דילוג לתוכן העיקרי
fw_before_content
content

השבוע בתנועה הקיבוצית - 17.2.2017

לוגו תנועה
HEADER
17.2.2017
 
____________31
בתמונה: פעילות של מתנדבי שנת השירות עם הילדים בכפר נהר הירדן. 
מטה התנועה הקיבוצית סייר השבוע בשלוש קומונות שנת-שירות של התנועה בצפון הארץ. מטרתהסיור שנערך על-ידי מחלקת שנת השירות באגף החינוך והמשימות בתנועה הייתה להציג מכלי ראשון את העשייה החינוכית של הנערים והנערות מהתנועה המתנדבים בשנה זו, וכן להכיר את המסגרות בהן נערכת שנת ההתנדבות.
מטה התנועה החל את היום בכפר הנוער 'רמת הדסה' בטבעון, שם פגשו את מנהלת הכפר מיכל שטרן, את מאיר אבוקסיס ואת מרכזת הקומונה אתי בן סעדון שסקרו בפניהם את ראשית הקמת 'רמת הדסה' והנעשה בו היום.  שטרן סיפרה כי "הנערים והנערות מגיעים לכפר כשהם נמצאים בפער רגשי ולימודי של שלוש עד חמש שנים מבני גילם. העבודה שלנו היא קודם כל להאמין בילדים, ועל האמונה הזאת מתנהל קרב יומיומי". שטרן ציינה כי השנה הגיעו הנערים והנערות בכפר ל-70% זכאות לבגרות, אחוז ש"אין לו אח ורע בכפרי נוער". בנוסף ציינה כי יותר מ-90% מבוגרי רמת הדסה מתגייסים לצה"ל.
מנהלת הכפר הוסיפה: "הילדים בכפר נהנים משינשינים שהם היהלומים שבחברה, חייבים להכפיל מספרם בכל מקום בארץ. אוי לנו שאנחנו ממינים את מי שמבקש לבוא ולתת. מקצים מעט תקנים למיטב הנוער". 
מטה התנועה המשיך לכפר הנוער נהר הירדן הסמוך לישוב גבעת אבני. הכפר הוא מקום שונה מכל שאר קומונות שנת השירות בארץ. מטרת המקום היא לספק מספר ימים של כייף לילדים חולים במחלות כרוניות וילדים ומוגבלים ולבני משפחותיהם, כך שבניגוד למקומות אחרים מידי שבוע מתחלפים החניכים במקום. השינשינים  במקום ריגשו את אנשי התנועה ואמרו להם: "אנחנו כאן כדי תת לילדים כמה ימים של כייף. לשם כך זה לא חשוב מי הם, מה היה ולמה הם פה, אנחנו עוסקים בנתינה ובאהבה -  פשוט שייהנו. חשוב לנו לראות שאנחנו נותנים נקודת אור לילדים ולמשפחות".
היום הסתיים בביקור בכפר הנוער 'נירים' בבוסתן-הגליל. במקום פגשו אנשי התנועה את מיכה סימבליסטה מנהל הכפר שהסביר להם על הרקע של הנערים והנערות המגיעים למקום, אשר כולם נמצאים ב"קצה רצף הסיכון". סימבליסטה המשיך ודיבר על השיטות והעבודה החינוכית בכפר, כאשר השינשינים לוקחים בהם חלק מלא. מנהל הכפר סיכם ואמר: "יש מלחמה עכשיו נגד מספר התקנים של שנת השירות, זאת איוולת חברתית וחייבים להילחם בכך. מי שעשה שנת שירות יהיה מפקד ערכי ויהיו ראשי עיר שלא גונבים. השטח רוצה יותר מהמדינה, זה מטורף".
_____13
סגן שר האוצר, יצחק כהן (ש"ס) ענה השבוע מעל בימת הכנסת לשאילתה של ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) בעניין יישום 'חלופת האגודה' בקיבוצים.
ח"כ ברושי הדגיש בשאילתה שלו כי "מתווה חלופת האגודה לבנייה בקיבוצים קיבל את תוקף בג"ץ מיולי 2016. קיבוצים רבים לרבות בעוטף-עזה מעוניינים בחלופה זו, אך ההחלטה עדיין לא יושמה". וביקש לדעת - האם תאפשר בנייה בקיבוצים על-פי חלופת האגודה? ואם כן -מתי?
סגן שר האוצר ענה על השאילתה של ח"כ ברושי במקום שר האוצר הממונה על מנהל מקרקעי ישראל, ואמר: "בניה בקיבוצים יכולה להתאפשר רק במקרים בהם הקיבוץ הצטרף להסדר חלופת האגודה והשלים את העסקה, לרבות תשלום בגינה וחתימת חוזה חכירה. לשם קידום בניה במקביל להתארגנות לביצוע שיוך על-פי אחת מהאופציות הקיימות, ניתן להתקדם על-פי הסדר הביניים הקבוע בהחלטת מועצה מס' 1473". 
מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר הגיב על השאילתה ועל תשובתו של סגן שר האוצר: "אני מבקש להבהיר שמזה כשנה אנו עושים כל מאמץ להסדיר את 'המסמכולוגיה' הנדרשת, אבל תחושתנו היא שזה מסע ללא סוף. הדבר תמוה ביותר בעוטף עזה, שם המדינה הצהירה שערך הקרקע הוא אפס והדרישות הן משוללות מימד כלכלי. אני מביע תמיהה – איזה אינטרס משרת עיכוב הבניה בעוטף עזה, ואני שואל מתי תושלם מסכת הקריטריונים הנדרשת שעל פיה יוכלו הקיבוצים לפנות ולהסדיר את ההיתרים". 
ח"כ איתן ברושי אמר לאחר ששמע את תשובת האוצר: "זו תשובה לא ראויה לטיפול לא נכון של רשות מקרקעי ישראל לבנייה בקיבוצים בכלל ובחלופת האגודה בפרט. התשובה מוכיחה כי נדרשת התייחסות אחרת שלנו לרשות מקרקעי ישראל עקב אי עמידתה בהתחייבויות שניתנו לתנועה הקיבוצית. קיימתי על כך שיחה עם עו"ד ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וביקשתי את התערבותו. כפי שהיה עד היום, אפעל בשיתוף פעולה מלא עם מזכיר התנועה ניר מאיר לשינוי המצב."
 
 
LINE
______24
מטה התנועה הקיבוצית סייר השבוע בשניים מקיבוצי עוטף עזה - ניר-עוז וגבולות. במסגרת הסיור שיתף מזכ"ל התנועה את חברי הצוות בסיפור הקמתה של רפת ניר-מעון, המשותפת לקיבוצים ניר-עוז וניר-עם. הרפת, שהוקמה בשטח מרוחק מהקיבוץ, בשטחי החקלאות של ניר-עוז, נבנתה כאשר היה מאיר יו"ר ניר-עם. בשל הצורך בהקצאת תשתיות מרוחקות הובטחו אז 9 מיליון שקלים ממשרד החקלאות דאז לטובת הקמתה, סכום שלא התקבל עד היום. מאיר התחייב בפני אנשי הקיבוץ כי לא ינוח עד שיושלם מהלך תשלום זה. 
עוד בניר עוז דן מטה התנועה עם הנהלת הקיבוץ בתהליכי השינוי בהם עוסק הקיבוץ. מאיר הבהיר לחברים כי השינוי מחוייב המציאות וכי התנאים הקיימים לביצועו כעת הם הטובים ביותר שיעמדו לו. עוד אמר כי חשוב לנסות ולהשלים את המהלך בהצבעה אחת על מנת להימנע מקרע חברתי שייגרר לאורך זמן.
מטה התנועה סייר לאורך השדות הגובלים ברצועת עזה, עובדי הד"ש בקיבוץ סיפרו על המקרים הלא מעטים בהם ירו לעברם. בנוסף, ראו אנשי התנועה את השדה בו יצאה מנהרת התקיפה של חמאס, מנהרה שקיימת עד היום, וכן ראו את האנדרטה לג'יפ שעלה על מוקש לפני עשרות שנים. 
בקיבוץ גבולות הוצגו תהליכי ההתאמה שעשה הקיבוץ לשינויים שחלו בשנים האחרונות. מזכ"ל התנועה שיבח את גבולות על יכולתם לבצע התאמות לרוח הזמן ולסביבה.
את הסיור הובילה רכזת האזור, רננה יעקב (ניר עוז) המסיימת בימים אלה את תפקידה ועוברת לעבוד באגף האסטרטגי של המועצה האזורית אשכול. ננצל הזדמנות זו לאחל לה הצלחה והמשך שת"פ עם התנועה בעתיד.
_____13
____________31
כל שנה במשך 17 השנים האחרונות מתקיים בבית הספר "הר וגיא" יום עיון שהוא החלק הראשון של יום שכולו זיכרון למשפחות השכולות של הרוגי אסון המסוקים. 60 תלמידים משכבות יא'-יב' מקיימים הכנה מוקדמת לקראת יום העיון לאסון המסוקים.
בהר וגיא מספרים כי: "יום העיון הוא חלק בלתי נפרד מתפיסתנו הערכית ומחזוננו החינוכי, שרואה חשיבות רבה בחינוך תלמידנו לתרומה לזולת, למעורבות חברתית, לנדיבות, לסובלנות, לרגישות ולאכפתיות, זאת בצד העמקת הזיקה לחברה, למדינה ולצבא".
יום העיון השנה היה לציון 20 שנה לאסון. תלמידים, מורים, אנשי ציבור, אקדמיה וקצינים בכירים הגיעו כדי להקשיב ולדבר בחוגי הדיון על המושג "מנהיגות". יום זה בחן את מאפייני המנהיגות כבחירה והפנמה של ערכי חברה ותרבות וערכי אנוש הממשיכים את המורשת והזיכרון ההיסטורי היהודי והלאומי, זאת לצד הזיכרון המקומי של  החברה בישראל ושל החיים כאן בגליל.
יום העיון נפתח בבוקר בחוגי דיון בהנחייתם של תלמידי שכבות י"א וי"ב מביה"ס, אשר עברו תהליך הכנה של מספר חודשים וזהו בעצם שיאו. בהמשך בשיחת הפתיחה האלוף במילואים, עמירם לוין, שהיה אלוף פיקוד בזמן האסון, דיבר על כאבו האישי כמפקד וכאבא אל ההורים השכולים שהצטרפו ליום העיון. במהלך יום העיון שידרו תלמידי הרדיו של מגמת תקשורת בשידור חי ברדיו קול הגליל העליון ואירחו בעמדת השידור משפחות שכולות, אנשי צבא ובוגרי בית הספר כדי לספר את סיפורם.
בסיום של יום העיון נערך הטקס הממלכתי בנוכחות נשיא המדינה, רובי ריבלין, שר הביטחון אביגדור ליברמן והרמטכ"ל גדי אייזנקוט.  
גאיה גליק (מרום גולן), תלמידת כיתה י"ב שהנחתה ביום העיון אמרה: "יום העיון  לזכר אסון המסוקים היה חוויה משמעותית עבורי, רכשתי כלים ונהלתי דיונים עם אנשים שכנראה לא הייתי זוכה לשמוע. זו הייתה חוויה מעצימה ואני מרגישה גאה לקחת חלק ביום הזה".
 
 
LINE
____________31
ט"ו בשבט חלף, אבל על פי האגרונומית של מטעי השקדים בקיבוץ מגל, יפעת גוברין, שיא הפריחה צפויה בימים אלו. בדיוק בשל כך ארגנו בענף השקדים במגל את המרוץ השקד השנתי. המרוץ שייערך בשבת הבאה - 25.2 הוא  מרוץ עממי למשפחות בין השקדיות הפורחות, וכולכם מוזמנים להנות ללא כל עלות ממנו ומהפריחה.  
בתוכנית:
מרוץ וחלוקת מדליות לרצים. צעדה עממית ופיקניק במטעי השקדים באווירה שלווה ונינוחה עם מוזיקה טובה! לא לשכוח להביא: מצלמות, מחצלות, כסאות ים, אוכל ושתיה לפיקניק, מצב רוח טוב. 
בתמונה: דניאל גוטמן עם דודתה מאיה עושות מתיחות לקראת הריצה. 

גילוי נאות: דובר התנועה, הכותב גם שורות אלה הוא חבר קיבוץ מגל ולא נמצא בכלל בכושר.  
_____13
____________31
אלה שלמון  בת יחידה להוריה הצעירים נולדה בשבוע 32 עם מום מולד הפוגע בקנה הנשימה. כל הבדיקות שנעשו במהלך ההיריון היו תקינות. אלה בת 4 חודשים ועדיין לא יצאה מבית החולים מיום היוולדה. ירידות בדופק והפסקות נשימה דרמטיות הן עניין שבשגרה עבורה והיא אינה יכולה לינוק חלב דרך הפה מכיוון שהוא נכנס לה ישירות לריאות. אלה אומנם קטנה מאוד אבל בחייה הקצרים הצליחה להתגבר על זיהום קשה מאוד ודלקות ריאות חוזרות. היא מתגלה כל יום מחדש כאמיצה, גיבורה ועקשנית. אלה מחכה לניתוח מציל חיים שעלותו $ 430,000 בארה"ב ויכול להציל את חייה.
 
LINE
קיבוצי עוטף עזה יערכו ביום ראשון הקרוב, 19.2.17, תחרות בין סטארטאפים, כשהזוכים יוכלו להשתלב באזור עם סיוע בהשקעות ורכישת שירותים. הודות למיקום באזור עדיפות, הזכאים יוכלו לקבל מימון של 75% מהמדען הראשי לצורך הפיתוח.
הזוכה במקום הראשון בתחרות יקבל 100 אלף ₪. ההרשמה למיזמים, יזמים ומפתחים בעיצומה. 
התוכנית היא פרי שיתוף פעולה של איגוד התעשייה הקיבוצית והתנועה הקיבוצית ובהובלת חממת SouthUp  ובהובלת המועצה אזורית שער הנגב מכללת ספיר ומעברים נגב צפוני, וגורמים פילנטרופיים מסאן דייגו, שמעניקים סיוע, ליווי ואת קשריהם בקליפורניה.
 התחרות תערך במכללת ספיר בשעות אחר הצהריים בהשתתפות נציגים מהקיבוצים ומתחום ההייטק וישתתפו בה כ-25 סטארטאפים מתוכם יבחרו 8 שיוזמנו להשתתף בתוכנית התפתחות של שנתיים. הזוכה במקום הראשון בתחרות יקבל 100 אלף ש"ח לפיתוח הסטארטאפ באזור.
 אופיר ליבשטיין, יו"ר תוכנית המשתלה, ששותפה בארגון התחרות וחבר קיבוץ כפר עזה: "התרחבות הקיבוצים לתחום ההייטק מייצרת מקור חדש לצמיחה וחדשנות ותייצר מקומות תעסוקה חדשים לכוח אדם איכותי. כיום תושב של האזור, שרוצה לעסוק ולהתפתח בתחומים אלה, צריך במרבית המקרים לנסוע או לעבור לאזור המרכז. אנו רוצים להפוך את הכיוון. כך, שמהמרכז יעברו אלינו"
 
_____13
____________31
בשנתיים האחרונות חשים בתנועה הקיבוצית בצורך להגדרה מחודשת של זהות הקיבוץ. לדברי מאיה שפיר, הממונה על תחום הקואופרציה בתנועה הקיבוצית: "הקיבוץ הוא יישוב קואופרטיבי, מרכיב הזהות הקואופרטיבי הינו מרכיב מרכזי בייחוד הזהות של הקיבוץ, היום יותר מאי פעם. על מנת שנוכר מבחוץ כבעלי ייחוד בהתנהלותנו, על הקיבוצים להכיר בעצמנו זהות זו על כל משמעויותיה, לאמץ אותה ולקבל החלטות מתוכה. במסגרת קידום תהליך זה, החלטנו לפתוח בתנועה הקיבוצית קורס להבנת הקואופרציה הקיבוצית".
הקורס מיועד למובילי תהליך הזהות בקיבוץ, שיוכלו לשמש כסוכני שינוי להבנת הנושא והתיידדות אתו. א/נשים סקרנים/יות, צעירים/ות או צעירים/ות ברוחם, נמרצים/ות ובעלי/ות יכולות תקשורת.
הקורס, בן שישה מפגשים שבועיים, יאפשר למשתתפיו להכיר לעומק את הקואופרציה הקיבוצית בהקשר הרחב של ההיסטוריה, ההווה והעתיד של הקואופרציה בעולם ובארץ ולהפוך לקבוצה פעילה בתחום זה.
 
_____13
"אכפת לכם?"
רוצים שדברים ישתנו? רוצים להשפיע על מעגלים רחבים?
בואו להכיר, ללמוד, להשמיע ולשתף בפאנל מנהיגות חברתית של התנועה הקיבוצית שיתקיים ביום שני  6.3.2017 בשעה 16:30 ב"בר למד" בקיבוץ מזרע.
האירוע האזורי מיועד למתעניינים ופעילים חברתיים-פוליטיים, בני כל הגילים, אנשי עמק יזרעאל, הגלבוע והסביבה ומופק על ידי הצוות התנועתי למעורבות חברתית: הילית בן צבי, גיל מושקוביץ, חניק מרשק, יורי קנדל ומאיה שפיר.  
חברי הפאנל, מובילי עשייה חברתית צעירים מהסביבה ידברו על:
איך באמת משתחררים ממעגל העוני והתלות? - סיפורן של 50 משפחות במגדל העמק, מכשולים והישגים בדרך להקמת ועד והשגת דמוקרטיה במקום העבודה, מי מסוגל להוביל מאבק סביבתי אזרחי?, חינוך לאקטיביזם ומנהיגות חברתית בעולם פוסט מודרני ועוד
 
 
_____13
מוזמנים ומוזמנות לכתוב לנו
יש לכם סיפור מעניין? רוצים לספר על המתרחש בקיבוצכם? להתלונן? לייעץ? לשבח?! כתבו לנו. 

הוספת תגובה חדשה