דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

בין הזמני ליציב: "הרשת" עוטפת את הצעירים שהתפנו מביתם בשבעה באוקטובר

איך מרגישים הצעירים בקיבוצים שפונו, בימים ותקופה של מגורים זמניים ובכלל מה צופן העתיד? "רשת הצעירים" של התנועה הקיבוצית יחד עם ועדות הצעירים בקיבוצים פועלים יחד מהרגע הראשון כדי לסייע בזיהוי הצרכים ובניית מערך שגרת חירום לאוכלוסיית הצעירים. רותם שניצקי, מנהלת "הרשת": "הצורך לשלב את הצעירים במוקדי קבלת ההחלטות הוא משמעותי יותר מאי פעם"
 
מפגש צעירים מפונים מהנגב המערבי בבית מלון. צילום: התנועה הקיבוצית
מפגש צעירים מפונים מהנגב המערבי בבית מלון. צילום: התנועה הקיבוצית

"רשת הצעירים" של התנועה הקיבוצית עוסקת בימים אלה בשמירת הקשר עם רכזי ורכזות הצעירים בקיבוצים המפונים וטיפוחו, במטרה לסייע בזיהוי הצרכים ובניית מערך שגרת חירום לאוכלוסיית הצעירים.

רותם שניצקי מנהלת הרשת מספרת: "לפני כחודש נשלח למנהלי הקהילות ורכזי ורכזות ועדות הצעירים 'קיט צעירים בחירום' לביצוע מיפוי ראשוני של הצעירים ואפשרויות לשילובם במערך החירום בתוך הקהילות. מכאן המשכנו למפגש לרכזי ורכזות הצעירים בנגב המערבי. זהו המפגש הראשון מתוך סדרת מפגשים שהרשת תמשיך לקיים יחד עם הפורום הזה. עמיתינו שיתפו על מצב הצעירים במקומות הפינוי ומחוצה להם, על ההצלחות והאתגרים בחודשיים האחרונים ועל הדילמות בטווח המיידי והבינוני".


והאתגרים? רבים.

בשבועות האחרונים עוסקים הקיבוצים בבחינת מקומות פינוי לטווח הביניים והבחירה מביאה איתה שינויים במצב הצעירים במקומות הפינוי. על כך מסבירה שניצקי כי בנקודת הזמן הנוכחית, חלק מהצעירים והמשפחות הצעירות מבקשות לשפר את הדיור - לדיור זמני מותאם למשפחה עם ילדים, בחיפוש אחר יציבות ובניסיון לחזור לשגרת עבודה, או ללימודים ולמקום מגורים קרוב יותר למקום הקבע.  כמו כן, רואים מגמה של צעירים שחוזרים לקיבוץ לאייש את כיתות הכוננות, לעבוד בחקלאות ובענפים.

"בשיתוף עם המועצות האזוריות זיהינו את הצורך בליווי ההנהלות ומובילי תחום הצעירים בקיבוצים ביצירת תכנית פעולה בחירום. התחלנו עם קיבוצי הנגב המערבי ובקרוב יתקיימו גם מפגשים לקיבוצי הצפון. במיוחד בימים אלו חשוב לזכור כי הדור הצעיר הוא כוח מניע בקהילה הקיבוצית, הצורך לשלבם במוקדי קבלת ההחלטות, בנציגות בהנהלות ובצוותים השונים כחלק ממערך החירום הקהילתי הוא משמעותי יותר מאי פעם", אומרת שניצקי.

מצב ביזורי זה מאתגר את היכולת של רכזי הצעירים הממונים על שמירת הקשר איתם וניהול מסגרת ייעודית עבורם גם שאינם נמצאים במקום אחד.
על כך אומרת רותם כי ברשת הצעירים ממשיכים ללוות את רכזי הצעירים גם בפורום וגם בפגישות אישיות, לסייע בבניית כלי מיפוי, דיוק הצורך ובניית תכנית פעולה המתאימה לכל קיבוץ. המהלך התחיל עם קיבוצי הנגב המערבי ובקרוב יתקיימו גם מפגשים לקיבוצי הצפון.

רותם מסכמת את דבריה בחשיבות של החיבור לצעירים מהרגע הראשון :"במיוחד בימים אלו חשוב לזכור כי הדור הצעיר הוא כוח מניע בקהילה הקיבוצית, הצורך לשלבם במוקדי קבלת ההחלטות, בנציגות בהנהלות ובצוותים השונים כחלק ממערך החירום הקהילתי הוא משמעותי יותר מאי פעם".

הוספת תגובה חדשה