דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

מטה התנועה מסייר בקיבוצים: והפעם – סיור בניצנים בעקבות "תמונת הניצחון" וביקור בפלמחים

מטה התנועה הקיבוצית, בראשות המזכ"ל ניר מאיר, המשיך בסיוריו בקיבוצים הנערכים מדי יום שני, ולפני שבועיים (18.7) הגיע לביקור בניצנים, המשתייך למועצה האזורית חוף אשקלון, לסיור בעקבות הסרט "תמונת הניצחון", ולפלמחים המשתייך למועצה האזורית גן רווה. את הביקור הכינה והובילה דנה אדלהייט – רכזת האזור בתנועה
מטה התנועה הקיבוצית עם הנהגת פלמחים בביקור בקיבוץ
מטה התנועה הקיבוצית עם הנהגת פלמחים בביקור בקיבוץ

מטה התנועה הגיע בבוקר יום שני לניצנים הישנה, ל"הארמון", מבנה היסטורי ששופץ בחסות קק"ל והמועצה לשימור מבנים ואתרים שמשמש כיום כמרכז מבקרים בבית הספר שקמים, העוסק בפעילויות חינוכיות בנושאי סביבה, אקולוגיה ומורשת. מבנה ה"ארמון", המוכר כ"בית האפנדי", הוקם בשנת 1917, בשלהי מלחמת העולם הראשונה, כבית פרדס מפואר לאפנדי ערבי מוסלמי מביירות. בשנת 1943 עבר המבנה לידי הקרן הקיימת בישראל, ושימש כמשכנו הראשון של קיבוץ ניצנים. ביוני 1948, במהלך הקרב על ניצנים, הפך ה"ארמון" מקום מבצרם האחרון של הלוחמים. הקרב נמשך שעות והסתיים בכניעתם של הלוחמים, בהרוגים, פצועים ושבויים. בתקופת קיומו של כפר הנוער ניצנים היה המבנה חלק ממנו עד תחילת שנות השמונים, וכונה בשם "המצודה".

הסיור נערך בעקבות הסרט "תמונת הניצחון" של אבי נשר, שכולל את שחזור הקרב ונפילת קיבוץ ניצנים במלחמת העצמאות, זכה לתשבוחות רבות אך גם עורר מחלוקת לגבי נקודת המבט והנרטיב שמציג. את פניהם של חברי וחברות מטה התנועה קיבלה נאוה זלינגר, בת ניצנים, ארכיונאית וחברה בעמותת "מורשת ניצנים". נאוה ליוותה ומלווה לאורך השנים תחקירנים, סופרים, עיתונאים ובמאים שסיפור ניצנים והתקופה הם כר עיסוקם. בארכיון אותו היא מנהלת בניצנים קיימים פריטים ייחודיים השופכים אור על תקופת מלחמת העצמאות וההתיישבות הראשונית במקום. 

מטה התנועה הקיבוצית עם נאוה זלינגר על רקע אנדרטת "יד לאישה הלוחמת". האנדרטה הוקמה במלאת חמישים שנה לקרב על ניצנים ומוקדשת לשלוש לוחמות שנפלו בקרב זה: מירה בן ארי, שלומית דורצ'ין ודבורה אפשטיין, ולכלל הנשים במדינה שתרמו למערכות הביטחון בארץ
מטה התנועה הקיבוצית עם נאוה זלינגר על רקע אנדרטת "יד לאישה
הלוחמת". האנדרטה הוקמה במלאת חמישים שנה לקרב על ניצנים
ומוקדשת לשלוש לוחמות שנפלו בקרב זה: מירה בן ארי, שלומית
דורצ'ין ודבורה אפשטיין, ולכלל הנשים במדינה שתרמו למערכות
הביטחון בארץ    

סיפור ניצנים, גבורת הלוחמות והלוחמים (במקום גם יד לאישה הלוחמת) והסיפור האישי של משפחתה של נאוה ושל הקיבוץ כולו, הוא סיפור שכרוכים בו יחדיו ציונות ואמונה בדרך, יחד עם כאב אישי כבד שהפוליטי הפך אותו לקשה עוד יותר. שנים של מורכבות שסרט אחד, שהפיקו שני בני ניצנים, אהוד בלייברג ודני בן ארי, לזכר הוריהם, סגר מעגלי כאב וסייע להפגת כאבן של המשפחות.

מניצנים הישנה המשיך המטה ל"ניצנים החדשה" – הקיבוץ שנבנה בפעם השנייה. שם, בבית ההנצחה המרשים, התרשמו כולם מ"יד הזיכרון", קיר השמות והברושים המנציחים את 33 חללי הקרב על ניצנים.

בתום הסיור בניצנים, המשיך המטה לפלמחים. את פניו קיבלו אלון שפיצר, יו"ר הקיבוץ, יובל שגיא, מנהל הקהילה, ושרון רוצקי, המנהל העסקי. הקיבוץ נוסד בשנת 1949 ע"י מייסדים שהיו יוצאי חטיבת יפתח של הפלמ"ח, חברי גרעין הצופים ד' .המקום הנבחר להתיישבות על ידי המוסדות המיישבים וחברי הגרעין היה נקודת חוף ליד הים, ליד שפך גן שורק, בשטח חשוף ללא ישוב יהודי עד עזה. מקימי הקיבוץ היו יוצאי חטיבה של הפלמ"ח ושאפו להתפרנס מן הים, מכאן שמו של הקיבוץ - שילוב של המילים "פלמ"ח" ו"ים". בשנת 2004 עבר הקיבוץ שינוי אורחות חיים ומוגדר מאז בתור קיבוץ מתחדש. בשנת 2011 קלט הקיבוץ 25 משפחות מאלי סיני שפונו בתוכנית ההתנתקות.

הביקור נפתח בפינה קסומה על חוף פלמחים - "האוקיס"  -  קפה חברתי ובית לפעילות ימית. עפרי נויר, מיוזמות המקום ומנהלת המוזיאון, סיפרה את סיפורו של המקום שהוסדר מחדש בשיתוף המועצה האזורית, ומשמש מקום התקהלות לפעילות הימית ולחברים במקום. ה"אוקיס" (עם הקפה הקר המעולה) הופך להיות מרכז פעיל וקהילתי. בנוסף, מתקיימת במקום פעילות משמעותית ומרגשת של עמותת "זיו נעורים" בה מתנדבים גם אנשי הקיבוץ ונוער מקומי. שיתוף הפעולה בין היוזמה של חברות וחברים צעירים לדחיפה והסיוע שהיא מקבלת דחיפה מהנהלת הקיבוץ, מצליחים להפוך לסיפור הצלחה שהוא תחילתה של עשייה מקומית משמעותית.

משם, המשיכו כולם בהליכה על הטיילת לכיוון המוזיאון הימי, שם צפו בהצגה מקומית של הילדים על סיפור הפלמ"ח בקיבוץ ולאחריה שמו פעמיהם אל המועדון לחבר, בו הצטרפו גם איתן חן, שריתה מעוז, דגנית רביד וענת שחק – ממלאי תפקידים נוספים בקיבוץ.

מזכ"ל התנועה מקבל "טרמפ" בסיור על הטיילת בחוף פלמחים
מזכ"ל התנועה מקבל "טרמפ" בסיור על הטיילת
בחוף פלמחים

אלון הציג את תמונת קיבוץ פלמחים, מאפייניו העסקיים, הדמוגרפים והחברתיים. שרון ויובל הציגו את החוזקות והאתגרים של הקיבוץ בעיקר בהקשרים של צמיחה דמוגרפית ושיוך. 

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה, הסביר לחברי הנהלת פלמחים על חשיבותה של התנועה הקיבוצית לקיבוצים ככלל וכפרטים, ועל עבודת התנועה בתחומים חשובים הנוגעים לקרקעות, כלכלה, חינוך וחברה ועשייה עם ולמען הקיבוצים והחברה הישראלית.

ראשי וראשות האגפים בתנועה הציגו את יכולות ופעילות אגפיהם והציעו לקיבוץ עזרה ותמיכה בכל תחום שבו יזדקק לה. את ההסברים של אנשי מטה התנועה ליווה סרטון קצר שמראה את תרומתה של התנועה הקיבוצית לקיבוצים ולחברה הישראלית.

ביקורי מטה התנועה בקיבוצים מבקשים לתת משקל לתפיסת קהילה קיבוצית במיטבה, המבטאת את המכנה המשותף שעובר כחוט השני בין הקיבוצים, למרות השונות הקיימת ביניהם. תפיסה זו מבקשת לזהות את מרכיבי המפתח לקיומה של קהילה קיבוצית במיטבה, ולהדגישם באופן המתאים לכל קיבוץ. פעילי התנועה מלווים את ממלאי התפקידים בקיבוצים במגוון רחב של תחומים, מתוך הניסיון הנצבר ותכניות העתיד שנבנות. קשרי עבודה נוצרו סביב המעגל וארוחת הצהריים המפנקת, ומשתתפי הפגישה המשותפת שמחו לשוחח, להכיר ולהחליף רעיונות, דעות ורשמים.

דנה אדלהייט, רכזת האזור בתנועה הקיבוצית, סיכמה את הביקור: "יצאנו בתחושה שהקיבוץ, מתמודד עם משימות מאתגרות אך מתבונן בהם בפרספקטיבה נכונה. המלצנו למנהלים להסתייע בפעילי התנועה לליווי תהליכים חברתיים וחינוכיים לחיזוק הקשרים בקהילה וליצירת שפה משותפת אל מול אתגרי העתיד. ריח הים והאנשים שפגשנו בדרך מילאו את ליבנו. תודה רבה על הביקור מאיר העיניים".

הוספת תגובה חדשה