דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כל מה שמעניין בתנועה הקיבוצית ובקיבוצים - בניוזלטר השבועי

הקיבוצים והארגונים האזוריים והכלכליים תרמו סכום משמעותי לסיוע לאוקראינה. שיטת הבחירות למזכ"ל התנועה לא תשונה. חוגגים 100 לתל יוסף! כל זאת ועוד בניוזלטר השבועי של התנועה הקיבוצית
חברי מזכירות חדשים
חברי מזכירות חדשים
 07/04/2022
לחצו כאן לצפייה בעמוד זה בדפדפן

רוב קטן ולא משמעותי – השיטה לבחירת מזכ"ל התנועה הקיבוצית לא תשונה

היום (חמישי) בבוקר התקיימה האסיפה הנדחית של מועצת התנועה הקיבוצית בהשתתפות 240 צירים מ-152 קיבוצים ואנשים נוספים, לאחר שבישיבתה האחרונה לא היה את ה"קוורום" הדרוש כדי להצביע על כך בישיבה רגילה. שינוי הסעיף בתקנון שעוסק בבחירות למזכ"ל לא קיבל את הרוב הדרוש אולם שינוי הסעיפים שעוסקים במען התנועה והרכב המזכירות - כן
לוגו התנועה הקיבוצית

יו"ר האסיפה הנדחית סול לביא בן שימול, הסבירה לצירי המועצה כי על מנת לאשר את השינויים בשלושת סעיפי התקנון צריך רוב של 75% וההצבעה היא על כל סעיף בנפרד.

עו"ד מרב ניב מהמחלקה המשפטית בתנועה, הסבירה כי יש צורך בשינוי שני סעיפים שהם טכניים בעיקרם (שינוי מען התנועה לאחר מעבר משרדי התנועה ליקום ועיגון בתקנון התנועה של השינויים בהרכב מזכירות התנועה) ושינוי אחד מהותי - לעגן בתקנון התנועה את אותם סעיפים הנדרשים לשם הוצאתן של המלצות הוועדה לבחינת אופן בחירת מזכ"ל התנועה הקיבוצית כפי שכבר אושרו במועצה ובאו לידי ביטוי בחוברת הכחולה .

כצפוי, שינוי שיטת הבחירות עוררה מחלוקת ודוברים רבים התבטאו נגדו ובעדו. יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים, יעקב בכר (מענית), הציע לאפשר הצבעה משנית על סעיף שינוי שיטת הבחירות, כך שאם יעבור התיקון הוא יחול מהבחירות שאחרי הבחירות הקרובות, וזאת כדי לשלול לחלוטין את הטענות שההצעה נועדה לשרת מועמד כזה או אחר.

יו"ר הצוות לבחינת שינוי שיטת הבחירה למזכ"ל התנועה, עו"ד שימי בראון (שפיים), אמר לצירים בסוף הדיון כי "הוועדה דנה לאחר ששלחה משאל ל-1000 חברים וחברות מהקיבוצים ובהם צירי מועצה, ממלאי תפקידים וחברי הנהלות, ומרביתם ענו כי יש לשנות את השיטה הנהוגה. גם אם תשונה השיטה זה ממש לא סופה של התנועה הקיבוצית, כפי שחלק מהדוברים אמרו".

לבסוף אמר מזכ"ל התנועה, ניר מאיר: "שיטת הבחירות הנוכחית אינה טובה למרות שנבחרתי באמצעותה פעמיים, כי הגוף הבוחר אינו רוצה לבחור. אתם יכולים להגיד את מה שעל לבכם, אבל גם אם ההצעה לא תעבור - לא יקרה שום דבר דרמטי".


באנר אירוח בליל הסדר של אוקראינים

הקיבוצים והארגונים האזוריים והכלכליים מתגייסים: גרנות, החברה לפיתוח הגליל ומשקי הקיבוצים תרמו סכום משמעותי לסיוע לאוקראינה

התנועה הקיבוצית, יחד עם הגופים הקשורים אליה, נרתמה לסיוע אזרחי במשבר ההומניטרי החמור המתרחש על אדמת אירופה, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. לאור הצרכים האדירים הקימה התנועה קרן הומניטרית ייעודית שגייסה עד עתה כמיליון ש"ח לטובת סיוע לאוקראינה
משלחת הגן הקיבוצי בסיוע לילדי הפליטים בגבול
משלחת הגן הקיבוצי בסיוע לילדי הפליטים בגבול

הקרן מסייעת בהכנסת ציוד הומניטרי לתוך אוקראינה, מימנה מספר משלחות הפועלות בגבולות אוקראינה לסיוע לפליטי המלחמה וכן מסייעת לקליטה של משפחות וילדים המגיעים לארץ, הן מאוקראינה והן מרוסיה. את התרומות המשמעותיות ביותר תרמו הארגונים הכלכליים האזוריים והקיבוצים החברים בארגונים: "גרנות" ו"החברה לפיתוח הגליל" וכן משקי הקיבוצים. יו"ר "גרנות", עמית בן יצחק, רתם את קיבוצי האיזור לתרומה משמעותית של 500 אש"ח וקריאתו דרבנה גם את מנכ"ל "החברה לפיתוח הגליל", שגב ירבעם, וגם קיבוצי הארגון הרימו תרומה משמעותית. 

עד עתה, תרמו לקרן עשרות רבות של קיבוצים וכן מאות אנשים מכל רחבי הארץ, ברובם חברי קיבוצים. בין התורמים המשמעותיים הנוספים ניתן למנות את מפעל נירעותק מקיבוץ ניר דוד ושום דורות, לצד הקיבוצים עין המפרץ, עין השופט, דליה, שדות ים, כפר מסריק, יגור, שער העמקים וגלעד.

הדס דניאלי ילין, המשנה למזכ"ל התנועה: "הפעילות הנעשית על ידי תנועות הנוער העולמיות והגופים השונים של התנועה הקיבוצית היא משמעותית ומרגשת מאד. על מנת לקיימן נדרש גיוס כספים משמעותי ואנחנו מודים לגרנות, לחברה לפיתוח הגליל, למשקי הקיבוצים, לקיבוצים השונים ברחבי הארץ, למפעלים ולאנשים פרטיים שנרתמו לכך במהירות ומאפשרים לנו להמשיך ולעזור. התמונות הקשות המגיעות מאוקראינה בימים האחרונים מטלטלות ואנו לא עמדנו מנגד. עשינו ונמשיך לעשות על מנת להקל על סבלו של העם האוקראיני".  


באנר קמפיין חקלאות 1

התעשייה הקיבוצית למען אוקראינה

מנכ"לים, יו"רים ונציגים נוספים מהתעשיה הקיבוצית השתתפו בסוף השבוע במפגש זום שיזם איגוד התעשייה הקיבוצית עם נציגי ממשלת אוקראינה. הנציגים הציגו בפני המנכ"לים את המצב באוקראינה בימים אלו, המלחמה והשלכותיה ובהמשך פנו וביקשו סיוע הומניטרי הכולל
מזון ותרופות
עובדי מצרפלס באוקראינה - בימים יפים יותר
עובדי מצרפלס באוקראינה - בימים יפים יותר

הקשר עם נציגי אוקראינה נוצר בסיוע חברת מצרפלס, אשר לה מפעלים באוקראינה, היא מכירה היטב את סביבת העבודה שם ויש לה ערוצי הפצה וקשרים טובים עם גורמים מקומיים.

גיל לין מנכ"ל איגוד התעשיה הקיבוצית: "אף אדם לא יכול לישון בשקט לנוכח האירועים באוקראינה, אני שמח על ההתארגנות המהירה של המנכ"לים, ההרתמות לגיוס משאבים והשיחה החשובה. תעשיה איננה נמדדת רק ברמה המסחרית, הרמה הערכית היא לא פחות חשובה והתמיכה שהוצגה היום היא תעודת כבוד לתעשייה הקיבוצית".


באנר משקארד

ברוכים הבאים לחדשים ותודה למסיימים

בישיבת מזכירות התנועה שהתקיימה בראשון קיבלו החברים והחברות בברכה את שלושת המצטרפים החדשים למזכירות שנכנסו על תקן נבחרי ציבור – נוהר קרנץ רבטל, דיאנה בוגוסלבסקי וניר לובל, והודו לחברי המזכירות שסיימו – דן לבנון ויוחאי וולפין (נבחרי ציבור) וצחי רם שעבר לתפקיד רכז אזור הנגב המערבי בתנועה ועל כן הוחלף על ידי יניב הגי בתור נציג המטה השיתופי
נבחרי הציבור החדשים במזכירות. מימין: דיאנה בוגוסלבסקי, נוהר קרנץ רבטל (צילום: כלנית מלכין) וניר לובל
נבחרי הציבור החדשים במזכירות. מימין: דיאנה בוגוסלבסקי, נוהר קרנץ רבטל (צילום: כלנית מלכין) וניר לובל

כזכור, בישיבת מועצת התנועה האחרונה שהתקיימה, אישרו הצירים את המלצתה של ועדת הגיוס הרחבה לבחירת נציגי ציבור למזכירות התנועה. ארבעה נבחרי ציבור סיימו קדנציה ראשונה כחברי מזכירות, ובנוסף התפנה מקומה של נטע קדם כנציגת ציבור לאחר שנבחרה להיות מנכ"לית התנועה, ועל כן יושבת במזכירות מתוקף תפקיד זה. ועדת הגיוס הרחבה המליצה על ורד טל (דביר) ודניאלה לבנסארט (כרמים) לקדנציה שניה, ועל נוהר קראנץ (ניר דוד), ניר לובל (אליפז) ודיאנה בוגוסלבסקי (אלומות) כמצטרפים חדשים. כל אחד בנפרד זכה לתמיכה גורפת.

נוהר קרנץ רבטל (ילידת 1976) מובילה כיום בניר דוד את צוות החוסן סביב משבר נחל האסי ולפני כן שימשה גם בתור מזכירת הקיבוץ ומנהלת התרבות בקיבוצה ומנהלת קהילה ומזכירת קיבוץ במבוא חמה. דיאנה בוגוסלבסקי (ילידת 1959) כיהנה בתפקידים כלכליים רבים. דיאנה הייתה האישה הראשונה והיחידה עד כה שעמדה בראש ארגון כלכלי-אזורי קיבוצי כאשר נבחרה לשתי קדנציות בתור מנכ"ל משקי עמק הירדן. בימים אלה היא יו"ר תאגיד אחזקות קיבוץ כנרת ויו"ר אחזקות קיבוץ הזורע. ניר לובל (יליד 1978), נציג הערבה, הוא מרכז המשק בקיבוץ סמר ולפני כן היה מזכיר ומנהל קהילה בגרופית ובקיבוצו, אליפז. בעבר מנהל המטבח בפארק תמנע ובאליפז וגם היה מנהל עבודה במטע התמרים ופרדס פומלות של קיבוצו.

יניב הגי (בארי) הצטרף לעבודה במטה השיתופי של התנועה הקיבוצית לפני למעלה משנה וכעת הוא מחליף את צחי רם בתפקיד רכז המטה וחבר במזכירות התנועה.


באנר ביטוח חקלאי

תמונת השבוע: 100 לתל יוסף!

"מופע המאה" בתל יוסף
"מופע המאה" בתל יוסף

ביום רביעי ציינו חברי וחברות תל יוסף את חג המשק ה-100 שלהם (!). החגיגות, שנדחו בשנה בעקבות הקורונה, כללו מפגש חברתי, ביקור בתערוכת המאה המוצגת בבית טרומפלדור ומופע המאה שכלל מחזה מרשים ביותר בהשתתפות למעלה ממאה משתתפים מגיל שבע ועד הוותיקים ביותר. המון אנשים טובים ויצירתיים, קהילה מתחדשת שלא שוכחת את העבר ויודעת לרקום בעדינות את הסיפור עם הרבה כבוד לדור המייסדים.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, שהוזמן לברך אמר, בין היתר: "מקימי תל יוסף היוו חלק ייחודי מהרוח המהפכנית שבנתה את ישראל. איש לא יכול היה להעז ולדמיין איזו תנועה מפוארת תנבוט מן הזרע ואיזו מדינה תצמח כאן. ביוזמה, תושייה, חריצת והמון חזון ייבשו ראשוניכם את ביצות העמק והקימו משק יצרני מעורב לתפארת והוכיחו את עצמתו של היחד גם במימושו של החזון הלאומי.

אתם, חברי תל יוסף ודורות בניה רשאים להסתכל לאחור בגאווה ולהביט קדימה בתקווה גדולה. המסע הארוך והמפרך מצליח. החג הזה שלכם, שלנו, הוא תזכורת לקשר החי בין אדם לאדם ובין אדם לאדמה. היו ברוכים – עלו והצליחו". 


פייסבוק התנועה

יוצאים מהזום ולומדים יחדיו על תחום הצעירים בקיבוצים

בשבוע שעבר התכנסו יחדיו במרחב ה-eXlab שבמכללת ספיר רכזי ועדות הצעירים באזור הדרום למפגש למידה ושיתוף על העשייה והאתגרים בתחום הצעירים בקיבוצים. המפגש התקיים בשיתוף פעולה עם מנהלות מרכזי הצעירים במועצות האזוריות אשכול, יואב, בני שמעון
ושער הנגב
יוצאים מהזום ולומדים יחדיו על תחום הצעירים בקיבוצים

במפגש דיברו המשתתפים על מטרתה של רשת הצעירים בתנועה הקיבוצית והפורום הארצי של רכזי ועדות צעירים בקיבוצים, שפועל ומתכנס אחת לחודשיים, ודנו בנושאים שונים הקשורים בצעירים בקיבוץ  ובשיתוף פעולה החשוב עם מרכזי הצעירים במועצות האזוריות. לאחר מכן הובאו דוגמאות מהשטח לוועדות אשר פעילות ועסוקות בעשייה ורתימת של הצעירים בקיבוצם.

תום נדיל וסמדר כהן מקיבוץ חצור, שהקימו את הוועדה בקיבוצם, הציגו את חשיבות שיתופם ושילובם של הצעירים בוועדות השונות ובמוסדות הקיבוץ כחלק מרכזי בקהילה. יובל שבס רכז ועדת הצעירים בקיבוץ ארז, סיפר על תפקידו, אחריותו וסמכויותיו, והציג את הסדר הצעירים הקיים בארז שכולל ליווי של הצעירות והצעירים מגיל 18 ועד 40 במגורים, לימודים, קריירה, מנהיגות, הכוונה והשתתפות קהילתית. לבסוף, דיברו על האתגרים העומדים כיום במסגרת תפקידו של רכז הצעירים בקיבוץ ודנו כיצד אפשר להתמודד ולרתום צעירים לעשייה ולשילובם בקהילה הקיבוצית.

המשתתפים והמשתתפות ציינו את חשיבותם של מפגשים מסוג זה, ובקרוב יתקיים מפגש אזורי גם בצפון. רוצים שנקיים מפגש גם באזורכם? קדימה - פנו אלינו ונארגן ביחד מפגש כזה >> רותם שניצקי - rotem@tkz.co.il


באנר אירוח בליל הסדר של אוקראינים

ממלאי תפקידים בקיבוצים?
התכנית הזו היא בשבילכם!

ממלאי וממלאות תפקידים בקיבוצים - מנהלי.ות קהילה, מרכזי.ות משק, מנהלי.ות חינוך, רכזי.ות תרבות, רכזי.ות צמ"ד, רכזי.ות צעירים, מנהלי.ות בריאות ורווחה, רכזי ועדות בקיבוצים - רוצים להבין יותר לעומק את המרחב האזורי סביבכם? לקבל כלים להניע שיתופי פעולה אזוריים?  להבין את יחסי הגומלין בין המועצות האזוריות לקיבוצים? מקומכם.ן איתנו!
תכנית מנהיגות אזורית

התנועה הקיבוצית, בשיתוף משקי עמק יזרעאל והמועצה הציונית בישראל, פותחים את ההרשמה למחזור השני של תכנית מנהיגות העתיד במרחב האזורי. אנחנו מחפשים את הנבחרת של המנהיגות והמנהיגים הבאים שרוצים להשפיע על המרחב האזורי שבו הם חיים, במטרה ליצור קבוצה שתפעל יחד ובנפרד מתוך ערכים משותפים ליצירת מציאות טובה יותר.

מועד פתיחת התכנית: 09.05.22
9 מפגשים בימי שני, בין השעות 16:30-20:30
מחיר למשתתף: 500 ₪

לפרטים נוספים על התכנית: לחצו כאן
להרשמה: לחצו כאן

לשאלות ובירורים: רותם שניצקי - rotem@tkz.co.il / כליל כנעני - klil@eyz.org.il


באנר קמפיין חקלאות 2

חושבים קואופרציה בשולחנות עגולים:
דיור ועבודה

ביום שני האחרון התקיים, ביוזמת רשמת האגודות השיתופיות והאגף לאיגוד שיתופי במשרד הכלכלה, שולחן עגול בנושא קואופרטיבים לדיור, כ"מפגש התנעה" לתהליך שראשיתו בלמידה והיכרות ותכליתו יצירת תשתית לתמיכה בהקמה של חלופות דיור שיתופי ודיור קואופרטיבי. באירוע השתתפו גם מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ועו"ד מרב ניב, ראש היחידה לקידום הקואופרציה בתנועה
שולחן עגול בנושא הדיור
שולחן עגול בנושא הדיור

סביב השולחן העגול במועצה האזורית דרום השרון, התכנסו נציגי משרד הכלכלה והאגף לאיגוד שיתופי, נציגי מועצות אזוריות ועיריות, מזכירי תנועות ויועצים משפטיים וכן נשות ואנשי מחקר ואקדמיה ונציגי גופים וארגונים הפועלים במרחב הקואופרטיבי הישראלי. כמו כן, לקחו חלק במפגש רשם האגודות השיתופיות לשעבר, עו"ד מירון הכהן, וחבר הכנסת לשעבר רן כהן, אשר כיהן כשר התעשייה והמסחר וכסגן שר הבינוי והשיכון.

בדברי הפתיחה, אמר סגן שרת הכלכלה והתעשייה, ח"כ יאיר גולן כי "היתרון הגדול של דיור שיתופי ודיור קואופרטיבי הוא ביכולת שלהם לייצר, לבנות ולחזק קהילות. החזון שצריך להוביל אותנו קדימה הוא איך תיראה המדינה בעוד 50 שנה: דיור הוא חלק מתוך שלם של תשתיות, תעסוקה ודמוגרפיה". ראשת המועצה האזורית, אושרת גני גונן, ציינה את המורכבות של מגורים באזור השרון הדרומי ואת הקושי ההולך וגובר של צעירים לקבוע את מקום מגוריהם הקבוע בתחומי המועצה ואמרה כי "דיור קואופרטיבי יכול לייצר עוד נדבך של פתרונות לאוכלוסיות שונות, לבנות קהילות, לאפשר דינאמיות והתאמה לצרכים המשתנים של בני האדם".

חלקו השני של היום הוקדש לדיון מונחה בין המשתתפים במטרה לאפיין ולהגדיר, מצד אחד, את היתרונות, התועלות וקהלי היעד האפשריים לדיור השיתופי ולדיור קואופרטיבי בישראל ומן הצד השני – את החסמים הקיימים והשותפים האפשריים, שיוכלו לסייע בהסרתם.


באנר ביטוח חקלאי

פרופ' אסף מידני מגבעת ברנר נבחר כחבר המועצה להשכלה גבוהה

ביום שלישי התקיים טקס בבית נשיא המדינה בו נבחרו חברי וחברות המועצה להשכלה גבוהה ה-14. בין חברי המל"ג החדשים אשר קיבלו את המינוי מנשיא המדינה ושרת החינוך, נבחר גם פרופ' אסף מידני
פרופ' מידני מקבל את כתב המינוי מנשיא המדינה, יצחק הרצוג, ושרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון
פרופ' מידני מקבל את כתב המינוי מנשיא המדינה, יצחק הרצוג, ושרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון

מידני, פרופסור מן המניין ועורך דין, חבר קיבוץ גבעת ברנר ויליד רחובות, הוא מבכירי חוקרי המדיניות, הניהול והמשפט הציבורי בישראל. הוא כיהן כדיקן ביה"ס לממשל וחברה במכללה האקדמית תל אביב יפו וכנשיא האגודה הישראלית למדע המדינה. פרופ' מידני בעל מוניטין בינלאומי, פרסומיו העוסקים בתחומי המדיניות הציבורית, המשפט והפוליטיקה זכו בפרסים ומלגות, ובנוסף כיהן גם כחוקר-אורח באוניברסיטאות בעולם כגון ברקלי שבקליפורניה ואוקספורד שבאנגליה.

לפרופ' מידני ניסיון ניהולי וציבורי מגוון, ובין היתר שימש כיו"ר החברה הממשלתית לתיירות, דירקטור ברשות לפיתוח כלכלי של עיריית תל אביב-יפו וכחבר הוועדה הציבורית למימון מפלגות בכנסת ישראל. 

פרופ' מידני: "ההשכלה הגבוהה היא מנוע צמיחה חיוני של המשק, ומהווה גורם המשפיע על החוסן ועל הביטחון הלאומיים. אני מתרגש להימנות על חברי המועצה הלאומית להשכלה גבוהה ה-14 ואפעל לביצור תשתיות המחקר והפיתוח, ועל חיזוק מקומה של ישראל בקדמת הבמה האקדמית העולמית". 


באנר משקארד

ההצגה הכי טובה בקיבוץ

הצגה בהפקת מלאה ובהשתתפות כל חברות וחברי הקיבוץ? בפלך זאת כבר מסורת. (כן...פעם זה היה גם בקיבוצים אחרים)
ההצגה הכי טובה בקיבוץ

זוכרים שפעם בקיבוצים רבים היו מעלים הצגה בהשתתפות כלל החברים והילדים? (טוב, רובם), אז יש קיבוץ אחד שזה עוד קיים בו וכבר הפך למסורת -  בשבוע שעבר עלה שוב המחזמר השנתי בקיבוץ פלך. בקיבוץ שהוא כידוע – "קיבוץ הקבוצות" היחיד בעולם, הקהילה כולה נרתמה להעלאת יצירה קהילתית מקורית, ומעלה מחזמר פרי עטה מא' ועוד ת'.

השנה עסק המחזמר, שנקרא "מגדלור", במסע הרפתקאות של קבוצת ימאים וקשריהם עם אהוביהם ביבשה, ועם יצורי המצולות. במחזמר השתתפו כ-40 מחברי הקיבוץ, כולל חברי הצוות הניהולי כולו, וצפו בו כ-300 אנשים מהקיבוץ ומהסביבה. 

עדי פרידמן-מזרחי, מנהלת הקהילה מספרת: "הדבר היחיד אותו חברי פלך לא כתבו בעצמם הוא השירים. מדי שנה נבחר נושא מאגד לשירים, השנה היו אלה שירי ימאים, וסביב השירים נבנית העלילה כולה.  מלבד זאת, המחזמר כולו הוא עשייה קהילתית עצמאית- הכתיבה, ההפקה, הבימוי, התפאורה, ההלבשה, המשחק, השירה, הנגינה, ההפקה המוזיקלית, ההגברה והתאורה".   


 
 
 
 
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו.
 
2ab06947-5784-40e5-b5f5-5e70f4a846db.jpg
color-facebook-48.png
color-link-48.png
 
 

הוספת תגובה חדשה