דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

כבר שנה

כנס ראשון של המגזר הקיבוצי לקראת יום השנה ל- 7 באוקטובר נערך השבוע בעיר שדרות, בהשתתפות תושבי הנגב המערבי ומתעניינים, ושורה ארוכה של גופים שחברו להפקתו. בכנס הוצגו מחקרים ויצירה עשירה מהשנה שעברה, וניצני תקווה. "נזכור באהבה את אחינו ואחיותינו שנרצחו ונפלו, ונהפוך עולמות להחזרת החטופים הביתה, אמר ליאור שמחה, מזכ"ל התנועה, "יחד בנינו מדינה ביחד נבנה אותה שוב".
עומר ופז
כנס לקראת שנה לטבח 7 באוקטובר. זוכרים

ביום שלישי אירחה העיר שדרות כנס שנשא את השם "אף על פי כן - התנועה הקיבוצית בעקבות 7 באוקטובר", שסימן עצמו כחלוץ האירועים לקראת שנה לטבח בנגב המערבי. בטבח 7 באוקטובר שביצעו מחבלי חמאס ובמלחמת חרבות הברזל שנפתחה וממשיכה מאז נרצחו ונפלו 318 חברים מקיבוצי הנגב המערבי והצפון, ולוחמים מהקיבוצים. הנתון המחריד לא כולל גופות של חטופים מהקיבוצים, שעדיין מוחזקות בעזה. בעקבות הטבח פונו למגורים זמניים כל 20 הקיבוצים סמוכי הגדר.  

הכנס נערך כשמעליו מרחפת תוגה ותחושת הטראומה שעדיין חשים רבים מתושבי האזור, על הימצאם בשבי האויב של 101 חטופים, אחינו ואחיותינו. הכאב הגדול על החטופים, מועצם בתחושת חוסר אונים אל מול החלטות ממשלת ישראל להפקיר את החטופים בידי המרצחים ולא להחזירם, ולהביא לסיום המלחמה הארוכה בתולדות ישראל.

לארגון הכנס חברו התנועה הקיבוצית, יד טבנקין, יד יערי, המכון לחקר הקיבוץ והרעיון השיתופי, פורום חוקרי הקיבוץ ותנועת העבודה, קבוצת חבצלת וקרן חבצלת החדשה, קק"ל, המחלקה למפעלים ציוניים בהסתדרות הציונית העולמית, המכללה האקדמית בית ברל, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת ברנדייס מארה"ב.

הכנס נערך בסינמטק העירוני, ובקהל נכחו תושבי הנגב המערבי ומתעניינים מרחבי הארץ, שהאזינו לשורת ממצאי מחקרים של פורום חוקרי הקיבוץ ותנועת העבודה, שממצאי מחקריהם האירו מזוויות שונות על התמודדות הקהילות הקיבוציות, תחושות התושבים, ומשמעויות הטבח על התנהלות הקהילות, כמו גם היבטים מחקריים מקצועיים לשאלות ציבוריות אקטואליות הנוגעות למקומם ולתפקידם של הקיבוצים בחברה הישראלית.  בחלק השני של הכנס ניתנה במה לניצני תקווה, למתרחש בשטח בימים אלה, הוצג מיזם התיעוד של הנגב המערבי והגליל, הוארו צדדים חברתיים כמו תחושות המפונים והברית בין הניצולים למחלצים, הוצגו תוצרי כתיבה ויצירה של תושבים, שירים של זמרים מקומיים, שיח אדריכלים על שיקום וצמיחה, סיפור הקרב על נחל עוז, פרויקט העדויות 710, שיח על עתיד משותף בין הקיבוצים, המושבים, העיר והמכללה, ושאלת חידוש ההתיישבות ורוח הקיבוצים לאורך הגבולות שביטא ליאור שמחה מזכ"ל התנועה, שציין 7 באוקטובר טלטל את כול עולמנו. נזכור באהבה את אחינו ואחיותינו שנרצחו ונפלו". הוא הדגיש נמשיך להיאבק נגד הפקרת החטופים, שחזרתם הביתה היא חובה מוסרית וחלק מהשיקום. בעניין השיקום ציין כי גם השיקום יבוא, איטי ויסודי, ונדרשת בו תשומת לכל יישוב ותושב - ילד או מבוגר, מהנגב המערבי וגבול הצפון. אנחנו מחויבים לחדש  את מפעל ההתיישבות לאורך הגבולות. יחד בנינו מדינה ביחד נבנה אותה שוב", אמר ליאור.

הוספת תגובה חדשה