סיפורה של התנגדות לשלטון הנאצי; וד"ר בתיה ברוטין – "ציירו לי התנגדות": ביטויים אמנותיים להתנגדות לשלטון הנאצי בגרמניה. לחצו כאן להרשמה לאירוע

ביום רביעי נפתחה תערוכה חדשה במוזיאון בית לוחמי הגטאות "האדם כצל העובר" של האמן, האדריכל ושורד השואה ג'ורג' פולדס (1926- 1993), שהותיר אחריו מורשת ציורית עשירה. בתערוכה מוצגים רישומים לצד עבודות שמן. את המצע ואת החומרים שבהם השתמש הכתיבה המציאות: כל מה שהיה בהישג ידו ברגע שחש צורך לומר דבר מה, שימש אותו לצייר את שעל לבו. לחצו כאן לפרטים נוספים אודות התערוכה
 
באנר משקארד מתנות.

תמונת השבוע: שלג על קיבוצי

תמונת השבוע: שלג על קיבוצי
הגלשן הצעיר ברחבי מעלה החמישה

אל קיבוצי וישובי הגולן שחוו שלג בשבוע שעבר הצטרפו השבוע קיבוצי "ההר" בגליל העליון וכמובן קיבוצי עוטף ירושלים, שהלכו לישון עם תקווה בלב ביום רביעי בערב, ולא התאכזבו בחמישי בבוקר....

חברות וחברי הקיבוצים, כמו התושבות והתושבים, וכמובן הילדות והילדים, קפצו מהמיטה השכם בבוקר למשחק, טיול וכמובן תיעוד של הלבן המרהיב שכיסה את קיבוצם. 

יהל בית-אור ממעלה החמישה לא חיכה יותר מידי והסתובב ברחבי הקיבוץ (היפה מאוד בכל ימות השנה) במזחלת שלג...


באנר מזרחי טפחות חלק תחתון

זומעורבות קיבוצית

זומעורבות קיבוצית

ביום שני הקרוב (31.1), בשעה 08:30, יתקיים מפגש זום משותף לתנועה הקיבוצית והקיבוץ הדתי בנושא הקשר בין מעורבות חברתית של קיבוצים בפרויקטים בחברה הישראלית לקהילה קיבוצית במיטבה. המפגש מיועד למנהלי ומנהלות בתחומים: קהילה, רווחה, תרבות, צעירים, צמ"ח ופעילים/ות חברתיים/ות בקיבוצים.

במהלך האירוע יציגו שלושה מנהלי קהילות את הפעילות בקיבוצם ואת השפעתה וחשיבותה לקהילה, מעבר למיצוב ההתנדבות והתרומה לחברה הישראלית. בהמשך, יועברו כלים פרקטיים ליציאה לדרך בבחירת פרוייקטים חברתיים ובהקמת צוות מעורבות חברתית כחלק מרשת קיבוצית מיטבית.

המפגש ללא עלות, אך יש להירשם מראש על מנת שיהיה ניתן להיערך בהתאם -
לחצו כאן להרשמה, ולחצו כאן לקישור הישיר לזום.

לפרטים נוספים:
שיר גורן, רכזת צמ"ח בקיבוצים בתנועה הקיבוצית - shir@tkz.co.il ,053-4440534
עדי שגיא, מנהל צמיחה, מעורבות חברתית ובתים לחיים בקיבוץ הדתי - adi@kdati.org.il ,052-3784287


באנר משקארד מתנות.

מפקד פיקוד צפון והקצונה הבכירה ביקרו בבית לוחמי הגטאות

הסגל הבכיר של פיקוד הצפון, בראשות מפקד הפיקוד, אלוף אמיר ברעם, קיימו לאחרונה את ישיבת המפקדים במוזיאון בית לוחמי הגטאות, כחלק משיתוף פעולה משמעותי ועמוק בין הפיקוד לבין בית לוחמי הגטאות
מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, עם מנכ"ל בית לוחמי הגטאות, יגאל כהן
מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, עם מנכ"ל בית לוחמי הגטאות, יגאל כהן

לפני כחצי שנה, הוזמן מנכ"ל המוזיאון, יגאל כהן, לפיקוד ונפגש עם האלוף אמיר ברעם במטרה לחדש את הקשר היפה שישנו בין בית לוחמי הגטאות לפיקוד צפון. לאורך שנים, יחידות רבות בפיקוד מתארחות במוזיאון, משתתפות בכנסים, בכלל זה העצרת המרכזית ביום הזיכרון לשואה ולגבורה ופרויקט "נצר אחרון".

מדברי מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם: "אנו מודים לבית לוחמי הגטאות על האירוח ושיתוף הפעולה המתחדש שהכרזנו עליו יחדיו. בתקופה הקרובה, פיקוד הצפון יעסוק יחד עם המוזאון בנושאי הגבורה היהודית, לוחמים יהודים, מבצע ברברוסה ולוחמי צה״ל שהם נצר אחרון - נושאים ערכיים, שבליבת העיסוק שלנו כאנשי צבא. אני מנצל את ההזדמנות על מנת להודות למוזיאון בית לוחמי הגטאות על העשייה הרציפה לאורך כל השנה שמזכירה לנו מי אנו, מאיפה באנו ומדוע אנו נדרשים".

מדברי יגאל כהן, מנכ"ל מוזיאון בית לוחמי הגטאות: "אנו מעריכים ומוקירים את הפיקוד ואת האלוף ברעם ורואים בהם שותפים לקשר משמעותי וערכי ארוך טווח. המוזיאון חרט על דגלו את הזכות לארח את חיילי צה"ל ולהוות בית חם לפעילות החינוכית של צה"ל בהנצחת השואה ובכלל".


באנר ביטוח חקלאי

הגל החמישי בשיאו ופעילות התנועה הקיבוצית בתפוצות לא נעצרת

שמיים נפתחים ונסגרים , שיאי נדבקים בעולם ושום דבר לא עוצר את הפעילות בתפוצות של התנועה הקיבוצית באמצעות הבונים דרור העולמית
הגל החמישי בשיאו ופעילות התנועה הקיבוצית בתפוצות לא נעצרת

מדריכים צעירים ועולים חדשים יצאו בשבוע שעבר לבתי ספר ברחבי אירופה וקיימו סדר ט"ו בשבט ברוח התנועה הקיבוצית  - יהדות כתרבות במיטבה.

ראש המועצה האזורית שער הנגב, אופיר ליבשטיין, שמכהן כיושב ראש הפעילות בתפוצות ("נטעים", "חמסה", "הללויה" והבונים דרור), מספר כי "אנשי החינוך באירופה מקבלים בלב פתוח את אנשי החינוך שלנו והמסעות עוררו הדים בקרב מחנכים רבים".

ליבשטיין מדגיש: ״עם כניסתי לתפקיד של יושב ראש בהתנדבות מיזם "נטעים" יצא לדרך כפעילות ייחודית בקהילות קטנות בתפוצות שמביאה את תפיסת העולם הקיבוצית ברחבי העולם. התרחבות המיזם היא מרשימה ואנו מתכוננים להרחיבו ולהמשיך לעשות ציונות 2030 ולהגדיל את הפעילות הבינלאומית שלנו".


באנר חשבשבת

קול קורא לסטארטאפים בתחום החקלאות המתקדמת

החממה הטכנולוגית SouthUp פותחת מסלול ייחודי בתחום החקלאות המתקדמת ומזמינה אתכם לבוא להיות חלק מסיפור אזורי משגשג ומצליח. אם יש לכם פיתוח טכנולוגי או רעיון מעולה לשיפור או ייעול בעולמות החקלאות - מקומכם איתנו
החממה לחקלאות מתקדמת SouthUp AG - Tech

יש לכם רעיון או מוצר חדשני שמייעל את עבודת החקלאים? יודעים איך לזהות או לטפל במזיקים ומחלות? פיתחתם דרך ייחודית לחסוך בעלויות? 

שמחים להודיע על פתיחת החממה לחקלאות מתקדמת SouthUp AG - Tech בסיוע משרד החקלאות, איגוד התעשייה הקיבוצית' קרן "המשתלה" של קמ"ע מבית התנועה הקיבוצית, מו''פ עוטף עזה, יק''א. 

  • עבודה במתחם חממת SOUTHUP שער הנגב
  • לקיחת חלק באקוסיסטם אזורי פעיל ודינאמי
  • חיבור לאזורי ניסויים רלוונטיים במרחב
  • מנטורים מקצועיים המלווים את החברה בתהליך הפיתוח
  • יועצים מקצועיים בשלל תחומים
  • ליווי הגשת התוכניות לרשות לחדשנות בהיקף מוגדל של עד 75% (הטבת עוטף עזה)
  • אפשרות שימוש במעבדות הנמצאות במרחב

לפרטים נוספים והרשמה לתוכנית: לחצו כאן


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה