דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

עדכון בנושא מענקי המדינה בעקבות משבר הקורונה

בשבוע שעבר פורסם תזכיר הצעת חוק מענק עידוד תעסוקה, המהווה פעימה רביעית לסיוע לעסקים. לאחר שהפעימה הראשונה והשנייה סייעו לעצמאיים (ואחרים), והפעימה השלישית יועדה לסיוע לעסקים קטנים (מחזור הכנסות שנתי של מתחת ל- 20 מלש"ח) הצעת החוק החדשה עוסקת בסיוע לכלל העסקים באמצעות מענקים עבור הגדלת מצבת העובדים (ובאופן מעשי - החזרת עובדים מחל"ת)

עדכון בנושא מענקי המדינה בעקבות משבר הקורונה
ועדת הכספים בתקופת הקורונה. צילום מתוך אתר הוועדה. קרדיט צילום: דוברות הכנסת

רו"ח דגן לוין, ראש אגף הכלכלה בתנועה הקיבוצית: "החדשות הטובות הן שככלל הקיבוץ כמעסיק לא הוחרג מהחוק, והוא זכאי למענק עבור החזרת עובדיו השכירים (שאינם חברי הקיבוץ) שהוצאו לחל"ת, כמו כל מעסיק אחר. עם זאת, למרבה הצער, גם הפעם האוצר בעזות מצח טרח להשחיל להצעת החוק סעיפים שכל ייעודם הוא קיפוח חברי קיבוצים וחברי אגודות שיתופיות בכלל. בנוסח המקורי הוחרגו חברי אגודה שיתופית מרשימת העובדים שהחזרתם לעבודה תזכה את מעסיקם במענק. המשמעות היא קיפוח כפול – הן של הקיבוץ שלא יקבל מענק עבור החזרת עובדי הפנים שהעסקתם הופסקה עקב המשבר, והן של עובדי החוץ, שמעבידם לא יקבל מענק בגין החזרתם לעבודה, וכך הוא יקבל תמריץ שלילי להחזרתם לעבודה – ועלול  להעדיף על פניהם החזרת עובדים אחרים.

לוין מדגיש: "אנחנו, כמובן, נזעקנו לתקן את העוולה, ובסיוע של גורמים אחרים ובראשם רשם האגודות השיתופיות בוטלה אפליית עובדי החוץ, באמצעות  צמצום הסעיף המחריג את כלל חברי האגודות השיתופיות להחרגת חברי אגודה שיתופית - עבור עבודתם באותה אגודה "בלבד". ביטול אפליית עובדי החוץ מנע נזק כלכלי ומוסרי בלתי סביר, וטוב היה לו מראש כלל לא היה נולד".

 אפליית עובדי הפנים לא הוסדרה, ואנו ובתנועה הקיבוצית ממשיכים להיאבק על זכותו של הקיבוץ לקבל את המענק גם עבור החזרתם לעבודה של חברי הקיבוץ;  מטרת החוק היא עידוד התעסוקה ואחת היא אם המעסיק הוא הקיבוץ או מעסיק אחר. לא נסכים לקבל אפליה כה בוטה לפיה שני עובדים זהים העוסקים במלאכה זהה, האחד עובד אצל מעסיק חיצוני והשני עובד בקיבוצו – המעביד החיצוני יקבל מענק עבור החזרת הראשון לעבודה, ואילו הקיבוץ לא יקבל מענק עבור החזרת העובד השני לעבודה. במקביל, נמשך המאבק להסדרת זכאותם של חברי הקיבוצים לקבלת המענק לעצמאיים – פעימה ראשונה ושניה.

צוות הפעולה, בראשות מזכירי התנועות ניר מאיר ואמיתי פורת, השר אלון שוסטר וח"כ רם שפע, ובהשתתפות רו"ח ירון רייכמן ורביב ישי מברית פיקוח, עו"ד דוד וינשטיין מ"ליפא מאיר", ועו"ד ד"ר מיכי דרורי, עו"ד מרב ניב ור"ח דגן לוין מטעם התנועה, ממשיך לפעול הן בערוץ המקצועי ובעיקר בערוץ הפוליטי לביטול הקיפוח המקומם של חברי הקיבוצים, שרשות המיסים מוצאת לנכון להתחשבן עמם על לא עוול בכפם גם בשעה קשה זו.

בכתבה שפורסמה באתר החדשות YNET ביום שני, מפרסמת הכתבת הכלכלית של האתר, יעל ולצר, אודות המאבק בעקבות ההחלטה שלא לכלול את האגודות השיתופיות במתווה לעידוד התעסוקה שאושר בממשלה, ועל פנייתם של מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר ומזכ"ל הקיבוץ הדתי, אמיתי פורת לשר האוצר ישראל כץ בדרישה להתערבותו בעניין. "לאפליה זו גם השלכה ישירה על עובדים שהם חברי אגודה, שכן חלק ניכר מהמעסיקים צפויים להשיב לעבודה כיום רק חלק מעובדיהם, ולהעדיף עובד המזכה אותו במענק, על פני עובד שהוא חבר באגודה שיתופית, וכנובע מכך תקופח פרנסתו של העובד חבר האגודה על לא עוול בכפו. כל העולם זכאי לפיצויים ונכלל במתווה. רק אנחנו, בגלל שאנחנו קיבוצניקים, לא. זו אפליה בוטה. פשוט, דופקים את הקיבוצניקים", טוען מאיר. לקריאת הכתבה - לחצו כאן

 

הוספת תגובה חדשה