דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

השאלה שמחכים לה כל השנה: באיזה קיבוץ נולדו הכי הרבה תינוקות? הקיבוצים יארחו בחג כ-1000 פליטים ועולים מאוקראינה. הישג: חלוקת הדואר בקיבוצים תמשיך כסדרה. היה שווה לחכות לכנס י"א ועדכון חשוב לגבי ההרשמה לרפסודיה 2022. כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
תינוקות אור הנר
 03/06/2022
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

חג שבועות שמח מהתנועה הקיבוצית

מאחלים חג קציר שמח לכל הקיבוצניקים, הקיבוצניקיות וכל בית ישראל, חג מלא צמיחה, שגשוג ופריחה
צילום ברקע: גיא שרי
צילום: גיא שרי

באנר שבועות 2021

אמן על הילדים שלנו

אחרי שנתיים רצופות בהן הוביל קיבוץ נען את "טבלת הילודה" של התנועה הקיבוצית, הגיעו ה"מתחרים" ממעגן מיכאל וכבשו את הפסגה שנה שניה ברצף. ומי הקיבוץ בעוטף עזה שלא ראה מספר תינוקות כמו השנה מימיו? מספרי הילודה הועברו על ידי הנהלות הקיבוצים. ט.ל.ח
אמן על הילדים שלנו
ילודה מרשימה באור-הנר. מרגש!

בקיבוץ נען נותרו ללא הסברים. הם עשו כמיטב יכולתם השנה עם 36 תינוקות, ועדיין נותרו בפער של חמישה תינוקות מהמקום הראשון, כאשר אצל היריבה ממעגן מיכאל הביאו מספר בלתי נתפס של 41 תינוקות מאז חג שבועות 2021. במקום השלישי - שפיים - 35. אחריהם, גבעת חיים איחוד – 28, שדות ים - 25, בארי - 24, במקום השביעי עם 23 עוללים – גבת, גן שמואל, כברי ומשמר העמק. את המקום השמיני חולקים גבעת ברנר ומזרע עם 22, הגושרים מתחתיהם עם 21, ואת העשירייה הפותחת סוגרים גברעם ושומריה עם 20 מתוקות ומתוקים.

בקיבוץ אור הנר ישנה התרגשות מיוחדת עם לידתם של 17 תינוקות מחג שבועות שעבר ועד היום, מספר שאף חבר לא חלם עליו (גם לא בספרדית) לפני שנים ספורות. מנהלת הגיל הרך, בקיבוץ שבעוטף עזה, אביבה בושרי, מספרת בהתרגשות: "אנחנו חווים השנה ילודה שלא הכרנו, ובכלל הקיבוץ נמצא במגמה של עלייה בצמיחה הדמפוגרפית, אנו שמחים ומתרגשים על כך, זה החוזק והחוסן שלנו כקהילה!".

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "חג השבועות הוא ה-חג של הקיבוצים וההתיישבות העובדת. החג ממחיש היטב את מצבם של הקיבוצים ואת חוזקה של התנועה הקיבוצית ומבטא את גאוותנו הרבה בתוצרת האדמה, בביכורים החקלאים והתעשייתים, וכמובן - בתינוקות החדשים שנולדו בשנה החולפת. אני מקווה ובטוח שגם בשנים הבאות נמשיך לשמוח ולחגוג את לידתם של עוד תינוקות חדשים במספרים גדלים והולכים".


באנר חשבשבת

הקיבוצים חוגגים שבועות ומארחים פליטים ועולים מאוקראינה - מכל הלב

שבועות ידוע בתור ה-חג של הקיבוצים וההתיישבות העובדת, וישראלים רבים נהנים להגיע לחגיגות המסורתיות שמתקיימות במהלכו עם שלל המסורות המקומיות. השנה צפויים להתארח בקיבוצים גם כ-1000 פליטים ועולים שהגיעו מאוקראינה ומרוסיה, תוצאה של שיתוף פעולה שיזמו בתנועה הקיבוצית יחד עם הג'וינט ומשרד הרווחה והתגייסות מרגשת של הקיבוצים
מאשה ופולינה (מימין) וקטיה ומירון שנקלטו בגלעד במסגרת תכנית "בית ראשון במולדת". צילום: שמעון לוי
מאשה ופולינה (מימין) וקטיה ומירון שנקלטו בגלעד במסגרת תכנית "בית ראשון במולדת" ויחגגו שבועות בפעם הראשונה בישראל ובקיבוץ. צילום: שמעון לוי

האירוח צפוי להתקיים ב-37 קיבוצים ולפי ההרשמה לאירוע, שהתקבלה דרך המוקד הארצי של משרד הרווחה ובשיתוף פעולה בין הג'וינט והמועצה הישראלית להתנדבות, קיים צפי לאירוח של כ-1,000 עולים ופליטים שהגיעו מאוקראינה ורוסיה. הקיבוצים המארחים ידאגו להסעות של חלקם ואחרים יוסעו על ידי הרשויות המקומיות, המועצות האזוריות והארגון הכלכלי האזורי של הקיבוצים "משקי הדרום". בחגיגות בקיבוצים ישתתפו לראשונה עולים מאוקראינה ורוסיה שהגיעו אליהם במסגרת תכנית "בית ראשון במולדת". 

"שבועות הוא אחד מהחגים אשר מאפיינים ביותר את התנועה הקיבוצית, יש לו חיבור עמוק לאדמה, למים, לחקלאות ולאהבת הארץ. אנו מודים לקיבוצים שהתגייסו לארח ולאפשר הצצה לחגיגות הקיבוציות אשר מחוברות עמוק לציונות ולהיותנו ישראלים. אנו שמחים על ההזדמנות לארח פליטים ולשמח אותם ביום חגנו", אמר עפרי רביב, ראש אגף צעירים ומעורבות בחברה בתנועה הקיבוצית.

אנה גורן, מנהלת היחידה למעורבות בקהילה והתנדבות במועצה האזורית חוף הכרמל, מספרת: "ביוזמה משותפת עם רונית בר גיל מקבוצת ״פשוט מעסים טובים״ החלטנו לארח פליטים מאוקראינה בקיבוצים ויישובים במועצה. כ- 150 משפחות פליטים צפויים להתארח ביישובי חוף הכרמל בסוף השבוע הקרוב לחגיגות חג השבועות. זוהי זכות לקחת חלק במיזם הזה, מתרגשת לראות את ההירתמות הטוטאלית של כל מי שלוקחים ולוקחות חלק. מועצה אזורית חוף הכרמל בורכה בתושבים ותושבות עם לב רחב ורצון טוב, הפעילות הקהילתית והתנדבותית הענפה אצלנו היא תוצר של זה".


באנר ביטוח חקלאי

"זה מסע ואתגר גדול להוריד את הגיל הממוצע בחקלאות, אבל אין לנו ברירה"

כ-100 משתתפים ומשתתפות הגיעו ביום שני למשרדי התנועה הקיבוצית ביקום לסדנת חשיבה לקראת חג השבועות שעסקה בנושא בניית דור חדש בחקלאות. האירוע נוצר בשיתוף עם הקיבוץ הדתי ומכון המחקר "יסודות" והשתתפו בו צעירים, מנהלים ומנהלות עסקיים, מרכזי ענפי חקלאות ומנהלות משאבי אנוש מהקיבוצים. בסדנא עלו רעיונות רבים שאותם מתכוונים לפתח בהמשך
כנס דור חדש בחקלאות

את הסדנה יזם והנחה חיים חבלין, רכז תחום חקלאות בתנועה הקיבוצית, אליו הצטרפו בתנועה גם פעילי אגף צעירים ומעורבות בחברה.

הדס דניאלי ילין, המשנה למזכ"ל התנועה, פתחה את שלב הברכות ואמרה: "בשנים האחרונות אנחנו עומדים במקום והחקלאות דועכת בגלל הקשיים שהמדינה מערימה ומקשים, בין יתר הסיבות, על החלטתם של הצעירים לעבוד בענף. מדובר בצורך קיומי של ישראל, וגם אם אנחנו נשארנו האחרונים שמבינים זאת – חייבים לפצח את האתגר הזה. מכאן נובעת חשיבותה של הסדנא היום. כפי שנכתב במגילת קהלת – "דור הולך ודור בא והארץ לעולם עומדת"".

אחריה דיבר שר החקלאות לשעבר וסגן שר הביטחון בהווה, ח"כ אלון שוסטר, שבירך את מארגני הכנס ואת מי שהגיע ודיבר על כך שצריך להחזיר את היוקרה מחדש לענף החקלאות, על ביטחון המזון, ועל כך שגם הדורות הבאים יצטרכו לאכול מזון טרי. שוסטר אמר כי "המשימה שלנו היא לזהות את הצרכים שלנו ולהשתמש בכל האמצעים כדי שלדור הבא יהיו את הכלים להמשיך את החקלאות המפוארת שאבותינו יצרו כאן". 

ד"ר לירון אמדור ולירון ישראלי הציגו את עיקרי המחקר שערכו במכון "יסודות" תחת הכותרת "דור חדש בחקלאות", בו הם בחנו כיצד ניתן לעודד דור חקלאי חדש כתשתית לחיזוק החקלאות. מנקודת המבט של המשק הקיבוצי, הנעת תהליך שבו חברי המשק מנהלים את ענפי החקלאות בעצמם היא חיונית לשימור הזהות והצביון של הקיבוצים כיישובים חקלאיים שיתופיים. האתגר הוא לזהות את מי שיכולים לקחת על עצמם את ניהול ענפי החקלאות, להכשיר אותם מקצועית ולבנות עבורם מסלול קריירה מתפתח בענף. נייר המדיניות של מכון יסודות מצביע על הצורך לקדם קבלת החלטת ממשלה, שמעגנת את היעד של קידומו של דור חקלאי חדש ומעניקה סמכויות לכוח משימה לאומי שיפעל לקידומה ותקצה לכך את המשאבים הדרושים.

החלק המרכזי של הסדנא היה התכנסות בקבוצות עבודה שדנו באפיון הבעיה, בגיבוש תמונת מצב עתידית ותכנית עבודה להמשך. בתום הדיונים חזרו כולם למליאה ונציגי הקבוצות השונים הציגו את הניתוחים והרעיונות שעלו בדיונים. על בסיס הנקודות והרעיונות שעלו בקבוצות תיבנה תכנית פעולה בהמשך.


באנר משקארד

תמונת השבוע: ים השיבולים שמסביב על גליו לשוט יצא הרוח

ים השיבולים שמסביב על גליו לשוט יצא הרוח
מוציאים את המוץ מהבר

ילדי גן אורי בקיבוץ גבת לא הסתפקו בחגיגת השבועות של הקיבוץ, ועוד בטרם הגיע החג יצאו החמודות והחמודים לטיול בשדה החיטה הסמוך לקיבוץ. בשדה הם קצרו אלומה נכבדה, אותה לקחו לגן, שם למדו איך מפרידים את הגרעינים, ולאחר מכן בעזרת מכתש ועלי התנסתה כל ילדה והתנסה כל ילד בטחינת הגרעינים לקמח.


באנר שבועות 2021

היה שווה לחכות

כנס י"א המסורתי של התנועה הקיבוצית חזר להתקיים לאחר שעברו שלוש וחצי שנים מאז הפעם הקודמת. בסוף השבוע שעבר (26-28.5) נפגשו בחאן "חי נגב" בקיבוץ רביבים כ-700 בני נוער משכבה י"א מהתנועה הקיבוצית והמרחב הכפרי. הכנס עסק בהעמקת תחושת השייכות - לקבוצה, לקהילה ולתנועה הקיבוצית, ועודד למעורבות חברתית ועשייה פעילה בקהילה הקיבוצית בפרט ובחברה הישראלית בכלל
כנס י"א

לאחר דברי הפתיחה, שמעו בני הנוער את שיר פלד, המסתערבת הראשונה בצה"ל. מתוך סיפורי חייה, חילצה שיר את הערכים שהנחו אותה בדרך ויכולים להוביל גם את הנוער בבחירותיהם: ביטחון עצמי, קבלת החלטות ונחישות בהגשמתן, פעולה בתוך אי ודאות וניפוץ תקרות זכוכית ויציאה מגבולות גזרה חברתיים. זו הרצאה מרתקת, שהייתה לכר פורה לקראת העברת המסרים והחיפוש הפנימי והעצמי, שביקש אגף חינוך להשיג בכנס.

היום השני של כנס י״א הוקדש לבחירה ולהכרות עם אפשרויות הבחירה בשנת י״ג (שנת שירות או מכינה קדם צבאית). היום התחיל בפעילות בהובלת מדריכי הקבוצות שעסקה במעגל האישי - על הערכים, השאיפות והמטרות המובילים אותנו ומעצבים את בחירותינו. לאחר מכן, התקיימו מעגלי שיח בקבוצות עם דוברים מעולם שנת השירות והמכינות. המעגלים עסקו במהות של שנת י״ג ובסיבות לצאת אליה. מעגלים אלו היוו שיח מקדים ליריד שנת י״ג שהתקיים מיד לאחר מכן, ובו השתתפו כ-30 נציגים ממסגרות שנת י״ג שונות אשר סיפרו לנערים/ות על עשייתם בשנה זו ועל חוויותיהם השונות. לסיכום חלק זה של היום התקיימה פעילות עיבוד בקבוצות לסיכום וחיבור אל הנושא הבא בו עסקו - המעגל הקבוצתי-קהילתי.

במהלך היום התקיימו הטורנירים המסורתיים בשלושה ענפי ספורט - משיכת חבל, כדורעף וכדורגל. בני הנוער והמדריכים לקחו חלק פעיל ושמרו על רוח ספורטיבית והוגנת. לקראת הערב, התאספו הקבוצות לקבלת שבת משותפת שחיברה בין קבוצות וקיבוצים מכל רחבי הארץ. קבוצות שונות התאספו יחד, רקמו חברויות חדשות וקשרים חדשים. בארוחת הערב חזרה גם תחרות "מאסטר שף" המסורתית בין הקבוצות שקיבלו מרכיב סודי ומפתיע, אותו נדרשו לשלב בשתי מנות. לצוות השיפוט, אשר הורכב ממומחיות ברמה העולמית, היה קשה מאוד להגיע להחלטה ולבחור בין המנות הטעימות.

בשבת בבוקר התעוררו הנערים והנערות ליום אחרון של כנס ופתחו את הבוקר בשיחות על החברה הישראלית. לאחר פעילות עם המדריכים, פגשו הקבוצות מספר דוברים שעוסקים בסוגיות שונות בחברה הישראלית. הדיונים היו מרתקים, ובמהלכם עלו שאלות רבות שקידמו שיח משמעותי נוסף בקבוצות הקטנות של הקיבוצים ובשיחות העיבוד של היום.


באנר חשבשבת

רפסודיה 2022 –
הנחיה לעדכון הרשמות ומשתתפים

לאור ההצלחה הגדולה בשנה שעברה, ועקב הביקוש הגדול, החליט אגף חינוך על הוספת מחזור רביעי. לאחר יום אחד של הרשמה הם נוכחו לדעת כי מספר הנרשמים גדל השנה ב-40% לעומת השנה שעברה והדבר יוצר מצב בו כ-1000 בני נוער נותרו מחוץ למפעל החינוכי. על מנת לתת מענה למצב זה, ומתוך שיקוליים בטיחותיים וחינוכיים, הוחלט כי הרפסודיה השנה תתקיים לבוגרי
שכבות י'-י"ב בלבד
רפסודיה 2019. צילום: בועז לניר
צילום: בועז לניר

לאור ההצלחה הגדולה בשנה שעברה, ועקב הביקוש הגדול, נערכו השנה באגף חינוך לקיים רפסודיה בהיקפים גדולים יותר. לפני מספר חודשים פורסם שהשנה יהיו ארבעה מחזורים, על מנת לתת מענה לביקוש הגדול שהיה בשנה שעברה ולאפשר לכמה שיותר בני ובנות נוער להשתתף. למרבה התדהמה, קצב ההרשמה השנה היה מהיר במיוחד ולאחר יום הרשמה אחד נעצרה ההרשמה עקב ההבנה כי הביקוש השנה גדול אף יותר מבשנה שעברה. מדובר בגידול של 40% במספר הנרשמים (2800 נרשמים ב-2021 לעומת 4000 ב-2022).

בעקבות שיאי ההרשמה החדשים, ולאור הביקוש הגדול להרשמות ולהשתתפות, נוצר מצב בו כ-1000 בני נוער נותרו מחוץ למפעל החינוכי. נוכח האתגר הבלתי צפוי התקיים באגף חינוך דיון מיוחד יחד עם מזכ"ל וגזבר התנועה הקיבוצית, מתוך שאיפה לאפשר מענה לכלל הקיבוצים אשר מעוניינים להשתתף ברפסודיה.

כדי להתמודד עם מצב זה, נבדקו מספר אפשרויות, וביניהן: הוספת מחזור חמישי, תוספת רפסודות בכל מחזור, צמצום הרפסודיה לשכבות י'-י"ב או השארת המצב הקיים על כנו. לאחר דיון ממושך ובחינת הנתונים והחלופות, ולאור שיקולים בטיחותיים וחינוכיים, החליט צוות הבדיקה, בראשות מזכ"ל התנועה ניר מאיר, כי הרפסודיה השנה תתקיים לבוגרי שכבות י'-"ב בלבד. אנו מבינים כי ההחלטה אינה פשוטה עבור בוגרי שכבת ט' המאוכזבים, ותחייב התארגנות מצד צוותי ההדרכה ומערכות החינוך. לא קיבלנו אותה בלב קל, אך לא מצאנו כל ברירה אחרת.


באנר משקארד

רפורמת הדואר: האפליה כנגד הקיבוצים בוטלה והחלוקה בהם תמשיך כסדרה

לאור טיפולה של התנועה הקיבוצית בנושא ובעקבות פנייתה של חברת הכנסת, יעל רון בן-משה החליטה מנכ"לית המשרד התקשורת כי גם עם החלת הרפורמה, דואר ישראל יידרש להמשיך לחלק בקיבוצים כפי שנהג עד היום ועלויות החלוקה יוטלו עליו
רפורמת הדואר: האפליה כנגד הקיבוצים בוטלה והחלוקה בהם תמשיך כסדרה
ח"כ יעל רון בן-משה. צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

כזכור, רפורמת הדואר שהחלה את דרכה במשרד התקשורת לפני מספר חודשים התקבלה בביקורת מצד  קיבוצים ברחבי הארץ. במתווה הרפורמה הראשוני בוטל הסכם החלוקה הקיים ונקבע כי חברת 'דואר ישראל' לא תישא בעלויות חלוקת הדואר בתוך הקיבוצים. משמעות הדבר היא כי דואר לא יגיע לתיבות החלוקה בתוך הקיבוץ, אלא יישלח כולו אל מזכירות הקיבוץ. ייתרה מכך, העברת דואר רשום ובמסירה אישית לא תתאפשר, ימי הגעת הדואר יפחתו והשירות הכולל לאזרח ייפגע באופן משמעותי.

בעקבות האפליה לרעה את תושבי הקיבוצים עם התווית הרפורמה, ולאחר פנייה של התנועה הקיבוצית בנושא, ח"כ יעל רון בן משה פעלה מול מנכ"לית משרד התקשורת לירון אבישר-בן חורין בעניין. משרד התקשורת קיבל את טענת ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן) לגבי האפליה ברפורמת הדואר עם ביטול חלוקת הדואר בקיבוצים, וכתוצאה מכך התקבלו הסכמות בנושא והובטח כי השירות לחברי ותושבי הקיבוצים לא ייפגע וכי החלוקה תשאר כשהייתה.

ח"כ רון בן משה: "שמחתי למצוא שותפים קשובים במשרדי הממשלה. לא נאפשר פגיעה במגזר הכפרי ובפריפריה הגאוגרפית". מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "אני מבקש להודות מקרב לב בשם כל קיבוצי התנועה לח"כ יעל רון בן משה מכחול לבן, שגילתה ערנות ונחישות וסיכלה תכנית מפלה כנגד התנועה וקיבוציה". 


באנר ביטוח חקלאי

נטע קדם נבחרה לוועד ההנהלה
של קואופרטיבים אירופה מטעם
התנועה הקיבוצית

האסיפה הכללית של קואופרטיבים אירופה, הזרוע האירופאית של ברית הקואופרציה העולמית (ICA) בחרה במנכ"לית התנועה הקיבוצית, נטע קדם, כחברה בוועד ההנהלה של הארגון. קדם: "הרעיון הקואופרטיבי ועקרונותיו מהווים כלי משמעותי ביכולתנו להמשיך ולשמר את הרעיון הקיבוצי"
נטע בוועד ההנהלה

בקואופרטיבים אירופה חברים 84 ארגונים קואופרטיבים גדולים מכל תחומי הכלכלה והחברה, המייצגים 141 מיליון חברים ב-176,000 קואופרטיבים באירופה וסביבתה.

עו"ד מרב ניב, ראש היחידה לקידום הקואופרציה בתנועה הקיבוצית, אשר הובילה וקידמה את בחירתה של נטע קדם, אמרה: "התנועה הקיבוצית חרטה על דגלה את קידום הקואופרציה בתנועה הקיבוצית ובחברה הישראלית כולה והצטרפה לקואופרטיבים אירופה לפני מספר שנים, בכוונה לקחת חלק פעיל בארגון. אין ספק כי בחירתה של מנכ"לית התנועה לוועד ההנהלה של הארגון הנה צעד משמעותי בחיזוק החיבור לעשייה הקואופרטיבית הרחבה הקיימת באירופה ופתיחת שער ללימוד ויצירת שיתופי פעולה משמעותיים".

מנכ"לית התנועה, נטע קדם, הוסיפה על בחירתה: "במהלך לימודי בקורס מנהלות קהילה של התנועה הקיבוצית נחשפתי לעולם הקואופרטיבי והבנתי כי הרעיון הקואופרטיבי ועקרונותיו, הקיימים הלכה למעשה באורחות חיינו ובאופן פעולתנו, מהווים כלי משמעותי ביכולתנו להמשיך ולשמר את הרעיון הקיבוצי. החיבור לתנועה הקואופרטיבית באירופה, שהיא תנועה רחבה בהיקפה, בגודלה ובתכניה, יאפשר לנו להביא את הקיבוץ והרעיון הקיבוצי אל חזית העשייה האירופאית, אלא גם – ובעיקר – להביא את החדשנות והמגוון הקיימים באירופה גם לישראל ובכך ללמד ולהשפיע לא רק על הקיבוצים וחבריהם, אלא גם על מקבלי ההחלטות במדינה, הרואים בקואופרציה, לצערנו הרב, דבר שאבד עליו הכלח".


באנר מרכז קליטה

על משמר המחקר והאומנות הקיבוצית - חוגגים 40 ליד יערי

על משמר המחקר והאומנות הקיבוצית - חוגגים 40 ליד יערי

מרכז החקר והתיעוד של תנועת השומר הצעיר והקיבוץ הארצי מציין 40 שנה להקמתו בגבעת חביבה בכנס שיתקיים ביום שישי, 10.6.22, תחת הכותרת "הארכיון ככלי למחקר ואקטיביזם". האירוע יתקיים במרכז הכנסים (ספרייה) בגבעת חביבה וישודר בצורה היברידית בזום. ההשתתפות אינה מותנית בתשלום.

עם העברת ארכיון התנועה (נוסד 1937) לגבעה נוספו לו "קומות" נוספות של מחקר, הוצאת ספרים, תיעוד אומנות הקיבוץ ושימורה, חינוך והדרכה. כאז כן היום, יד יערי, הארכיון הציבורי השלישי בתולדות מדינת ישראל, הוא מוסד אשר מעבר להפצת מורשת השומר הצעיר זרועותיו שלוחות ברוח התנועה אל כלל השאלות והנושאים המעסיקים את החברה הקיבוצית, הישראלית והבינלאומית.

לתפיסה רחבה ומגוונת זו ינתן ביטוי ביום העיון המיוחד לציון חג ה-40 למרכז, בו יציגו את הארכיון כגוף מרתק של מחקר ואקטיביזם, וידברו על תרבות המחאה, השמאל ואנחנו. החלק השני של היום יעסוק באמנות הקיבוצית כחלק אינטגרלי מהעשייה העשירה של יד יערי, ובו יצויין במיוחד הפרויקט הגדול וחסר התקדים של העברת כל יצירות האמנות מבית התנועה הקיבוצית בתל אביב והתקנתן מחדש בבניין הארכיון ורחבי גבעת חביבה. הכנס ילווה במנחה מוסיקלית, קטלוג חדש של היצירות שהוצלו וסיור מודרך ביניהן בהדרכת האוצרים והמשמרים.


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 

הוספת תגובה חדשה