דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content_top

מרכז הדרכה "שבילים"
"שבילים" - ארגון מערכות החינוך החברתי-קהילתי

content

הגדרת תפקיד וניתוח מרחב הפעולה של מנהל על

דבי ברא"ס

מנהל/ת על במערכת החינוך

רקע: מנהל/ת העל במערכת החינוך הינו תפקיד אשר משתנה מיישוב ליישוב בקיבוץ ובמרחב הכפרי. ישנם ישובים בהם תפקיד זה לא קיים כלל, וישנם ישובים שהתפקיד, או חלקים ממנו הם בסמכויותיו של יו"ר מינהלת החינוך הציבורית (ראו דף עמדה בנושא מינהלת חינוך ציבורית - לחצו כאן)

מנהל העל הינו תפקיד אשר לעתים מוגבל בקדנציה של 3-5 שנים (משתנה מיישובי ליישוב) ולעיתים על זמני, כפוף להחלטת מוסדות היישוב. מנהל העל הוא המוציא לפועל של מדיניות היישוב בתחום החינוך (חינוך חברתי וגיל רך)  ותחת אחריותו לקדם את המערכת כולה.

 

כפיפות: אסיפת קיבוץ / הנהלת קהילה

 

מטרות:

  1. להוות מנהל נבחר מטעם הקהילה, שתהיה לו מחויבות ציבורית וארגונית לקיומה של מערכת החינוך בקיבוץ (בהתייחס לכל הרצף החינוכי).
  2. לדאוג להמשך התנהלות מקצועית של מערכת החינוך של הקיבוץ

 

תחומי אחריות :

  1. להוות סמכות מגשרת/ מחברת/ מקשרת בין מערכתי: בין הקהילה למערכת החינוך, בין מערכת הגיל הרך למערכת החינוך החברתי.
  2. לדאוג להובלה והטמעה של הגישה החינוכית-התפתחותית-קהילתית של כלל המערכת. בהתבסס על תכנית עבודה המיישמת את הגישה החינוכית לטווח קצר ולטווח ארוך תוך שיתופי פעולה עם מנהלי המערכת.
  3. לקדם פיתוח המשאב האנושי מקצועי במערכת תוך שותפות פעילה בתהליכי קבלת עובדים וחוזים.
  4. לקיחת אחריות על תקציבי החינוך המנוהלים על ידי מנהלי המערכות לאחר אישור התקציב על ידי הנהלת  החינוך הציבורית ומוסדות הקהילה.
  5. להוות גורם מלווה, תומך ,מבקר ומגבה למנהלי המערכות.
  6. לדאוג לקיום דיאלוג מקצועי עם ההורים המעוגן על "שיתוף ציבור".
  7. ייצוג מערכת החינוך במוסדות תוך קיבוציים: בהנהלה ציבורית, הנהלה פעילה, הנהלה קהילה, צוות קליטה, צוות חינוך מיוחד, צוות צח"י ועוד..
  8. ייצוג המערכת במוסדות חוץ קיבוציים: מועצה, בתי ספר, הנהלת בית ספר יסודי, פורום אזורי, משרד החינוך

סמכויות :

  1. לייצג את האינטרסים של מערכת החינוך מול הקהילה
  2. להוביל מדיניות החינוך בהתאמה להחלטות מוסדות המערכת והקהילה.
  3. להוביל שינויים והתאמות, הנדרשים מעת לעת בשיתוף עם מנהלי המערכות הכפופים לו.
  4. ניהול הנהלה פעילה.

 

 

הנהלה פעילה

חברי ההנהלה הפעילהמנהל/ת על, מנהל/ת הגיל הרך, מנהל/ת חינוך חברתי קהילתי, יו"ר הנהלה ציבורית של החינוך

  • במידה ומנהל/ת העל מנהל/ת את אחת מתת המערכות, יצורף להנהלה הפעילה חבר הנהלה נוסף – איש / אשת חינוך שאינו עובד במערכת.
  • במידה ואין מנהל על, חבר הצוות הנוסף בהנהלה הפעילה יהיה מנהל הקהילה.

 

הנהלה פעילה:

  • עוסקת בניהול מערכתי שוטף: קבלת החלטות בתחומי הניהול הכלל מערכתיות והן הפרטניות אישיות.
  • מהווה מסגרת לקבלת החלטות פדגוגיות מקצועיות
  • תשתית ארגונית המבטיחה סנכרון, התאמה ושיתופי פעולה בין תתי המערכות (גיל רך וחינוך חברתי)
  • מסגרת להיוועצות, חשיבה, תכנון ותמיכה בין המנהלים המקצועיים של המערכת.
  • ההנהלה תפגש אחת לשבוע, או לכל הפחות אחת לשבועיים.
  • להנהלה הנפגשת על בסיס שבועי, על פי שיקול דעת מקצועי, יתווסף אדם בהתאם לנושא הנידון.
האם הפעילות עזרה לי?

הוספת תגובה חדשה